Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Har søgt lidt men uden held! Sidder og kikker villaer/rad-kedjehus og falder over ord som tomtyta % Taxeringsvärde? Hvad skal man ellers kikke efter på salgsopstillingen? Syntes det virker som man lige så godt kan bruge penge på en villa frem for en bostadsrattslagnethet, men lad mig vide hvis andet er tilfældet? får man ikke lidt mere for pengene? På forhånd tak :th2:

Besvaret

For nogle år siden kiggede jeg selv efter bostadsratt fordi jeg mente at det var billigere og nemmere. Så kunne vi jo spare op til at flytte i hus samt flytte tilbage til dk igen uden div. salgsproblemer vedr. hussalg. Jeg opdagede så også at man ikke rigtig får noget for pengene. Jeg synes helt afgjort ikke det kan betale sig at med de høje afgifter. Og huse stiger så meget for tiden så jeg tror ikke det kan svare sig. Nu har jeg så omkring de samme udgifter per mdr. i hus, som dem jeg kender der bor i Helsingborgs slumkvarter, söder ;o)

Besvaret

Der er visse udgifter ved at have hus, som man ikke kan se på salgsopstillingen. I BRF'en betaler man via sin avgift også for, at foreningen holder huset vedlige, men som husejer skal man altså nogle gange have den mellemstore til store pung frem for at betale for vedligeholdelse, reparation og udskiftning af varmeanlæg eller andre installationer. Det hører med i billedet, når man sammenligner udgifterne, men så er der jo så mange andre glæder ved at være ejer.

Besvaret
For nogle år siden kiggede jeg selv efter bostadsratt fordi jeg mente at det var billigere og nemmere. Så kunne vi jo spare op til at flytte i hus samt flytte tilbage til dk igen uden div. salgsproblemer vedr. hussalg. Jeg opdagede så også at man ikke rigtig får noget for pengene. Jeg synes helt afgjort ikke det kan betale sig at med de høje afgifter. Og huse stiger så meget for tiden så jeg tror ikke det kan svare sig. Nu har jeg så omkring de samme udgifter per mdr. i hus, som dem jeg kender der bor i Helsingborgs slumkvarter, söder ;o)
Ergo du mener det BEDRE kan betale sit med villa/fast ejendom frem for "andel"??
Besvaret

Ja jeg mener HELT afgjort at det er bedre at eje frem for at "leje". Ved godt det er en andel ect. ect. Men næsten det samme. Og ja man skal selvfølgelig selv sætte nye vinduer i mm. hvis det er aktuelt. Men den værdistigning der kommer ved det er markant højere end var det en hel slumblok som fik skiftet nye vinduer, tag eller lign. Men kan jo godt være at det kun er min mening. Der kan aldrig ske store udgifter ved "leje". Så hvis man ikke har råd til fx. nyt fyr, vandvarmer eller lign. er det nok bedre at "leje". Men det vil aldrig kunne betale sig. Og slet ikke med de her hus stigninger. Selvfølgelig er der også stigninger i en andel. Men kan kun sige at det er min mening. Jeg kunne aldrig finde på at bo væg mod væg med andre og div. afgifter, fælles udgifter osv. hvis jeg havde råd til at eje hus.

Besvaret

nogen som kunne svare mig på ord som tomtyta & Taxeringsvärde betydning? Nogen som kan fortælle mig lidt om reglerne for egendomsskat osv i forbindelse med hus køb? Kan godt se det med veligeholdelsen, men det må man jo bare tage højde for med tiden:) Især orden Taxeringsvärde bekrymre mig, det er pænt høje beløb der står unde det!! Anders

Besvaret
nogen som kunne svare mig på ord som tomtyta & Taxeringsvärde betydning? Nogen som kan fortælle mig lidt om reglerne for egendomsskat osv i forbindelse med hus køb? Kan godt se det med veligeholdelsen, men det må man jo bare tage højde for med tiden:) Især orden Taxeringsvärde bekrymre mig, det er pænt høje beløb der står unde det!! Anders
Det står altsammen i guiden. Tomtyta: grundens størrelse. Taxeringsvärde: Skatteværdi - du skal betale en procent i ejendomsskat, men slipper formentlig med 2.800 på grund af din fattigdom. :)
Besvaret
Det står altsammen i guiden. Tomtyta: grundens størrelse. Taxeringsvärde: Skatteværdi - du skal betale en procent i ejendomsskat' date=' men slipper formentlig med 2.800 på grund af din fattigdom. :)[/quote'] En procent af købs værdien om året?(det fandme ikke meget i ejendoms skat!!) Den med fattigdom fatter jeg ikke helt? :confused:
Besvaret

Nu fatter jeg den, ingen indkomst i sverige:) Så ejedoms skat i sverige for en tidliger dansker er 2800 sek om året, det godt nok billigt! Men hvor længe har den regl kørt for danskere, og hvor længe bliver det mon ved?? Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er ens måndelige udgift ved at bo i hus/egen ejendom, kun ens afbetaling på kontant beløbet plus vand/varme osv??

Besvaret
En procent af købs værdien om året?(det fandme ikke meget i ejendoms skat!!) Den med fattigdom fatter jeg ikke helt? :confused:
Pendlerguiden skat: "ingen skal betale mere i skat end fem procent af den skattepligtige husstandsindkomst, dog er der et minimumbeløb på 280.000 i taxeringsvärde, hvilket med en skatteprocent på én giver 2.800 på årsbasis i skat. Begrænsningsreglen kan kun anvendes for et helt år. Den kan altså ikke bruges det første år, man bor i Sverige."
Besvaret

Nils, Den "begrænsede" Fastighetsskat, regnes den altid et år frem fra købstidspunktet, eller følger den f.eks. "skatteåret" altså fra købstidspunk til der hvor man sender sin selvangivelse ind?

Besvaret
Nils, Den "begrænsede" Fastighetsskat, regnes den altid et år frem fra købstidspunktet, eller følger den f.eks. "skatteåret" altså fra købstidspunk til der hvor man sender sin selvangivelse ind?
Det står lidt tvetydigt, men det er skatteåret der gælder. Hvis man flytter ind 1. oktober skal man betale skat uden mulighed for begrænsning for tre måneder. :)
Besvaret

En procent af købs værdien om året?(det fandme ikke meget i ejendoms skat!!) Det er vel ikke af købsværdien, men en procent af den offentlige ejendomsvurdering !!

Besvaret
En procent af købs værdien om året?(det fandme ikke meget i ejendoms skat!!) Det er vel ikke af købsværdien, men en procent af den offentlige ejendomsvurdering !!
Præcis. 1% af den offentlige vurdering.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...