Guest Martin - Grevie Skrevet September 15, 2005 Rapporter Skrevet September 15, 2005 Go'aften ! Er i tvivl om dette spørgsmål hører til i denne kategori, men det må være det der kommer tættest på. Er der nogen der tilfældigvis ved noget om hvilke regler der gælder for os Dansk svenskere i tilfælde af bodeling ved skilsmisse eller død ??? Gælder dansk arveret eller svensk. Vi er i gang med at oprette testamente da vi lige er blevet forældre og vi er ikke gift. Vi er danske statsborgere og beskattes i DK og ejer bolig her i Sverige. Har været i kontakt med et par advokater, men jeg føler de trækker sig lidt når det kommer til dette spørgsmål. Er der nogen som har et bud ??? På forhånd tak ! Martin
Nils Besvaret September 15, 2005 Rapporter Besvaret September 15, 2005 Der gælder de svenske regler. Det vil sige, at der ikke er nogen skat på arv. Hvis I ikke er gift, og ingenting nedfælder, gælder Sambolagen, der i en vis udstrækning sikrer den svageste part i et papirløst forhold ved forholdets opløsning evt. ved partnerens død.
Homer Besvaret September 15, 2005 Rapporter Besvaret September 15, 2005 Umiddelbart vil det være de svenske regler der gælder, så længe I er bosiddende i Sverige. Vil I sikre jer på en anden måde end den i lovgivningen foreskrevne, skal der oprettes testamente, særeje og andre former for dokumenter.
Guest Martin - Grevie Besvaret September 26, 2005 Rapporter Besvaret September 26, 2005 Opfølgning Ud fra jeres svar på mit spørgsmål, har jeg haft kontakt med en svensk jurist og han har ridset arvereglerne op i grove træk. Hvis samlevende vil arve hinanden skal der oprettes testamente (som i DK). Testamentet kan altid anfægtes af livsarving (børn eller børnebørn) som kan kræve deres arvelod, altså tvangsarven. Tvangsarven når du ikke er gift udgør i Sverige halvdelen at dit samlede arvelod, det gør den vist også i DK. Den store forskel til DK ser ud til at ligge i at man i DK ikke kan sidde i uskiftet bo hvis ikke man er gift, der skiftes altid. Det kan man godt i Sverige hvis børn tillader det, er børn under 18 år er det mor/far/værge som kan beslutte det for barnet. Man har altså som samlevende bedre mulighed for at blive siddende i hus osv. i Sverige end i Danmark. Et testamente i Sverige er gyldigt hvis det er skriftligt, underskrevet og bevidnet af to personer. Det er det også i Danmark, men i DK opfordrer man altid til at få tetsamentet optegnet hos en notar, da det eller let kan blive underkendt (det siger advokaterne i DK...). Det lader ikke til at være almindeligt i Sverige, ovenstående er nok. Sidst er der i følge min kontakt en aftale imellem de nordiske lande om at man kan anvende danske arveregler i Sverige sålænge man har boet i Sverige i mindre end 5 år. Herefter er det svenske arveregler. Mvh Martin
Nils Besvaret September 26, 2005 Rapporter Besvaret September 26, 2005 Interessant læsning, Martin. Kan staterne virkelig bare aftale, at de svenske regler først gælder om fem år?
Guest Trine Besvaret September 26, 2005 Rapporter Besvaret September 26, 2005 Interessant læsning' date=' Martin. Kan staterne virkelig bare aftale, at de svenske regler først gælder om fem år? [/quote'] Som jeg læser Martin's indlæg så står der at danske regler KAN anvendes indenfor 5 år efter tilflytning. Så hvis man ønsker at benytte sig af svenske regler fra dag 1 er det vel fuldt lovligt. Som samlevende ugift synes jeg iøvigt det er fantastisk at man i Sverige ligestiller ugifte par langt mere end i DK. Det gælder i øvrigt også i forbindelse med forsikringer og ejerskab af boets værdier. Eks. biler der står i den ene parts navn bliver regnet som en del af det fælles bo. (har undersøgt det nøje;), da begge vores biler står i min kærestes navn mht forsikringen)
Nils Besvaret September 26, 2005 Rapporter Besvaret September 26, 2005 Eks. biler der står i den ene parts navn bliver regnet som en del af det fælles bo. (har undersøgt det nøje;)' date=' da begge vores biler står i min kærestes navn mht forsikringen)[/quote'] Så læser jeg bare Den Lille Sorte Sambolov anderledes, end du gør, men jeg vil foreløbig udskyde det frydefulde øjeblik, hvor jeg kan få ret over dig, til jeg har undersøgt sagen nærmere. Der er intet som forventningens glæde :)
Nils Besvaret September 26, 2005 Rapporter Besvaret September 26, 2005 Som samlevende ugift synes jeg iøvigt det er fantastisk at man i Sverige ligestiller ugifte par langt mere end i DK. Det gælder i øvrigt også i forbindelse med forsikringer og ejerskab af boets værdier. Eks. biler der står i den ene parts navn bliver regnet som en del af det fælles bo. (har undersøgt det nøje;)' date=' da begge vores biler står i min kærestes navn mht forsikringen)[/quote'] moerke, mærk dig mine ord: Din kæreste tager bimmeren, og du får kartoffelskrælleren :) Som der så rigtigt står i Pendlerguiden økonomi, Papirløst forhold: "Bemærk, at loven kun omfatter boligen med bohave, altså møbler og andet inventar. En bil, et fritidshus, en aktiepost eller en kontant formue deles ikke, medmindre der udtrykkeligt er fælleseje. Loven sikrer den uforudseende og økonomisk svage part mod total ruin, intet andet - dens gummiparagraffer er blot endnu en god grund til at lave klare aftaler, mens tid er." I Sambolagen, som der ler ink til fra guiden, står der om, hvad der omfattes: "3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §. .... 6 § Med sambors gemensamma bohag avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §, möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk. 7 § Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål." Lav aftaler. Lav skriftlige aftaler. :)
Guest Trine Besvaret September 26, 2005 Rapporter Besvaret September 26, 2005 Jeg hader når du får ret.. bare så du ved det, men jura er svær at hamle op med. Jeg forhørte mig forskellige steder, bl.a i banken da vi oprettede lånet på den 1 bil og hos forsikringen. Der var svaret klart at det var ligemeget. Desuden fandt jeg en artikel i Motormannen en gang hvor netop dette emne var beskrevet. Jeg vil forsøge at genfinde denne ved lejlighed... Dog vil jeg dog indskyde 2 ting: 1) Vi har altid gjort meget ud af skriftlige aftaler. 2) Min kæreste har ikke råd til at skille sig af med mig. Han har investeret penge i mig under hele min uddannelse, og det er først nu han er begyndt at få et positivt afkast på sin investering. And he knows;)
Nils Besvaret September 26, 2005 Rapporter Besvaret September 26, 2005 2) Min kæreste har ikke råd til at skille sig af med mig. Han har investeret penge i mig under hele min uddannelse' date=' og det er først nu han er begyndt at få et positivt afkast på sin investering. And he knows;)[/quote'] Husk at sætte kryds i kalenderen ved den dag, han når break even. :p En anden dum ting ved Sambolagen - ud over det latterlige navn - er, at man skal i byretten for at få ret. :)
Guest michaelbo Besvaret September 26, 2005 Rapporter Besvaret September 26, 2005 investering 2) Min kæreste har ikke råd til at skille sig af med mig. Han har investeret penge i mig under hele min uddannelse, og det er først nu han er begyndt at få et positivt afkast på sin investering. And he knows;)
Guest Mogens Besvaret May 31, 2008 Rapporter Besvaret May 31, 2008 Dansk arv? Ud fra jeres svar på mit spørgsmål, har jeg haft kontakt med en svensk jurist og han har ridset arvereglerne op i grove træk. Kender du så reglerne omkring arv af danske forældre - beskattes man yderligere (man har jo betalt i DK) af arven i Sverige? (dansker, bosiddende i Sverige, og som arver sine danske forældre)
Nils Besvaret May 31, 2008 Rapporter Besvaret May 31, 2008 Kender du så reglerne omkring arv af danske forældre - beskattes man yderligere (man har jo betalt i DK) af arven i Sverige? (dansker, bosiddende i Sverige, og som arver sine danske forældre) Det var ellers en gammel tråd. Der er ingen skat på arv (og gaver) i Sverige, så der kommer ingen ekstraregning.
Nils Besvaret May 31, 2008 Rapporter Besvaret May 31, 2008 Men arven beskattes vel i Danmark? Ja........
Guest Mogens Besvaret May 31, 2008 Rapporter Besvaret May 31, 2008 Det var ellers en gammel tråd. Det var såmænd blot for at undgå at få ballade for at starte et emne op, der havde været skrevet om før Der er ingen skat på arv (og gaver) i Sverige, så der kommer ingen ekstraregning. Kanon - tak for det. Så man kan altså blot fyre løs af kronerne til ungerne uden, at de får problemer med det?
Nils Besvaret May 31, 2008 Rapporter Besvaret May 31, 2008 Det var såmænd blot for at undgå at få ballade for at starte et emne op' date=' der havde været skrevet om før [/quote'] Det er al ære værd. Ja. :)
LotteB Besvaret June 1, 2008 Rapporter Besvaret June 1, 2008 Kender du så reglerne omkring arv af danske forældre - beskattes man yderligere (man har jo betalt i DK) af arven i Sverige? (dansker, bosiddende i Sverige, og som arver sine danske forældre) Jeg har selv været hele papirmøllen igennem for et par år siden. Der er, som Nils skriver, ingen skat i i SE på arv & gaver. Den blev afskaffet tilbage i 2005. Så de eneste der skal have del i det, er den danske stat med deres, i mine øjne, fuldstændige tåbelige boafgift på 15% (selvfølgelig ud over bundfradraget):thumbdown
Gustaf Besvaret February 9, 2009 Rapporter Besvaret February 9, 2009 Bare for at slå det hele fast med syvtommer søm : Skal der så heller ikke oplyses noget på den svenske selvangivelse, hvis man arver i Danmark ? (dansker med bopæl i Sverige).
LotteB Besvaret February 9, 2009 Rapporter Besvaret February 9, 2009 Bare for at slå det hele fast med syvtommer søm : Skal der så heller ikke oplyses noget på den svenske selvangivelse' date=' hvis man arver i Danmark ? (dansker med bopæl i Sverige).[/quote'] Nix, det er udelukkende et mellemværende mellem dig og den danske stat. Alle evt. afgifter, som tidligere nævnt, betales i DK. Ingen oplysningspligt til SE. Så er det forhåbentligt naglet fast:)
hpn Besvaret February 9, 2009 Rapporter Besvaret February 9, 2009 jeg fik at vide hos skatteverket, at jeg skulle skrive det på deklarationen under "övrige oplysninger"- så var der i hvert fald ikke noget, de kunne komme efter mig med senere, hvis der skulle opstå misforståelser - og der skulle ikke betales yderligere.
Gustaf Besvaret February 9, 2009 Rapporter Besvaret February 9, 2009 Det er det ja, med 8 tommer søm.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu