Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Vi er begyndt at søge i Sverige lidt mere seriøst nu. For at kunne regne lidt realistisk på tingene ( fx. forsikringer) , ville jeg gerne vide om man kan få et midlertidigt personnummer, så man kan bruge til at søge forsikringer på. Vi ved endnu ikke hvornår det bliver, skal lige finde drømmehuset, så derfor kan vi ikke sætte en flyttedato. Jeg har ledt i forskellige tråde her i forummet, men kan ikke rigtigt finde svaret! Er der mon nogen der sidder med svaret? Hilsen Dan

Besvaret
Hej. Vi er begyndt at søge i Sverige lidt mere seriøst nu. For at kunne regne lidt realistisk på tingene ( fx. forsikringer) , ville jeg gerne vide om man kan få et midlertidigt personnummer, så man kan bruge til at søge forsikringer på. Vi ved endnu ikke hvornår det bliver, skal lige finde drømmehuset, så derfor kan vi ikke sætte en flyttedato. Jeg har ledt i forskellige tråde her i forummet, men kan ikke rigtigt finde svaret! Er der mon nogen der sidder med svaret? Hilsen Dan
Det korte svar. NEJ. Det lidt længer. måske. Det kommer an på hvem i snakker med. Mine forældre har fx købt svenske biler uden svensk personnummer som blot afventer deres forsikring. Men forsikringen kunne ikke grejes uden svensk personnummer. Så regn med NEJ.
Besvaret

Du kan ikke "få" et midlertidigt nummer. Du kan derimod ringe til diverse selskaber og få priser af dem - og derefter blive oprettet som kunde, med et fiktivt/midlertidigt nummer, indtil du/i får de rigtige cpr-numre. Forsikringerne bliver også svære at regne på, eftersom de er meget afhængige af en masse forskellige faktorer. Tag bare et kig på de forskellig tråde om forsikring herinde. Et sted at starte kunne være http://www.sunddebat.com/debat/forumdisplay.php?f=8 :)

Besvaret

Bankerne plejer at være rimelig villige til at lave midlertidige numre i deres systemer - det kan så være svært at komme af med dem igen senere :-) Forsikringerne kræver svensk CPR - har ikke kunnet få nogen på hus eller bil uden Så er der alt det "bløde" - vand, el, renovation, børnehave. Der plejer man at kunne tale for sin syge moster. Men der er ingen garanti

Besvaret
Det du kan gøre mht. husforsikringer, er at lave en provisorisk forsikring, som fungerer som en mellemgang indtil du får dit svenske personnummer. Så vidt jeg husker er dette fordi de godt må give dig en fritidsforsikring. Jeg fik det lavet hos trygghansa, for det er jo lidt svært at give dem et personnummer når man ikke har det og det jeg kan kun anbefale du sørger for at dit hus er forsikret den dato du overtager huset. Omkring priserne, så er det meget svært at sige. Der er så mange parametre som gør det svært at give en ca pris. Det kommer an på både område, forhandlingsevne, hus størrelse osv osv. Men et godt råd. Lige så snart du har fundet huset, så tag på skatteverket og få dig tilmeldt så får du dit svenske personnumer den dato du flytter her til. Det tog skatteverket 2 uger at give mig mit og der er ingen grund til at være for sent ude.
Besvaret
Jeg fik det lavet hos trygghansaQUOTE] Min kæreste har lige checket forsikringstilbud ud i dag og han blev rasende, da han oplevede en ekstrem uforskammethed hos Trygghansa. :mad: Hele 2 gange oplevede han at de afbrød opkaldet, uden han overhovedet nåede at sige andet end at vi endnu ikke har svenske cpr-numre. Sådan! Ikke så meget at komme efter for vort vedkommende der. Men du, jxhab, har så åbenbart været heldig og det er jo godt. Derimod er vi blevet vel modtaget hos både Salus og Folksam - så nu venter vi blot på at kunne sammenligne priserne her.
Besvaret

Et alternativ (som vi gjorde brug af) var også, at få priser igennem en forsikringsmægler - vi brugte www.insplanet.se De har rabatter hos de forskellige selskaber og kan mange gange lige kringle den - evt. ved at du bliver medlem af en eller anden forening for 100 kr/året - men som så sparer dig mange tusinde på forsikringerne.

Besvaret
Et alternativ (som vi gjorde brug af) var også' date=' at få priser igennem en forsikringsmægler - vi brugte [url']www.insplanet.se De har rabatter hos de forskellige selskaber og kan mange gange lige kringle den - evt. ved at du bliver medlem af en eller anden forening for 100 kr/året - men som så sparer dig mange tusinde på forsikringerne.
Hey Thomas, Tak for fiffet :th2:
Besvaret
Ja, jeg tror også jeg har været heldig. Jeg har haft kontakt til dem 4-5 gange, altid god service, men det kunne lige så godt have været den anden vej desværre .. Måske var det fordi at sælger af det hus vi købte var kunde hos dem i forvejen eller også var jeg bare heldig. Dog skal det siges at nogle af mine venner var ude for det samme hos TryggHansa, så måske er det en principsag ..

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...