Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

En bolig er til salg her for 599000 sek købte selv en lejlighed mage til for næsten 4 år siden for 205000sek Lidt vildt hvis den kan sælges til 599k sek man bliver nemt fristet til at sælge og finde en lejebolig i et par år og når renten er steget tilstrækkeligt købe samme lejlighed tilbage for måske 350k sek http://www.hasslinger.se/objekt.php?lang=svenska står ca. midt på siden hvis nogen er nysgerrige Malmö Lindeborg 43,5 2 2 154 599 000

Besvaret
Det er jeg heller ikke sikker på at de gør, men der er mange tegn på at vi i nær fremtid (frem til 2007/08) vil se en nedgang. Stigende renter, inflationspres, olie priser på vej mod $100, guldpris på vej mod $1000, overophedet økonomier rundt om i verden osv. http://www.gold-eagle.com/editorials_05/chsmith032906.html
Som regel går det bare ikke ud over lejlighedspriserne men huspriserne. Dem, der har sat sig for hårdt prøver nemlig at flytte fra hus til lejlighed - derfor har lejlighedspriserne en tendens til at holde priserne også i recessionstider *staveplade* Jeg så på et tidspunkt en kurve over prisudviklingen for lejligheder siden slutningen af 70'erne - dvs. et sted mellem 1. og 2. oliekrise. Priserne var steget hvert år, nogle år ganske vist meget, meget lidt, men dog steget. Husene derimod havde taget nogle gevaldige hop op og ned. I DK faldt de drastisk i 80'erne, mens de i Sverige først faldt i starten af 90'erne. Til gengæld var prisfaldende dengang meget alvorlige...
Besvaret

For det første vil jeg lige for god ordens skyld sige at der er ingen, der med sikkerhed kan sige om ejendomsmarkedet vil stige eller falde. Ejendomsmarkedet er lige som så mange andre markeder et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Derfor kan man godt på kort sigt sige noget om hvad der vil ske, fordi man kan kigge på antallet af udbudte huse og lejligheder - er der meget få ude kommer markedet næsten med sikkerhed til at stige de næste par måneder. Det er selvfølgelig rigtigt, at alt andet lige vil efterspørgslen efter ejendomme falde, når renten stiger fordi det bliver dyrere at finansiere den samme huspris. Det er dog værd at huske hvorfor renten stiger - i dette tilfælde er det fordi at de europæiske økonomier (med undtagelse af DK) er på vej ud af deres recession, hvilket også passer meget godt på den svenske økonomi. Når der kommer gang i økonomien tør folk godt købe dyre ejendomme, hvilket øger efterspørgslen, således at dette virker modsat - hvilken effekt der vil blive stærkest er meget svært at sige. Derudover er der stadig flere og flere købestærke danskere, der får øje på de billige boliger i Malmø og omegn, hvilket klart øger efterspørgslen - så personligt tror jeg ikke at stigningerne her er forbi. Det københavnske ejedomsmarked derimod - Danmark er allerede inde i en højkonjunktur og der kan dårligt komme mere gang i økomien. Samtidigt er rentene meget lave, men når/hvis de begynder at stige har jeg svært ved at se at priserne kan meget andet end at falde.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...