Guma Skrevet November 9, 2005 Rapporter Skrevet November 9, 2005 Hej alle sammen. Jeg hedder Güllü. Jeg er lige belvet registreret her og er meget glad, fordi jeg har hørt fra mange, at man er meget hjælpsom her, og at jeg kan få hjælp herfra. Jeg har besluttet mig at flytte til Malmö, og som enhver flytning har man masser problemer ved den. Og at flytte til et andet land (selv om der bor mange danskere) er endnu mere besværligt. Denne beslutning har jeg taget pga min mor, som bor alene i Aserbajdsjan. Jeg kan desværre ikke blive familiesammenført med hende her i Danmark. Jeg sidder nu og kigger på boliger i Malmö, men jeg har det meget svært med orientere mig dernede. Problemet er, at jeg er alenemor, har to drenge på 6 og 9 år, og har fuldtidsjob. Derfor skal jeg finde ud af med at pendle. Og bruge så lidt tid som muligt på at komme fra Malmö til Bagsværd og tilbage. Jeg har også hørt, at i Malmö skal man udngå nogle området (mht uroligheder og ballader). Jeg har forstået fra min kolleger, at her findes der mange, som kende Malmö ret godt. Og kan give mig et godt råd. Jeg har kigget på dette hus og er meget interesseret i det. Kommun: Malmö Stadsdel: Sydost Sydväst Område: Vårsången / Almvik Adress: Folksångsgatan Ifølge kortet ligger den ikke langt væk fra stationen Malmö Syd, men ikke så tæt på, som dette hus. Kommun: Malmö Stadsdel: Sydväst Område: Lindeborg Adress: Svågertorpsvägen Vil I hjælpe mig med at finde en rute (med offentlig transport, jeg kører ikke i bil) og varighed for ruten (jeg har forsøgt at gøre det i går, uden held ). Hvor mange buser skal jeg skifte, hvor tit kommer disse buser. Jeg ville også høre, om kvarteret er godt, og vil jeg være trygt ved at bo der sammen med mine drenge? Hvad med skolen og b/h? Er der en god skole dernede? Min lille skal også begynde i skolen til august (efter dansk skolekalender). På forhånd mange tak! Mvh, Güllü
Persille Besvaret November 9, 2005 Rapporter Besvaret November 9, 2005 Hej Güllü, du kan bruge skanetrafiken.se til at lave rejseplaner i hvert fald til stationer i Storkøbenhavn. Nu har jeg lige tjekket busforbindelserne i Malmö for dig. Fra Lindeborg tager det 7 minutter med bus til Malmö Syd/Svågertorp (bus nr. 7). Fra Vårsången tager det 8 minutter med bus nr. 33 også til Malmö Syd. 7'eren kører 6 gange i timen i dagtimerne og 33'eren kører 3 gange i timen. 33'eren passer med togene til/fra København (den bruger jeg selv). Jeg tror at både Almvik og Lindeborg er okay områder at bo i, men det må nogle af dem der bor der svare på (bor selv ude i Husie). Held og lykke!
tommy_h Besvaret November 9, 2005 Rapporter Besvaret November 9, 2005 Du knapper bare dine oplysninger herind og skriver du til til malmö syd, så kommer den med ruten for dig :) http://www.skanetrafiken.skane.se/web2elmer/querypage_lite.asp?language=se
BS Besvaret November 9, 2005 Rapporter Besvaret November 9, 2005 Min bror boede i Almvik og var MEGET tilfreds med området. Børnevenligt kvater kaldes både Lindeborg og Almvik.
Guest Trine Besvaret November 9, 2005 Rapporter Besvaret November 9, 2005 Vi bor ikke selv i området, men kender en del og alle er vist ret glade for at bo der. Såvel Almvik som Lindeborg er cykelafstand fra Svågerstorp og bus 33 kører gennem begge bydele til Stationen. Kender ingen med børn i det område, så kan desværre ikke hjælpe dig med skole/dagis erfaringer...
Guma Besvaret November 9, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret November 9, 2005 Mange tak skal I have, alle sammen. Pernilles plan virker meget godt med de 8 eller 7 minutter buskørsel. Jeg har været på rejseplanen's hjemmeside, den minder meget om vores egen, københavnsk rejseplan. Men jeg kunne se kun bus nummer 33. Om bus 7 var der ingen information. Jeg har også sendt mail til mægleren, at jeg gerne vil kigge på huset igen, og denne gang vil jeg gerne finde vejen selv fra stationen. Sidste gang var det ham, som kørte mig frem og tilbage. Det er rart at få så hurtigt response på efterspørgesel. :) Mange tusinde tak, alle sammen. Hvis I ikke er imod, så fortsætter jeg med mine spørgsmål. Der er så mange små praktiske spørgsmål ud over alt det, som står beskrevet alle steder. Og man vil gerne undersøge det, før man flytter. Mvh, Güllü
BS Besvaret November 9, 2005 Rapporter Besvaret November 9, 2005 Husk på at rigtig mange oplysninger står herinde i forvejen så en søgning i søgefuntionen inden du spørger. så får du garanteret svar på næsten alle dine spørgsmål. Resten fyrer du bare af til os :th2:
ulmus Besvaret November 9, 2005 Rapporter Besvaret November 9, 2005 Selv bor jeg i Kvartettgatan i Almvik (lige ved Preem) og er meget glad for at bo her. Har boet her i 4½ år. Der er kun 5-7 min. fra Lindeborg på cykel. Der er gode skolemuligheder ,og området er rigtig godt. Jeg har bekendte der, som er glade for at bo der. Fra Vårsången er der noget længere på cykel, vel omkring 15-25 min., men der ligger også 2 skoler lige i nærheden. Jeg tror, det er en god idé at se begge huse igen og så ellers prøvekøre vejen. Du kan jo godt tage din cykel med i toget og så køre turen til begge steder. Held og lykke med foretagenet.
Guma Besvaret November 10, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret November 10, 2005 Hej igen. Jeg har gennemgået noget om økonomien, men stødte ikke på et spørgsmål, som interesserer mig. Derfor skriver jeg den her, som fortsættelse af min efterspørgesel. Her i Danmark får jeg børnepenge hver kvartal. Desuden, som enlige forsørger, får jeg forhøjet børnepenge. Får man børnepenge i Sverige, mens man er dansk stadsborger? Og findes der forhøjet børnepenge? Eller fortsætter man med at få disse penge fra Danmark? På forhånd tak!
Guest Trine Besvaret November 10, 2005 Rapporter Besvaret November 10, 2005 Der står noget i denne tråd: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=2681&highlight=b%F8rnepenge brug evt søgefunktionen. Mht forhøjet børnepenge kender jeg intet til det. Men hvis du arbejder i DK, hvilket du jo gør, tager du vist dine rettigheder med. Kontakt kommunen elller ØresundDirekt.
Guma Besvaret November 10, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret November 10, 2005 1000 tak, moerke. I går aftes kunne jeg ikke se dette indlæg, jeg tror, jeg surfede for meget i Internetet. Det er dejligt at møde så hjælpsomme mennesker!. :)
Guest Jenny Besvaret November 10, 2005 Rapporter Besvaret November 10, 2005 Är svensk och känner väl till områdena häromkring. Lindeborg hade jag valt, du cyklar lätt på några min till svågetorp, jättefint område och bättre skolor än den skolan du tillhör om du bor på Almvik.
Guma Besvaret November 17, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret November 17, 2005 Hej Jenny. Mange tak for dit svar. Jeg har været derover i søndags for at kigge på en lejlighed. Området er virkelig dejligt, men lejligheden var jeg ikke så vild med. Samt med det hus, som jeg har set før. :( Undervejs vil jeg spørge om sygesikringerne. Jeg er medlem af sygesikring Danmark. Jeg tror, det er type 5, som dækker medicin og tandlægebesøg. Skal jeg fortsætte med at være medlem af den, når jeg flytter til Malmö? Eller det er spil af penge? Jeg har hørt, at tandlægebesøf i Sverige er ikke så dyrt, som her i Danmark. Måske er det værd at blive medlem af en svesnk sygesikring ud over den sædvandlige? Og... hvor meget koster en togkort helt præssist? Og hvormeget koster en busbillet for børn over 6 og under 10 år? Skal man betale for børn, eller er det gratis for børn under 12 år ligesom her i Købehnavn?
Nils Besvaret November 17, 2005 Rapporter Besvaret November 17, 2005 Danmark dækker i Sverige. Det er ikke så billigt længere at gå til tandlæge i Sverige, da tandlægerne for nogle år siden fik ret til fri prissættelse, hvorefter de gik amok, men nu åbner der klinikker med polske tandlæger i alle større byer, hvor priserne skulle være ca. det halve. www.skanetrafiken.skane.se/ ved alt om togpriser.
Guest Polle Besvaret November 18, 2005 Rapporter Besvaret November 18, 2005 Danmark dækker i Sverige. Det er ikke så billigt længere at gå til tandlæge i Sverige, da tandlægerne for nogle år siden fik ret til fri prissættelse, hvorefter de gik amok, men nu åbner der klinikker med polske tandlæger i alle større byer, hvor priserne skulle være ca. det halve. www.skanetrafiken.skane.se/ ved alt om togpriser. Bare vent. Tandlæge i Sverige bliver snart billigere. Bliver snart åbnet klinik med Polske tandlæger. Er vist allerede åbnet i Stockholm. Kvaliteten skulle efter sigende være tiptop
Lenka Besvaret December 15, 2005 Rapporter Besvaret December 15, 2005 DK børnetilskud Hej igen. Jeg har gennemgået noget om økonomien, men stødte ikke på et spørgsmål, som interesserer mig. Derfor skriver jeg den her, som fortsættelse af min efterspørgesel. Her i Danmark får jeg børnepenge hver kvartal. Desuden, som enlige forsørger, får jeg forhøjet børnepenge. Får man børnepenge i Sverige, mens man er dansk stadsborger? Og findes der forhøjet børnepenge? Eller fortsætter man med at få disse penge fra Danmark? På forhånd tak! Hej Guma, jeg er helt ny her og læser meget debatten Jeg synes at min situation er magen til din. Jeg er også en enlig mor. Se hvad jeg har fundet på de danske websites. "Børnetilskud er en ekstraordinær ydelse til fx enlige forsørgere, tvillingeforældre og pensionister. For at få børnetilskud skal både forældrene og barnet bo og have ophold i Danmark. Dvs. at man kan altså miste retten til at få børnetilskud, hvis barnet opholder sig i udlandet i en længere periode. Det er dog tilladt at opholde sig i et andet land i forbindelse med fx ferie, familiebesøg og sygdomsbehandling. Et andet krav er, at barnet eller den unge ikke må være gift eller blive forsørget af det offentlige. Derudover skal barnet eller en af forældrene have dansk statsborgerskab, eller, hvis de er udlændinge, have boet fast i Danmark i det seneste år (for det særlige børnetilskud de seneste tre år). For flygtninge er der ikke noget krav om dansk statsborgerskab, eller at man skal have boet her i et vist tidsrum.
Guma Besvaret December 15, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret December 15, 2005 Hej Lenka. Tak for du var opmærksom på mit spørgsmål. Er du sikker på det? Jeg fortsætter jo med at arbejde i Danmark, og betaler skat. Så må det mon være således, som de skriver her i debatten. Jeg skal til Gladsaxe kommune i begyndelsen af næste år, så skal jeg nok undersøge det. Er du russer (dit nickname ligner russisk navn :) )? Så er du velkommen til at skrive til mig på min mail. Jeg er azerbajdjaner fra Baku.
Lenka Besvaret December 15, 2005 Rapporter Besvaret December 15, 2005 Guma, Jeg er jo i en lignende situation, så har fundet det her på nettet: http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,327897&_dad=portal&_schema=PORTAL
Lenka Besvaret December 15, 2005 Rapporter Besvaret December 15, 2005 Gulu, har du forresten link til EU lov om familiesammenføring? :-) På forhånd mange tak. Lenka
Guma Besvaret December 15, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret December 15, 2005 Hej Lenka. Prøv kig her: http://europa.eu.int/youreurope/nav/da/citizens/factsheets/dk/residencerights/workersfamily/da.html Ellers har jeg det på udskrift (en kopi fra lovbogen). Hvis du er interesseret, så kan jeg godt lave en kopi til dig og sende den pr post (eller ved et møde).
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu