Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Så søger jeg lidt hjælp igen om den blandede schæferhund. Jeg har fået 3år siden skrevet et indlæg under fri debat: Tjekkoslovakisk ulvehund ! Men jeg fik desværre ikke rigtig noget jeg kunne bruge, og kan ikke finde det emne. Mit spørsmål er om hunden må være/købes i Sverige. Jeg har siddet i mange timer for at se om jeg kan se det nogen steder på nettet. Det tætteste jeg er kommet er nedestående tekst som jeg så bare ikke forstår helt. Som jeg læser det er den IKKE godkendt. Men jeg læser det også som den ER godkendt men bare ikke i nogle klubber og lign. udstillinger. Jeg har som sagt søgt en masse. (ikke ringet til nogen kendelklubber eller lign.) Hvis nogen kan hjælpe, ville det være rart.... Varghybrider godkänns ej i Sverige, Pressmeddelande, Svenska Kennelklubbens Centralstyrelse 97-04-29 Svenska Kennelklubbens Centralstyrelse har beslutat att två olika typer av sk varghybrider, d v s korsningar mellan varg och hund, varken ska få registreras eller delta i verksamheter som arrangeras inom Svenska Kennelklubben - trots att varghybriderna blivit godkända utanför Sverige. Bakgrunden till beslutet är att två hundraser som kan betraktas som varghybrider godkänts för registrering inom FCI (Federation Internationale Cynelogique). FCI är den internationella kennelorganisation som Svenska Kennelklubben tillhör. Det normala är att Svenska Kennelklubben godkänner de hundraser som godkändts av FCI. Beslutet innebär ett avsteg från gällande praxis. Den ena av de aktuella raserna kommer från f d Tjeckoslovakien, kallas ceskoslovensky vlcak, och anses vara mycket skygg och vaksam. Den godkändes interimistiskt av FCI 1992. Den andra rasen är från Holland, kallas saarloos woolfhond, och har ett mycket reserverat och självständigt sätt. Den har blivit slutgiltigt godkänd av FCI. Båda raserna är mycket lika vargen också till det yttre. Svenska Kennelklubben har tidigare tagit definitivt avstånd från icke-registrerade varghybrider. Bl a i remisssvar och i ett policybeslut som innebär att varghybrider inte tillåts delta i några verksamheter inom organisationen. Detsamma gäller för den s k pitbullterriern. En av anledningarna till det starka avståndstagandet från dessa rasblandningar är en väsentligt ökad risk för skador på människor och andra djur.

Besvaret

Hmmm.. uden at vide præcis, hvad din hund er, så ser det ud som om, den er forbudt. Har du papirer på den? Hvad er den eksakte blanding? Hvis det ER en tjekkisk ulvehund, så kan jeg ikke se, det kan misforstås? :) Sanni

Besvaret

Hej Nu er det svært at hjælpe med andet end at sige at hunden ikke er godkendt i svensk kennelklub som der også står i den tekst du har sat ind. Skal du have et fuldt brugbart svar er du nød til at ringe til kennelklubben og spørge dem eller evt. jordbruksvärket, de VED det helt sikkert. Af ren nysgerrighed hvorfor vil du have sådan en hund? kender du den i forvejen? Det virker til at være en hund der kræver sit af ejeren. Held og lykke med det

Besvaret
Så søger jeg lidt hjælp igen om den blandede schæferhund. Jeg har fået 3år siden skrevet et indlæg under fri debat: Tjekkoslovakisk ulvehund ! Men jeg fik desværre ikke rigtig noget jeg kunne bruge, og kan ikke finde det emne. Mit spørsmål er om hunden må være/købes i Sverige. Jeg har siddet i mange timer for at se om jeg kan se det nogen steder på nettet. Det tætteste jeg er kommet er nedestående tekst som jeg så bare ikke forstår helt. Som jeg læser det er den IKKE godkendt. Men jeg læser det også som den ER godkendt men bare ikke i nogle klubber og lign. udstillinger. Jeg har som sagt søgt en masse. (ikke ringet til nogen kendelklubber eller lign.) Hvis nogen kan hjælpe, ville det være rart.... Varghybrider godkänns ej i Sverige, Pressmeddelande, Svenska Kennelklubbens Centralstyrelse 97-04-29 Svenska Kennelklubbens Centralstyrelse har beslutat att två olika typer av sk varghybrider, d v s korsningar mellan varg och hund, varken ska få registreras eller delta i verksamheter som arrangeras inom Svenska Kennelklubben - trots att varghybriderna blivit godkända utanför Sverige. Bakgrunden till beslutet är att två hundraser som kan betraktas som varghybrider godkänts för registrering inom FCI (Federation Internationale Cynelogique). FCI är den internationella kennelorganisation som Svenska Kennelklubben tillhör. Det normala är att Svenska Kennelklubben godkänner de hundraser som godkändts av FCI. Beslutet innebär ett avsteg från gällande praxis. Den ena av de aktuella raserna kommer från f d Tjeckoslovakien, kallas ceskoslovensky vlcak, och anses vara mycket skygg och vaksam. Den godkändes interimistiskt av FCI 1992. Den andra rasen är från Holland, kallas saarloos woolfhond, och har ett mycket reserverat och självständigt sätt. Den har blivit slutgiltigt godkänd av FCI. Båda raserna är mycket lika vargen också till det yttre. Svenska Kennelklubben har tidigare tagit definitivt avstånd från icke-registrerade varghybrider. Bl a i remisssvar och i ett policybeslut som innebär att varghybrider inte tillåts delta i några verksamheter inom organisationen. Detsamma gäller för den s k pitbullterriern. En av anledningarna till det starka avståndstagandet från dessa rasblandningar är en väsentligt ökad risk för skador på människor och andra djur.
Sådan som jeg læser texten er hunden godkendt af Fci, som bestemmer hvilke hunderacer der må indføres i S. Men de svenske kennelklubber vil ikke have noget at gøre med denne type hund, så du kan ikke få den registreret i nogen klubber eller få lov til at deltage i deres arrangementer! Dette kan også gøre det lidt mere besværligt for dig, hvis du f.eks. vil have den forsikret. Hvilket nok er meget smart for alle der har hund. Grunden til at de ikke vil have noget med de typer hunde at gører er jo beskrevet ovenfo! Men det er altså lovligt at have den her i S.
Besvaret

Hej Nif Udfra hvad jeg kan søge mig til på nettet er det ikke ulovligt at eje en ulvehybrid i Sverige, men det er ulovligt at markedsføre en hund i Sverige som ulvehybrid. dvs. køber du en hund af en "opdrætter" der siger hunden er blandet med ulv så overtræder man loven. Et eller andet sted handler det om etik i sidste ende og om HVAD man vil have ud af at have en sådan en "hund". Problemet er at når man krydser en ulv med en hund, ved man ikke hvilke egenskaber hvalpene vil få. Risikoen for at de arver ulvens stærke rovdyrs adfærd er markant, hvilket gør at de de ikke vil egne sig som familiehunde. Normalt er de fleste hunderaser avlet for at fungerer godt sammen med mennesker og individer som viser aggression mod mennesker, anvendes derfor ikke til at avle på. Jeg kender ikke din baggrund som hundeejer, men dette ville absolut IKKE være en hund for en førstegangs ejer. Jeg kan godt se det tiltrækkende i at en ulvehybrid har nogle unikke karakteristika som er "spændende" da disse hunde regnes for at være ekstremt kloge, MEN hvad kan man bruge det til, hvis du ender med at have en hund der ikke kan omgås med dig og din familie på sikker måde?? Hvis du skal bruge en hund til at beskytte dit hjem og dine ejendele (tænker lige på din tråd for et stykke tid siden, om jeres rigtig kedelige oplevelse med inbrud) Så er der er masser af andre hunderacer der er ligeså godt eller bedre "rustet" til at beskytte dit hjem og være en fantastisk familiehund samtidig.......Her gælder det selvfølgelig også at man bør have et indgående kendskab til den specifikke races særpræg. Det blev sku' lige lidt langt det her sorry :rolleyes: Held og lykke med det :th2: VH. Christina

Guest Palle...
Besvaret

Roooolig nu... Nu er hunden jo ikke en direkte efterkommer af en parring mellem en hund og en ulv. Altså, i 1. led. Hvis i ser hunden ligner den unægtelig en langhåret schæfer, og der er jo tale om en selvstændig race. Man kan også diskutere om man skal ha' lov til at ha' schæfer, rottweiler, dobermann og andet. (kamphunde udelader jeg, da de alligevel er forbudt)

Besvaret

Ulve og afkom af hunde og ulve, varghybrider, er vilde dyr, som man ikke må holde i fangenskab uden særlig tilladelse, men nu er det ikke sikkert, at det, du her kalder en varghybrid, også er det i lovens forstand. For der skal jo være et minimum af ulv i sådan et gadekryds, så måske er de der sære udenlandske racer ikke ulvehybrider, men, ja, hunderacer med lagom hundeegenskaber. Det må man da håbe, for hvad i himlens navn skal man med en hund med ulveegenskaber? Det var da den elendigste køter, man kunne få inden for hegnet for ikke at sige ind i huset og ind i børneværelset. En ulv er jo alt, hvad vi mennesker i tusindvis af år har prøvet at avle væk hos vores bedste venner. En ulv er hunderæd så længe det går og derefter ukontrollabelt aggressiv, når man kommer for tæt på, og den ikke kan komme væk, og med jagtinstinktet i originaludgave og i højeste hug. Man vil aldrig kunne gøre den glad og tilfreds med mindre man har en vildmark til rådighed, hvor den kan stikke af, men man vil være nødt til at give den en tyk lænke på for at beskytte omgivelserne mod den. Og hverken halv-, kvart- eller ottendedelsulve kan formentlig se det sjove i agility. Det er dyremishandling, at have sådan et kræ på en villagrund. Men igen, hvis det bare er en halvstor, håndsky, ondskabsfuldt udseende hund med gebrækkeligt temperament, som markedsføres til pitbullsegmentet ved hjælp af machoordet "ulv", så er det jo en heeeeeelt anden sag. Kort sagt køb en hund, der både kan kommunikere med børn og indbrudstyve på en fornuftig måde. En schäfer for eksempel. Ulve er vilde dyr, der hører til ude i naturen. :)

Besvaret
Roooolig nu... Nu er hunden jo ikke en direkte efterkommer af en parring mellem en hund og en ulv. Altså, i 1. led. Hvis i ser hunden ligner den unægtelig en langhåret schæfer, og der er jo tale om en selvstændig race. Man kan også diskutere om man skal ha' lov til at ha' schæfer, rottweiler, dobermann og andet. (kamphunde udelader jeg, da de alligevel er forbudt)
Jeg er helt rolig Palle....hvis det er det du henviser til :D Du skriver at den ligner unægtelig en langhåert schæfer, det kan da godt være. Men det har da intet at gøre med hvad den ER og hvilke egenskaber den har. Man kan IKKE kalde en ulvehybrid en "schæfer" hund det er simpelthen bare så misvisende. Og uanset om det er 1. leds parringer eller ej (hvilket godt kunne lade sige gøre who'knows???) så tager det LAAAAAAANG tid at freemavle de egenskaber som er ønskelige hvis det overhovedet ER muligt??? Der hare været flere mennekser der i mange år har arbejdet med avlsarbejdet på ulvehybrider bla. Scarloose wolfhound, men sjovt nok er det aldrig rigtig blevet anerkendt HVORFOR????........Måske fordi det bare er Utopisk at tænke at en ulv nogensinde blandet eller ej kan blive en tamhund!!!! er desuden enig i hvad Niels skriver :th2: Snil fra Christina
Besvaret

Jeg kender 4 som har hundene i DK. Men det er som ccdj skriver: unikke karakteristika som er "spændende" da disse hunde regnes for at være ekstremt kloge, som tiltrækker mig. De hunde som jeg kender i DK er utrolig flotte med deres øjne, pels og de er nogle store bamser som ligner en schæfer. 2 af hundene er blevet passet en periode i en lejlighed helt uden problemer, andet end deres størrelse som hurtig vælter et bord hvis de går ind i det. En anden fordel er at de kan klare ekstreme temperature som gør at de ville kunne være udehund. Men nej det har ikke dirrekte noget med vores indbrud at gøre. Som jeg startede med at skrive har jeg spurgt til de hende i en tråd herinde for meget lang tid siden. Jeg har ledt efter den, men er væk. Da vi flyttede herover var det planen at have den race. Men inden man lige får flyttet, kommet på plads og alt det, så går tiden. Så nu efter indbrudet hvor tanken var der igen om at få hund, kunne jeg jo lige så godt få de hunde som jeg havde tænkt mig for 3år siden. Men som Palle skriver er det jo ikke en alm. race i fx. DK men alligevel ikke helt i S og N da de før i tiden har haft problemer med ulve. Og hvis der så bare er 1% Ulv i hunden går de i panik. Thomas har læst teksten lige som jeg. Og vil derfor tolke det som at de er godkendt at eje. Men som ccdj skriver lyder det til at den kan være svær lige at få fat i.

Besvaret

Nif nu ved jeg som udgangspunkt ikke en skid om dyr. Slet ikke hunde. Men jeg sidder og overvejer at fordi den hedder en tjekkisk ulvehund er den så nødvendigvis avlet på ulv? Jeg mener en korthåret hønsehund har forhåbentlig ikke et gram høns i sig? Er du sikker på den har ulv i sig og ikke bare har fået sit navn udfra dens udseende.. der jo ligner en ulv.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...