bananas Skrevet February 15, 2006 Rapporter Skrevet February 15, 2006 Når nu man flytter fra Danmark til Sverige, men fortsætter med at arbejde i Danmark - bliver man så beskattet af sine aktiebeholdninger som om at de var solgt på flyttedagen? Hvis man helt stopper med at betale skat i DK sker det i hvert fald, men hvad med denne situation? Jeg har set folk argumentere for både det ene og det andet herinde, så spørger derfor igen. Det bliver formentlig meget snart aktuelt for mig. Har holdt mig unde 100000 kroners grænsen, men har ikke helt haft tingene i 3 år, og har ganske pæne gevinster. Vil være lidt surt at springe fra en skatteprocent på 0% af gevinsten til 59%.
Nils Besvaret February 15, 2006 Rapporter Besvaret February 15, 2006 Når nu man flytter fra Danmark til Sverige, men fortsætter med at arbejde i Danmark - bliver man så beskattet af sine aktiebeholdninger som om at de var solgt på flyttedagen? Hvis man helt stopper med at betale skat i DK sker det i hvert fald, men hvad med denne situation? Jeg har set folk argumentere for både det ene og det andet herinde, så spørger derfor igen. Det bliver formentlig meget snart aktuelt for mig. Har holdt mig unde 100000 kroners grænsen, men har ikke helt haft tingene i 3 år, og har ganske pæne gevinster. Vil være lidt surt at springe fra en skatteprocent på 0% af gevinsten til 59%. Kildeskattelovens paragraf 2 rummer nu en komplet liste over, hvilke indtægter fra Danmark, der beskattes af Danmark, selv om man flytter til eksempelvis Sverige. Aktieindtægt er ikke på listen medmindre aktierne vedrører en erhvervsvirksomhed med fast driftssted, så efter min bedste overbevisning bliver du skattemæssigt en almindelig svensk aktieejer og skal gøre regnskabet op med Danmark ved flytningen.:)
mrode Besvaret February 15, 2006 Rapporter Besvaret February 15, 2006 Kildeskattelovens paragraf 2 rummer nu en komplet liste over' date=' hvilke indtægter fra Danmark, der beskattes af Danmark, selv om man flytter til eksempelvis Sverige. Aktieindtægt er ikke på listen medmindre aktierne vedrører en erhvervsvirksomhed med fast driftssted, så efter min bedste overbevisning bliver du skattemæssigt en almindelig svensk aktieejer og skal gøre regnskabet op med Danmark ved flytningen.:)[/quote'] Helt enig.. har selv lige undersøgt det, men du var åbenbart hurtigere.. :) Da du har ejet aktierne under 3 år gælder "100.000" kr. grænsen (reelt 136.600) ikke og du vil blive beskattet fuldt ud for avancen. Du kan dog være lidt kreativ, hvis du har lyst og bruge aktierne til et akkord-indskud i et ApS. Derved vil du ikke blive beskattet af aktierne ved fraflytning. Det har selvfølgelig nogle andre ulemper (aflæggelse af regnskab, revisorregning mv), men det er en mulighed.
bananas Besvaret February 15, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 15, 2006 Pokkers! Men mange tak for svaret - selvom jeg ikke kan lide det. Ved nærmere eftertanke bliver procenten forøvrigt "kun" 32% siden jeg har renteudgifter at modregne i - trods alt en lille trøst. Umiddelbart ville jeg tro, at det bliver lige lovligt meget besvær at lave et ApS i forhold til at betale ved skattekasse 1. Det er vel heller ikke helt gratis at lave et ApS, med årsregnskab, revision osv.osv. - skatten bliver ca. 17.000 DKK. Hvis det ender med at tage lang tid at sælge min danske lejlighed og jeg får en masse ekstra tid til overs så måske.
mrode Besvaret February 15, 2006 Rapporter Besvaret February 15, 2006 Hvis det er 17.000 du snakker om, så kan det nok ikke helt betale sig at omgå det ved stiftelse af et ApS. Det vil koste 5-10.000 at stifte det ved indskud med aktier, da en revisor skal lave en erklæring om værdien af aktierne mv. Fordelen er jo så at selskabet kan sælge aktierne efter 3 år skattefrit.
bananas Besvaret February 15, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 15, 2006 Tak Mikkel Efter at have kigget på den nye danske aktieavancebeskatningslov kom jeg i tanke om at 3-års reglen er afskaffet, og at gevinster herefter (næsten) altid er aktieindkomst og ikke kapitalindkomst, så det bliver 28% af de første 44.300 - 43% af resten derudover. Bringer vist skatten ned på ca 16000
mrode Besvaret February 16, 2006 Rapporter Besvaret February 16, 2006 Du kan jf. overgangsreglerne overføre den del af genvinsten på aktierne der svarer til din negative kapitalindkomst. Dette bringer beskatningen ned på ca. 33% af den del, resten skal beskattes som aktieindkomst. Dette har betydning, hvis du har en samlet avance på over 43.300.
bananas Besvaret February 16, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 16, 2006 Jeg så godt at der var en lidt aparte overgansregel. Jeg troede bare ikke at den var så fleksibel - troede at det var enten det hele som aktieindkomst eller som kapitalindkomst, men på den anden side gad jeg ikke læse reglen ordentligt i første omgang. Men det er jo godt - den samlede gevinst ligger p.t. og svinger omkring 50k-55k. Sparer lidt igen. Dog ville 0% stadig have været rarere. Tak
Humle Besvaret February 16, 2006 Rapporter Besvaret February 16, 2006 Hvad med tab, som man har haft tilbage fra 2003 og som jeg har anført på selvangivelsen? Jeg vil helst ikke se det gå til spilde og håber at jeg kan modregne det i 2005 regnskabet om viser overskud. Kommer forresten lige i tanke om at min broker (Etrade) skrev til mig i december at jeg skulle underskrive en eller anden erklæring hvis jeg ønskede mine aktiebeskatningssager behandlet i mit nye hjemland. Hvis ikke jeg skrev under inden udgangen af året, vil det blive behandlet i DK.
bananas Besvaret February 16, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 16, 2006 Kommer forresten lige i tanke om at min broker (Etrade) skrev til mig i december at jeg skulle underskrive en eller anden erklæring hvis jeg ønskede mine aktiebeskatningssager behandlet i mit nye hjemland. Hvis ikke jeg skrev under inden udgangen af året, vil det blive behandlet i DK. Aha - lyder meget interessant - jeg har selv E-Trade. Gad vide hvad der sker, hvis jeg får et lignende brev og ikke skriver under. P.t. har jeg haft nogen af beholdningerne i 2 år og 8 måneder.
mrode Besvaret February 16, 2006 Rapporter Besvaret February 16, 2006 Nu er det jo ikke E*Trade der bestemmer hvor aktierne skal beskattet.
Humle Besvaret February 17, 2006 Rapporter Besvaret February 17, 2006 Nej, selvfølgelig er det ikke Etrade der bestemmer hvor beskatning finder sted, men mon ikke de er blevet pålagt at oplyse deres kunder med udenlandske adresser om forholdene?
bananas Besvaret February 17, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 17, 2006 Det lyder mere som en eller anden ineffektiv procedure, som Finanstilsynet eller Skatteministeriet har fundet på. Så reglerne siger et, men fordi kun et meget begrænset antal medarbejder hos Told & Skat fatter dem ender praksis med at blive en anden, med mindre man selv er så retskaffen, at man oplyser alt præcist efter reglerne. Jeg arbejder selv i en investeringsforening, og her sker det ikke så sjældent at medarbejdere i Told og Skat ringer op for at få hjælp til at forstå hvordan beskatningen på investeringsforeningsbeviser fungerer - dvs. de regler, som de selv har været med til at lave Men uvidenhed er jo deværre ingen undskyldning for ikke at overholde loven. Nå, jeg bliver garanteret kaldt til torskegilde alligevel, så jeg må vel hellere følge reglerne. Sæger nok skidtet alligevel for at skaffe likvider til flytningen - kan være, at jeg lader en enkelt beholdning stå for at se, hvad der sker.
jpillow Besvaret May 19, 2007 Rapporter Besvaret May 19, 2007 Aktiebeskatning - ny indlæg (2007) Hej, Godt nok længe siden der sidst blev skrevet i denne tråd, men jeg prøver alligevel: Så vidt jeg forstår så "bliver du skattemæssigt en almindelig svensk aktieejer og skal gøre regnskabet op med Danmark ved flytningen" Står det stadig ved magt her et år senere? Eller er der andre muligheder? Hvordan beskattes man i øvrigt i Sverige (af aktier)? Jeg er i den situation at jeg har placeret en del midler i aktier og havde ikke planer om at sælge. Samtidig er det nu planen at flytte til Malmø i løbet at det næste halve års tid. Men så kan jeg forstå, at jeg bliver flået, selv om jeg ikke sælger ud at mine aktier, kan det virkelig være rigtigt? Er der nogle muligheder for at afbøde det jeg skal betale?? Jeg vil komme til at betale 43% for stor en del, det betyder at jeg vil blive tvunget til at sælge. Jeg har ikke været heldig at jeg står til at kunne hente en skattefri boligsalgs fortjeneste, så det virker totalt urimeligt på mig. Der var en (mrode - Mikkel Rode) som forslog at lave et ApS: "Du kan dog være lidt kreativ, hvis du har lyst og bruge aktierne til et akkord-indskud i et ApS. Derved vil du ikke blive beskattet af aktierne ved fraflytning." Dette virker dog ret uoverskueligt for mig, men hvad er ulemperne ved dette? Og hvad skal der til? Skal der "blot" oprettes et ApS inden jeg flytter fra DK, hvor aktierne så placeres. Og hvad så når jeg skal sælge aktierne, hvordan er beskatningen så? Nå det må være nok for nu, håber på at få lidt hjælp til at komme videre.
bananas Besvaret May 19, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret May 19, 2007 Hej, Godt nok længe siden der sidst blev skrevet i denne tråd, men jeg prøver alligevel: Så vidt jeg forstår så "bliver du skattemæssigt en almindelig svensk aktieejer og skal gøre regnskabet op med Danmark ved flytningen" Står det stadig ved magt her et år senere? Ja, så vidt jeg kan tolke. Jeg er sidenhen blevet klogere og har fundet aktieavancebeskatningslovens §38 stk. 1: Citat direkte fra Retsinfo Fraflytning Selskaber m.v. og personer § 38. Gevinst og tab på aktier omfattet af reglerne i denne lov betragtes som realiseret, hvis gevinsten eller tabet vedrører en aktie, der er omfattet af dansk beskatning, og den danske beskatningsret ophører af anden grund end den skattepligtiges død. Når en person efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst indgået mellem Danmark og en fremmed stat, Færøerne eller Grønland bliver hjemmehørende uden for Danmark, sidestilles dette ved anvendelse af reglen i 1. pkt. med ophør af skattepligt. For selskaber m.v., der er skattepligtige efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a, finder reglerne i selskabsskattelovens § 7 tilsvarende anvendelse i den situation, hvor der indtræder skattepligt efter 1. pkt., fordi aktier, som indgår som en del af erhvervsvirksomheden med fast driftssted her i landet, ophører med at være en del af denne erhvervsvirksomhed, uden at erhvervsvirksomheden med fast driftssted i øvrigt ophører. (http://147.29.40.90/_GETDOCM_/ACCN/A20060101729-REGL) Hvordan beskattes man i øvrigt i Sverige (af aktier)? Kort fortalt i meget grove træk: Realisationsbeskatning med 30%. Der er dog et par kringelkroge her og der - bl.a kan der være problemer med at modregne tab. Skatteverket har lavet en brochure: http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c86800021268/33208.pdf I Sverige findes dog et ganske smart alternativ - man kan sætte sine penge ind på en Kapitalförsäkringsdepot og så købe sine aktier derindefra. Beskatningen her er anderledes og meget simplere: En gang om året skal man betale (p.t.) 0,97%i skat af depotets værdi - gevinster, udbytter og alt andet er skattefrit og deklareringsfrit. Det er blevet et stort hit blandt dem, som handler meget fordi man dels sparer en masse papirarbejde, og hvis aktierne stiger får man mere ud af stignigerne. De 0,97% kommer fra at man tager 30% af en gældende kort rente - denne fastsættes en gang om året på forskud. http://www.avdragslexikon.se/News.asp?intNewsID=72 Jeg er i den situation at jeg har placeret en del midler i aktier og havde ikke planer om at sælge. Samtidig er det nu planen at flytte til Malmø i løbet at det næste halve års tid. Men så kan jeg forstå, at jeg bliver flået, selv om jeg ikke sælger ud at mine aktier, kan det virkelig være rigtigt? Jeg er bange for at det passer. Historien kan dog være endnu endnu mere sindsyg end man først skulle tro. En person herinde er efter eget udsagn blevet dobbeltbeskattiget af gevinster og er blevet flået af svensk skat bagefter at den danske skat havde taget sit. Total skat af gevinster på omkring 90%http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=2350 Om man kan slippe ved at lave et APS* aner jeg ikke - det må Mikkel svare på. *) APS skulle efter sigende være det som på Jysk betyder "A Prøver Sgu"
jpillow Besvaret May 19, 2007 Rapporter Besvaret May 19, 2007 Mange tak for det hurtige svar :) Jeg skal lige have nærstuderet det. Det lyder til, som jeg forstår det, at man kan få det der "henstand", og så afvikle beholdningen over en længere periode. Omend det virker besværligt så er det vist en mulighed, jeg vil undersøge. Ellers er alternativet måske bare at sælge hele skidtet og så ikke bekymre mig mere om det... og så er jeg sikker på ikke at blive dobbelt-beskattet... Endnu en gang tak for svaret.
davsclaus Besvaret May 28, 2007 Rapporter Besvaret May 28, 2007 Lyder som om at det er bedst blot at sælge skidtet inden man flytter og bruge kapitalen herfra til boet eller ny bil. Jeg har selv lidt blandet landhandel - udelanske obligationer - udelanske aktier - danske aktier Værdien er større end de 136.000 DKK som der åbenbart er en eller anden grænse på. Jeg har haft noget i mere end 3 år og andet ikke. Er der forskellige udbytte skat alt efter om det er: - aktier (udelandske/danske) - obligationer (udelanske/danske) Og er det noget som jeg skal huske at påføre den danske selvangivelse 2007?
bananas Besvaret May 28, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret May 28, 2007 Lyder som om at det er bedst blot at sælge skidtet inden man flytter og bruge kapitalen herfra til boet eller ny bil. Jeg har selv lidt blandet landhandel - udelanske obligationer - udelanske aktier - danske aktier Værdien er større end de 136.000 DKK som der åbenbart er en eller anden grænse på. Jeg har haft noget i mere end 3 år og andet ikke. Er der forskellige udbytte skat alt efter om det er: - aktier (udelandske/danske) - obligationer (udelanske/danske) Og er det noget som jeg skal huske at påføre den danske selvangivelse 2007? Husk at obligationer og aktier ikke er det samme i dansk skattemæssig sammenhæng. Der er faktisk vidt forskellig beskatning. Dine obligationer tæller ikke med til "100.000 kroners grænsen" (som nu må være blevet til 136.000). Obligationer giver ikke udbytte - de giver kuponrenter. Har du købt udenlandske obligationer helt privat??? Eller er det gennem en investeringsforening du har købt dem, hvilket kunne forklarere at du snakker om udbytte? Følgende link er en skatteguide, for investeringsforeningsbeviser - siden der gælder et transparensprincip omhandler den også beskatning for privatpersoner: http://www.bankinvest.dk/DK/showpage.aspx?pageid=563. Jeg ved ikke om du bliver beskattet af dine OBLIGATIONER, som om du havde solgt dem, hvis du flytter fra DK til Sverige. Der står jo ikke noget om obligationer i AKTIEavancebeskatningsloven. Men der er næppe det store at hente - de fleste obligationer løber jo ud til kurs 100... I de fleste tilfælde vil beskatning af obligationer i Sverige dog være lempeligere end i Danmark, så det vil næsten altid være en fordel at komme over til svensk beskatning i stedet for. Der kan være nogen issues omkring de udenlandske obligationer. Det er vist alt hvad jeg kan hjælpe med - for mere detaljerede svar skal der vist mere detaljerede oplysninger på bordet.
davsclaus Besvaret May 30, 2007 Rapporter Besvaret May 30, 2007 Bananas. Mange tak for detaljeret svar. Ja det er igennem en investeringsforening - (sydbank). Jeg har udelandske obligationer, udelandske aktier, danske aktier. Jeg ender nu nok med at sælge ud af det hele og få midler til at betale mere af på lånet.
bananas Besvaret May 31, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2007 Bananas. Mange tak for detaljeret svar. Ja det er igennem en investeringsforening - (sydbank). Jeg har udelandske obligationer, udelandske aktier, danske aktier. Jeg ender nu nok med at sælge ud af det hele og få midler til at betale mere af på lånet. At sælge hele pivetøjet og senere hen købe det hele eller dele af det igen i Sverige er i hvert fald en løsning, der 100% sikkert ikke giver nogen problemer med nogen myndigheder. Hvis dine investeringsforeningsbeviser med udenlandske obligationer har tab, er det forøvrigt bedst at sælge inden flytningen - da kan du nemlig fradrage tabet i anden kapitalindkomst.
KCS Besvaret August 20, 2007 Rapporter Besvaret August 20, 2007 Hej:new: Jeg har en del opsparing i DK. Den vil jeg gerne investere (når tiden er inde). Jeg har ingen erfaring med værdipapirhandel og heller ikke kendskab til aktiemarked. Derfor en løsning med investeringsforeninger i DK kunne komme på tale. Efter jeg har læst jeres diskussion om de komplicerede skatteregler for beskatning af aktie- og kapitalindkomst, som involverer både svensk og dansk skattemyndighed, blev jeg virkelig i tvivl om det er en rigtig løsning. For mig ser det ud at det bedste vil være at flytte alle penge til SE og investere dem her. Vil det også være jeres konklusion? Findes der noget jeg skal være opmærksom på? Hvilke erfaringer har I med investering i SE? Har I noget god råd? På forhånd tak
Nils Besvaret August 20, 2007 Rapporter Besvaret August 20, 2007 Siden du er helt ny som aktieejer og formentlig ikke drømmer om det vilde ridt på derivater, så er det måske noget for dig at sætte dine penge i en svensk kapitalförsäkring, som er skattemæssigt 1) meget enkel og 2) meget billig - i hvert fald ved et blot nogenlunde afkast. Hvis du holder dig til svenske aktier og svenske investeringsforeninger/fonder, så får du ikke noget udestående med Skatteverket overhovedet, men du kan handle helt frit. Kapitalförsäkring tilbydes af netmæglere som f.eks. avanza, der jo også tilbyder billig og enkel handel med værdipapirer. Hvis man investerer i "fonder" skal man være opmærksom på, at de kan være dyre i drift. :)
bananas Besvaret August 21, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret August 21, 2007 For folk der bor i Sverige er det klart nemmest at investere fra et svensk depot - meget gerne et kapitalförsäkringsdepot. Så kommer beskatningen automatisk til at fungere som den bør. Du kan sagtens købe fx danske aktier på et svensk kapitalförsäkringsdepot og mange tilbyder også at handle en lang række andre udenlandske aktier. Du kan også købe danske investeringsforeningsbeviser på et svensk kapitalförsäkringsdepot idet alle disse kan handles frit på OMX-børsen (som den tidligere Københavns Fondsbørs nu er en del af). Hvis du køber danske investeringsforeninger så hold dig til de afdelinger, som IKKE udbetaler udbytte, men i stedet er akkumulerende - så forsvinder der ikke noget af udbyttet til den danske stat - jeg tvivler på at man kan tilbagesøge til et kapitalförsäkringsdepot. Det skal dog lige siges at i Sverige er udbudet af "fonder" langt større end i Danmark, og det er også lang nemmere at træde ind og ud for små beløb end i Danmark så det er måske ret begrænset hvor meget behov man har for at købe danske investeringsforeningsbeviser.
KCS Besvaret August 21, 2007 Rapporter Besvaret August 21, 2007 Mange tak for jeres hjælp. Nu må jeg begynde at kikke rund… hilsen
Wallaroo Besvaret January 10, 2011 Rapporter Besvaret January 10, 2011 Tak Mikkel Efter at have kigget på den nye danske aktieavancebeskatningslov kom jeg i tanke om at 3-års reglen er afskaffet, og at gevinster herefter (næsten) altid er aktieindkomst og ikke kapitalindkomst, så det bliver 28% af de første 44.300 - 43% af resten derudover. Bringer vist skatten ned på ca 16000men hvad er aktiebeskatningen i sverige? kan nogen finde tilsvarende graf fra skatteverket?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu