Gio Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Ni har helt rätt mina danska vänner. Det finns naturligtvis inte en svensk som med gott samvete kan säga att han tycker om snaps' date=' däremot går det ju mycket snabbare att uppnå det tillstånd som ni eftersträvar på "julefrokosten"! [/quote']Vi danskeres julefrokost kan vel sammenlignes med svenskernes kräft-kalas i sensommeren, ikke sandt? De er ligesom begge to "store" milepæle i kalenderåret, og noget vi ser frem til hver især. Og svensken drikker jo HELE tiden, når kräftarna dissekeres og spises. So...whats the difference, når vi snakker om socialt samvær, god mad og en ordentlig bøh-mand!? :th2: (Hvad drikker svenskerne egentlig "normalt" til disse kräft-kalas´er?)
Guest Metz Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Vi danskeres julefrokost kan vel sammenlignes med svenskernes kräft-kalas i sensommeren' date=' ikke sandt? De er ligesom begge to "store" milepæle i kalenderåret, og noget vi ser frem til hver især. Og svensken drikker jo HELE tiden, når kräftarna dissekeres og spises. So...whats the difference, når vi snakker om socialt samvær, god mad og en ordentlig bøh-mand!? :th2: (Hvad drikker svenskerne egentlig "normalt" til disse kräft-kalas´er?)[/quote'] Ja, kräftskiva i augusti och midsommar i juni är kanske de två största svenska "suparhögtiderna". Det som skiljer dem åt är att till midsommar äter man sill och potatis och på kräftskivan är det kräftor, i övrigt är det ingen större skillnad, det handlar om att få i sig så stora mängder snaps som möjligt på så kort tid som möjligt och därefter ligga och kräla som en kräfta i en rabatt (lätt överdrivet). Jag är nu ingen stor expert på snaps men normalt dricker man väl olika former av Absolut vodka, Skåneakvavit m.m. och så sköljer man ner det hela med lite hederlig "bajer"! Det finns för övrigt ett känt citat som en gång yttrades av författaren Albert Engström och som alla svenskar känner att de måste leva upp till: "Kräftor kräva dessa drycker!" För min del anser jag inte att kräftor kräver några drycker alls, jag kan sätta i mig ett paket när som helst på året utan egentlig anledning. I Danmark anses det väl dock vara lite oläckert att äta kräldjur från havets botten?
Gio Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Tak for informationerne, Metz...inklusive overdrivelserne ;) I Danmark anses det väl dock vara lite oläckert att äta kräldjur från havets botten?Bestemt ikke. Krebs, hummer, rejer, skaldyr...vi er en hav-nation der elsker Alt Godt fra Havet :th2:
Guest Metz Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Tak for informationerne, Metz...inklusive overdrivelserne ;) Bestemt ikke. Krebs, hummer, rejer, skaldyr...vi er en hav-nation der elsker Alt Godt fra Havet :th2: Ok, det visste jag inte. Jag trodde faktiskt att kräftor var en ganska svensk "barbarisk" företeelse. I många länder på kontinenten vet jag i allafall att folk rynkar på näsan åt kräftor.
Gio Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Ok' date=' det visste jag inte. Jag trodde faktiskt att kräftor var en ganska svensk "barbarisk" företeelse. I många länder på kontinenten vet jag i allafall att folk rynkar på näsan åt kräftor.[/quote']Jeres krebs (kräftor) er vel egentlig også ifrån fersk-vatten!? (hedder det ikke sådan!? *hehe*)
Guest Metz Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Jeres krebs (kräftor) er vel egentlig også ifrån fersk-vatten!? (hedder det ikke sådan!? *hehe*) Jo, det har du naturligtvis helt rätt i, min okunskap lyser igenom! Sötvatten tror jag man säger på svenska.
Gio Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Jo' date=' det har du naturligtvis helt rätt i, min okunskap lyser igenom! Sötvatten tror jag man säger på svenska.[/quote']Okunskap og okunskap...det var vel bare en tanke-torsk (!) ;) Jeg mangler stadig at opleve sådan en riiigtig svensk kräft-börge-komsammen-o-drik-til-du-krälar. Så hermed en åben opfordring til alle svenske kräft-älskare - jeg er klar på en plads ved bordet til næste sen-sommer! Jeg tager gerne lidt ekstra vodka med :D
Guest Metz Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Okunskap og okunskap...det var vel bare en tanke-torsk (!) Ja, tanketorsk var ordet! Jeg mangler stadig at opleve sådan en riiigtig svensk kräft-börge-komsammen-o-drik-til-du-krälar. Så hermed en åben opfordring til alle svenske kräft-älskare - jeg er klar på en plads ved bordet til næste sen-sommer! Jeg tager gerne lidt ekstra vodka med Nå, så ska vi ha det i åtanke när det är dags att börja planera nästa års kräftskiva! Men det är ju långt till dess, först är där ju lite nyår, valborg och midsommar som skall överstökas!
Gio Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Nå' date=' så ska vi ha det i åtanke när det är dags att börja planera nästa års kräftskiva! Men det är ju långt till dess, först är där ju lite nyår, valborg och midsommar som skall överstökas! [/quote']Jeg er dansk - jeg er frisk....o jag har fortfarande en liten extra vodka med ;)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu