dalbjerg Skrevet August 17, 2005 Rapporter Skrevet August 17, 2005 Hej Jeg har i længere tid overvejet at fjerne mit efternavn og så bruge mit mellemnavn som efternavn. Det koster sikkert, men nogen som ved noget om dette emne? Tænker på jeg bo jo i Sverige, og ville være lidt ked af både at skulle betale til den danske stat og den svenske. Mvh Kenneth Dalbjerg
ulmus Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Uden at være helt sikker, da der netop er kommet en ny navnelov i DK, vil jeg mene, at hvis dit mellemnavn ikke er beskyttet, kan du henvende dig til kordegnen i f.eks. din fødeby og få lavet det om. Derefter meddeler du bare den svenske folkbokföringen, at du ændret navn, så skulle den potte vel være ude. Jeg har f.eks. selv et mellemnavn, som ikke må bruges som efternavn p.gr.a. navnebeskyttelse, men mine børn kunne godt få dem som mellemnavn, selvom de ikke havde dem, da de blev født.
Guest Trine Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Uden at være helt sikker, da der netop er kommet en ny navnelov i DK, vil jeg mene, at hvis dit mellemnavn ikke er beskyttet, kan du henvende dig til kordegnen i f.eks. din fødeby og få lavet det om. Derefter meddeler du bare den svenske folkbokföringen, at du ændret navn, så skulle den potte vel være ude. Jeg har f.eks. selv et mellemnavn, som ikke må bruges som efternavn p.gr.a. navnebeskyttelse, men mine børn kunne godt få dem som mellemnavn, selvom de ikke havde dem, da de blev født. En lille note, den nye navnelov er vedtaget i Danmark, men træder først i kraft 1 juni 2006. (eller 1 juli måske...)
Nils Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Ja den nye navnelov træder i kraft til næste år - maj eller april, tror jeg - så bliver det vist også biligere. Jeg er sikker på, man kan ændre sit navn efter den svenske namnlag - altså ved at henvende sig til sit lokale Skatteverket - men lige hvad der sker, når man flytter tilbage eller skal have fornyet sit pas... Ja, det er så det.
ulmus Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Ja den nye navnelov træder i kraft til næste år - maj eller april, tror jeg - så bliver det vist også biligere. QUOTE] Lige en tilføjelse: Hvis man har "ret" til navnet, dvs at ens forældre eller bedsteforældre har båret navnet, koster det ikke noget.
dalbjerg Besvaret August 18, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret August 18, 2005 Jeg ved at min farfar har bået navnet også, men mener også bare det var som mellemnavn. Jeg er sikker på, man kan ændre sit navn efter den svenske namnlag - altså ved at henvende sig til sit lokale Skatteverket - men lige hvad der sker, når man flytter tilbage eller skal have fornyet sit pas... Ja, det er så det. Ved du hvad det koster?
dalbjerg Besvaret August 18, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret August 18, 2005 http://www.statsamt.dk/site.asp?p=1412 Der står at i den nye lov skulle det være gratis, eller i hvertfald er der ikke prissat et beløb endnu, så venter til April 2006. Tak for hjælpen.
dalbjerg Besvaret August 18, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret August 18, 2005 Så skal jeg bare lige finde ud af hvilket danske sogn, jeg hører under, nå jeg bo i Malmö :D, tro det bliver en opgave for øresunddirekt
ulmus Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 dalbjerg: hvorfor vente - efter den nye lov kommer det måske til at koste penge, det gør det ikke nu. ;)
dalbjerg Besvaret August 18, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret August 18, 2005 aha... jeg har altid forestået at det koster et par 1000 kroner, at gøre det nu... Men har sendt en mail afsted til øresundsdirekte om de kan hjælpe mig med at finde ud af hvilket sogn jeg hører under :)
Nils Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Her er noget navneguf fra Skatteverket: http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.html
Toft Besvaret August 19, 2005 Rapporter Besvaret August 19, 2005 Jeg ved ikke hvad prisen bliver under den nye navnelov, men gratis bliver det vel næppe (det er jo DK). Prisen har hidtil været 3.000 DKK for at få ændret sit efternavn (eksempelvis til sit mellemnavn), men som sagt ved jeg ikke om den pris bliver ændret.
ulmus Besvaret August 19, 2005 Rapporter Besvaret August 19, 2005 Jeg ved ikke hvad prisen bliver under den nye navnelov' date=' men gratis bliver det vel næppe (det er jo DK). Prisen har hidtil været 3.000 DKK for at få ændret sit efternavn (eksempelvis til sit mellemnavn), men som sagt ved jeg ikke om den pris bliver ændret.[/quote'] Hvis det, som tidligere nævnt, er et navn, man har "ret" til, altså et slægtsnavn, har det ikke kostet noget hidtil. Det er kun, hvis man har villet købe et helt andet navn.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu