kpc1983 Skrevet February 8, 2006 Rapporter Skrevet February 8, 2006 Hej alle.... Så har jeg næsten overtalt damen helt, til at vi kan flytte til Sverige. Meeeen der er lige en ting hun gerne vil have afklaret, og det er: 'Hvor tit gidder vores familie og venner komme på besøg. Det koster jo en del at kommer over broen (eller med toget)?' Hvordan gør i med det...? Er sikker på at der er andre end min kæreste som gerne vil have besøg af familie og venner. Ved godt at man kan hen til dem, men det er jo ikke altid det samme som at få besøg, hvilket også er dejligt. Håber der er nogle der vil svare på hvordan de gør... På forhånd tak Kenneth Popp
BS Besvaret February 8, 2006 Rapporter Besvaret February 8, 2006 Tja man kan jo kun svare for sig selv. Men i mit tilfælde har jeg afskrevet 2 venner/bekendte på den konto. Det var åbenbart for meget at bevare kontakten når man var flyttet "helt over" til Malmø. De resterende kommer ikke så tit igen og slet ikke af sig selv. Men omvendt når de kommer plejer det også at være en weekend ad gangen. Min vennekreds er fra stor kbh. Så bild hende ikke noget helt vildt ind for for mange er det for mange penge at bruge på "bare en kop kaffe"
kpc1983 Besvaret February 8, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 8, 2006 Tja man kan jo kun svare for sig selv. Men i mit tilfælde har jeg afskrevet 2 venner/bekendte på den konto. Det var åbenbart for meget at bevare kontakten når man var flyttet "helt over" til Malmø. De resterende kommer ikke så tit igen og slet ikke af sig selv. Men omvendt når de kommer plejer det også at være en weekend ad gangen. Min vennekreds er fra stor kbh. Så bild hende ikke noget helt vildt ind for for mange er det for mange penge at bruge på "bare en kop kaffe" Jeg vil ikke bilde hende noget ind, for det vil jeg aldrig have noget godt ud af. Jeg vil fortælle hende sandhenden, det er også derfor at jeg spørger jeg til råds herinde. For det er jo svært at vide.. Men havde også tænkt på det med at de nok ville være på besøg i en hel weekend. Men man kunne vel også mødes dem som eks. på Hovedbanen, og så køre dem over broen, når vi alligevel skulle hjem fra arbejde mm. og så var de med over gratis, og så skulle de jo kun betale for hjemturen. Nogle der har gjort det...?
skallstorp Besvaret February 8, 2006 Rapporter Besvaret February 8, 2006 Efter 10 år.... Efter snart 10 år i Sverige har vi mistet mange venner, eller var det bekendte ? Der er mange både venner og familie der ikke rejser den lange vej "op" til Sverige. Dem der så kommer bliver så til gengäld hele weekenden, det KAN väre hyggeligt men også det modsatte hvis man har arbejdet hele ugen og så skal lege värtinde/värt hele weekenden med hvad det indebärer. Det er hyggeligt at tage ud og se Skåne, men der er også lige noget vasketöj og sådan der skal ordnes når man har fri. Så det kan väre med blandede fölelser at folk kommer. Så forvendt jer ingenting. Vi spörger ikke folk längere. Dyrt at tage over ja, måske. Men da vi flyttede over skulle folk bare tage sig til färgen i Dragör (Hvor de fleste af dem vi kender kommer fra) og så blev de hentet i Linhamn, så det var ikke det der var afgörende dengang.
ccdj Besvaret February 8, 2006 Rapporter Besvaret February 8, 2006 Ja jeg vil også sige det er svært at svare på..... det er jo meget individuelt hvordan folks indstilling er til det. Vi har ligesom Brizz også måtte "afskrive" et par venner pga. af flytningen herover, men min tanke i forhold til det er lidt at det er deres tab, går ikke og har så ondt i r.... over det På den anden side har jeg også gjord det klart for både venner og bekendte familie osv. at vi altid har plads til overnattende gæster, hvis folk ønsker det :D For at gøre det hele lidt mere overskueligt økonomisk har vi en bro pas aftale (tror jeg nok det hedder ) hvor vi har 3 enheder tilknyttet, det betyder vi kan tilbyde 3 biler at køre over samtidig til ½ pris og så trækker broen pengene på min konto og de besøgende betaler så mig :th2:. Det fungerer super godt og mine forældre og caspers har hver deres liggende hjemme hos sig selv, da det er dem der kommer oftest. Så realistisk set..... Vær parat til at nogen måske vil faolde fra, men lad det ikke være afgørende for om i skal flytte eller ej smil fra Christina
Gio Besvaret February 8, 2006 Rapporter Besvaret February 8, 2006 At flytte til et andet land er jo, først og fremmest, noget i gør fordi i ser en mening med det. Hvis et evt. afsavn af venner vejer tungt, så bør i nok overveje igen. Når det er sagt, så ja..der vil sikkert falde nogle fra. Men spørgsmålet er jo så om de overhovedet var værd at holde på, hvis de ikke kan overkomme at tage toget over i ny og næ. Bevares - der er da økonomi at overveje også, da det ikke er gratis at tage toget. Men jeg synes bestemt ikke "venner og familie-spørgsmålet" skal afholde jer fra at flytte over broen, hvis altså i virkelig føler for at gøre det. Nej, de vil sikkert ikke komme så tit som normalt. Ja, det vil være lidt underligt i starten. Nej, det bør ikke blive/være et problem. Tænk på de nye venner i får ved at flytte herover. Nye oplevelser. Ny omgangskreds. Et tip kunne være at købe en ekstra brobizz til et evt. pendler-abb. Den koster 200,- i depositum, og kan så benyttes af familien til at komme over broen og igennem Lernacken. En meget stor psykisk hurdle..."det er jo et andet land!" - på trods af at det ligger 20 km fra Danmark. Med ovenstående løsning, så koster overfarten dem ingenting, andet end den benzin de bruger. I skal jo så betale for deres overfart - men med et Øresunds-pendler abbonnement, og forudsat i bruger alle 50 ture på én måned, så er udgiften til at overskue. (ca. 104,- i det hele t/r) Jeps...en afhentning på Hovedbanen er også en mulighed. Det styrer i jo helt selv. I kunne også stikke dem en retur-billet i hånden med det samme - så kan det være de er nemmere at overtale til at tage med Der er masser af muligheder og scenarier. Vi kender ikke til "kvaliteten" på, og den økonomiske formåen hos, jeres venner. Tiden vil vise hvad der sker. Jeg mener ikke det kan stilles sådan helt klart op, sort på hvidt. Tag chancen - tag springet - lev livet. Det er altid spændende at kigge rundt om det næste hjørne, og se hvad der gemmer sig.
Sanni Besvaret February 8, 2006 Rapporter Besvaret February 8, 2006 Tjaaa... Altså - man får færre gæster fra DK, men dobbelt så mange fra SE, hvis man kan sige det sådan. Vi har ikke decideret mistet venner, men vi ser folk mindre - det giver ikke dårligere venskab, vi har det lige så godt med vores venner som før. Ydermere findes flere af vores bedste venner nu i Malmø - ren gevinst for mig at se. Men - forvent ikke, at der er gæster fra DK hver weekend. Erfaringen siger, at selv ens gamle Mor, der før ikke kunne komme forbi ofte nok, nu bliver hjemme lang de fleste gange. Men go for it - der er masser af fordele ved at bo i SE! Sanni
kpc1983 Besvaret February 8, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 8, 2006 Jeg vil lige starte med at sige til all jer der allerede har skrevet, at det er SUPER dejligt at i gidder at bruges jeres tid på at svare mine indlæg. Det er jo altid super dejligt. Nok om det. Nu til det hele indlægget omhandler. GIO---> Det du skriver om den brobizz er da en god løsning, men det kræver vel at dem der kommer på besøg har "denne brobizz" i deres bil. Mth. at man evt. afskriver nogle venner så er det jo også op til vores venner om de har lyst til at bevare vores venskab. Men som der også er nogle af jer der skriver så er der sikkert også nyt beskendskab på den anden side af sundet :p Men forstæ bare med at svare. Det er super dejligt, så har man jo lidt at tænke over
kpc1983 Besvaret February 8, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 8, 2006 Men - forvent ikke, at der er gæster fra DK hver weekend. Erfaringen siger, at selv ens gamle Mor, der før ikke kunne komme forbi ofte nok, nu bliver hjemme lang de fleste gange. Men go for it - der er masser af fordele ved at bo i SE! Sanni Normalt får vi nu heller ikke gæster hver weekend... Nu er det ikke kun venner vi er mest bange for. Men det er helt sikkert vores egen familie, men dem får vi selvfølgelig heller ikke besøg af hver weekend.
Gio Besvaret February 8, 2006 Rapporter Besvaret February 8, 2006 GIO---> Det du skriver om den brobizz er da en god løsning' date=' men det kræver vel at dem der kommer på besøg har "denne brobizz" i deres bil.[/quote']Selvfølgelig...den kan jo ligge hos dine forældre eventuelt - og hvis andre vil bruge den, så kan de låne den derfra. (Øresundsbroen "kræver" normalt at bizz´erne er knyttet til to bestemte registreringsnumre, som så kan bruge anordningen. Men dette er ikke noget jeg kender til er blevet håndhævet, andet end ved oprettelse af aftalen)
kpc1983 Besvaret February 8, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 8, 2006 Selvfølgelig...den kan jo ligge hos dine forældre eventuelt - og hvis andre vil bruge den, så kan de låne den derfra. (Øresundsbroen "kræver" normalt at bizz´erne er knyttet til to bestemte registreringsnumre, som så kan bruge anordningen. Men dette er ikke noget jeg kender til er blevet håndhævet, andet end ved oprettelse af aftalen) Okay...! Det må jeg sku nok sige at det er nemt... Forstår det meget bedre nu.
Ronal Besvaret February 8, 2006 Rapporter Besvaret February 8, 2006 Hej I vores tilfælde har vi 2 brobizz aftaler, med hver 2 bizzer, det vil sige at vi har en i hver bil samt 2 liggende i kbh hos vores nærmeste venne par, vi bruger aldrig alle ture på bizzen så venner kan bare bruge af dem, vi har ikke mistet nogle venner, tvært imod, har vi fået nogle venne par tættere på idet de kommer en hel weekend. Vi har dog aldrig haft venner løbende i hverdagen idet vi har en travl hverdag.. Prøv det!!! i kan altid flytte tilbage..... det sker bare ikke herovre kan i få huset, bilerne og stadigvæk have råd til at rejse
ccdj Besvaret February 8, 2006 Rapporter Besvaret February 8, 2006 Øresundsbroen "kræver" normalt at bizz´erne er knyttet til to bestemte registreringsnumre, som så kan bruge anordningen. Men dette er ikke noget jeg kender til er blevet håndhævet, andet end ved oprettelse af aftalen) Som sagt har vi to ekstra bizz'er og et bro kort og det køre "gud og hver mand" på :D og vi har aldrig hør noget for det. Så nej vi meddeler ikke registrerings nummer hvergang en ny kører over. og ja det er klart en god ide at lade en (eller flere) ligge i DK, så folk kan hente den der når de vil på besøg :th2: smil fra Christina
kpc1983 Besvaret February 8, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 8, 2006 Prøv det!!! i kan altid flytte tilbage..... det sker bare ikke herovre kan i få huset' date=' bilerne og stadigvæk have råd til at rejse [/quote'] Hehe...! Det kommer vel også an på indkomsten...! Men du har helt ret, man kan prøve det og hvis det ikke fungere så kan man altid flytte tilbage igen. :th2:
Ronal Besvaret February 9, 2006 Rapporter Besvaret February 9, 2006 Hehe...! Det kommer vel også an på indkomsten...! Men du har helt ret' date=' man kan prøve det og hvis det ikke fungere så kan man altid flytte tilbage igen. :th2:[/quote'] selvfølgelig! Men hvis du køber det samme i SE som du ville i DK, tro mig så vil du mærke forskellen, men hvis du går ud og køber 300 kvm hus med havudsigt og 2 stk M5 så kan du nok ikke :D Ser frem til at møde dig og kæresten på broen
kpc1983 Besvaret February 10, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 10, 2006 selvfølgelig! Men hvis du køber det samme i SE som du ville i DK, tro mig så vil du mærke forskellen, men hvis du går ud og køber 300 kvm hus med havudsigt og 2 stk M5 så kan du nok ikke :D Ser frem til at møde dig og kæresten på broen Det lydde helt vildt fedt. Meeen havde nu heer ikke regnet med at købe noget på 300kvm. det har jeg slet ikke noget at bruge ti Men nu må vi se. Ser ihvertfald frem til at flytte. :th2:
laughingfrog Besvaret February 11, 2006 Rapporter Besvaret February 11, 2006 Ellers er en mulighed, ihvertfald for nære venner/familie jo en egen brobizz, koster trods alt kun 200 i depositum, samt derefter 125,- pr tur, dvs 250kr frem og tilbage. Da jeg havde en kammerat i helsingborg var det ikke unormalt vi tog over 2-3-4 gange i løbet af en måned, med færge, MC/bil, og hvis folk ikke kan bruge de 250kr på at besøge mig, så er det sku nok ikke noget stort tab. Ihvertfald min mening. Mine forældre har lavet en bizz aftale, og skulle min søster og svoger så få lyst, kan de bare hente bizzen, og komme ud af hullerne. For det er trods alt stadig ikke så langt væk. Hvis din familie/venner/kæreste stadig er nervøs ved at skulle "til et andet land" så spørg om i skal flytte til odense, falster eller lign istedet. Det er jo så stadig danmark, men LANGt større afstand, hvilket i sidste ende giver tæt på samme udgift, plus det tager en del længere tid at køre til falster... :)
kpc1983 Besvaret February 11, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 11, 2006 For det er trods alt stadig ikke så langt væk. Hvis din familie/venner/kæreste stadig er nervøs ved at skulle "til et andet land" så spørg om i skal flytte til odense' date=' falster eller lign istedet. Det er jo så stadig danmark, men LANGt større afstand, hvilket i sidste ende giver tæt på samme udgift, plus det tager en del længere tid at køre til falster... :)[/quote'] Det kan du have ret i. Ved at de meget gerne vil komme og besøge os, men tror ikke på at det vil blive lige så tit, men så kan det jo være at det bliver mere imtimt (mere hyggeligt). Min lillebror er lillebror er lige flyttet fra jylland, han var glad for det, men han syntes det var langt væk. Men også langt, og så over en bro... Men det her er tæt på :th2:
hsahirf Besvaret February 11, 2006 Rapporter Besvaret February 11, 2006 Ved at de meget gerne vil komme og besøge os' date=' men tror ikke på at det vil blive lige så tit[/quote'] Hvis vi snakker svigerfamilie (og det gør man jo altid for den ene part) så er det da blot endnu en gevinst ved flytningen :D :D
kpc1983 Besvaret February 11, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 11, 2006 Hvis vi snakker svigerfamilie (og det gør man jo altid for den ene part) så er det da blot endnu en gevinst ved flytningen Ja det må man da gå ud fra
Michael Rasmussen Besvaret February 12, 2006 Rapporter Besvaret February 12, 2006 Det kan du have ret i. Ved at de meget gerne vil komme og besøge os, men tror ikke på at det vil blive lige så tit, men så kan det jo være at det bliver mere imtimt (mere hyggeligt). Min lillebror er lillebror er lige flyttet fra jylland, han var glad for det, men han syntes det var langt væk. Men også langt, og så over en bro... Men det her er tæt på :th2: Jeg har selv familie på Lolland og gode venner i Jylland. og de har intet problem med at komme hertil sverige på besøg. Da jeg boede i Jylland var eks. min mor alrdrig på besøg. Men nu da hun blot kan sætte sig i et tog der kommer næsten lige til døren så kommer hun oftere på besøg. Rigtige venner er der for livet - lege meget hvor du/i bor, så vil de være der. Måske ikke hver uge men de er der. Hvis ikke så må du/i konstatere at det ikke var rigtige venner!
Gio Besvaret February 12, 2006 Rapporter Besvaret February 12, 2006 Hvis ikke så må du/i konstatere at det ikke var rigtige venner!*indsæt tre hvide duer hér...:p* Jeg kunne forstå hvis de fleste af os boede i Östersund' date= at det ville virke uoverskueligt at smutte herover og sige hej. Men det ér mere den psykiske "det-er-et-andet-land"-afstand der nedsætter frekvensen af kaffegæster, end den fysiske afstand - sjovt nok.
kpc1983 Besvaret February 12, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 12, 2006 Men det ér mere den psykiske "det-er-et-andet-land"-afstand der nedsætter frekvensen af kaffegæster' date=' end den [i']fysiske afstand - sjovt nok. Tror at du kan have ret i. Det er også lidt sådan at kæresten tænker -'Flytte til Sverige...?' Ligesom om det er helt vildt langt væk, bare fordi at det er i et andet land...! Men det tager i mere end 20min. fra Kbh...! Men det er jo for det meste ikke det de tænker over...
Michael Rasmussen Besvaret February 12, 2006 Rapporter Besvaret February 12, 2006 *indsæt tre hvide duer hér...:p* Jeg kunne forstå hvis de fleste af os boede i Östersund' date= at det ville virke uoverskueligt at smutte herover og sige hej. Men det ér mere den psykiske "det-er-et-andet-land"-afstand der nedsætter frekvensen af kaffegæster, end den fysiske afstand - sjovt nok. Ja så er jeg jo nok bare heldig, at jeg ikke har været ude for problemer vedr. manglende besøg fra venner og familie!
Guest Mie Besvaret February 12, 2006 Rapporter Besvaret February 12, 2006 Jeg synes nu heller ikke, det har været svært at lokke veninderne herover - behøver faktisk slet ikke at lokke. Det skal siges mine veninder bestemt ikke har meget at rutte med, men de tager alligevel gladeligt tog/bus herover for at få en hyggedag. Og det er ikke kun veninderne, som er interesseret i at komme på besøg - der er mange på min vej, som ytrer ønske om at komme over på besøg. Så i min situation, er det nok mig, som er den mindst aktive part i at modtage gæster.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu