Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Stop nu det fis.... Homer har ret, så kan i gætte så meget i vil Læs dette: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=213755&vID=0 Bemærk denne sætning: "Afgiften påhviler den, der er pligtig at lade køretøjet registrere, jf. registreringslovens § 19, stk. 3. Som bruger af den udenlandske bil i Danmark, er ifølge færdselslovens regler pligtig til at lade bilen registrere straks ved indførelsen af bilen til Danmark"

Besvaret

Du kan da ikke blive straffet i Dk fordi du udlåner en bil i Sverige, uanset om du har en mistanke om at vedkommende har planer om at benytte bilen udenfor Sverige. Hvis jeg låner min bil til en kollega i frokost pausen, så han kan hente et par is - og han bliver stoppet, så er det ham og ikke mig der får smækket fra politiets afdansningbal. Det er ikke ulovligt at låne sin bil ud, ej heller til danskere - det er først i det øjeblik at de foretag det valg at benytte bilen i Danmark, at der begåes en ulovlighed - og den bliver foretaget af dem, ikke dig.

Besvaret

Ok - af dommem det ser ud som om at udlåner ikke direkte bliver straffet men...... - han mister sikkert sin bil med mindre ham, der lånte bilen er multi-millionær. Bilen bliver beslaglagt indtil brugeren har betalt registreringsafgiften og en bøde - så vidt jeg husker fra en artikel i Børsen hvor en fra Told og Skat udtalte sig kan bøden være på op til 2 gange det undvegne beløb. Jeg kan huske det fordi det var så fuldstændig vildt og blodigt. Dvs. en bøde på op 2 gange oveni den registreringsafgift man allerede skal betale. Dermed kan det nemt bliver bøder i million-klassen. Lad os tage et eksempel: A bor i Sverige og kører i en god bil til en værdi af DKK 200.000. Han låner den ud til B, som bor i Danmark. B kører rundt i bilen i Danmark, hvorefter han før eller siden bliver stoppet. Bilen bliver øjeblikkeligt beslaglagt. Fordi B har tidligere domme for anden skatteunddragelse bliver han dømt til at betale både registreringsafgift plus den fulde bøde - dvs. Registreringsafgift ca. DKK 400.000 Bøde (=2xafgift) ca. DKK 800.000 --------------------------------------- At betale i alt: ca. DKK 1.200.000 Hvis B så ikke "lige" kan hoste op med 1,2 mio "i denne måned" beholder Told & Skat bilen - Når der efterhånden er udsigt til at pengene aldrig vil blive betalt vælger de de nok at sælge den på det danske brugtvognsmarked for omkring DKK 600.000. Penge lige i statskassen!

Besvaret

Ja, man mister sin bil, mon men ikke man "sælger" bilen til venner/bekendte familie eller hvem der nu skulle køre i den. Altså, ejer bliver ikke idømt nogen bøde, og det var vel det der blev diskuteret ?

Besvaret
Punktum! :rolleyes:
Nyt afsnit: :rolleyes: En domstol vil anlægge en helhedsbetragtning, og man kan ikke på forhånd sige, hvad sanktionen bliver. Domstolen tager ikke stilling til spørgsmålet, om det er ulovligt at låne sin bil ud. Den vil vurdere, hvad bilejeren mere overordnet set havde gang i. :)
Besvaret
Nyt afsnit: :rolleyes: En domstol vil anlægge en helhedsbetragtning' date=' og man kan ikke på forhånd sige, hvad sanktionen bliver. Domstolen tager ikke stilling til spørgsmålet, om det er ulovligt at låne sin bil ud. Den vil vurdere, hvad bilejeren mere overordnet set havde gang i. :)[/quote'] Schyyyysch!!! :D
Besvaret

Lad mig lige komme med en hurtig kommentar... Jeg HAR en kammerat der lånte sin bil ud til en ven bosat i DK, han blev stoppet af politiet og bilen er nu beslaglagt. Han er blevet pålagt tvangs-afgift + bøde, uanset det var hans ven der kørte i den. Et andet eksempel er at hvis du låner en bil ud (som ER synet), men på nuværende tidspunkt er i uforsvarlig stand, så ligger ansvaret altså hos dig og ikke låneren. Så man kan altså godt straffes selvom man ikke er fører af bilen. Det samme gælder forøvrigt hvis du låner den ud til et røveri, rambuk-tyveri eller lignende... :fight:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...