Jump to content

Folkepension

Recommended Posts

Besvaret

Dette er efter hovedet: For at få dansk folkepension, skal man have boet i Danmark i 40 år efter det fyldte 15 år. Hvis man har boet i Danmark kortere tid, aftrappes pensionen tilsvarende. Altså, hvis man kun har boet i Danmark i 20 år, så får man det halve. Samme princip gælder i Sverige, så når man går på pension, skal man altså måske have lidt fra Danmark og lidt fra Sverige. De skal nok sørge for, at ingen får mere end en hel pension. Desværre er det sådan skruet sammen i Sverige, at alle ganske vist har krav på sk. garantipension, som er en slags eksistensminimum. Oven i den pension kommer et andet pensionselement, som jeg ikke kan huske navnet på, men som er afhængigt af den indtægt, man har haft hele livet i Sverige. Fik i den. Den indtægt, man har haft i Sverige, hvilket jo i mange tilfælde vil være et stort rundt nul. :)

Besvaret

Dvs. At os som unge flyter herover, kun kommer til at få halv pension ??!?!? Det er jo nok værd at overveje, så kan man jo max bo i Sverige i 10år ! Er det virkeligt også når man har betalt skat i DK hele livet ?

Besvaret

Fra Øresund direkt: Pension for pendlere Folkepension Folkepension er et fast beløb, som udbetales til alle, der har optjent ret til folkepension. For at få folkepension, skal man som hovedregel have boet i Danmark i et vist antal år eller være dansk statsborger. I visse tilfælde kan man se bort fra kravet om at bo i Danmark. Fx hvis man bor i Sverige eller et andet EU-land. Så kan man få folkepension for de år, man har arbejdet i Danmark. Kontakt den danske kommune, hvor arbejdsgiveren er placeret for yderligere information. http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=39672

Besvaret

Jeg har fjernet min tekst om øresundoverskridende folkepension, da der var lidt unøjagtigheder i den. En opdateret version vil dukkke op på Pendlerguiden Økonomi inden for overskuelig tid. :)

Besvaret

sikke en masse. Men lige kort !! Er det så ikke noget man skal have i tankerne som "svensker". At hvis man fx bliver 100år, kun får det halve i pension de sidste 15år, selvom man har betalt skatten til det. Og evt. flytte til dk inden 10år for at sikre overlevelse efter pensionsalderen ?

Besvaret
sikke en masse. Men lige kort !! Er det så ikke noget man skal have i tankerne som "svensker". At hvis man fx bliver 100år, kun får det halve i pension de sidste 15år, selvom man har betalt skatten til det. Og evt. flytte til dk inden 10år for at sikre overlevelse efter pensionsalderen ?
Det er der vel ingen, der gider spekulere i. Så skulle man gå og stirre mod Sveriges kyst og tænke gid jeg var der ovre, men her tjener jeg mere op til min Folkepension? Og tænk hvis man blev kørt ned :sick: - sikke en ærgrelse. :mad: Desuden kan de nå at ændre reglerne firetyve gange - for de flestes vedkommende. :)
Besvaret
Det er der vel ingen, der gider spekulere i. Så skulle man gå og stirre mod Sveriges kyst og tænke gid jeg var der ovre, men her tjener jeg mere op til min Folkepension? Og tænk hvis man blev kørt ned :sick: - sikke en ærgrelse. :mad: Desuden kan de nå at ændre reglerne firetyve gange - for de flestes vedkommende. :)
Helt enig og det er da også tosset at tage så mange sorger på forskud..
Besvaret

Jeg faldt lige over en lille sjov ting: Din svenske nabo kan gå på pension, når han fylder 61 og kan begynde at modtage sin indkomstbestemte pension. Du skal lige knokle fire år mere, for garantipensionen kan først udbetales, når du bliver 65. :lol: Hvem sagde politikere ikke har humor? :o

• 2 months later...
Besvaret

Jeg fandt dette lænk hvor de danske regler er beskrevet: http://www.social.dk/tvaergaaende_indgange/lovgivning/Forskrifter_i_fuld_tekst/Love/Lov_om_social_pension.html Som jeg læser det, § 3. stk.2, hvis man har dansk indfødsret, og er fyldt 65 år, og har haft fast bopæl i DK i mindst 30 år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år, så kan man få sin danske pesion udbetalt i Sv. MEN hvis man bliver svensk statsborger (eller EU-borger) kan mindre tid gøre det. Er det virkelig rigtigt at man som dansk statsborger skal opfylde skrappere krav end en svensker???!! For at få fuld pension skal man ha boet i DK i 40 år efter de 15 års alder. Så nul dansk pension hvis man bor OG ARBEJDER I SV. i mere end 20 år!!! Undtagelser hvis man bliver ved med at arbejde i DK. Er der ikke nogen der kender de svenske regler?? Det lader jo til at man (som arbejdende i DK) samtidig kan optjene tid i Sverige? Det ville jo være genialt, så at man kan få fuld Dansk pension OG samtidig en svensk pension! Det må planlægges!! *SS*

Besvaret

Hov, jeg læste lige lidt mere, og der står også at: § 8. Stk. 2. Ved opgørelsen af bopælstid medregnes dog ikke den tid, i hvilken der samtidig optjenes sociale pensionsrettigheder i udlandet. Hmm, så er det meget relevent hvad den svenske lovgivning siger, det lader til at man godt kan risikere at man IKKE optjener (dansk) bopælstid når man bor i Sv, på trods af at man arbejder i DK.

Besvaret
Hov, jeg læste lige lidt mere, og der står også at: § 8. Stk. 2. Ved opgørelsen af bopælstid medregnes dog ikke den tid, i hvilken der samtidig optjenes sociale pensionsrettigheder i udlandet. Hmm, så er det meget relevent hvad den svenske lovgivning siger, det lader til at man godt kan risikere at man IKKE optjener (dansk) bopælstid når man bor i Sv, på trods af at man arbejder i DK.
Du optjener ikke bopælstid i Danmark, når du i Sverige. Mens du bor i Sverige optjener du ret til svensk pension, som beskrevet i pendlerguiden. Bemærk om bopælstid hvad der står i paragraf 10: § 10. Ved opgørelse af bopælstid medregnes kun bopælsperioder mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år. Flere bopælsperioder sammenlægges, og den samlede bopælstid nedsættes til nærmeste hele antal år. Ved beregning af forholdet i § 6, stk. 2, afrundes de nævnte tider dog til nærmeste hele antal måneder.
Som jeg læser det, § 3. stk.2, hvis man har dansk indfødsret, og er fyldt 65 år, og har haft fast bopæl i DK i mindst 30 år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år, så kan man få sin danske pesion udbetalt i Sv.
Lad være med at forvirre folk med de 30 år - nu er det jo Sverige, vi bor i, og der gælder ingen 30-årsregel. :)
Besvaret
Som jeg læser det, § 3. stk.2, hvis man har dansk indfødsret, og er fyldt 65 år, og har haft fast bopæl i DK i mindst 30 år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år, så kan man få sin danske pesion udbetalt i Sv. MEN hvis man bliver svensk statsborger (eller EU-borger) kan mindre tid gøre det. Er det virkelig rigtigt at man som dansk statsborger skal opfylde skrappere krav end en svensker???!!
Spørgsmålet om statsborgerskab er helt irrelevant. Vi er allesammen EU-borgere for Vorherre og har samme rettigheder.
For at få fuld pension skal man ha boet i DK i 40 år efter de 15 års alder. Så nul dansk pension hvis man bor OG ARBEJDER I SV. i mere end 20 år!!! Undtagelser hvis man bliver ved med at arbejde i DK.
Jeg forstår ikke din matematik. Læg mærke til, der står fuld pension. Ved kiortere tid, kan man få et antal 40-dele af en pension.
Det lader jo til at man (som arbejdende i DK) samtidig kan optjene tid i Sverige?
Nej. :sad: :)
Besvaret

Citer: Som jeg læser det, § 3. stk.2, hvis man har dansk indfødsret, og er fyldt 65 år, og har haft fast bopæl i DK i mindst 30 år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år, så kan man få sin danske pension udbetalt i Sv. MEN hvis man bliver svensk statsborger (eller EU-borger) kan mindre tid gøre det. Er det virkelig rigtigt at man som dansk statsborger skal opfylde skrappere krav end en svensker???!! Citer: Spørgsmålet om statsborgerskab er helt irrelevant. Vi er allesammen EU-borgere for Vorherre og har samme rettigheder. Nils, godt at få lidt sparring, fordi vi har måske en fælde her. Husk at DK som det eneste EU-land har et retsforbehold som meget vel kan betyde at danskere følger dansk lovgivning mens andre EU-borgere behandles anderledes. Og hvis man tillemper dette princip så vil der stilles et 30-års krav på danske medborgere, men IKKE på andre EU-borgere. Jeg mener ikke at det danske retsforbehold gælder udenfor Danmarks grænser men fordi udbetalingen sker fra DK (i henhold til dansk lov) så må det betyde at der er mange Svanskere som ikke kan få Dansk pension udbetalt i SV. Spørgsmålet er i aller højeste grad relevant! Men jeg håber at du har ret og at der reelt ikke er et 30-års krav for Svanskere. -------------- Citer: For at få fuld pension skal man ha boet i DK i 40 år efter de 15 års alder. Så nul dansk pension hvis man bor OG ARBEJDER I SV. i mere end 20 år!!! Jeg forstår ikke din matematik. Læg mærke til, der står fuld pension. Ved kortere tid, kan man få et antal 40-dele af en pension. Kommentar: Min matematik var meget nem - 20 år i Sverige og du vil ikke kunne opfylde det danske 30-års krav (som måske ikke er der alligevel) Et andet relevant spørgsmål er om man kan få pensioner fra to EU-lande som overstiger de 100% fordi man fx man boet 30/40 og 20/40 år i henholdsvis DK og SV? Jeg kan ikke se at der nogen steder er noget der forhindrer dette.

Besvaret

Som der står Pendelrguiden Økonomi: "Man kan godt komme over 40/40 i alt og dermed få ret til mere end en hel pension. Hvis man f.eks har boet 2o år i Danmark efter sit 15. år, og så bor i Sverige 29 år indtil man fylder 65, får man ret til både 20/40 dansk pension og 29/40 svensk pension." Det er bekræftet af Den Sociale Sikrringsstyrelse. Jeg kan ikke lige redegøre nærmere for, hvad det retlige Edinburgh-forbehold indebærer, men det har ingen virkning i denne forbindelse. :)

Besvaret
Som der står Pendelrguiden Økonomi: "Man kan godt komme over 40/40 i alt og dermed få ret til mere end en hel pension. Hvis man f.eks har boet 2o år i Danmark efter sit 15. år, og så bor i Sverige 29 år indtil man fylder 65, får man ret til både 20/40 dansk pension og 29/40 svensk pension." Det er bekræftet af Den Sociale Sikrringsstyrelse. Fint, og jeg som troede jeg havde nærlæst din glimrende økonomiguide :) Jeg kan ikke lige redegøre nærmere for, hvad det retlige Edinburgh-forbehold indebærer, men det har ingen virkning i denne forbindelse. :)
Nils, hvorfor tror du ikke at det har nogen virkning? Der må jo være en grund til at lovgivningen er blevet skrevet, og at der er en dansk 30-års regl. Jeg mener ikke at man skal undervudere det danske retsforbehold. Dansk lov kan godt kan være overordnet EU-lovgivning, men om den er det i dette tilfælde, skal jeg ikke kunne sige. Men eftersom det er særdeles relevant for svanskere, så håber jeg at du kan uddybe hvorfor den ikke er!
Besvaret
Nils' date=' hvorfor tror du ikke at det har nogen virkning? Der må jo være en grund til at lovgivningen er blevet skrevet, og at der er en dansk 30-års regl. Jeg mener ikke at man skal undervudere det danske retsforbehold. Dansk lov kan godt kan være overordnet EU-lovgivning, men om den er det i dette tilfælde, skal jeg ikke kunne sige. Men eftersom det er særdeles relevant for svanskere, så håber jeg at du kan uddybe hvorfor den ikke er![/quote'] Det retlige forbehold handler ikke om, at EU-regler ikke gælder for Danmark, eller at dansk lovgivning ikke gælder for EU-lande. Det er netop et EU-direktiv, der sætter de generelle bopæls- indfødsretskriterier ud af kraft. Den pågældende 30-årsregel, hvis vi skal kalde den det, gælder jo for folk, der rejser til tredjelande. :) Men giv mig fem minutter, så skal jeg finde ud af, hvad det retlige forbehold er... Tilføjelse: Øh fem måneder er vist mere passende. :rolleye:
  • 11 months later...
Besvaret

Ret til dansk folkepension! Jeg vækker lige en gammel tråd til live igen! Ikke det mest spændende emne, men relevant for mange af os. Kort fortalt har jeg haft en sag kørende med Den Sociale Sikringstyrelse (DSS) omkring retten til at optjene dansk folkepension. Grundet mit ansættelsesforhold i DK, ved en udenlandsk repræsentation uden fast driftsted i DK, har min vej til Sverige sidste efterår været et langt sejt træk med de danske og svenske myndigheder, da jeg ikke umiddelbart falder ind under grænsegænger reglen. Jeg blev vildledt af både fraflytter kommune (KBH), SkatØresund og Skat Udland. Fik at vide, at jeg INGEN rettigheder havde for så vidt angår social sikring. Meeeen jeg mente ikke det kunne have sin rigtighed (var også blevet afvist i "Försikringskassan" som henviste til DK) og begyndte at nærlæse EF-forordning 1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger og kom frem til, at så længe der indbetales ATP (og det skal ALLE arbejdsgivere også udenlandske), er man socialt sikret uanset om man er skattepligtig til DK eller ej. De 2 ting har INTET med hinanden at gøre. Ergo optjener alle, som indbetaler ATP via deres arbejdsgiver i DK, ret til dansk pension, da arbejdsland går for ud for bopælsland ifølge EU-reglerne. Det har jeg nu, efter mange telefonsamtaler og breve, fået sort på hvidt fra DSS, efter også lige at have været omkring Indenrigs- og Sundhedsministeriet som også lige ville have det op og vende på et møde i Bruxelles, inden de turde bekræfte det endeligt:rolleye: Så derfor skal man glemme alt om bopælsperioder i denne her sammenhæng. Det vedrører ikke os, som arbejder i et EØS-land og bor i et andet EØS-land. Vi har derfor heller ingen pensionsrettigheder (garantipension) i SE. Det hele skal komme fra DK. Til Nils: Det harmonerer så ikke helt med din version i den ellers super gode Pendlerguide. Den er guld værd:th2: Dokumentation for ovenstående kan du finde på DSS´s hjemmeside under publikationer, "Vejl. om EF-regler 1997", hæfte 4, kapitel 2, afsnit 3, stk.41 - hvis du ikke føler dig helt overbevist:rolleyes: Og det her VAR altså den korte version:o Lotte

Besvaret

Hej Lotte Godt gået! Ja jeg har faktisk vidst længe, at det er forkert, hvad der står i Pendlerguiden, :o jeg har også mailet med DSS og til sidst fået bekræftet, at man optjener pensionsanciennitet i arbejdslandet - (efter dog også at have fået det modsatte bekræftet). Hvis man ikke selv har svaret med, får man ikke et ordentligt svar... Undskyldningen (dårlig) for at jeg ikke har ændret teksten endnu er et hængeparti omkring, hvad man gør med skiftende perioder. Når man gør bopælskravet op regner man op, hvor mange fulde år fra fødselsdag til fødselsdag, man har tilbragt i det pågældende land, men hvis man gør det samme med arbejdsperioder, så vil en person, der arbejder korte perioder i skiftende lande måske risikere at miste anciennitet. Det er bare en mistanke, men hvis den er berettiget, så er det en integrationshindring i den tungere ende, som det ville fryde mig at fæstne på pappladen med knappenåle ved siden af de andre pragteksemplarer. :)

Besvaret
Ja jeg har faktisk vidst længe, at det er forkert, hvad der står i Pendlerguiden, :o
Hmm..... Nils.....jeg skal undlade mine sarkastiske bemærkninger, men så ved du jo hvad du skal bruge din juleferien til:D Og inden du kommer i al for høj julestemning med dine knappenåle :lol:, synes jeg lige du skal læse nedenstående link, kap.5, 5.6 (start side 27) som netop er en garanti for, at vandrende arbejdstagere ikke bliver stillet ringere ved at have arbejdet i kortere perioder i flere lande. http://ec.europa.eu/employment_social/publications/2005/ke6404022_da.pdf Men jeg mener ikke det overhovedet er relevant i vores situation, da vi har en Dansk/Svensk Fælleserklæring. Mvh. Lotte
  • 1 month later...
Besvaret

Hej. Er der noget, som ved, hvor jeg kan henvende mig for at undersøge, om min mor, som har fået opholdstillædelse, kan få pension her i Sverige? Hun har nemlig mistet sin pension i sit hjemland.

Besvaret
Hej. Er der noget, som ved, hvor jeg kan henvende mig for at undersøge, om min mor, som har fået opholdstillædelse, kan få pension her i Sverige? Hun har nemlig mistet sin pension i sit hjemland.
En sag for Försäkringskassan. :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...