repeat Skrevet August 15, 2005 Rapporter Skrevet August 15, 2005 Ja, så er man flyttet og skal til at kigge lidt på en ny bil. Har af en ven fået at vide, at man kan købe en bil på grænseplader i DK, køre i den i et halvt år, og så indregistere den i SVE uden moms og afgift. Men så melder der så nogle spørgsmål. Har kigget på div hjemmesider, og er stadig på bar bund på visse punkter. Håber der er nogle der kan svare :-) 1: Bilen skal være forsikret i DK, er det korrekt? 2: Hvad gør man, når man stadig arbejder i DK? Har læst noget om at den ikke må køre i DK, men har også læst et sted, at den gerne må køre sammenlagt 35 dager i DK? Hvad er den korrekte regel? 3: Kan man selv sætte gyldigheden af sine grænseplader i max 2 år? Her mener jeg om man kan sætte den til 5 mdr, el 6 mdr, osv. Håber at der kommer mange gode svar, så jeg kan tage en beslutning om det kan betale sig. Mvh Peter
Guest Trine Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Var det ikke lettere at købe en bil på svenske plader i Sverige? Eller en ny bil i DK uden afgift og indregistrere den herovre? Hvorfor rode grænseplader ind i det? Er det momsen du er ude efter at spare, for afgiften sparer du jo ligemeget hvad.. Så vidt jeg ved så er forsikringen på grænsepladerbiler ret dyr...
andersen Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Som moerke er inde på, så er det vist momsen der er at spare. Tanken er vel at købe bilen i Danmark uden moms og afgift - køre 6 måneder og så importere den til Sverige. Da bilen er 6 måneder gammel skal Sverige ikke have moms som de skulle hvis bilen var ny. En bil til f.eks. 250.000 hvor momsen vil være 62.500, der vil man vel kunne komme et stykke vej til betaling af forsikring, også selvom den er dyr...? Men jeg må hellere skynde mig at sige at jeg ikke ved konkret noget om emnet, men selvsamme tanke strejfede mig selv engang om hvorvidt det var muligt, men det blev kun ved tanken... Så jeg kigger lige interesseret med indtil der, sandsynligvis, kommer en og siger det ikke kan lade sig gøre - der må være noget jeg/vi har overset?
Peter H. Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Til dem der ikke ved det,så skal man betale momsen når man indföre en bil til sv... det er kun sjovt når de kommer fra Tyskland for der er jo kun 16%..:):)
Guest Trine Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Til dem der ikke ved det' date='så skal man betale momsen når man indföre en bil til sv... det er kun sjovt når de kommer fra Tyskland for der er jo kun 16%..:):)[/quote'] Hmm, dvs at man "slipper" for de 9 % da der allerede er betalt moms i Tyskland (og her skelner man ikke til om momsen er den samme som i indføringslandet). Men indfører man en "momsfri" bil i Sverige så skal der betales svensk moms? Som i dette tilfælde er det samme som i DK og derfor er det omsonst at køre på grænseplader i 6 mdr?? eller hur? enlighten me please;)
andersen Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Til dem der ikke ved det' date='så skal man betale momsen når man indföre en bil til sv... det er kun sjovt når de kommer fra Tyskland for der er jo kun 16%..:):)[/quote'] Ok, så har jeg åbenbart tolket brevet fra Skatteverket forkert. Hvad er det så der sker når en bil er mere end 6 måneder? Da jeg importerede bil fik jeg dette brev fra skatteverket (uddrag): "Om du köbt et nytt fordon i ett annat EG-land ska du betale moms. Se vidare nedan. Ett nytt fordon ska alltid beskattas i det EG-land där det ska användas. Ett fordon räknas som nytt om det köps inom 6 månader efter det att det första gången tagits i bruk utomlands eller det har körts högst 6000 km före köbet." Endvidere står der: Momsen är 25% af inköpspriset omräknat til svenska kronor. Hvordan hænger det sammen med de 16% du siger? For mig lyder det somom at hvis man køber bilen i Tyskland (uden moms), så skal man alligevel betale 25% moms når den kommer til Sverige?
Guest Supermule Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Man køber ikke nye biler i Tyskland.... :) men brugte der er 6 måneder eller har kørt 6000km, så er der ikke 25% på bilen, men kun 16...
andersen Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Man køber ikke nye biler i Tyskland.... :) men brugte der er 6 måneder eller har kørt 6000km' date=' så er der ikke 25% på bilen, men kun 16...[/quote'] Var også sådan jeg mente det hænger sammen :) Men kommer jo i tvivl når Peter siger sådan mens vi snakker om ny bil :)
Peter H. Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Andersen: nu skriver repeat at han vil köre et ½ år på gränse plader inden han kommer til sv,dvs at den kommer over ny bils gränsen :):) .. og det er det Brian og jeg mener... Ikke svärt at forstå :):)
andersen Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Peter: For nu at undgå en længere udredning af hvad jeg troede i forhold til hvad du skrev, så konstaterer vi bare at vi vist har været enige hele tiden :) :) Men har du kendskab til grænseplader og dermed repeats spørgsmål? Kan det rent faktisk lade sig gøre, og man derved kan spare de 25% (jeg antager at biler købt i danmark på grænseplader skal der ikke betales moms i danmark af?)... dog med undtagelse af at bilen kun må være 35 dage i Danmark mens den har grænseplader på? Hvilket i praksis vist må siges ikke er så fordelagtigt for dem der arbejder i Danmark...?
Rene Larsen Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Grænseplader kan tidligst anskaffes 21 dage før en udrejse til udlandet.
Rene Larsen Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Hvis man indføre en bil til S som er 6 mdr. gammel eller kørt 6.000 km kan den indføres uden moms til S - dvs. at man da 'kun' skal betale den moms som bliver betalt i det land hvor bilen er købt - i DK 25% - i D 16%
thomas_lund Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Så man har dermed 21 dage til at få brændt 6000 km af. 6000 km - sjov bil - 6 km/l - 1000 liter brændtstof - 10k kr Det er kun en 300 km om dagen i gennemsnit. Kan man da sagtens lige klare, hvis man kan spare en 50-60k Hehe ;-)
andersen Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 That's the spirit thomas :th2: :D
Peter H. Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 Man slipper aldrig for momsen,lige meget hvor den kommer fra. Det er derfor man köber en brugt i tyskland hvor den er betalt...
Ronal Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 Jeg tror i glemmer en ting. Forsikringen af grænsplader i DK er ikke billig hvis du skal have en sjov bil, du kan nemt betale 4000 dkr, om måneden. snakker af erfaring. Og det var kun en Toyota Celica T sport, hvis du så skal ud i noget med +200 hk eller +300 hk. Problemet er at mange forsikringsselskaber ikke vil forsikre en bil på danske grænseplader, derved er der ingen konkurence og TopDanmark og Tryg sætter så deres priser som de vil. Yderligere skal du tænke på at en importeret biler i SE er dyre at forsikre og sværrer at komme af med. Der kan også være andre ting som spiller ind, så som feks. Audi betaler den øverste del af forsikringen de første 3 år på nye biler. (Jeg ved ikke hvad andre bilmærker gør). Der er en del ting der skal regnes efter før der kan sættes 2 streger under. Husk, hvis du køber en luksus bil med en masse ekstra udstyr, så betaler man aldrig fuld pris :) fik selv små 50.000 skr i rabat.
Peter H. Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 Ronal: der er ikke mange forsikringselskaber der tar mere for importbiler.. de har bare nogle flere krav med nögler og rudemärkning..:):).. Ang om de er sväre at sälge kommer an på hvor du sälger den og om der er fuld historie på bilen.. man skal også huske på at man også har köbt den billigere :):)
Ronal Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 ;) Du solgte biler.. ikke? nogle af dem er importere.. ikke? ;) Jeg ville bare porientere at man ikke altid kun skal kigge på prisen på selve bilen, men total omkostninger. Mange gange kan man spare 50.000 kilo på bilen, dog kan der ligge ekstra omkostninger fordi man skal importe den. og efter 2-3 år er det måske ikke billigere at importere en bil.
Peter H. Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 Ronal: tag min M3 som er tysksolgt, og sät den op imod den bmw har i malmö..:) så kan du se hvad jeg mener :) Og det er en bil som står i sv.. Men det er rigtigt ikke alle biler kan det betale sig at importere .. Og når der nu ikke er forskel på forsikringen,så er det ikke svärt at välge,for det kan jo väre at det er de 70,000 sek der gör at man ikke har råd til sin drömme bil... Ps. vi har også SV solgte biler på lager :th2:
Guest larsrye Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 bil Hej jeg ville høre om der nogle der kan fortælle mig hvad lastbilsregad betyder Hilsen Lars
Gio Besvaret August 17, 2005 Rapporter Besvaret August 17, 2005 Det betyder at køretøjet er indregistreret som en lastbil/lille lastbil. Hvad forskellen ér, og hvornår det kan lade sig gøre - ved jeg ikke. Men det er der nok andre der kan kaste lys over.
repeat Besvaret August 17, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret August 17, 2005 Jeg kan næsten se at det ikke kan betale sig at køre på grænse plader. Men sådan som jeg havde forstået det, så skulle man købe bilen i DK, da man så ikke skulle betale afgifter eller moms. Og når man så indregistrede den i SVE, så skulle man heller ikke betale mons, da den jo så var over 6 mdr gammel. Men med den forsikring, så kan det jo være det samme........ Så det bliver vist ny bil i DK og så import, eller brugt bil i SVE eller GER.....
dansken Besvaret August 17, 2005 Rapporter Besvaret August 17, 2005 Men sådan som jeg havde forstået det' date=' så skulle man købe bilen i DK, da man så ikke skulle betale afgifter eller moms. Og når man så indregistrede den i SVE, så skulle man heller ikke betale mons, da den jo så var over 6 mdr gammel.[/quote'] Som Andersen skrev: "Om du köbt et nytt fordon i ett annat EG-land ska du betale moms. Se vidare nedan. Ett nytt fordon ska alltid beskattas i det EG-land där det ska användas. Ett fordon räknas som nytt om det köps inom 6 månader efter det att det första gången tagits i bruk utomlands eller det har körts högst 6000 km före köbet." Det er altså fuldstændigt ligegyldigt, hvor gammel din bil er og hvor langt den har kørt, når du indregisterer den i Sverige. Det er tidspuntet eller km ved KØBET, der gælder.
repeat Besvaret August 18, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret August 18, 2005 ahaaaa, nu er jeg med. Hehe, mit svenske er vist ikke så godt som jeg troede:-) Takker for den oplysning
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu