Jump to content

Boliglån i sverige..

Recommended Posts

Skrevet

Hej folkens.. Jeg har tænkt mig at købe en lejlighed i Malmø som jeg skal over og kigge på nu på søndag. Jeg har i den forbindelse været i min bank i danmark for at låne til udbetalingen.. Nu står jeg så og skal have ordnet selve lånet og finansieringen.. Og det vil jeg gøre i en svensk bank! Kan i fortælle mig hvor jeg skal henvende mig henne? Hvilken Bank, hvordan adresse? Går ud fra at man oxo skal møde personligt op i banken, så den skal jo nok ligge i Malmø.. hvordan får jeg aftalt et møde? Er virkeligt interesseret i at få fat i den lejlighed, så ville genre vide hvor hurtigt det mon kan gå at få ordnet det med banken? Det svære er vel oxo at jeg ikke kan forstå hvad de siger! Hehe.. Et andet spørgsmål med det samme.. Når man nu køber en bostadsrätt uden om en ejendomsmægler, er der så ting man skal tage højde for? Jeg tænker på at der må være nogle papirer der skal stemples af en advokat eller et eller andet? Eller er det bare at give sælgeren checken og så er den sag ude af verden!? Mvh Lasse Super hjemmeside forresten! ;o)

Besvaret

Jeg tror ikke der er nogen ideel bank for os pendlere. Hvis du tager et kig i de andre tråde vil du se at der er meget forskellige meninger om de samme banker. Det er noget nemmere papirmæssigt at handle lejlighed end i Danmark. Jeg fik bare en "overlåtelses kontrakt", som begge parter skrev under på og så var det gjort. Foreningen skulle dog lige godkende mig først. Haha Suckers !

Besvaret
Hej folkens.. Jeg har tænkt mig at købe en lejlighed i Malmø som jeg skal over og kigge på nu på søndag. Jeg har i den forbindelse været i min bank i danmark for at låne til udbetalingen.. Nu står jeg så og skal have ordnet selve lånet og finansieringen.. Og det vil jeg gøre i en svensk bank! Kan i fortælle mig hvor jeg skal henvende mig henne? Hvilken Bank, hvordan adresse? Går ud fra at man oxo skal møde personligt op i banken, så den skal jo nok ligge i Malmø.. hvordan får jeg aftalt et møde? Er virkeligt interesseret i at få fat i den lejlighed, så ville genre vide hvor hurtigt det mon kan gå at få ordnet det med banken? Det svære er vel oxo at jeg ikke kan forstå hvad de siger! Hehe.. Et andet spørgsmål med det samme.. Når man nu køber en bostadsrätt uden om en ejendomsmægler, er der så ting man skal tage højde for? Jeg tænker på at der må være nogle papirer der skal stemples af en advokat eller et eller andet? Eller er det bare at give sælgeren checken og så er den sag ude af verden!? Mvh Lasse Super hjemmeside forresten! ;o)
Hej Lasse, Der findes en lang række banker som både er repræsenteret i Danmark og Sverige, disse kan du med held snakke med omkring muligheder og hvordan det foregår. Vi valgt FöreningsSparbanken, som ligger inde i København. link: http://www.foreningssparbanken.dk
Besvaret

Hej Lasse Find en bank i det område du kigger lejlighed. Nogle har gode erfaringer med at vælge "den svenske udgave" af deres danske bankforbindelse, andre har ikke. Vi har Nordea/Nordea og det kører upåklageligt for os. Jeg vil klart anbefale du aftaler et møde i den svenske filial, og det med sproget kommer af sig selv. Mht kontrakt på lejlighed så er problemerne mindst hvis du handler bostadsret. En købsaftale er faktisk nok, og der er ikke skøder eller andre juridiske dokumenter på bostadsretter. (vil ikke gøre mig klog på fastigheter) Good luck og husk hvis du kommer i weekenden at byen står på den anden ende grundet Malmøfestival og Americas Cup..

• 2 months later...
Besvaret

Og...... Hej igen. Jeg vil bringe emnet på toppen. Jeg kender ikke så godt til køb af hus og især med lån. Jeg vil som sagt købe et hus i Malmö for 990.000 SEK. Og jeg har snakket med min banl - Danske bank her i Søborg og fik at vide, at det er umuligt for mig at få lån herfra. Jeg er alene med 2 børn. Min indkomst er på 35.000 DK pr.måned før skat. Vil en svensk bank give mig lån på 1.000.000 SEK med denne indkomst? På forhånd tak for svaret. Güllü

Besvaret
Og...... Hej igen. Jeg vil bringe emnet på toppen. Jeg kender ikke så godt til køb af hus og især med lån. Jeg vil som sagt købe et hus i Malmö for 990.000 SEK. Og jeg har snakket med min banl - Danske bank her i Søborg og fik at vide, at det er umuligt for mig at få lån herfra. Jeg er alene med 2 børn. Min indkomst er på 35.000 DK pr.måned før skat. Vil en svensk bank give mig lån på 1.000.000 SEK med denne indkomst? På forhånd tak for svaret. Güllü
Svært at sige, du er nødt til at kontakte en svensk bank. Hvis du har Danske Bank i DK kan du med fordel kontakte Skåne Provinsbank i Sverige. De er en del af Danske Bank koncernen. Ellers kontakt www.sbab.se de finansierer også boliger. For gode råd kig i pendlerguiden under økonomi og bolig. Nils har skrevet en masse klogt (og iøvrigt sammenhængende der).
Besvaret
Jeg kender ikke så godt til køb af hus og især med lån. Jeg vil som sagt købe et hus i Malmö for 990.000 SEK. Og jeg har snakket med min banl - Danske bank her i Søborg og fik at vide' date=' at det er umuligt for mig at få lån herfra. Jeg er alene med 2 børn. Min indkomst er på 35.000 DK pr.måned før skat. Vil en svensk bank give mig lån på 1.000.000 SEK med denne indkomst?[/quote'] Nordea i Danmark har ingen problemer med at låne ud til køb af ejendom i Sverige. Renten er dog alt andet lige højere end hvis du finder en svensk bank der vil være med. Har du ikke til udbetalingen er du dog nødt til at låne den i Danmark da det faktisk er stort set umuiligt (siges der) at låne til udbetalingen i Sverige.
Besvaret

En ting som banken nok spørger om er hvor mange udgifter du har om mdr for det hjælper ikke at tjene 35000 om mdr og have faste udgifter for 30000. Så Hav et budget klar til dem. Det ville de ihvertfald se da jeg lånte i Svensk Nordea som jeg iøvrigt er godt tilfreds med.

Besvaret
En ting som banken nok spørger om er hvor mange udgifter du har om mdr for det hjælper ikke at tjene 35000 om mdr og have faste udgifter for 30000. Så Hav et budget klar til dem. Det ville de ihvertfald se da jeg lånte i Svensk Nordea som jeg iøvrigt er godt tilfreds med.
Ja - det er rigtigt. Det er de meget seriøse med - altså budget'et - ydede faktisk en rigtig udmærket rådgivning i den forbindelse syntes jeg. Det virker også klart mere seriøst på en bank hvis man har gjort sig nogen tanker omkring ens total budget ifm køb af bolig. Bankerne vil jo generelt gerne låne penge ud, men de vil selvsagt også gerne have at man er i stand til at betale pengene tilbage!
Besvaret

Dvs, at jeg skal komme frem til bankmødet med min BS oversigt i hånden fra den nuværende bank, ik'? Jeg tror, jeg godt kan klare den del. Mange tak skal I have, nu ved jeg, hvad jeg skal gøre. :)

Besvaret
Ja - det er rigtigt. Det er de meget seriøse med - altså budget'et - ydede faktisk en rigtig udmærket rådgivning i den forbindelse syntes jeg. Det virker også klart mere seriøst på en bank hvis man har gjort sig nogen tanker omkring ens total budget ifm køb af bolig. Bankerne vil jo generelt gerne låne penge ud, men de vil selvsagt også gerne have at man er i stand til at betale pengene tilbage!
Jeg tror at jeg havde 3 mapper med papirer med, og det eneste FSB ville se var: 3 x lønseddel årsopgørelse forskudsopgørelse Der blev aldrig spurgt om nuværende udgifter, eller budget? Kunne reelt set have optaget en lån på kr. xxx uden at det var noget de kunne se. Men det er nok en god idé at have det hele klar:-)
Besvaret
Jeg tror at jeg havde 3 mapper med papirer med, og det eneste FSB ville se var: 3 x lønseddel årsopgørelse forskudsopgørelse Der blev aldrig spurgt om nuværende udgifter, eller budget? Kunne reelt set have optaget en lån på kr. xxx uden at det var noget de kunne se. Men det er nok en god idé at have det hele klar:-)
Tjaeh - sådan er der åbenbart forskel! Men alt andet lige er det nu en OK øvelse at bikse sådan et lille budget sammen en søndag hvor det alligevel regner ;)
Besvaret
Dvs' date=' at jeg skal komme frem til bankmødet med min BS oversigt i hånden fra den nuværende bank, ik'? Jeg tror, jeg godt kan klare den del. Mange tak skal I have, nu ved jeg, hvad jeg skal gøre. :)[/quote'] Ja, og hvis du har andre lån/udgifter der ikke er på din PBS oversigt skal du have dem med. Tag også lønseddel med for 3 mdr, seneste årsopgørelse og forskudopgørelse. Så er du nok nogenlunde dækket ind.
Besvaret

Hej Abelones. Tak skal du have for dit svar. Jeg har lige ringet til Skånes Provinsbank og spurgte efter løn. Da jeg overhovedet ikke er god til svensk (øv-bøv), så havde jeg det sååååååå svært med at forstå, hvad er det hun siger på den anden side af telefonrøret. :( Jeg har forstået, at jeg skulle henvende mig til min egen bank og bede dem til at være en "forhandler". Så tager min nuværende bank kontakt til Skånes Provinsbank. Jeg skulle kun give mine sidste 3 måneders lønsedler og ikke noget andet. Vil nogen siger til mig, at jeg har forstået det rigtigt. Tager vores bank virkeligt kontakt til Provinsbanken, eller det er mig, som har misforstået det?

Besvaret

En lille P.S. Jeg har lige snakket med min rådgiver i Danske Bank. Jeg ved ikke, om han var i weekendhunør eller hvad, men da jeg har forklaret, hvad er det, jeg har hørt fra Provinsbanken, så hørte jeg kold stemme derude og svaret var: "Jeg gider ikke lave deres arbejde. Svaret er Nej". :( De kan det med kundetilfredsheden, hva'?

Besvaret

Hej Tag evt. fat i Claes Rexert, hos SEB nr står nedenfor. Han forstår dansk og taler det faktisk ret godt :-) Vi har ham og er MEGET tilfredse. SEB St Jörgen, Södergatan 30 205 20 Malmö 040-664 15 50 Held og lykke med det

Besvaret

Hej Miriam. Mange tak skal du have. Jeg har ringet til dem. Og selv om jeg ikke har snakket med Claes, men jeg har snakket med en af deres rådgiver, som har forklaret mig med stort tålmodighed om alle de nødvendige ting. Hun var meget sød og meget tålmodig og venlig. Hun sagde, jeg skal bare sende papirerne til hende på en faxnummer, og så skal jeg vente. Du var til stor hjælp! 1000 tak!

Besvaret
Hej Tag evt. fat i Claes Rexert, hos SEB nr står nedenfor. Han forstår dansk og taler det faktisk ret godt :-) Vi har ham og er MEGET tilfredse. SEB St Jörgen, Södergatan 30 205 20 Malmö 040-664 15 50 Held og lykke med det
Eller: Karin Lönnergård 040-664 15 62 Samme adresse. :th2:
Besvaret

Hvor er jeg rystet over Danske Bank. Vi var faktisk kunder i Danske da vi gik med flytteplaner, og det skulle også foregå via vores Danske filial. Problemet var bare at kontakten aldrig blev formidlet og Skåne Provinsbank aldrig ringede til os... Fik i mellemtiden job i Nordea koncernen og røg derfor over til dem. Her var ingen problemer... det er da en lorteservice....og en lorte moral iøvrigt... Guma der er kun een vej til Danske UT!!!

Besvaret

Vi (min kæreste og jeg) har en ven som havde en rigtig god oplevelse med hans huskøb. Han er kunde i Danske Bank og fortalte henrykt om hvor nemt det havde været at blive godkendt i Skånes Provinsbank. Men sådan er der jo så meget. Vi er selv kunder hos Forstædernes Bank og har også fået huslån hos Skånes Provinsbank i Malmö. De er søde og professionelle. Dem kan jeg anbefale. Og jeg giver også gerne en thumbs-up for vor egen bankrådgiver i Forstædernes... hun har bare været kanon og samarbejdsvillig hele vejen igennem. Smil, Winnie

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...