bluee Skrevet December 28, 2005 Rapporter Skrevet December 28, 2005 Nu har jeg søgt lidt frem og tilbage uden resultat. Er vinterdæk lovpligtige her om vinteren i Sverige?
Toft Besvaret December 28, 2005 Rapporter Besvaret December 28, 2005 Nu har jeg søgt lidt frem og tilbage uden resultat. Er vinterdæk lovpligtige her om vinteren i Sverige? Søg igen ;) Eller læs her: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=2964&highlight=vinterd%E6k
Guest Supermule Besvaret December 28, 2005 Rapporter Besvaret December 28, 2005 Ja fra den 1 oktober eller ved vinterväglag... Det sidste tror jeg nok vi har nu... Jeg kører med M+S godkendte helårsdæk på ML'eren...
claus Besvaret December 28, 2005 Rapporter Besvaret December 28, 2005 Ja fra den 1 oktober eller ved vinterväglag... Det sidste tror jeg nok vi har nu... Jeg kører med M+S godkendte helårsdæk på ML'eren... Du mener 1 December ikke......
Guest Supermule Besvaret December 28, 2005 Rapporter Besvaret December 28, 2005 Nej mener bestemt at det er 1 oktober.... UNdersøger det lige lidt nøjere...
Guest Supermule Besvaret December 28, 2005 Rapporter Besvaret December 28, 2005 Du har ret Claus. Det er dubbdäck der er tilladt fra den 1 oktober... Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna. Undantag Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål. Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen). Om fordonet enligt Bilregistret är trettio år eller äldre. Om fordonet är registrerat i utlandet. Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet. Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning. Om fordonets däck enligt uppgift i Bilregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre Mönsterdjup 3 mm Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon. Tillåtet med dubbdäck 1 oktober- 30 april Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet. Vad är vinterdäck? Vinterdäck kan vara både dubbade däck och så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara: särskilt framtagna för vinterkörning och märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow. OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck. Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare. Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader. Vinterväglag I praktiken är det polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Bästa däcken bak För att minska risken för sladd vid bromsning och vid sväng bör de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet vara monterade bak på fordonet. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar. Lagring av däck Däck ska förvaras svalt, torrt och mörkt. Tunga fordon Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck men Vägverket rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag. Det understregede gør rent faktisk at du som pendler ikke behøver vinterdæk, hvis du ikke bruger bilen til andet end det....
Toft Besvaret December 28, 2005 Rapporter Besvaret December 28, 2005 Godt så, for Prins Supermule: http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx ;)
Guest Supermule Besvaret December 28, 2005 Rapporter Besvaret December 28, 2005 Tak Toft.... Skal du ikke tilbage til dine trommer???? ;)
Toft Besvaret December 28, 2005 Rapporter Besvaret December 28, 2005 Tak Toft.... Skal du ikke tilbage til dine trommer???? ;) God damn, jeg blev lige slået på målstregen der
Gio Besvaret September 18, 2006 Rapporter Besvaret September 18, 2006 Snart tid til at skifte til vinterdæk igen.... ...og i dén anledning lidt læsning fra www.motormannen.se: http://www.motormannen.se/mm/site/download/information/vinterdack.pdf
Futz Besvaret September 19, 2006 Rapporter Besvaret September 19, 2006 Hvordan er det at køre på dubbdäck ? - har tænkt på at sætte dem på den ene af bilerne, da vi bor ude på landet på Romeleåsen hvor de lokale siger der godt kan komme en del sne.
Guest jxhab Besvaret September 19, 2006 Rapporter Besvaret September 19, 2006 Hvordan er det at køre på dubbdäck ? - har tænkt på at sætte dem på den ene af bilerne' date=' da vi bor ude på landet på Romeleåsen hvor de lokale siger der godt kan komme en del sne.[/quote'] jeg kørte på pigdæk her sidste vinter og var rigtig glad for dem, vi bor ikke ude på landet, men seen var ret kraftig og kombination af pigdæk og 4 motion var helt perfekt for mig.. jeg har dog ikke købt pigdæk denne gang, men derimod brugte 17" vinterdæk på fælg, så nu må vi se .. det er også en helt anden bil end sidste gang..
Gio Besvaret September 19, 2006 Rapporter Besvaret September 19, 2006 Jeg kører Nokian Haakaapeliita med pig. Dem var jeg MEGET glad for sidste vinter!
Peter H. Besvaret September 20, 2006 Rapporter Besvaret September 20, 2006 I sne har du ikke bedre greb med pigdæk. Der hvor de har deres berettigelse er på ren IS' date= hvor de har noget hårdt at gribe fat i. Der skal ligesom være "noget" fast til kløerne at gribe i, hvis man kan beskrive det sådan. Det er ikke usædvanlight med isslag i skåne, især hvis man kører i nærheden af små søer, skove og hvor en god mosekonebryg kan drive hen over en rigtig kold vejbane, og danne et islag ganske få minutter. Prøvede det selv en diset vinteraften på holbækmotorvejen, der er et par steder med fjorden ret tæt på vejen, og når det er diset der i frostvejr, skal man passe rigtigt meget på. Til gengæld nedsætter de din bremselængde på tør vej i godt vejr. Så man må vælge hvad slags vintervejr man kører mest i, og hvilke prioiteter man vægter højest. Og så må man tilpasse sit kørselsmønster efter hvor man har sin svaghed, på grund af andre styrker. Ellers er det mest normalt med bløde lameldæk som er gode til at dræne sjap og vand, som er mest udbredt i store dele af danmark, nordtyskland og andre steder hvor der er meget tøvejr. Selv kommer jeg aldrig i nærheden af søer og isslagstruede strækninger, så jeg har fravalgt pigdæk. Men jeg ved så også godt at ved isslag skal jeg passe sindsygt meget på, for jeg har næsten intet vejgreb i isslag. Bemærk ruller du af færgen i tyskland med pigdæk, beder de dig om at flå piggene ud, eller køre ombord på færgen igen med det samme. Det er forbudt at køre med dem dernede. I danmark er et kun tillandt i en periode af vinterhalvåret. Det kan godt betale sig at læse lidt på det her, for det begynder at blive halvdyrt når man fejlbedømmer vintervejr. Det er jo et personligt valg udfra hvad forhold man kører igennem. Personligt kører jeg altid Nokian WR, har haft dem på 3 biler nu. De dræner vand godt, og har et rimeligt greb i snevejr/sjab. De er heller ikke så dyre, men vær nøjagtig med lufttrykket, ellers slides de skævt. Dækcentre har det med at komme lidt rigeligt luft i, og det giver en blank stribe midtpå. Men det er jo igen et personligt valg. Jeg begyndte at bruged em da mit tidligere dækcenter solgte dem i stor stil til Kbh taxaer. Nu køber jeg mine dæk igennem Peter H., da han har gode priser og er super til at afbalancere dem. Fatter iøvrigt ikke det store antal danskere der tør køre uden vinterdæk, det burde egentligt være et krav fra forsikringen. Vi körte også på pigdäk i vinteres og de virker sku :).. Også når der bare ligger sne,og meget bedre ind alm vinterdäk... Men men de lamer af H...... til..:(
Markowitch Besvaret September 20, 2006 Rapporter Besvaret September 20, 2006 ...og i dén anledning lidt læsning fra www.motormannen.se: http://www.motormannen.se/mm/site/download/information/vinterdack.pdf Tak for info :th2: Jeg får en ny bil leveret i oktober, så det er måske en ide at få vinterdækkene sat på med det samme, så jeg undgår værkstedskøen i december? Iøvrigt er disse fulldubbat dæk, hvad der i DK kaldes for pigdæk? Og er det meget godt at have dem i stedet for traditionelle dæk? Jeg regner lidt med at jeg som pendler der skal ud at køre på motor- og hovedveje ikke behøver pigdæk, da vejene ryddes
Guest Trine Besvaret September 20, 2006 Rapporter Besvaret September 20, 2006 Iøvrigt er disse fulldubbat dæk, hvad der i DK kaldes for pigdæk? Og er det meget godt at have dem i stedet for traditionelle dæk? Jeg regner lidt med at jeg som pendler der skal ud at køre på motor- og hovedveje ikke behøver pigdæk, da vejene ryddes Welcome to Sweden... det med rydningen kan du ikke regne med. Jeg kører fra Limhamn til København og der var en del dage sidste år jeg havde ønsket mig dubbade dæk. (pigdæk)
Peter H. Besvaret September 20, 2006 Rapporter Besvaret September 20, 2006 Welcome to Sweden... det med rydningen kan du ikke regne med. Jeg kører fra Limhamn til København og der var en del dage sidste år jeg havde ønsket mig dubbade dæk. (pigdæk),,, Du kommer bare op og får nogle monteret :):)
Guest Supermule Besvaret September 21, 2006 Rapporter Besvaret September 21, 2006 Pigdæk burde forbydes når der IKKE er IS på vejen...... Meget længere stadselængde og væsentligt ringere evne til at foretage kraftig undvigemanøvre osv..... Og jeg kører rundt på M+S helårsdæk om vinteren. Ingen problemer overhovedet....Heller ikke da der lå meget sne. Dog kan man ikke ophæve tyngdeloven, så der er nogle helt naturlige begrænsninger for farten...:)
Markowitch Besvaret September 21, 2006 Rapporter Besvaret September 21, 2006 Pigdæk burde forbydes når der IKKE er IS på vejen...... Meget længere stadselængde og væsentligt ringere evne til at foretage kraftig undvigemanøvre osv..... Og jeg kører rundt på M+S helårsdæk om vinteren. Ingen problemer overhovedet....Heller ikke da der lå meget sne. Dog kan man ikke ophæve tyngdeloven, så der er nogle helt naturlige begrænsninger for farten...:) Hey Supermule, Jeg bliver snart bilejer for første gang og har bare ingen forstand på dæk. kan du anbefale nogle helårsdæk? Det virker nemmere med sådanne end at skulle skifte hjulsættet når årstiderne skifter. Nogle skriver i tråden at de mener at vinterdæk burde være et must, men hvor stor er forskellen egentlig mellem dedikerede vinterdæk og helårsdæk??
Guest Trine Besvaret September 21, 2006 Rapporter Besvaret September 21, 2006 Hey Supermule, Jeg bliver snart bilejer for første gang og har bare ingen forstand på dæk. kan du anbefale nogle helårsdæk? Det virker nemmere med sådanne end at skulle skifte hjulsættet når årstiderne skifter. Nogle skriver i tråden at de mener at vinterdæk burde være et must, men hvor stor er forskellen egentlig mellem dedikerede vinterdæk og helårsdæk?? Nu hedder jeg ikke Supermule, men jeg KAN ALDRIG ANBEFALE HELÅRSDÆK!! Desuden er vinterdæk påbudt ved lov i Sverige hvis du har tænkt dig at føre bil i glatføre i vinterhalvåret. (M+S mærkede dæk)
Guest Trine Besvaret September 21, 2006 Rapporter Besvaret September 21, 2006 ,,, Du kommer bare op og får nogle monteret :):) Nu skal jeg lige have fundet min sportsvogn først...putter ikke nye vinterdæk på en bil der er tilsalg, og som iøvrigt har fine vinterdæk i forvejen..
MC Manden Besvaret September 21, 2006 Rapporter Besvaret September 21, 2006 Jeg har snakket med en kørelærer og han fortalte at man i Skåne anbefalede pigdæk og i det nordlige Sverige var anbefalingen alm. vinterdæk. Helårsdæk er no go ! Grunden til pigdæk i skåne er allerede beskrevet her: IS ! Det er størrere fare for islag i skåne end i det nordlige sverige, hvor snefald er mere almindeligt.
Markowitch Besvaret September 21, 2006 Rapporter Besvaret September 21, 2006 Oki, helårsdæk er et no-go. Betyder det så at supermullen lever livet farligt med helårsdæk, selvom de er mærket med M+S (mudder og sne)??
Guest Trine Besvaret September 21, 2006 Rapporter Besvaret September 21, 2006 Oki' date=' helårsdæk er et no-go. Betyder det så at supermullen lever livet farligt med helårsdæk, selvom de er mærket med M+S (mudder og sne)?? [/quote'] Nej, supermule kører på friktionsdæk mærket M+S = vinterdæk... Du kan enten køre på friktionsdæk eller pigdæk.. begge er godkendte vinterdæk..
Guest Supermule Besvaret September 21, 2006 Rapporter Besvaret September 21, 2006 Giv mig så lige én grund til at rallybiler har PIGGE på dækkene når de kører i nordsverige????? Og svenskere er fandme underlige når det handler om dæk..... De vil hellere bruge 99.8% af tiden på vejen med livsfarlige dæk, sammenholdt med CHANCEN for at der MÅSKE kommer isslag...... Kører man efter forholdene, så er pigdæk absolut NO-GO!!!! Pisse farligt under kraftige manøvrer og burde helt forbydes...... Er der kraftigt isslag, så burde man overveje om man skulle bevæge sig ud på vejene i bil. Jeg har snakket med en kørelærer og han fortalte at man i Skåne anbefalede pigdæk og i det nordlige Sverige var anbefalingen alm. vinterdæk. Helårsdæk er no go ! Grunden til pigdæk i skåne er allerede beskrevet her: IS ! Det er størrere fare for islag i skåne end i det nordlige sverige, hvor snefald er mere almindeligt.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu