Jump to content

Synkronisere en bærbar og stationær pc...

Recommended Posts

Guest Supermule
Skrevet

Hejsan alle! Er der en der kan forklare mig, hvorledes jeg kan det? Jeg skal ha' synkroniseret mail, kalender, dokumenter osv... Jeg bruger Outlook 2003. Det skal ske automatisk hvergang den kobler sig på hjemmenetværket...

Besvaret
Hejsan alle! Er der en der kan forklare mig, hvorledes jeg kan det? Jeg skal ha' synkroniseret mail, kalender, dokumenter osv... Jeg bruger Outlook 2003. Det skal ske automatisk hvergang den kobler sig på hjemmenetværket...
Puha det er ikke helt nemt så vidt jeg husker, med mindre du lige har en exchange server stående. Men prøv at se her: http://www.slipstick.com/outlook/sync.htm
Guest Supermule
Besvaret

Heyy mester! Jeg har ikke en exchange server desværre... :( Har hardwaren, men ikke det bløde der hører til...

Guest Supermule
Besvaret

Er det hasslefree Steen??? Jeg tænker lidt på om det kun kan Outlook eller den evt kunne mere??

Guest ThomasO
Besvaret

Kender godt problematiken Brian. En slags roaming profile, men det er jo ikke anvendeligt over flere domæner. Alternativt kan du jo evt bare få en bærbar, og koble op på arbejdet med en VPN forbindelse, så kører du lige som du sad derinde. Det tilsikrer at du har det du skal bruge ved hånden altid, nemlig din Outlook og kalender funktioner, inklusive evt. netværksdrev. Ellers skal man måske lave en sync med en palm, og dernæst en sync mod hjemmePCen. Man kan ikke altid springe direkte mellem domain og workgroup, mener det er rent sikkerhedmæssigt - for domænets skyld. Såfremt du kan gøre dette kan du jo få ting IND i outlook som kører ind bagom de policys og sikkerhedsfiltre, der er opsat for domænet og Exchangeserveren. Det er jo en workaround på de fleste større firmaers sikkerhedspolitik. En sådan manøvre ville få vores It Security Officer, til at løbe skrigende rundt på gangene med røde flag i hænderne. Lige så snart du laver sync med noget uden for domænet, går alle sikkerhedsalarmer i rødt. Mange netværksadministratorer anvender ikke engang den officielle MS Exchange webmail, fordi så blotter du selve serveren ude i DMZ. (På ydersiden foran firewallen) Men sikkerhed er jo en underlig størrelse. Men måske denne key kan hjælpe dig et stykke af vejen, prøv at læse artiklen. Der "arbejder du på en USB key" hvor dine "profil ting" ligger, den udnytter bare den lokale PCs faciliteter til afvikling. Hvis den holder vand er den interessant nok. Kunne måske blive aktuel for vores rejsende IT brugere. http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=6266

Guest Supermule
Besvaret

Ikke uinteressant... Dog er jeg mere til at sync'e min bærbar med den stationære herhjemme og omvendt... Du ved, så jeg altid har det nyeste liggende på disken... Det der Osasync ser fornuftigt ud. Måske man skulle gi' et review af det...

Guest ThomasO
Besvaret

Skrev lige lidt mere.... :) Jeg klarer mig med VPN og en 1GB USB disk. Men sådan er det jo tit, IT folk og mekanikkere, klarer sig med gamle biler og simple PCer. (Keep it f,,,,,, simple - vi har problemer nok på jobbet med fancy ting)

Besvaret
Er det hasslefree Steen??? Jeg tænker lidt på om det kun kan Outlook eller den evt kunne mere??
Jeg tror kun det er lavet til Outlook (pst-fil), da det er lavet som et billigt alternativ til Exhange.
Guest Supermule
Besvaret

Ok. Jeg leder lidt efter et system der kan håndtere dokumenter og billeder samtidigt...

Jeg tror kun det er lavet til Outlook (pst-fil)' date=' da det er lavet som et billigt alternativ til Exhange.[/quote']
Guest ThomasO
Besvaret

Til inspiration: Billeder og dokumenter lyder lidt som større datamængder. Jeg kender problemstillingen lidt, ved at vores rejsende tager mange digitalbilleder og har en masse digitale håndbøger, dokumentation og dokumenter med. At brænde CDR konstant er bare ikke en option. Vi taler nemt 10-40GB data pr bruger. Netbackup er ikke en option fordi de rejser meget af tiden. Vores rejsende bruger i større grad en USB harddisk til 2½" (bærbar) harddiske, med typisk 40+GB. De gemmer så data på D: og synkroniserer med USB disken. Bliver deres bærbare stjålet, tabt, den får vand/rødvin eller disken står af, så har de et "spejlbillede" af data på USB disken (komplet spejl af D : De kan se dokumenterne fra nærmeste lånePC med USB hvis de er uheldige. Det har reddet dem mange gange. Hvis det bare er sync af almindelige filer, så kan man bruge et 3 parts produkt som det her: http://www.cordes-dev.com/english/overview.html eller gå ind på download.com, og søg på "sync" og se hvad de foreslår af værktøjer. Der er et hav af disse. Bemærk at download.com har user reviews, de afslører gerne hurtigt skodsoftware. Problemet er mest hvis du skal have de der mails flyttet rundt, den debat vil jeg gerne undgå. Men hvis du har en bærbar kan du jo bare lave sync på en USB disk for backup inden du går hjem fra arbejdet, eller er på rejse. Nogle kan ligge på bordet og syncronisere ændringerne eks hvert * tidsinterval dagen igennem. Og når du så er hjemme smække din bærbare i en portreplikator/dokingstation, og anvende en skærmswitch så du lige klikker den bærbare PC over på dit almindelige keyboard, mus og tastetur. Så sidder du på din hjemmepind og kan skifte mellem stationær og bærbar ved at trykke på en genvejstast på keyboardet (Er du ikke helt med på den med switchboxen, kan jeg godt uddybe den lidt) Men hjemme kunne du måske lave en sync igen, såfremt din firmaPC kan se din stationære i dit lokal netværk. Men det externe medie gør at du måske kommer ud over alt med domænesjov og netværks problematik. Der er en backupfunktion i Windows allerede hvis det kun er det man søger, under programs/asseccories/systemtools/Backup. Problemet er bare den skriver til en *.bkf fil der er lukket og ikke en mappe. Microsoft arbejder på at indføre dette på sigt, kan ikke huske det nøjagtigt, om det kom i en servicepack eller næste operativsystem. iiiihh... kunne jeg bare skrive det så hurtigt som jeg gerne ville forklare det ... Sådan har jeg bare set andre gøre, håber det kunne inspirere lidt....så du kan brygge dig en løsning der passer dig. Du lyder som om du har gjort en del tanker omkring dette.

Guest Supermule
Besvaret

Ja mon ikke... Men scenariet er følgende...: Skriver en masse mails i løbet af dagen, samt producerer en masse dokumenter osv. Når jeg så kommer hjem og sætter den bærbare i replikatoren, så er det meningen at den skal synkronisere sig selv med den stationære og omvendt... De har faste IP adresser begge to og der er ikke noget domæne jeg skal ta' stilling til... Det kører på et internt netværk på kontoret...(hjemme). Jeg mangler sgu bare lige den gyldne løsning, hvor disse ting sker automatisk og ikke skal gennemføres manuelt via eks. PcAnywhere fra Symantec... Jeg har mulighed for at sætte en server op, men gider ikke mere pc vedligeholdelse herhjemme. Bruger tid nok på firmaregnskab og job... Derfor var jeg lidt glad da jeg hørte om www.vaita.com De virker til at kunne løse tingene på en fornuftig måde.. Dog irreterer det mig meget at skulle betale for 3. parts software som man ikke kender og der er ingen som har prøvet det... :(

Guest ThomasO
Besvaret

Jammen er vigtigheden af at spejle over på den stationære, lig med det arbejde der ligger i at sætte det hele op? Personligt havde jeg nok valgt at arbejde videre på den bærbare fra docken. Og så bare tage backup dagligt af dagens arbejde/billeder/*.pst m.v. MEN hvor der er behov er der også muligheder. Wannafind som jeg bruger til at hoste det domain jeg bruger til emails, har nu også hhv Remote backup og Hosted Exchange server klient som du kan tilknytte til dit domæne. 100mb/til 1-mailprofil 79krmdl. Med mulighed for at bruge en Outlook2003, og anvende Outlook2003 webmail. Den burde emulere den mailserver du mangler at kunne køre op imod med begge PCer. 100MB burde være nok, og så trække resten ned i en PST fil. Mailen er jo et postsystem, ikke et fragtsystem :) Og drejer det sig kun om din primære arbejdsadresse, kan det måske hjælpe at du kan syncronisere telefon o.m.a. Prøv at kigge på det. http://www.wannafind.dk/produkter/hostedexchange.asp Pris og kvalitet hænger som regel sammen, og wannafind er vel omkring midten af markedet. Har aldrig oplevet de har svigtet endnu. Har været kunde hos dem i omkring 4 år. (Dog har jeg mine webdomains andetsteds, det er for dyrt hos WF, de er PRO end privat minded)

Guest Supermule
Besvaret

Meget sjovt du nævner wannafind... Dem bruger jeg selv til alle mine domæner... :) Har godt set det med hostet exchange. Det er givetvis nemmere, men jeg er desværre en nærigrøv.... :( Kan fandme ikke få mig selv til at abb. på sådan noget... Men det er ellers smart!

Guest ThomasO
Besvaret

He he he .... var det ikke dig der skrev: "Når det smager, koster det....." i bildebatten. Hvis jeg havde EN adresse til et firma,som jeg kune trække fra, havde jeg altså valgt en hosted exchange. Må indrømme jeg er løbet tør for ideer Brian..... a1404.gif

Guest Supermule
Besvaret

Det er helt ok Thomas... Hopper sgu nok på det der vaita sjov...

Besvaret

Jeg faldt lige over MS´ nyeste PowerToy-påfund...måske det rent faktisk kan hjæpe dig i din situation, Brian? http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=e0fc1154-c975-4814-9649-cce41af06eb7&DisplayLang=en

• There are new sources of files coming from every direction: digital cameras, e-mail, cell phones, portable media players, camcorders, PDAs, and laptops. Increasingly, computer users are using different folders, drives, and even different computers (such as a laptop and a desktop) to store and retrieve files. Yet managing hundreds or thousands of files is still largely a manual operation. In some cases it is necessary to get copies of files from one place; in other cases there is a need to keep two storage locations exactly in sync. Some users manage files manually, dragging and dropping from one place to another and keeping a mental card catalog in their heads. Others use one or more applications to provide this functionality for them. Now there is an easier way. SyncToy is a free PowerToy for Microsoft Windows XP that provides is an easy to use, highly customizable program that helps users to do the heavy lifting involved with the copying, moving, and synchronization of different directories. Most common operations can be performed with just a few clicks of the mouse, and additional customization is available without added complexity. SyncToy can manage multiple sets of folders at the same time; it can combine files from two folders in one case, and mimic renames and deletes in another. Unlike other applications, SyncToy actually keeps track of renames to files and will make sure those changes get carried over to the synchronized folder.

Guest Supermule
Besvaret

Jeg har lige hentet det... Så vil jeg lige gi' et review af det senere!!! :) Tak for hjælpen mester!! ;)

• 1 year later...
Besvaret

Noget nyt i denne gamle tråd her? Supermule vedr at synkronisere dine data, specielt dine dokumenter i en mindre virksomhed, på flere PCer, ja så mangler du jo en arkivserver. Et netværksdrev hvor alle dine PCer kan lagre og se dokumenter når de er online. Sad og legede med noget derhjemme igår med idrive fra ibackup. http://www.idrive.com/features.htm se demoen af idrive Sw her, den fungerer som en GUI der "mounter" et netværksdrev, der bare ligger ude på en hostingservice. Du kan så drag/drop dine dokumenter derud, eller åbne dem direkte (tager lidt tid) men du får så den service der svarer til du kører på et domæne, med almindelige afdelingsnetværksdrev. Dem kender de fleste edb brugere fra hverdagen. Den understøtter SSL, og du bestemmer selv om den skal connecte ved logon eller når du beder den om det. I teorien burde du også kunne køre en Outlook PST fil derfra. Ydermere kan man jo så købe sin ydelser mere avancerede, for merpris kan man så købe mulighed for at oprette useradministration/niveauer i folders, snapshots, og share af enkeltfil/dokument, med afsendelse af email til modtageren, at denne kan hente "noget" på dette vedlagte link x antal gange. Du kan selvfølgelig også komme ind via en webgui som var det i en almindelig webmail. Der er flere slags klienter der kan tage eks backup af dine lokale filer og hive op også, i det hele taget en rimelig flexibel løsning. Masser af muligheder, 5 GB for 10$ mdl. Det kører lidt langsomt, men er til at leve med. Prøv deres trial, der kører i 15 dage. Ingen problemer med at connecte 3 PCer samtidigt op i samme dokumentfolder, ydermere en funktion at man kan låse et dokument så andre ikke retter samtidigt. En af mine venner har en 2 mands tømmervirksomhed med sin far, de har valgt dette og er superglade for det. Nu kan de begge sidde i hver sin by og arbejde med samme dokumenter/arbejds sedler/ tilbud/ billeder o.m.a. Til info hvis nogen finder det interessant. Overvejer selv at have en til privatbrug.

Guest Supermule
Besvaret

Hej du... Jeg smed en gammel maskine på og køre med delte drev..... Så alle mine docs ligger på den ene maskine.... Der tager den så backup af samtlige filer én gang i døgnet.... Jeg har ikke fundet en løsning til min email endnu, men arbejder lidt med Hmailserver. Den kan man også connect'e til udefra og den kan køre webmail.... Serveren står så bare herhjemme.

Noget nyt i denne gamle tråd her? Supermule vedr at synkronisere dine data, specielt dine dokumenter i en mindre virksomhed, på flere PCer, ja så mangler du jo en arkivserver. Et netværksdrev hvor alle dine PCer kan lagre og se dokumenter når de er online. Sad og legede med noget derhjemme igår med idrive fra ibackup. http://www.idrive.com/features.htm se demoen af idrive Sw her, den fungerer som en GUI der "mounter" et netværksdrev, der bare ligger ude på en hostingservice. Du kan så drag/drop dine dokumenter derud, eller åbne dem direkte (tager lidt tid) men du får så den service der svarer til du kører på et domæne, med almindelige afdelingsnetværksdrev. Dem kender de fleste edb brugere fra hverdagen. Den understøtter SSL, og du bestemmer selv om den skal connecte ved logon eller når du beder den om det. I teorien burde du også kunne køre en Outlook PST fil derfra. Ydermere kan man jo så købe sin ydelser mere avancerede, for merpris kan man så købe mulighed for at oprette useradministration/niveauer i folders, snapshots, og share af enkeltfil/dokument, med afsendelse af email til modtageren, at denne kan hente "noget" på dette vedlagte link x antal gange. Du kan selvfølgelig også komme ind via en webgui som var det i en almindelig webmail. Der er flere slags klienter der kan tage eks backup af dine lokale filer og hive op også, i det hele taget en rimelig flexibel løsning. Masser af muligheder, 5 GB for 10$ mdl. Det kører lidt langsomt, men er til at leve med. Prøv deres trial, der kører i 15 dage. Ingen problemer med at connecte 3 PCer samtidigt op i samme dokumentfolder, ydermere en funktion at man kan låse et dokument så andre ikke retter samtidigt. En af mine venner har en 2 mands tømmervirksomhed med sin far, de har valgt dette og er superglade for det. Nu kan de begge sidde i hver sin by og arbejde med samme dokumenter/arbejds sedler/ tilbud/ billeder o.m.a. Til info hvis nogen finder det interessant. Overvejer selv at have en til privatbrug.
Besvaret

Det lyder også ok.... jeg sidder stadigt og tester det her. Har opdaget de ikke understøtter non us karakterer... altså danske. Lyder mærkeligt ... øv.. Afventer svar fra supporten omkring.... om de betragter sig som US only, eller om jeg har overset noget.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...