elpedro Skrevet January 27, 2006 Rapporter Skrevet January 27, 2006 Eftersom vi det første års tid (flytter her til marts) skal være en på barsel, en på arbejde, har vi besluttet os for at købe en billig bil, og så vente et års tid med en pendlerbil. Det vi kigger efter er noget omkring 25-30k (SEK, kontant), der skal være holdbart, sikkert og kunne sælges med minimalt tab efter et år. Pengene på denne bil skal nemlig være handpennig på den næste... Har i nogen erfaringer med nedenstående? Jeg har kigget på: Audi 80 (mellem 1992 og 94, 140-200,000km) Ford Mondeo (95-96 (pre-facelift), ca 150,000km) Honda Accord (94, 180k) Mercedes 190 (92-93, 150-180k) Nissan Primera (95, 180k) Saab 900 (95-97, 160-200k) Audi og Mercedes er jo lækre valg, men er det bedre med en lidt nyere japaner? Saab 900 har jeg altid haft en forkærlighed for, men nogen siger at bagagepladsen er minimal (og med barn på vej skal der jo være plads til barnevogn og tilbehør...). Nå, men hvis i har nogen erfaringer, hører jeg dem meget gerne. PS: Er der andre bedre måder at bruge pengene på? Har overvejet at købe for 65-70,000SEK, betale mindre i handpennig end ovenstående koster kontant, og så afdrage mig igennem året... Men det virker bare mere risikabelt, økonomisk set... PPS: Er der nogen problemer i at helforsikre en gammel bil som de ovenstående? /Det blev jo en helt lille roman...
elpedro Besvaret January 27, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 27, 2006 Burde nok lige nævne at bilen netop ikke skal pendle, men dog nok over et par gange om ugen. Så en 20000km kan der måske nok rende på den...
Peter H. Besvaret January 27, 2006 Rapporter Besvaret January 27, 2006 Elpedro: det kan aldrig betale sig at köbe noget gammelt l.... :):) så hellere som du selv skriver,köbe en nyere og bedre bil som starter hver gang og er mere sikker at köre i...Det er den samme årsag til vi ikke sälger gamle biler, de dur bare ikke.....
Michael Rasmussen Besvaret January 27, 2006 Rapporter Besvaret January 27, 2006 Det samme du lægger i afdrag på en ny, lægger du som regel i værkstedsregninger på en gammel. Det er i hvert fald den hovedregel jeg har lært mig, med mit kørselsbehov
Admin Besvaret January 28, 2006 Rapporter Besvaret January 28, 2006 Hvis du skal have en bil der holder prisen må det da være en Audi. Jeg har selv en Audi 80 1992 og sådan en holder da prisen fint, hvis man behandler den ordentligt. Og tak fordi du kalder mig for fattigrøv. Steen Eftersom vi det første års tid (flytter her til marts) skal være en på barsel, en på arbejde, har vi besluttet os for at købe en billig bil, og så vente et års tid med en pendlerbil. Det vi kigger efter er noget omkring 25-30k (SEK, kontant), der skal være holdbart, sikkert og kunne sælges med minimalt tab efter et år. Pengene på denne bil skal nemlig være handpennig på den næste... Har i nogen erfaringer med nedenstående? Jeg har kigget på: Audi 80 (mellem 1992 og 94, 140-200,000km) Ford Mondeo (95-96 (pre-facelift), ca 150,000km) Honda Accord (94, 180k) Mercedes 190 (92-93, 150-180k) Nissan Primera (95, 180k) Saab 900 (95-97, 160-200k) Audi og Mercedes er jo lækre valg, men er det bedre med en lidt nyere japaner? Saab 900 har jeg altid haft en forkærlighed for, men nogen siger at bagagepladsen er minimal (og med barn på vej skal der jo være plads til barnevogn og tilbehør...). Nå, men hvis i har nogen erfaringer, hører jeg dem meget gerne. PS: Er der andre bedre måder at bruge pengene på? Har overvejet at købe for 65-70,000SEK, betale mindre i handpennig end ovenstående koster kontant, og så afdrage mig igennem året... Men det virker bare mere risikabelt, økonomisk set... PPS: Er der nogen problemer i at helforsikre en gammel bil som de ovenstående? /Det blev jo en helt lille roman...
Admin Besvaret January 28, 2006 Rapporter Besvaret January 28, 2006 Elpedro: det kan aldrig betale sig at köbe noget gammelt l.... :):) så hellere som du selv skriver' date='köbe en nyere og bedre bil som starter hver gang og er mere sikker at köre i...Det er den samme årsag til vi ikke sälger gamle biler, de dur bare ikke.....[/quote'] Sludder. Jeg har haft minimaleproblemer med min Corrado i den tid jeg har haft den. Den har sq startet hver gang (hvis jeg da har husket at slukke lyset). Audien har være lidt mere fejlbehæftet, men det er ikke så underligt når den snart runder 400.000 km.
elpedro Besvaret January 28, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 28, 2006 Tak for svarene... Jeg er nu stadig rimelig meget i tvivl... Kan få en Volvo v40 fra 2003, for samme indskud som en af de gamle koster kontant... Og så er det jo "bare" afdragene (omkring 1300SEK/måned) der er ekstra for en 10 år nyere bil... Nåh, jeg må tænke videre (av mit hovede...)
Gio Besvaret January 28, 2006 Rapporter Besvaret January 28, 2006 Biler er jo nok det værste at investere i - medmindre der er tale om samler-objekter o.l. Du har altid et værditab over en periode, og kan ikke forvente at kunne sælge den til samme pris som du ga´ for den. Medmindre du fik den til røver-pris oprindeligt, og selv har gjort lidt ved den. Sidstnævnte er jo også en udgift der skal tages med i slutregnskabet. Næ...holdte biler en m2-pris, som boligpiserne i Malmö, så var det en helt anden snak ;) Mit umiddelbare bud: Godt brugt Toyota/Mazda med en del år på bagen. Evt. snak med forhandleren om en aftale om at købe den tilbage efter et års tid, i forbindelse med køb af anden og nyere bil. Men så binder du dig jo lidt til denne forhandler, og hans udbud af biler på dét tidspunkt den skal skiftes ud. Biler ér og bliver udgifter! Ofte fornøjelige og praktiske - men så sandelig også kilde til økonomiske grå hår ofte
elpedro Besvaret January 28, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 28, 2006 Helt enig Gio, det er jeg kun alt for godt klar over. Tesen var bare at miste mindst muligt på et års kørsel, samtidig med at bilen havde en hvis størrelse og sikkerhed... Udemærket ide med at få forhandleren til at købe den tilbage, det vil jeg klart prøve :-) Toyota, Mazda: Der virker slet ikke til at være entusiasme om disse mærker herovre, så er det til at komme af med dem igen? Eneste populære valg ser ud til at være Avensis, der tilgengæld er hamrende dyr... Jeg må jo bare ud og prøvekøre nogen... Takker for indsparkene...
Miguelito Besvaret January 29, 2006 Rapporter Besvaret January 29, 2006 Jeg flytter ogsp til malmø i marts og jeg har også valgt at se økomien an det første år, så her er hvad jeg har tænkt mig at gøre (kritik af min plan er velkommen) :) Jeg køber en VW Lupo 3L tdi i Tyskland, der kan jeg få den i den farve jeg kan lide, med automat gear og 100.000 km på klokken for ca. 50.000 danske kr. Den kører 90-100 km på 3 liter diesel ! Jeg arbejder i København 3-4 dage om ugen og vil på årsbasis kører ca. 30.000 km. Jeg har tænkt mig at have den lille Lupo i 1 - 1½ år, for det koster ca. 20 kr i diesel at køre til København og tilbage, men kørsels/km fradraget er jo langt større. Så den er ret billig at have som pendler bil, da man rent faktisk får mere fradrag end det rent faktisk koster at køre i det lille vidunder :) En anden fordel udover den sublime brændstof økonomi, er at den er billig og forsikre og jeg har ladet mig fortælle at netop 3L tdi modellen holder prisen godt, som VW som regel gør. Skulle der være nogen der har noget dårligt at sige om Lupo, er alle råd kærkomne. mvh Michael
Guest Mogens Besvaret January 29, 2006 Rapporter Besvaret January 29, 2006 Jeg køber en VW Lupo 3L tdi i Tyskland, der kan jeg få den i den farve jeg kan lide, med automat gear og 100.000 km på klokken for ca. 50.000 danske kr. Den kører 90-100 km på 3 liter diesel ! En anden fordel udover den sublime brændstof økonomi, er at den er billig og forsikre og jeg har ladet mig fortælle at netop 3L tdi modellen holder prisen godt, som VW som regel gør. Skulle der være nogen der har noget dårligt at sige om Lupo, er alle råd kærkomne. Ovenstående er langt fra rigtigt - en Lupo 3L taber ret meget, ligesom den er dyr at holde kørende (service, olie, dæk osv.). Endvidere er holdbarheden langt fra enestående, idet motoren eksempelvis skal behandles med omtanke. Det automatiske system med at slukke motoren ved stop er dræbende ! Der har været skrevet ret meget i pressenom den ringe teknik - og de høje omkostninger, bilen skaber...
Peter H. Besvaret January 29, 2006 Rapporter Besvaret January 29, 2006 Mogens: er 1200 sek for et lille service dyrt ?? og dem vi har solgt har der ikke väret noget problem med ( mener at der var en del problemer med de förste årg 99-00) og det med at den stoper styrer man helt selv... Tror du löber med rygter..:):)
elpedro Besvaret January 29, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 29, 2006 Hmmm det lyder meget fornuftigt, men det virker lidt som om du har alle variablerne lige rigeligt på positiv-siden. 1) Køber du i Tyskland, vil gensalgsværdien være lavere når du skal af med den (det siger alle herinde ihvertfald), så hvis det kun er pga farve, er det nok ikke en god ide... 2) Kørselsfradraget (ved 100km om dagen) er 135kr, og dem får du jo ikke i hånden, de er kun 1/3 værd, altså 45kr. 3) Det er selvfølgelig stadig en del mere end de 20kr du mener at kunne køre for (er det ikke også lovligt positivt?), men du regner jo heller ikke broen ind. 4) Bro koster (vistnok) 53kr med brobizz, og de 50 krs fradrag giver dig 17kr i hånden, så du skal stadig betale 44kr for hver gang du kører over. Dine reelle udgifter for en tur til Kbh og hjem er altså: Benzin (40kr), bro (2*44)= 88kr, så helt gratis er det ikke... Men meget billigere kan man nok heller ikke gøre det... Desuden udnytter du ikke alle 50 ture på brobizzen (hvis du da ikke snyder) når du kun kører over 3-4 gange om ugen, så det bliver lidt dyrere endnu... Jeg mener ovenstående regnestykke holder vand, men er der nogen der ved bedre så post endelig... Om den holder prisen; Dengang den stadig var i produktion: helt sikkert. Men nu er den jo udgået, og jeg ved ærligt talt ikke hvad det betyder for dens gensalgsværdi? Jeg tror du gør det helt rigtige, denne post er bare for at du ikke snyder dig selv, med alt for mange lidt for positive gæt og udregninger...
elpedro Besvaret January 29, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 29, 2006 ... og forresten: Jeg skal ud at kigge på en Audi 80 imorgen (1995). Den har ingen airbags, men det system audi sværgede til dengang. Noget med en strammende wire i selen og at rattet selv bøjer væk i en kollision. Jeg ville naturligvis helst ha en med airbags, men er der nogen der kender til ovenstående system?
Peter H. Besvaret January 29, 2006 Rapporter Besvaret January 29, 2006 El: husk at få lavet en M-test på den. ellers kan det blive dyrt for dig :):)
Miguelito Besvaret January 29, 2006 Rapporter Besvaret January 29, 2006 Hej elpedro tak for dit svar... Jeg ved godt at ingen bil er gratis og at det koster penge at køre over uanset model og motor størrelse. Jeg synes bare det virkede fornuftigt at få en bil med rigtig god brændstof økonomi, når min bil, det første år skal være rent "fra A til B" køretøj. Min drøm er en mercedes cl500, og den er jo meget dyrere i alle aspekter, men så er vi også udover "fra A til B" og ovre i livsnydelse, da jeg er helt forelsket i Mercedes og særligt den "nye" CL model. Hvis jeg skal give 120 kr pr. arbejdsdag for at komme frem og tilbage, så er det jo heller ikke så slemt og stadigt billigere end at bruge bil til at pendle fra eksempelvis roskilde til københavn, hvis man kigger på udgifterne ved at have en tilsvarende bil sm 26 årig i Danmark (afgift, dyr forsikring mm). Husk at der er 7 forskellige måder at få kørselgodtgørelse på som lønmodtager, så det kan faktisk lade sig gøre at få mere i godtgørelse end du beskriver (ifølge min revisor). Når alt kommer til alt er en bil jo kun fornøjelig, hvis du har fået den model du føler dig tilpas i, hvis man ikke har råd til netop den, skal man vel bare ha det mest praktiske og økonomiske, det er i hvert fald min filosofi. :)
Miguelito Besvaret January 29, 2006 Rapporter Besvaret January 29, 2006 og i øvrigt: 1.) er fradraget på broen ikke 100 kr pr. dag? 2.) mht. gensalgsværdien, så er det jo svært at spå om, når modellen, som du siger er udgået. Men mon ikke det er ret let at få reservedelen til den de næste 5 år alligevel? 3.) Jeg ville skam helst købe den i Sverige, men der er ikke mange til salg, med rigtigt antal km og med det automatgear jeg VIL :) ha'.
elpedro Besvaret January 29, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 29, 2006 "7 forskellige måder at få kørselgodtgørelse på som lønmodtager" OK, jeg bøjer mig for bedrevidende. Det lyder interessant, fortæl fortæl! Jeg mente jo også netop at det var det mest fornuftige det du gjorde, så ingen kritik herfra...
Miguelito Besvaret January 29, 2006 Rapporter Besvaret January 29, 2006 hej igen :) Min meget meget søde revisor Brian fra Addea, der har en del andre danske kunder, der som jeg skal have det maksimale ud af at bo i Malmø og arbejde i Danmark, fortalte mig at man kan kombinere mange af de måder man kan få kørselsfradrag på. Jeg interessere mig uendeligt lidt for det den labyrint, vi kalder det danske skattesystem, så jeg kan desværre ikke komme med en skatte teknisk forklaring. Det skal lige siges at jeg arbejder som DJ (discjockey) og min løn / arbejdssituation er lidt anderledes end en helt almindelig lønmodtager, da ca. 70% af min løn er alm. A-Skat pligtig løn med ferie penge osv og ca. 30% er honorarer (moms fritaget). Det vil sige at jeg ligger et sted i mellem at være lønmodtager og selvstændig, selvom der jo er den gråzone at man som DJ ikke efter dansk skattelovgivning kan blive momsregistreret. Men uanset havd så skulle den kære Lupo være en midlertidig bil ,der ville gøre det muloigt for mig at spare endnu mere op, for til næste år at købe drømmebilen. Skulle der være nogen der har nogle links eller kender til nogle der sælger en lupo i Sverige, gerne i sort eller blå med automat gear og mindre end 120.000 km på klokken, så sig endelig frem. Og har i links til de problemer med Lupo i beskriver, så post dem endelig, jeg vil gerne vide om den har mange flere problemer end andre biler (for alle mærker og modeller har jo fejl og mangler) :)
mrode Besvaret January 29, 2006 Rapporter Besvaret January 29, 2006 Mht. beregning af transportfradrag vil jeg lige reklamere for det lille regneark jeg har lavet til præcist det og lagt herop på debatten: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=3962 De 7 forskellige måder at få kørselsgodtgørelse på som lønmodtager vil jeg også meget gerne høre nærmere om, for så mange kan jeg ikke komme op på - men jeg er selvfølgelig heller ikke revisor længere :)
Miguelito Besvaret January 29, 2006 Rapporter Besvaret January 29, 2006 igen mht. til de 7 metoder, så læg mærke til at jeg ikke er helt almindelig lønmodtager pga. mit lidt aparte job. Jeg ved ikke hvorfor man som DJ ikke kan blive momsregistreret, det burde kunne gå under kunstnerisk virksomhed, men den går altså af uforklarlige grunde ikke :(
Peter H. Besvaret January 29, 2006 Rapporter Besvaret January 29, 2006 3.) Jeg ville skam helst købe den i Sverige, men der er ikke mange til salg, med rigtigt antal km og med det automatgear jeg VIL :) ha'. Jeg mener at man (kun) kan få den med aut gear :):)
Guest Mogens Besvaret January 29, 2006 Rapporter Besvaret January 29, 2006 Mogens: er 1200 sek for et lille service dyrt ?? og dem vi har solgt har der ikke väret noget problem med ( mener at der var en del problemer med de förste årg 99-00) og det med at den stoper styrer man helt selv... Tror du löber med rygter..:):) Jeg har min info bl.a. fra de danske nyhedsgrupper, så det er ikke rygter. Desuden nævner jeg jo, at pressen har skrevet en del om det høje omkostningsniveau, bilen har. Bl.a. skadede FDM en testvogn (påkørte en kantsten), og reparationen var skyhøj, grundet delene af letmetal... En bekendt til mig måtte skifte motor på sin '01 Lupo 3L, købt privat af en dame i Berlin - den havde kun kørt 150.000 km !
mrode Besvaret January 29, 2006 Rapporter Besvaret January 29, 2006 igen mht. til de 7 metoder' date=' så læg mærke til at jeg ikke er helt almindelig lønmodtager pga. mit lidt aparte job. Jeg ved ikke hvorfor man som DJ ikke kan blive momsregistreret, det burde kunne gå under kunstnerisk virksomhed, men den går altså af uforklarlige grunde ikke :([/quote'] Musikere er heller ikke momsregistreret (men det er vist helt off-topic i denne tråd )
Peter H. Besvaret January 29, 2006 Rapporter Besvaret January 29, 2006 Jeg har min info bl.a. fra de danske nyhedsgrupper, så det er ikke rygter. Desuden nævner jeg jo, at pressen har skrevet en del om det høje omkostningsniveau, bilen har. Bl.a. skadede FDM en testvogn (påkørte en kantsten), og reparationen var skyhøj, grundet delene af letmetal... En bekendt til mig måtte skifte motor på sin '01 Lupo 3L, købt privat af en dame i Berlin - den havde kun kørt 150.000 km ! Som jeg skrev er det nok de rörste der havde problemer.. og der er mange motorer der går i stykker för tid :( Hvis du også ser på nyere biler (Tyske) bliver der nu også brugt rigtig meget alu i bärearme osv.. det er jo goså derfor lupoérne köre så langt på en L diesel..
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu