Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg var inde på den nye afd. af föreningssparbanken den anden dag. De kan nu give lån til køb af bolig i Sverige både i danske kroner og svenske kroner. Det synes jeg godt nok er smart! Godt nok flytter jeg nu til Sverige, men at kende sine samlede omkostninger i danske kroner er godt. Min løn (og konens løn) e jo fortsat i danske kroner. De tilbyde både at låne det hele i banken i København eller via nogle som hedder Spintab i Sverige. Renten var helt rimelig. Kan klart anbefales :love2:

Besvaret

Spintab er deres egen boligfinansieringeselskab! Men det er en af de störste sammen med SBAB

Besvaret

Det er normalt meget svärt at låne til hele belöbet i Sverige hvis man er nytilflyttet. Når i har boet her 3 år så er der lidt ökonomisk historik på jer så kan der vöre lettere. De fleste låner de 10% i Dk hvor de har arbejde og så kan du låne resten her. Men tjener i en stor lön så pröv dog.

Besvaret

Jeg skal lige have klarlagt. Vil de låne er i DKK gennem Spintab. Med andre ord, får i svenske lånevilkår i danske kroner eller hvordan er det danske lån sammensat? Det er selvfølgelig smart med at låse udgifterne til lønningsvalutaen, men har I overvejet det tilfælde hvor den svenske krone falder og jeres lån i danske kroner bliver større end boligens værdi?

Besvaret

Helt offtopic for tråden: Jeg har lige testet et par moderator-muligheder i tråden - derfor har jeg bl.a. redigeret i almir.dk´s indlæg længere oppe. (Der var en dobbeltpost som jeg slettede)

Besvaret
Det er selvfølgelig smart med at låse udgifterne til lønningsvalutaen, men har I overvejet det tilfælde hvor den svenske krone falder og jeres lån i danske kroner bliver større end boligens værdi?
Det rædselsscenario er jo kun teoretisk. Meget teoretisk. For at gøre det til praksis, må man opstille nogle helt urimelige præmisser: Hvis man har lånt 100 procent af værdien i DKK og må sælge huset dagen efter, man har købt det, og SEK er faldet med fem procent over natten (og man er dum nok til øjeblikkeligt at veksle sit provenu), så bliver lånet større end boligens værdi og man bliver ramt af det. Hvis man ikke skal sælge, er kursens fluktuationer jo ligegyldige. Det er jo netop meningen med at låne i DKK eller euro, at fluktuationerne - herunder et eventuelt kort dyk ind i insolvens - skal være ligegyldige. Hvis man efter fire måneder sælger og veksler sit provenu til årtiets lortekurs, så holder man skindet på næsen på grund af at boligen nu er steget fem procent i værdi.
Besvaret

Sikring af DKK eller SEK ??

Det rædselsscenario er jo kun teoretisk. Meget teoretisk. For at gøre det til praksis, må man opstille nogle helt urimelige præmisser: Hvis man har lånt 100 procent af værdien i DKK og må sælge huset dagen efter, man har købt det, og SEK er faldet med fem procent over natten (og man er dum nok til øjeblikkeligt at veksle sit provenu), så bliver lånet større end boligens værdi og man bliver ramt af det. Hvis man ikke skal sælge, er kursens fluktuationer jo ligegyldige. Det er jo netop meningen med at låne i DKK eller euro, at fluktuationerne - herunder et eventuelt kort dyk ind i insolvens - skal være ligegyldige. Hvis man efter fire måneder sælger og veksler sit provenu til årtiets lortekurs, så holder man skindet på næsen på grund af at boligen nu er steget fem procent i værdi.
Jamen, det er jo helt rigtigt mht hvis valutaen går op eller ned. Det gælder jo både for svenske og/eller danske kroner. Jeg fik en rigtig god samtale med rådgiveren i banken om fordele og ulemper. Vi har så valgt at låne en del i spintab i svenske kroner og resten Föreningssparbanken i København i danske kroner. Som nævnt tidligere, så har jeg og konen begge løn i danske kroner. Derfor virkede det helt perfekt med lån også i danske kroner. Jeg føler i hvert fald at jeg fik en god rådgivning og er 112% tilfreds.
Besvaret
Vi har så valgt at låne en del i spintab i svenske kroner og resten Föreningssparbanken i København i danske kroner.
Hvilke vilkår gælder for den danske del af lånet? Har den danske FSB sikkerhed i boligen, og kan den matche de svenske renter?
Besvaret

Sikkerhed i huset for lån både i Danmark og Sverige

Hvilke vilkår gælder for den danske del af lånet? Har den danske FSB sikkerhed i boligen' date=' og kan den matche de svenske renter?[/quote'] Ja de har sikkerhed i huset i Sverige for begge lån. Renten i spintab var billigere end hvad jeg fik i banken i danmark. Rådgiveren nævnte noget med at renten var højere i Danmark end Sverige. Men jeg har fået nogle helt rimelige satser både i sverige og danmark. Jeg er tilfreds. Specielt da jeg fik en god valutakurs for den danske del af lånet. Mine nye boliglån er derfor 50% i danske kroner og 50% i svenske kroner.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...