ccdj Skrevet December 4, 2005 Rapporter Skrevet December 4, 2005 Efter en snak med min nabo sad jeg lige og tænkte på hvor anderledes svenskernes madvaner juleaften egentlig er Og så var det jeg tænkte om der er nogen af jer der har taget nogle svenske "traditioner" til jer??? Jeg må ærligt indrømme at for vores vedkommende, har vi ikke tænkt os at bytte "brune kartofler" ud med det svenske julebord :) smil fra...
Gio Besvaret December 4, 2005 Rapporter Besvaret December 4, 2005 På dét punkt er jeg totalt u-integreret - men jeg holder jo heller ikke jul i Sverige. Derimod byder traditionen mig at pendle hjem til min familie i Ringsted, og nyde deres fantastiske selskab. Julemaden er, selvfølgelig, pæredansk: And, flæskesteg, brunkartofler, rødkål...og "Risser-Le-Mans" med kirsebærsovs (Ris á la mande - just in case ;)) Derudover, så har vi, på demokratisk vis, skippet julegaverne til os voksne. Ungerne får selvfølgelig - og dette sker allerede om eftermiddagen, da dagen ellers ville blive aaalt for lang for de små poder. Om aftenen er der så tid til at julehygge ved bordet, tygge maden, sludre, skåle...og jagte mandelgaven selvfølgelig. Alt imens ungerne (efter at have siddet ved bordet i MAKSIMALT 20 minutter :p ) nyder deres julegaver. Alt i alt en Dansk Jul af den bedste slags. Det eneste der ofte mangler er sne. Lad os se om vi kan være heldige i år.
BS Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 Hmm i år er nok en undtagelse for reglen da jeg skal holde jul med mine med beboere i barakken her. Men ellers hjemme i SE er det pæredansk jul. Det kan være engang når man får børn man hiver lidt svenske traditioner indenfor.
Guest Supermule Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 Har de nogle traditioner der er værd at overtage???
ccdj Besvaret December 5, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret December 5, 2005 Har de nogle traditioner der er værd at overtage??? Ja det er jo lige det....... :D smil fra
Guest Polle Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 Jeg æder tonsvis af knækbrød gjorde jeg ikke i DK
larscph Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 Min - danske - arbejdsplads holdt julefrokost i Malmö i år, tæller det? ;) Ellers holdes vores private juleaften i Danmark hos familien på god gammeldags klassisk dansk manér. Vi har for vane at invitere familie mm på juleglögg den sidste søndag i advent, og der blev da sidste år serveret både peberkakor og julmust som supplement til dansk glögg og æbleskiver, så et bitte-smule svensk har der sneget sig ind dér... I øvrigt kan jeg melde at færdigblandet Blossa Starkvinsglögg (den på 15%) fra Systembolaget faktisk smager ganske glimrende af en glögg at være! Kraftigt ansporet af en svensk kollega måtte den jo prøves.
skallstorp Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 For vores vedkommende er det 10`jul i Sverige, og den er absolut pæredansk. Vi har haft Svenske naboer til juleaften og de er helt klart til den Danske jul. Svenskerne laver mad i dagevis og spiser det samme i 3 dage. Samme ting som de har spist utallige gange i løbet af December. Jeg er bare så glad for at bo Sverige, men julen vil jeg ikke have som Svensk. Det eneste naboerne er chokerede over med vores jul er vores levende lys på juletræet, det er absolut forbudt i Sverige. Det var også ret svært at købe juletræs lys for nogen år siden. Og så kunne man ikke få kirsebærsovs til ris a`lamanden det første år så der spiste vi den med hindbærsovs (pulver rørt op med vand,adrr.)
Mohlin Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 Jag är gift med en dansk och har flyttat till Danmark, och har tagit till mig den danska julmaten fullständigt. Det enda jag inte kan vara utan är ålen, som tack o lov är billigare i DK än i SE. Men visst har Sverige jultraditioner, varför skulle vi inte det?
Guest carspar Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 Jeg har väret til en julefrokost på Anderslöv kro med firmaet for 3 år siden, det var nästen som en dansk julefrokost men de regner vodka for snaps det var nyt for mig. Vi skulle jo pröve alle de forskellige snaps der fandtes på kroen. Men der var også ludfisk det smager absolut af ingenting og jeg forstår ikke hvorfor det skal med. Året efter holdt vi en hjul i tosomhed med dejlig hjemmelavet sushi og champange ohh hvilken jul (det gör vi ikke mere der skal gran osv. med).
Guest Trine Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 Nu ved jeg godt det ikke er svensk-svensk. Men min far er gift med en svensk-finne, og vi fejrer derfor jul (engang imellem ihvertfald, HURRA for skilsmissefamiler) med en blanding af dansk og finsk julemad.. og føj en blanding må jeg sige. Finner spiser laks, kartoftler, kryddersild, kogt skinke, ovnbagte rodfrugter i en meget sær blanding.. og sidst men ikke mindst syltede agurker med creme fraiche og honning... Men mon der ikke er stor forskel på Skånske juletraditioner og andre svenske juletraditioner.. De finske bærer da ihvertfald præg af de råvarer der nu engang har været til rådighed.. kålrabi uhmmm
Guest carspar Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 Her findes lidt om Svenske höjtider og traditioner http://www2.malmo.stadsbibliotek.org/nils/svenskahogtider.html
Guest Metz Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 Men der var også ludfisk det smager absolut af ingenting og jeg forstår ikke hvorfor det skal med. Själva lutfisken smakar faktiskt inte så mycket, men grejen är ju att den ska ätas med stark skånsk senapssås, potatis och gröna ärter och så ska man dricka julmust till. Då är det riktigt läckert!
Guest carspar Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 Tak for det, det var der ingen der fortalte os, heller ikke svenskerne vi havde med!!!
Sanni Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 Vi er ved at overveje at tage "knäk" ind i vores julegodte-sortiment, men ellers er det dansk mad og godter, der tæller... :) Sanni
Gio Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 Så længe Janssons ikke står på mit julebord...så bliver det en go´ jul! (hint: ansjoser & ansjos-væde...sammen med noget andet snask, og så i en ovn...*brrr*) ...skal dog også indrømme, i samme åndedræt, at jeg ikke har smagt det. Men jeg synes bestemt ikke jeg har lyst til det...
credde Besvaret December 5, 2005 Rapporter Besvaret December 5, 2005 Min jul er også pæredansk hjemme hos de gamle i Holte - den vil jeg nu ikke bytte ud - tror nu også jeg vil blive gjort arveløs i såfald :P Men bortset fra det, så prøvede jeg en svensk julefrokost (julbord), da jeg arbejdede i Karlskrona - og det var faktisk ret lækkert. Der var masser af sild, øl, kød osv. som i en dansk julefrokost, så det kan anbefales. Herude i Peru juler de også, men det er af en underlig årsag temmelig amerikansk inspireret - godt at jeg er hjemme igen inden juleaften.
Mohlin Besvaret December 6, 2005 Rapporter Besvaret December 6, 2005 Janssons frestelse är ungefär flødekartoffler med lite ansjovis och lök i. Det är jättemumsigt!
Vivisamba Besvaret December 6, 2005 Rapporter Besvaret December 6, 2005 Er ingen fan af julemad - hverken dansk, svensk eller finsk, men ting med juletilknytning som jeg kan lide, er: - lussebröd (flot formede hvedeboller med safran) - julmust (sodavand man kun får ved juletid - fås også i light-version) - julstjärnor eller jultårtor (de er finske, tror jeg nok - butterdej formet som stjerner med blommesyltetøj) - risgrynsgröt (som smager meget bedre hvis man spiser den med hindbærsyltetøj og mælk i stedet for på den danske måde) - glögg (som man skal lave selv af bl.a. solbærsaft, mørk rom og diverse krydderier, i stedet for det dér Blombergs og Blossa-stads, som smager lige dårligt på begge sider af sundet) Glædelig jul!
SanneJ Besvaret December 6, 2005 Rapporter Besvaret December 6, 2005 Tja, julen er svär at undgå, og familien skal jo have det hyyyyggeligt, så man er jo nödt til at väre med :o Ikke så meget pga. maden, men det er da en noget påtaget höjtid. Heldigvis kan man jo gläde sig over, at den er taget direkte fra den gamle hedenske lysfest. Men det her med svenske/danske traditioner, så har jeg da gjort lidt erfaringer fra min tid her i Sverige. Jeg holder "julefrokost" med min svenske arbejdsplads, med det helt store svenske julebord på Grand Hotel i Lund, og med alle de forskellige sild der findes, er det da utroligt, at de ikke kender til min favorit karrysild! Lutfisk forstår jeg mig ikke på, det smager da ikke grimt, men som en kollega sagde: "man spiser det pga. sovsen". At de putter diverse frugtsovse oven på deres såkaldte risalamande er heller ikke optimalt og deres julmusts må de også godt beholde for dem selv (så er der mere til dem ;) ), men ellers er maden da udemärket. Men svenskere er altså ikke gode til at holde julefrokoster. Man går hjem om eftermiddagen!!!... Eller går ud og köber julegaver... Hva faen er det for noget? Man ska sgu da ikke väre istand til at lave noget dagen efter heller, når man har väret til julefrokost. Deres forhold til pepparkakor er noget jeg som dansk heller ikke helt forstår mig på, men sådan er der så meget... Jeg serverede äbleskiver for min afdeling sidste år, og det var som at väre på månen! Mange havde aldrig set en sådan för, og når man tänker på hvor integreret en del äbleskiver er for os danskere, var det meget märkeligt at sidde og foklare hvordan man tager lidt florsukker og syletöj på sin tallerken og dypper äbleskiverne ned i. Men de syntes det smagte godt
Toft Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Jeg har ikke noget forhold til hverken dansk eller svensk julemad. Jeg spiser ikke svinekød eller sild , og så er der ligesom kun bajerne tilbage på julebordet, men der er jeg til gengæld så rimeligt på hjemmebane :) Min teori er, at enhver julefrokost kun er en undskyldning for at drikke sig stiv og have det max griner.... Så hvorfor fylde sig med en masse klamt, når man lige så godt kan drikke en par vaser extra i stedet.... :th2: PS. Snaps er også total forbudt! Hvad tænkte man på den gang man opfandt det lort?!
Gio Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Snaps er også total forbudt! Hvad tænkte man på den gang man opfandt det lort?! Snaps er heller ikke min ven. Den eneste snaps jeg har kunnet li´, var porsesnaps. Problemet er bare....at...drikker jeg for mange, så bliver jeg krigerisk! :( Jeg har ikke oplevet den samme reaktion på anden spiritus. Never! Så derfor er det MAX to snaps til mig...og det er kun for at være solidarisk.
BS Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Snaps er brygget på kondomer og boksehandsker. Enten vil man "kæle" eller også bil man bokse Til sidst tilsatte man så en omgang dårlig smag
Gio Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Snaps er brygget på kondomer og boksehandsker. Enten vil man "kæle" eller også bil man bokse Til sidst tilsatte man så en omgang dårlig smag Brizz....jeg tror du ramte hovedet på sømmet dér Dog vil jeg lige, igen, nævne den der porse-snaps. Den smagte al´så ikke grimt. Hvis man, som jeg, synes Gammel Dansk, Jägermeister o.l. bitter sagtens kan konsumeres...ja, så er Porse-snaps ikke helt ved siden af. Ihvertfald slet ikke hvis man skal drikke det djævle-bryg.
Guest Metz Besvaret December 7, 2005 Rapporter Besvaret December 7, 2005 Min teori er, at enhver julefrokost kun er en undskyldning for at drikke sig stiv og have det max griner.... Så hvorfor fylde sig med en masse klamt, når man lige så godt kan drikke en par vaser extra i stedet.... :th2: PS. Snaps er også total forbudt! Hvad tænkte man på den gang man opfandt det lort?! Ni har helt rätt mina danska vänner. Det finns naturligtvis inte en svensk som med gott samvete kan säga att han tycker om snaps, däremot går det ju mycket snabbare att uppnå det tillstånd som ni eftersträvar på "julefrokosten"!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu