Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Kan kun sige det samme som Dan. Har Nordea i begge ender, og begge vores rådgivere er kanon. Meget pædagogiske og stille og rolige. Meget rart når man køber for første gang... Vores samlede lån kunne sikkert gøres billigere, men vi tænkte at vi først ville gøre det på en nem måde, og så kigge det igennem mht besparelser når vi er faldet på plads herovre...

Besvaret

Jeg må også hælde til Nordea. Havde Nordea inden jeg flyttede herover, og de hjalp mig med mange spørgsmål. De har en såkaldt Øresundsrådgiver, som kan svare på det meste. Derudover bor min bankrågiver selv i Landskrona, så han ved også det meste. Jeg har ikke haft den store kontakt med dem herover, men de har da hjulpet mig med de spørgsmål jeg har haft. Og havde heller ingen problemer med at åbne konto inden jeg var officielt flyttet. Har hørt at det godt kan være lidt svært andre steder, hvis man ikke har lånet eller lønnen herovre. Det eneste dårlige der kan siges er ventetiden....men det er vel sådan alle steder. Det vænner man sig jo til.

Besvaret
Tak for de mange gode svar på mit spørgsmål. Jeg kan se at det er noget at en blandet landhandels hvad angår folks erfaringer, man må jo nok tage det fra en ende og tage det derfra. Tusinde tak Simon
Det var så lidt Simon. Jeg tror det med bank valg er en personlig ting. Der er nogen som bare gerne vil have det billigeste af det billigeste og så er der nogen der, som en anden har skrevet, gerne vil betale for lidt bedre service eller hurtigere responstider m.m. I sidste ende tror jeg bare man skal finde ud af hvad det er for nogle behov man har. Kommer man til at snakke meget med banken, er der måske behov for en personlig rådgiver. Skal man investere m.m., så det behovet måske endnu større omkring rådgivning osv. Har man behov for juridisk rådgivning osv. Mit bedste råd, vil dog være at kigge på mere end én bank. Tag et møde med dem og find ud af bagefter hvordan det er gået. Husk på at en bank er til for dig. De er udelukkende sat i verden for at tjene penge og derfor skal de yde en service til dig som du måtte finde tilfredstillende =) Men held og lykke med bank valget.
Besvaret

Ja vigtigst for mig er ikke at betale for meget ved en veksling og overførsel af penge mellem skandinanaviske lande. Så jeg har et depot i Nordnet hvorfra jeg overfører på billigste måde! Jeg har stadig bank i DK, NO og SWE - men bruger altså Nordnet til overførslerne. Kræver lidt tid i starten, men har man først gjort det en gang, så kan jeg gøre det på få minutter.

Besvaret
Vi har selv Foreningssparbanken i Vellinge.... Trist at skulle sidde og forklare en rådgiver om hvordan et virksomhedsregnskab hænger sammen.... Vi overvejer kraftigt at skifte til Skandiabanken. Der kan man overføre penge ubegrænset og gratis via netbank til Sverige... Det kan man ikke via jyske bank mere. Det er en ting der betyder meget for os....
Ja, det med forståelse af virksomheder har de det ikke så godt med :-( Min kæreste er selvstændig i halvandet år, og første år viste naturligvis et stort underskud. Det sidste halve år har hun dog haft et gennemsnitligt overskud på knap 23.000 + afledte fordele ved at have en virksomhed - hvilket vel egentlig er ganske ok, som helt nystartende... (det er selvfølgelig stadig stigende :-) SEB i Danmark kunne slet ikke overskue situationen. Det kunne FSB for så vidt godt, de vil bare ikke give os et lånebevis, men vurdere butikken fra gang til gang - og det tager en god uges tid hver gang ... Vi har bl.a. måtte lade et hus gå, fordi vi ikke kunne nå at få banken med :-( De rodede også rundt i begrebet egenkapital... De mente vi skulle betale fuld skat hvis vi reducerede egenkapitalen. De kunne ikke rigtigt forstå, at det har vi ligesom gjort før vi skød dem ind i butikken :-/ Sidst talte vi med Nordea, og så kom der pludselig andre boller på suppen. For det første kunne de - naturligvis - forstå sammenhængen i en virksomhed i DK. For det andet tilbød de at lade vores dyre etableringslån gå ind som en del af handlen i huset, så vi reelt låner 100% af salgsværdien. Vi skal som sådan stadig lægge 10% ud, men vi gør det ved at afvikle et dyrt lån ... Og nej, Nordean er nok ca. 0,05% dyere end de billigste banker, men totaløkonomien er altså helt fin for os - og så kan den danske og svenske afdeling tale sammen !! Mouse
  • 4 months later...
Besvaret

Efter at have bruge søgefunktionen :th2: så har jeg lige et par spørgsmål. Min situation er at jeg pt. har danske bank, men har fået en kontaktperson i Nordea SE gennem en kollega, og regner kraftigt med at få mit lån der. Vil I anbefale at jeg flytter fra Danske Bank til Nordea DK, for at få billigere overførsler mv., eller kan det ikke betale sig? Er der nogen der har to banker der ikke arbejder direkte sammen? Eller er det bare en tosset ide? Hvad er prisniveauet for overførsler hvis bankerne ikke hører under den samme koncern? (hvis der overhovedet er nogen der har gjort det) På forhånd tak.

Besvaret

Om du skal skifte eller ej er jo op til dig selv. Jeg har selv Nordea både i DK & SE og er ganske godt tilfreds. Hvis Nordea kan give dig et godt tilbud er det jo bare at skifte. Men der findes svenske banker der også arbejder sammen med Danske bank.

Guest Supermule
Besvaret

Vi har stadig vores firma'er i Jyske Bank.... Dog har vi alt vores private i FSB. Vi har lige skiftet den private del i Jyske bank ud med FSB Dk. Der kan vi overføre samme dag til vores netbank i Sverige.... Så det kan jeg godt anbefale. Vi har ikke noget lån, så der kan jeg ikke lige være med...

Besvaret

Mht til Nordea kan det i øvrigt betale sig at lave overførslen i EUR i stedet for i DKK fra sin danske konto hvis man laver den i netbank. Hvis den gøres i EUR koster det dkk 15:- i gebyr imod dkk 30:- hvis den er i DKK. Don't ask why... Nordea kan ikke fortælle mig årsagen. Det er klart, at hvis det er større beløb skal man lige regne på om det med kursen ved køb/salg kan betale sig.

Besvaret

Der er en EU-forordning, eller hvad det nu hedder, der bestemmer, at en overførsel i euro over en landegrænse ikke må koste mere end en indenlandsk overførsel, så måske er det den, der gør sig gældende. Jeg har Danske i Danmark og Handelsbanken her. For fire-fem år siden kostede det flere hundrede kroner, at overføre, men i dag koster det 20 danske og 10 svenske, og Danske Bank lægger desuden 0,18 oveni den officielle kurs. :)

Besvaret

Some Nils siger er det en EU ordning der er lavet for at letter pengenes bevægelighed i Europa. Mere info her http://www.ecbs.org/iban.htm Men det kan være en god ide at minde banken om at den du vil bruge til dine overførelser. Overførte 1200 kroner fra Danske Bank her til min bank i Frankrig. DB skulle have 130DKK og Banken her 28.75€(ca. 210DKK), selvom Danske bank havde modtaget min IBAN info. Hvis jeg havde sagt at det SKULLE være en IBAN transfer, ville det have kostet 30DKK alt i alt. Men det er jo ikke rådgivning at bankerne bruger alle vores gebyr penge til :thumbdown

Guest Supermule
Besvaret

Det vil sige at de 100kr jeg betaler for en overførsel tilæ sverige fra jyske bank på et IBANnr, kun skal koste 30???? Så skal jeg satme ha' fat i Jyske Bank og rive dem rundt....... Det spiller satme ikke!!! Jeg er iøvrigt glad for at være skiftet privat til FSB.....

Some Nils siger er det en EU ordning der er lavet for at letter pengenes bevægelighed i Europa. Mere info her http://www.ecbs.org/iban.htm Men det kan være en god ide at minde banken om at den du vil bruge til dine overførelser. Overførte 1200 kroner fra Danske Bank her til min bank i Frankrig. DB skulle have 130DKK og Banken her 28.75€(ca. 210DKK), selvom Danske bank havde modtaget min IBAN info. Hvis jeg havde sagt at det SKULLE være en IBAN transfer, ville det have kostet 30DKK alt i alt. Men det er jo ikke rådgivning at bankerne bruger alle vores gebyr penge til :thumbdown
Besvaret
Overførte 1200 kroner fra Danske Bank her til min bank i Frankrig. DB skulle have 130DKK og Banken her 28.75€(ca. 210DKK), selvom Danske bank havde modtaget min IBAN info. Hvis jeg havde sagt at det SKULLE være en IBAN transfer, ville det have kostet 30DKK alt i alt. Men det er jo ikke rådgivning at bankerne bruger alle vores gebyr penge til :thumbdown
Jeps - det samme var jeg ude for i Nordea's NetBank: 1 - jeg anvender mit "lokale" svenske Nordea kontonummer* (altså i stedet for IBAN'et) koster det dkk 60:- i Danmark, intet gebyr i SE for at modtage. 2 - jeg anvender IBAN og bestiller overførslen i DKK. Det koster dkk 30:- i gebyr i Danmark, intet gebyr i SE for at modtage. 3 - jeg anvender IBAN og bestiller overførslen i EUR. Det koster dkk 15:- i gebyr i Danmark og vist nok sek 5:- for at modtage. * Overførslen sker lige så hurtigt som med IBAN og derfor er der absolut ikke nogen ekstra manuel belastning hos Nordea. Klart og tydeligt indlysende og let for enhver at man har tre gebyrsatser for den basalt set samme ydelse.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...