Sanni Skrevet August 9, 2005 Rapporter Skrevet August 9, 2005 Hej Jeg tænkte, om der var nogen herinde, der kunne hjælpe mig lidt på vej? Jeg er lige begyndt på job her i Malmø, men jeg har endnu ikke flyttet min adresse herover. Jeg bor altså pt i Hillerød. Jeg ved ikke, hvad det betyder for min skat? Hvor betaler jeg skat, og skal jeg foretage mig et eller andet mht skat nu? Venlig hilsen Trine
Guest Supermule Besvaret August 9, 2005 Rapporter Besvaret August 9, 2005 Ja du kommer til at slippe pissebilligt i Skat, idet du skatter i Sverige... Det kan de forklare dig på skatøresund.
Nils Besvaret August 9, 2005 Rapporter Besvaret August 9, 2005 Hej Jeg tænkte, om der var nogen herinde, der kunne hjælpe mig lidt på vej? Jeg er lige begyndt på job her i Malmø, men jeg har endnu ikke flyttet min adresse herover. Jeg bor altså pt i Hillerød. Jeg ved ikke, hvad det betyder for min skat? Hvor betaler jeg skat, og skal jeg foretage mig et eller andet mht skat nu? Venlig hilsen Trine Det hurtige svar er, at du betaler skat i Sverige, også inden du er flyttet. Det har din svenske arbejdsgiver nok tjek på, han indbetaler også socialafgifter for dig :th2:
anton Besvaret August 9, 2005 Rapporter Besvaret August 9, 2005 Din svenske løn skal beskattes i Sverige, og du skal opgive din svenske løn til DK frem til den dato, hvor du flytter til Sverige. Følgende afsnit er taget fra http://www.erhverv.toldskat.dk/display.aspx?oID=121230&vID=200639&indhold=1&mode=2#i121233 hvor du kan læse mere om udenlandsk løn og beskatning i DK. "Den udenlandske indkomst medregnes i den skattepligtige indkomst, og skatten beregnes på normal vis. Der indrømmes herefter et nedslag i den beregnede skat. Nedslaget svarer til den del af den samlede danske skat, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst. Størrelsen af den udenlandske skat er uden betydning, da størrelsen af lempelsen alene er afhængig af den danske skat, som forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst." På almindeligt dansk kan man sige, at man beregner skatten af alt hvad du har tjent i 2005, inklusiv din svenske løn. Hvis du har tjent 50% i DK og 50% i Sverige, tager man så hele din beregnede skat på 100% og trækker de 50% fra som vedrører Sverige. På den måde skal du altså betale halvdelen af den samlede beregnede skat i skat af din danske indkomst, som jo er halvdelen af din samlede indkomst. Alt dette er forudsat at din arbejdsgiver i Sverige betaler sociale afgifter. Hvis din arbejdsgiver ikke betaler sociale afgifter i Sverige, beregner man skatten af dine samlede indkomster, og så trækker man den betalte svenske skat fra. Da den er lavere end den skat, som du skulle have betalt i DK, kommer du til at betale forskellen mellem den svensk betalte skat og den danske beregnede skat af din svenske indkomst. Så alt i alt kommer du, i den periode, hvor du bor i DK og ikke er socialt sikret i Sverige, til at betale dansk skat af svenske løn. Din svenske løn KAN komme til at påvirke din danske skat af din danske indkomst. Eksempel: Bopæl DK hele året Du tjener i januar måned 20.000 i DK, og der står en indkomst på din forskudsopgørelse på 240.000. Ansættes i Sverige fra 1. februar, hvor du tjener 50.000 om måneden. Samlet indkomst over hele året 570.000. Skattefar i DK beregner skatten af 570.000 - der er både bund-, mellem- og topskat af 570.000, men du skal jo kun betale dansk skat af din danske indkomst, så skatten nedsættes med 550.000/570.000. På den måde kommer du til at skulle betale dansk bund-, mellem- og topskat af de 20.000, hvor du kun er blevet trukket bundskatten, og der kommer så en difference. Det er de færreste, der foretager sådan et lønhop, og hvis de gør er der en revisor på, især internationalt. Tjener man det samme i DK, som man kommer til i Sverige, er der ingen problemer umiddelbart. Lad os sige, at du flytter til Sverige 1.10.05 og har tjent 270.000 frem til og med september i alt fra DK og Sverige. Når skattefar i DK beregner skatten af de 270.000 vil han dele indkomsten med ni (ni mdr. i DK) og gange med 12 for at komme frem til beløbet på et helt år, i dette tilfælde 360.000. Der bliver så beregnet skat af 360.000, men skatten af de 360.000 bliver så sat ned til ni mdr. Ligger det imidlertid sådan at du i DK har tjent 150.000 på tre mdr. og i Sverige 120.000 på seks mdr., kan vi regne ud, at du i Sverige har tjent 20.000 om måneden. Over hele året bliver det til en indkomst på 330.000 kr. (150.000 + (9 X 20.000)). Da de 330.000 er lavere end de beregnede 360.000, kan du bede skattefar om at tage hensyn til den faktiske helårsindkomst, således at din skat for hele året beregnes ud fra 330.000 i stedet for de 360.000. Der er lidt penge at hente. Ovenstående beskrivelser er til en vis grad forenklet - de faktiske omstændigheder kan læses via linket til ToldSkat. Ingen dyr, mennesker eller planter kom til skade under tilblivelsen af dette, og enhver lighed med levende såvel som døde personer og Folketingspolitikere er en ren tilfældighed.
Guest Supermule Besvaret August 9, 2005 Rapporter Besvaret August 9, 2005 Fuck Anton noget volapyk.... Det er da til at få lange hår i røven af.... :(
Nils Besvaret August 9, 2005 Rapporter Besvaret August 9, 2005 Lad os sige, at du flytter til Sverige 1.10.05 og har tjent 270.000 frem til og med september i alt fra DK og Sverige. Når skattefar i DK beregner skatten af de 270.000 vil han dele indkomsten med ni (ni mdr. i DK) og gange med 12 for at komme frem til beløbet på et helt år, i dette tilfælde 360.000. Der bliver så beregnet skat af 360.000, men skatten af de 360.000 bliver så sat ned til ni mdr. Hvordan skifter Tolds Kat olie på en bil? Svar: Først tapper den de fire liter af, så fylder den otte liter på, og til sidst tapper den fire liter af.
thsk Besvaret August 10, 2005 Rapporter Besvaret August 10, 2005 Gælder ikke SINK aftalen stadigvæk?? Hvis den gør, så kan det være at du er berettiget til at kun betale 25 % skat på din svenske indkomst. Jeg kan ikke helt huske detaljerne, men der er noget om at du ikke kan lave de normale fradrag, men at de 25 % er en "flat rate" skat.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu