Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa :) Jeg ville høre hvad folk herinde gør mht. betaling af diverse udgifter??? Jeg har selvfølgelig netbank her i Sverige så det er ikke noget problem bare at betale - problemet er, at jeg altid betaler efter forfaldsdatoen, da jeg jo ikke har fået min løn udbetalt før banken vil trække renter, huslejen skal betales (d. 1.) osv. I Danmark hed skæringsdatoen vist d. 5., så jeg har da ikke skænket det en tanke at det jo tager et par dage før transaktionen fra min danske bank (hvortil min løn bliver sat ind) går ind på min svenske konto.... Andre der har erfaringer/råd???? :confused:

Besvaret

Få dig en kassekredit på eksempelvis 10.000 kr. på din svenske konto. Så er du i "lovligt" minus et par dage, indtil din danske løn er overført, men hellere det end en evt betalingsanmærkning :)

Besvaret

Jeg valgte at informere min forening om problemet på det første møde, og den godtog de. Men nu er vi også en lille forening på 8 lejligheder... De andre udgifter har jeg bare betalt d. 31, hvor min svenske overførsel kommer....har da ikke hørt nogen brokke sig endnu.

Besvaret
Få dig en kassekredit på eksempelvis 10.000 kr. på din svenske konto. Så er du i "lovligt" minus et par dage' date=' indtil din danske løn er overført, men hellere det end en evt betalingsanmærkning :)[/quote']Jeg valgte den omvendte løsning: Kassekredit på lønkontoen i DK, og overførselsdato til Sverige fra denne hver d. 25 i en måned. Regninger i Sverige har typisk forfaldsdato den sidste dag i en måned, uanfægtet denne kan være en lørdag/søndag. Men så er konsensus istedet at regningen skal være betalt på førstkommende bankdag.
Besvaret
Regninger i Sverige har typisk forfaldsdato den sidste dag i en måned' date=' uanfægtet denne kan være en lørdag/søndag. Men så er konsensus istedet at regningen skal være betalt på førstkommende bankdag.[/quote'] Er du sikker på dette? Sådan er det i Danmark, men vist ikke i Sverige... I min netbank står følgende om forfaldsdatoen: "Vid daterad betalning når pengarna mottagarkontot på angivet förfallodatum och dras från avsändarens konto vardagen (bankdagen) innan. Om förfallodatum är daterat till en helgdag når betalningen mottagarkontot på vardag (bankdag) före förfallodatum." Dette er godt nok en forklaring til den dato man udfylder på betalingssiden og ikke en forklaring til hvornår en regning er rettidigt betalt. Men hvorfor skulle forklaringen ikke afspejle den praksis der er? Altså, for at betale en regning rettidigt skal den betales dagen inden forfaldsdato (og hvis denne er en lør/søn, så er det hverdagen inden)?
Besvaret
Er du sikker på dette? Sådan er det i Danmark, men vist ikke i Sverige... I min netbank står følgende om forfaldsdatoen: "Vid daterad betalning når pengarna mottagarkontot på angivet förfallodatum och dras från avsändarens konto vardagen (bankdagen) innan. Om förfallodatum är daterat till en helgdag når betalningen mottagarkontot på vardag (bankdag) före förfallodatum." Dette er godt nok en forklaring til den dato man udfylder på betalingssiden og ikke en forklaring til hvornår en regning er rettidigt betalt. Men hvorfor skulle forklaringen ikke afspejle den praksis der er? Altså, for at betale en regning rettidigt skal den betales dagen inden forfaldsdato (og hvis denne er en lør/søn, så er det hverdagen inden)?
Du har muligvis ret - kan være jeg har byttet lidt om på sagerne. Ihvertfald er jeg nu selv i tvivl :flov: Mener bare jeg har læst/hørt at kreditorer godtager betalingsdag som værende første bankdag efter forfaldsdato, hvis denne ligger på en lør/søn/hellig-dag. Men rigtigt nok, så retter min Nordea Netbank også datoen til sidste bankdag inden forfald, hvis jeg taster en "ikke-bankdag"-dato ind.
Besvaret
Eller skift til en ordentlig bank hvor det ikke tager flere dage at overföre. Vi har pengene samme dag hvis vi overförer inden 12
Og hvad hjælper det så dem der får løn den sidste dag i måneden? Pengene skal stå på kontoen dagen før regningen skal betales. Tror i øvrigt der er mange banker hvor du får pengene overført samme dag (DB, Nordea, SEB, og Skandiabanken i hvert fald).
Besvaret
Eller skift til en ordentlig bank hvor det ikke tager flere dage at overföre. Vi har pengene samme dag hvis vi overförer inden 12
Sikke en syrlig kommentar, Skallstorp... Men du har selvfølgelig en "ordentlig" bank, hvis vi spørger. Ikke sandt!? :rolleye: Til almindelig oplysning, så bruger jeg selv Nordea på begge sider.
Besvaret
Er det nemmeste ikke bare at have penge nok på kontoen sidst på måneden til at betale regningerne inden den danske bank får taget sig sammen til at få overført pengene?
Jo Hr. Rode, det er selvfølgelig det nemmeste..... Men nu er det jo ikke alle herinde der har et "overskud" i sin økonomi svarende til de regninger der skal betales hver måned - ellers godt råd dér :rolleye: Ellers; Tak for indput fra alle ;)
Besvaret
Jo Hr. Rode, det er selvfølgelig det nemmeste..... Men nu er det jo ikke alle herinde der har et "overskud" i sin økonomi svarende til de regninger der skal betales hver måned - ellers godt råd dér :rolleye: Ellers; Tak for indput fra alle ;)
Udover jeg har en lille buffer til uforudsete omkostninger, så kan flere banker jo overføre samme dag. Så selvom jeg ingen penge havde på kontoen, så overfører min danske bank (nordea) samme dag til min svenske (også nordea), hvorfor der allerede den sidste dag i måneden overføres penge (får også løn sidste dag i måneden) og derved står der penge på kontoen til at betale de månedlige regninger.. også selvom jeg ikke havde haft min lille buffer.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...