Markowitch Skrevet December 30, 2005 Rapporter Skrevet December 30, 2005 Hej Øresundsdebat! I denne måned købte jeg en bostadsrät som blev financieret igennem en svensk bank. Jeg arbejder i Danmark og får derfor min løn i DKR og betaler af på lånet i SEK. Spørgsmålet til Jer, er så hvordan man bør forholde sig til kursrisikoen? Den danske krone er bundet til euro, men dette er ikke tilfældet for den svenske krone. Det sidste år er den svenske krone faldet i værdi i forhold til euroen, hvilket egentlig også er med til at betale min gæld. http://finance.yahoo.com/currency/convert?amt=1&from=SEK&to=EUR&submit=Convert Dog er SEK steget på det sidste - måske som resultat af at det går godt for svensk eksport... Bør man konvertere sit lån til danske kroner eller euro? og i givet fald, hvordan gøres dette? Eller er kursrisiko ikke noget i bekymrer Jer om?
Nils Besvaret December 30, 2005 Rapporter Besvaret December 30, 2005 Efter min mening er der ingen grund til nervøsitet. Jeg tror ikke SEK kommer op på kurser midt i 80'erne igen - men det er en trossag. SEK dumper ned i en dyb dal midt på sommeren, hvor renten blev sat ned til 1,50 altså 0,50 under Euroland. Næste dal indtræffer, da renten bliver uforandret, hvor nogle måske havde forventet, at man gav et lille nøk op, for at komme tættere på Den Europæiske Centralbank, som hævede sin rente til 2,25. Så er der en vis stabilisering igen, men det er også kun efter at Riksbankens top er gået ud og i overraskende bastante vendinger har lovet rentestigninger til næste år. Diverse statspropagandainstanser som for eksempel Konjunkturinstituttet hjælper med til at TALE svensk økonomi igang og TALE kronen op. Og bankernes cheføkonomer myldrer efter for at sælge de såkaldte bundne lån (altså et bankprodukt, hvor man mod ekstra betaling kan få lov at tage forskud på højere renter.) Det går fantastisk for Sverige, men desværre mest i prognoserne. Årets BNP-stigning ender beskedent trods renteniveauet, den megen TALE - plus en ny beregningsmetode såmænd. Riksbanken har det svært, for man vil gerne holde kronen oppe med et højere renteniveau, men der er ingen god grund til at hæve renten, for inflationen er kun ca. en halv procent - overraskende lavt i en økonomi, som efter lærebogen burde være glødende. :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu