Jump to content

Har det indflydelse på min skat?

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg har lige købt en lejlighed i Malmø, og jeg har taget lån i svensk bank. Skal jeg gå på mit eget skattekontor i Kbh og informere dem om det nye lån, har det indflydelse på min skat/ forskudsopgørelse? Tak Annie

Besvaret

Hvis du fortsat skal betale skat i DK har det indflydelse. Du kan få tilføjet renteudgifterne på din forskudsopgørelse nu og få lidt mere udbetalt hver måned. Alternativt bliver alt jo gjort op ved årsopgørelsen, hvor du så kan få en mindre restskat eller en større overskydende skat, end du ville have gjort uden det lån. Husk at din fraflytterkommune skal overflytte dig til Grænsegængercentret, hvis du har en indkomst på 150.000+. Du kan også selv bede om at blive overflyttet uanset indkomst.

• 7 months later...
Besvaret

CHOCK - renteudgifter for mit svenske boliglån kan ikke trækkes fra?!?!? SkatØresund har lagt et følgebrev ved min selvangivelse. De skriver: "Som begrænset skattepligtig har du ikke mulighed for at fratrække renteudgifter, med mindre at disse knytter sig til en dansk ejendom eller virksomhed, A-kasse og dansk pensionsordning" Efter den meddelelse har jeg svært ved at se, hvordan jeg skal kunne trække renteudgifterne til mit svenske bolån fra. Er der noget jeg ikke ved?

Besvaret
SkatØresund har lagt et følgebrev ved min selvangivelse. De skriver: "Som begrænset skattepligtig har du ikke mulighed for at fratrække renteudgifter, med mindre at disse knytter sig til en dansk ejendom eller virksomhed, A-kasse og dansk pensionsordning" Efter den meddelelse har jeg svært ved at se, hvordan jeg skal kunne trække renteudgifterne til mit svenske bolån fra. Er der noget jeg ikke ved?
Begrænset skattepligtig er når du tjener en del af dine penge i sverig, men betaler du fuld skat i dk og kun tjener penge i dk er du ikke begrænset skattepligtig... Og så kan du trække dine renter fra i dk.
Besvaret

Begrebsforvirring Alle der har danske indtægter er begrænset - eller fuldt - skattepligtige til Danmark. Det er ens status som grænsegænger, der afgør, at man kan trække svenske renter fra på sin danske selvangivelse og ikke ens status som begrænset skattepligtig. Hvis man også arbejder i Sverige kan man formentlig ikke få grænsegængerstatus, men til gengæld kan man jo så trække renterne fra på sin svenske selvangivelse. :)

Besvaret
SkatØresund har lagt et følgebrev ved min selvangivelse. De skriver: "Som begrænset skattepligtig har du ikke mulighed for at fratrække renteudgifter, med mindre at disse knytter sig til en dansk ejendom eller virksomhed, A-kasse og dansk pensionsordning" Efter den meddelelse har jeg svært ved at se, hvordan jeg skal kunne trække renteudgifterne til mit svenske bolån fra. Er der noget jeg ikke ved?
Du skal udfylde din begrænsede selvangivelse SAMT supplementet som er vedsendt (ihvertfald i vores tilfælde) og som gælder for begrænset skattepligtige UNDER grænsegængerreglerne. Der skal også stå evt. udgifter til A-kasse m.v. Måske er du ikke korrekt registeret som grænsegænger...Det kan der skam rådes bod på:) Thomas...hold op noget sludder du har gang i der:)
Besvaret
Du skal udfylde din begrænsede selvangivelse SAMT supplementet som er vedsendt (ihvertfald i vores tilfælde) og som gælder for begrænset skattepligtige UNDER grænsegængerreglerne. Der skal også stå evt. udgifter til A-kasse m.v. Måske er du ikke korrekt registeret som grænsegænger...Det kan der skam rådes bod på:) Thomas...hold op noget sludder du har gang i der:)
Æhh ok men har også kun siddet og snakket i telefon med både skat og dansk social sikring for at få styr på lortet! Men man skulle da tro at de har styr på det. Men hvem ved? Men ok jeg er jo bare håndværker og tror på hvad der bliver sagt;)
Besvaret
Men ok jeg er jo bare håndværker og tror på hvad der bliver sagt;)
Ja, det er desværre sådan at jo flere spørgsmål man stiller jo flere forkerte svar... det gælder udpræget SkatØresund... Men Benjamin, hvis de ikke har vedsendt supplementet så kan du downloade det fra skat.dk. I visse tilfælde kan det betale sig at fravælge grænsegængerreglerne og blot være alm. begrænset skattepligtig, men er du ugift eller såvel din kone som digselv er skattepligtige i Danmark så NEVER MIND. Anton har lagt et direkte link ind et sted på debatten... tror Selvangivelse 2005-tråden..måske:rolleyes:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...