Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa, Jeg flytter til Malmö her den 16. december, men skal fortsætte med at arbjede i Danmark. Jeg er medlem af en Dansk fagforening, og a-kasse. Er det så rigtigt forstået at jeg i princippet ikke skal foretage mig andet, end at ændre min adresse hos a-kassen? Og at jeg altså stadig vil få penge fra dem, selvom jeg skulle blive arbejdsløs?

Besvaret
Hejsa, Jeg flytter til Malmö her den 16. december, men skal fortsætte med at arbjede i Danmark. Jeg er medlem af en Dansk fagforening, og a-kasse. Er det så rigtigt forstået at jeg i princippet ikke skal foretage mig andet, end at ændre min adresse hos a-kassen? Og at jeg altså stadig vil få penge fra dem, selvom jeg skulle blive arbejdsløs?
Ja og nej. Du fortsætter med at være medlem af din danske a-kasse, men hvis du bliver helt arbejdsløs, skal du overføres til en svensk a-kasse og have dagpenge derfra. Din danske a-kasse bistår dig i denne operation. Hvis du bliver delvist arbejdsløs og har ret til supplerende dagpenge, kan du blive i det danske system på danske vilkår. :)
  • 6 years later...
Besvaret

På forhånd undskyld, hvis dette har været beskrevet før, men jeg kan ikke finde det ved hjælp af søge funktionen. Fruen havde job indtil juli 2010. Fik et lille job på få timer om måneden i DK, men fik derved supplerende dagpenge fra FTF-A. Får job i S i november men bevarer sit bijob i DK og bevarer FTF-A. Firmaet lukker 12 marts 2011. I april meddeler FTF-A at man pga nye regler kun kan få supplerende dagpenge i 30 uger når man ikke bor i DK. Bijobbet stopper derfor 1 maj og hun indmeldes i svensk system (meldes ledig, ALFA kassen osv). Efter 6 mdr får FTF-A samlet de information sammen som ALFA kassen er tilfredse med, og dernæst afvises at udbetale dagpenge for perioden 1 maj og frem til i dag med henvisning til at hun ikke har opfyldt et arbejdskrev på x-antal måneder, timer dage osv i DK/S forud for ansøgningen om dagpenge. Der lærte jeg godt nok noget nyt. Jeg troede, at man ved at være indmeldt i en a-kasse i Dk havde samme rettigheder til dagpenge, også selvom man skifter land. Men det er ikke tilfældet skriver ALFA. Du skal opfylde svenske krav om antal timer i perioden forud. Selvfølgelig har vi ikke betalt længe nok til ALFA til at kunne få, men jeg troede egentlig der i principperne om fri bevægelighed lå at sådan noget også var dækket ind. Ikke bitter (over ikke at få dagpenge i 6 mdr - til hun fik job i S) men oplyst - og forgældet :-(

Besvaret

Det lyder meget forkert. Hvis man opfylder beskæftigelseskravet i DK, så gør man det også i SE. Det er hele humlen ved at man skifter a-kasse: Man medtager sin anciennitet. Mon ALFA-kassen har helt styr på det, eller handler det om noget helt andet?

Besvaret

Men i denne sag har vi jo ikke fået oplyst om hun opfylder de danske krav. Måske er hun kun deltidsforsikret? Det kan jo også være hun ikke opfylder arbejdskravet mth antal lønnet arbejde. Og hvis Sverige har andre regler må det vel være dem som gælder, da man jo ellers som dansker kan få ydelser som svenskerne ikke selv kan få. FTF-A skriver på deres hjemmeside: Dagpengeperioder og -varighed Hvis du opfylder betingelserne for at få dagpenge, så har du ret til dagpenge i to år. De to år kan spredes ud over tre år - det kaldes referenceperioden. Hver uge du får udbetalt dagpenge eller andre ydelser, bruger du en uge af din dagpengeret. Selv om du fx kun får udbetalt feriedagpenge for én dag, bruger du en uge af din dagpengeret. Når du har opbrugt de uger med ydelser, som du har ret til, så mister du dagpengeretten – hvad enten du har fået udbetalt fulde dagpenge i alle ugerne eller ej. Dagpengeperioden blev den 1. juli 2010 nedsat fra fire til to år. Referenceperioden for den enkelte blev der ikke ændret på. Optjene ny dagpengeperiode Dine lønnede timer i ledighedsperioden bliver løbende talt sammen. Når du har samlet et bestemt antal timer, udløser det en ny dagpengeperiode. Det gælder, når du har haft: 1.924 timers ustøttet arbejde inden for de seneste 3 år (som fuldtidsforsikret) 1.258 timers ustøttet arbejde inden for de seneste 3 år. (som deltidsforsikret) Hvis dagpengeperioden er udløbet Hvis din dagpengeperiode er udløbet, skal du arbejde i et bestemt antal timer for at få dagpengeretten tilbage. Du har ret til en ny dagpengeperiode, når du som fuldtidsforsikret har haft 962 ustøttede løntimer inden for de seneste tre år. Deltidsforsikrede kan starte forfra efter 629 timers ustøttet arbejde. OBS: Hvis du mister dagpengeretten fra 1. juli 2012 eller senere, kan du først få ret til en ny periode med dagpenge, hvis du har ustøttet arbejde i 1.924 timer inden for 3 år (1.258 for deltidsforsikrede).

Besvaret

Og på ALFA-kassens hjemmeside står: Ramtid Arbetslöshetsförsäkringen är tänkt att ersätta förlorad inkomst. Vi behöver alltså se hur mycket du har arbetat den senaste tiden innan du blev arbetslös och undersöka om du uppfyller ett så kallat arbetsvillkor och har rätt till ersättning. Tiden vi tittar på kallas för ramtid och är normalt de senaste 12 månaderna före arbetslöshetens inträde. Ibland kan så kallad överhoppningsbar tid göra att vi behöver intyg på tid längre tillbaka än 12 månader. Arbetsvillkor För att ha rätt till ersättning ska du uppfylla ett arbetsvillkor. Du uppfyller ett arbetsvillkor om du under ramtiden: förvärvsarbetat i minst sex kalendermånader. Alla sex månader måste innehålla minst 80 arbetade timmar, eller förvärvsarbetat i minst 480 timmar under sex sammanhängande kalendermånader. Alla månader måste innehålla minst 50 arbetade timmar. Som förvärvsarbete räknas reguljärt förvärvsarbete semester eller annan ledighet med helt eller delvis bibehållen lön anställning med lönebidrag, anställning inom Samhall, skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare tid med avgångsvederlag anställning med allmänt eller förstärkt anställningsstöd totalförsvarsplikt och/eller föräldrapenningförmån (max 2 månader kan jämställas med förvärvsarbete). Det er jo nok kravet om arbejde i 6 måneder forinden som ikke opfyldes kunne jeg forestille mig.

• 2 weeks later...
Besvaret

Ja, i brevet var det disse regler som der blev henvist til. De 6 mdr + timerne som alternativt kunne gælde (og som hun så heller ikke opfyldte). Hun var fuldtidsforsikret i Dk efter altid at have været i arbejde (altså bortset fra perioderne beskrevet nedenfor) Hendes ancienitet gætter jeg på som sådan er principielt medtaget - men altså bare ikke på en måde hvor det giver udbetaling af dagpengene, når de svenske regler ikke er opfyldt.

Og på ALFA-kassens hjemmeside står: Ramtid Arbetslöshetsförsäkringen är tänkt att ersätta förlorad inkomst. Vi behöver alltså se hur mycket du har arbetat den senaste tiden innan du blev arbetslös och undersöka om du uppfyller ett så kallat arbetsvillkor och har rätt till ersättning. Tiden vi tittar på kallas för ramtid och är normalt de senaste 12 månaderna före arbetslöshetens inträde. Ibland kan så kallad överhoppningsbar tid göra att vi behöver intyg på tid längre tillbaka än 12 månader. Arbetsvillkor För att ha rätt till ersättning ska du uppfylla ett arbetsvillkor. Du uppfyller ett arbetsvillkor om du under ramtiden: förvärvsarbetat i minst sex kalendermånader. Alla sex månader måste innehålla minst 80 arbetade timmar, eller förvärvsarbetat i minst 480 timmar under sex sammanhängande kalendermånader. Alla månader måste innehålla minst 50 arbetade timmar. Som förvärvsarbete räknas reguljärt förvärvsarbete semester eller annan ledighet med helt eller delvis bibehållen lön anställning med lönebidrag, anställning inom Samhall, skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare tid med avgångsvederlag anställning med allmänt eller förstärkt anställningsstöd totalförsvarsplikt och/eller föräldrapenningförmån (max 2 månader kan jämställas med förvärvsarbete). Det er jo nok kravet om arbejde i 6 måneder forinden som ikke opfyldes kunne jeg forestille mig.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...