Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg ved ikke lige hvor det her hører under.. Men nogen som ved hvad man gør hvis man midster i Danske kørekort (taber sin pung m.m.) og skal have et nyt kørekort? I Danmark kan de ikke udstede et nyt kørekort til mig da jeg jo er bosiddende i sverige, efter hvad jeg kan forstå skal jeg nu have et svensk kørekort istedet for, er det bare hos polisen i malmö man får lavet det? og kræver de ikke en form for bevis for at jeg har kørekort?

Besvaret

Øh jeg synes jeg har læst herinde, at politiet godt kan udstede et dansk kørekort, men ikke sende det, så man skal bareafhentee det i stedet for. Måske var det pas...

Besvaret
kanont' date=' det vil jeg prøve. Ved du så også om det er polisen i sverige som laver det nye kørekort?[/quote'] Det er kun en formodning, som andre med bedre hukommelse må belkræfte. Jeg snakker naturligvis om et dansk kørekort udstedt af det danske politi.
Besvaret
kanont' date=' det vil jeg prøve. Ved du så også om det er polisen i sverige som laver det nye kørekort?[/quote'] Uden at turde lægge hovedet på blokken så mener jeg det er länsstyrelsen der står for det med at bytte kørekort.. mener dog der var nogen der fik lov til at få et nyt dansk kort af Tårnby Politi mod selv at afhente det eller få det sendt til en adresse i Danmark. Jep læs mere her: http://www.m.lst.se/index.cfm?page=0DA16F00-DC70-204C-ECBAEDDFC23B5AB9 Blanketten er den samme for alm kørekort. Den kan downloades her: http://www.m.lst.se/index.cfm?page=9DBB444A-347D-EED3-F6EB5DCAE05A11F1
Besvaret

For mig er det næsten nemmere med et svensk kørekort når jeg nu alligevel bor i sverige. Jeg kan huske da jeg købte bil i sin tid måtte overdragelsen af bilen laves manuelt (sendes pr brev) istedet for elektronisk hos forhandleren da jeg have dansk kørekort og ikke et svensk.

Besvaret
For mig er det næsten nemmere med et svensk kørekort når jeg nu alligevel bor i sverige. Jeg kan huske da jeg købte bil i sin tid måtte overdragelsen af bilen laves manuelt (sendes pr brev) istedet for elektronisk hos forhandleren da jeg have dansk kørekort og ikke et svensk.
OT: Hvad har dit kørekort med overdragelse af bilen at køre ? Så vidt jeg ved, så indsender man registreringsblanketten, og så er den ikke længere. Du kan jo sagtens købe en bil uden at ha' kørekort.
Besvaret

Jep, det er hos Länsstyrelsen man får byttet sit danske kørekort til et svensk. Proceduren i Malmö er: Besøg Länsstyrelsen (Kungsgatan 13) og medbring dit danske kørekort. Udfyld den formular de giver en dernede. Dernæst afleverer man formularen og sit danske kørekort i skranken, og man modtager et papir med en kopi af sit danske kørekort, inklusiv et stempel fra Länsstyrelsen om at kortet er indraget pga ombytning til svensk kort. Efter en lille uges tid modtager man et brev, hvor i der står, at man er blevet godkendt til at bytte sit danske kørekort til et svensk. I brevet er der en svarkuvert man udfylder, og man vedlægger et pasbillede (efter svenske regler, og ja, reglerne er beskrevet i svarkuverten). Man sender så svarkuverten tilbage, og efter endnu en lille uges tid, så modtager man en seddel hvor på der står, at man kan hente sit nye kørekort på et postkontor. Husk at have et svensk ID-kort med for at få udleveret det nye kørekort hos Posten! Alternativt kan man tage en ven med, som har svensk ID-kort/kørekort, og som kan bekræfte at man er den man er. Alt i alt skide nemt, og det tager omtrent to uger fra man afleverer sit danske kørekort hos Länsstyrelsen. I mellemtiden gælder det stykke papir man får af Länsstyrelsen, når man afleverer sit kort, som kørekort på lige fod med det man lige har afleveret. Det kan evt være en idé at runde Skatteverket (som ligger lige ved siden af, Kungsgatan 15), og få et personbevis på at man er den man er, og man har adresse der hvor man bor. Oplys Skatteverket at formålet med at få et personbevis er ombytning af kørekort.. Det koster 315 SEK at udskifte sit danske kørekort til et svensk, og samtidig kan det bruges som ID-kort (ligesom det ID-kort man kan få lavet i sin bank). Til sidst er der bare at sige, at Länsstyrelsen's kontor lukker kl. 16.00 :)

Besvaret
Det koster 315 SEK at udskifte sit danske kørekort til et svensk, og samtidig kan det bruges som ID-kort (ligesom det ID-kort man kan få lavet i sin bank). :)
...og et Bank-ID-kort koster 350,- sek (...har netop bestilt ét idag). Så der er både økonomi og fornuft i at få lavet svensk kör-pap.
Besvaret
...og et Bank-ID-kort koster 350' date='- sek (...har netop bestilt ét idag). Så der er både økonomi og fornuft i at få lavet svensk kör-pap.[/quote'] Strange... koster 300 SEK hos Kassaservice.. jeg har nu ventet 4 uger på mit...
Besvaret

Ifølge bank-woman´en jeg snakkede med, så skulle der gå en uges tid - så burde det dumpe ind ad min brevsprække. Det var desuden Nordea Värnhem jeg bestilte kortet hos.

Besvaret

Hvis du har tabt dit danske kørekortet og er bosidende i Sverige, er det samme procedure som Toft beskriver. Dog skal du have en udskrift fra Rigspolitiets dataafdeling, der bekræfter du har haft kørekort i dk.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...