Jump to content

Danmark taber Eu sag om registreringsafgift

Recommended Posts

Besvaret

Det er lidt svært at se hvori det "sviende nederlag" for Danmark består, når EF-Domstolen konstaterer: >>Domstolen bemærker, at såfremt firmabilen i det væsentlige skal anvendes varigt i Danmark, eller når den faktisk anvendes på denne måde, er det lovligt for Danmark at opkræve registreringsafgift af et køretøj, der stilles til rådighed af et selskab, som har sit hjemsted i en anden medlemsstat,<< :)

Besvaret

Mine kolleger var ellers helt oppe og køre....:lol: En sagde endda "Så kan I flytte tilbage igen" :eek: FLYTTE TILBAGE DU MÅ VÆRE SINDSYG!! Vi skal sgu ikke tilbage, ej heller hvis bilafgiften falder...;)

Besvaret
Netop og derfor får dommen absolut ingen betydning.
Lidt betydning får det da, når man kan slippe med at betale 60kr om dagen hvis den netop skal bruges i danmark :) For motorkøretøjer som nævnt i § 4 og § 5, stk. 1, som en herboende alene anvender her i landet til udførelse af arbejde for en arbejdsgiver som omhandlet i stk. 1, nr. 2, kan told- og skattemyndighederne tillade, at der betales afgift pr. dag, motorkøretøjet anvendes her. Afgiften udgør 60 kr. pr. dag for motorkøretøjer omhandlet af § 4 og 30 kr. for motorkøretøjer omhandlet af § 5, stk. 1. Der betales ikke afgift af motorkøretøjer som nævnt i § 5, stk. 3, § 5, stk. 5, nr. 2, og § 5, stk. 10 [vedrørende visse kategorier af erhvervskøretøjer med en bestemt vægt eller beregnet til visse formål], når den herboende alene anvender motorkøretøjerne her i landet til udførelse af arbejde for en arbejdsgiver som omhandlet i stk. 1, nr. 2.
Besvaret

Den kan få betydning jo. Hvis i vil have en firmabil i DK må i ikke köre i den privat i Sverige, da den i bruger privat i Sverige skal väre svensk indregistreret. Hvis jeres arbejdsgiver nu har/får en filial i Sverige kan i nu få en svensk firmabil til svenske priser og nu köre lovligt i den i både Sverige og danmark i fritiden. Jeg er her bare spändt på om skatten så bliver efter svensk eller dansk model?? den svenske model opererer med en fast måndelig träk samt et km forbrug (lidt som i DK i gamle dage) og den danske opererer med en fast månedlig beskatning på bilens värdi, der nu er ca. 40% af den danske.

Besvaret
Den kan få betydning jo. Hvis i vil have en firmabil i DK må i ikke köre i den privat i Sverige, da den i bruger privat i Sverige skal väre svensk indregistreret. Hvis jeres arbejdsgiver nu har/får en filial i Sverige kan i nu få en svensk firmabil til svenske priser og nu köre lovligt i den i både Sverige og danmark i fritiden:
Arh, hele humlen er vel at hvis firmaet har filial/aktiviteter i udlandet (eksempelvis Sverige), kan denne filial stille firmabiler til rådighed for medarbejdere i Danmark? Sådan en bil vil blive indregistreret i Sverige, og så kan du køre i den som du vil... :confused:
Besvaret

Det, som så kan bekymre én er, hvis det kommer til at ske, at alle kan køre i udenlandske firmabiler - hvor skal de penge, som staten mister så komme fra? Højere skatter? Det kan jo komme til at betyde noget for os.

Besvaret

Ja men ToldSkat har allerede fundet en kattelem, det er at de kan kräve afgift hvis bilen primärt bliver brugt i DK!!! Så de holder fast i at alle og enhver der yder bare lidt skat til DK for enhver pris skal straffes uanset om de er i ond eller i god tro. Skatteydere i danmark er jo "enligt" ToldSkat" en bande kriminelle der belaster dem med kors, bånd og stjerner på.

Besvaret

Jeg mener, men en eller anden må gerne korrigere mig, at de samlede afgifter for nye biler ligger på ca. 10 miliarder om året. Halvdelen er firmabiler, så de 10 miliarder der mangler kan vel bare träkkes fra de 20 miliarder der er i overskud på budgettet i år. Der kan vel også reguleres lidt på afgifter i anden henseende, danmark ligger i den unike situation at da de skal starte fra scratch kan du forfordele biler med lav forurening feks.

Besvaret

Jeg bemærker, at EF-Domstolen bemærker, "at såfremt firmabilen i det væsentlige skal anvendes varigt i Danmark, eller når den faktisk anvendes på denne måde, er det lovligt for Danmark at opkræve registreringsafgift af et køretøj, der stilles til rådighed af et selskab, som har sit hjemsted i en anden medlemsstat." Så jeg kan ikke se, der er nogen fare for, at Danmark oversvømmes af firmabiler på svenske plader. I øvrigt ved jeg for lidt om firmabiler til at afgøre, hvad det nye er. :)

Besvaret

Ja det mener jeg også, men jeg ved at der nu er store firmaer der vil pröve dette, så vi ser nok snart en ny sag.

Besvaret

Det vælter næppe det danske nationalbudget, hvis en dansker bosat i Sverige nu kan køre i en svensk indregistreret firmabil i stedet for i en svensk indregistreret privatbil - er det det nye "sviende nederlag" til Danmark, at det bliver muligt? :)

Besvaret

Nå der var dommen jo, herefter står alting lysende klart :eek::confused::eek: "Kongeriget Danmark har – for så vidt som dets lovgivning og administrative praksis ikke tillader, at arbejdstagere, der har bopæl i Danmark, og som i en anden medlemsstat har beskæftigelse, der ikke udgør deres hovederhverv, anvender en firmabil, der er indregistreret i denne anden medlemsstat, hvor deres arbejdsgivers virksomhed har hovedsæde, til erhvervsmæssige og private formål, og – for så vidt som dets lovgivning og administrative praksis kun tillader, at arbejdstagere, der har bopæl i Danmark og som har beskæftigelse i en anden medlemsstat, anvender en firmabil – som hverken er bestemt til fortrinsvis varig anvendelse i Danmark eller faktisk anvendes på denne måde – der er indregistreret i denne anden medlemsstat, hvor deres arbejdsgivers virksomhed har sit hovedsæde eller faste forretningssted, til enten erhvervsmæssige eller erhvervsmæssige og private formål på de vilkår, at beskæftigelsen hos denne arbejdsgiver udgør den pågældendes hovederhverv, og at der betales afgift herfor, tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 39 EF, sammenholdt med artikel 10 EF, og skal betale sagens omkostninger."

Besvaret
"Kongeriget Danmark har – for så vidt som dets lovgivning og administrative praksis ikke tillader, at arbejdstagere, der har bopæl i Danmark, og som i en anden medlemsstat har beskæftigelse, der ikke udgør deres hovederhverv, anvender en firmabil, der er indregistreret i denne anden medlemsstat, hvor deres arbejdsgivers virksomhed har hovedsæde, til erhvervsmæssige og private formål, og – for så vidt som dets lovgivning og administrative praksis kun tillader, at arbejdstagere, der har bopæl i Danmark og som har beskæftigelse i en anden medlemsstat, anvender en firmabil – som hverken er bestemt til fortrinsvis varig anvendelse i Danmark eller faktisk anvendes på denne måde – der er indregistreret i denne anden medlemsstat, hvor deres arbejdsgivers virksomhed har sit hovedsæde eller faste forretningssted, til enten erhvervsmæssige eller erhvervsmæssige og private formål på de vilkår, at beskæftigelsen hos denne arbejdsgiver udgør den pågældendes hovederhverv, og at der betales afgift herfor, tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 39 EF, sammenholdt med artikel 10 EF, og skal betale sagens omkostninger."
Kan nogen lære dem der har skrevet denne dom at sætte punktum? Man kunne måske have overvejet, at mange linjers tekst fordelt over 3-4 afsnit med kun et enkelt punktum var en kende i underkanten!
Guest Supermule
Besvaret

Kort og præcist kan det siges således... Har du bopæl i Sverige, kan dit firma, såfremt det har filialer i Sverige(udlandet) indkøbe en firmabil til dig på svenske plader. Du bliver så beskattet af værdien af bilen og den er langt mindre end den var på danske plader. Derfor er det billigere for firmaet og dig, at ha' en firmabil. Den danske stat kan ikke gøre noget, idet den gældende undtagelse omhandlede danskere med bopæl i DK.

Besvaret
Jeg mener, men en eller anden må gerne korrigere mig, at de samlede afgifter for nye biler ligger på ca. 10 miliarder om året. Halvdelen er firmabiler, så de 10 miliarder der mangler kan vel bare träkkes fra de 20 miliarder der er i overskud på budgettet i år. Der kan vel også reguleres lidt på afgifter i anden henseende, danmark ligger i den unike situation at da de skal starte fra scratch kan du forfordele biler med lav forurening feks.
Jeg vil hellere have statsgælden ned -> for herefter at få sat skatten på arbejde ned!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...