Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Hvordan er det med sin ret til pension/ efterløn hvis jeg flytter til sverige nu, jeg arbejder i Danmark ?Jeg bliver 40 i år og der er altså 47 år (suk) til det bliver min tur. PS: Helst ikke et svar som at bruge søgefunktionen, den blev jeg ikke klogere af. På forhånd tak.

Besvaret

Her kan du læse lidt generelt om pension http://pendler.scanianet.dk/okonomi/#FOLKEPENSION Det tricky med efterløn er, at man skal være medlem af en dansk a-kasse for at få et efterlønsbevis, ligesom man skal opfylde et anciennitetskrav. Hvordan det tolkes i praksis, hvis man pga ledighed må forlade sin danske a-kasse, tør jeg ikke sige noget om, men det er et oplagt spørgsmål til din a-kasse. :)

Besvaret

Det eneste jeg ved er at du ikke kan tage med din efterløn til Sverige HVIS du skulle skifte arbejde og få et nyt et i sverige. Jeg har tagit konsekevensen og afsagt mig efterløn. Bedre at ha de pengene på privat pensionsopsparing. Edit: Dette var helt fel: Efterlønsbidraget ... Beløbet er fradragsberettiget. Hvis du senere fortryder din tilmelding, kan det samlede beløb du har betalt til efterlønsordningen, overføres til en pesionsordning ( Er dette nyt?) Du skal være mindst 60 år. Du skal have været medlem af en A-kasse og have betalt et et efterlønsbidrag inden for 30 år Du skal have ret til dagpenge ved overgangen til efterløn. Det skal foreligge en pensionsoversigt fra dit pengeinstitut. Du skal bo i Danmark eller i et andet EØS-land (EU-landen + Norge, Island og lichtenstein

Besvaret

Efterløn Det er rigtigt at man i dag kan få overført sin "opsparing" i efterløns ordningen hvis man ikke længere ønsker at deltage i den, eller hvis den forringes eller frafalder helt. Du kan overføre beløbet til en firmapension eller privat pensionsordning, der er dog en række detaljer som din egen pensionsordning skal opfylde før overførsel tillades, dette er nok lidt for omstændigt at komme ind på her. I forbindelse med den her overvejelse skal man tænke på flere ting. 1) "Opsparingen" man laver i en efterlønsordning kan ikke sammenlignes med en almindelig pensionsopsparing da det er en tilsagnsordning hvori staten bidrag. Det betyder altså at hæver man før tid, skal man ikke forvente at få 1 krone for 1 krone plus renter. Beløbet beregnes udfra dagpengesatsen. 2) Fradraget for indbetalingen til efterløn kan ikke sammenlignes med et almindeligt pensionsbidrag, da fradraget kun gives i bundskatten mod fradrag på kapitalpension i Mellemskatten og Ratepension i topskatten. Konklusion: Hvis man tror på efterlønsordningen som den ser ud i dag eller noget der ligner, er efterløn en god ordning. Du kan ikke lave en privat opsparing med samme resultat med samme indbetaling. Tror man ikke på den eller forventer man væsentlige forringelser, således at man formentlig hæver den før tid, er efterløn en rigtig dårlig løsning. Du får bedre opsparing og bedre fradrag i en normal pensionsordning. Til sidst skal man huske at de gældende regler kræver min. 25 års indbetaling, man kan altså skyde sin beslutning til man er 35 år gammel. Mvh Martin

• 1 year later...
Guest Mogens
Besvaret

Obs...

Det eneste jeg ved er at du ikke kan tage med din efterløn til Sverige HVIS du skulle skifte arbejde og få et nyt et i sverige. Du skal være mindst 60 år. Du skal have været medlem af en A-kasse og have betalt et et efterlønsbidrag inden for 30 år Du skal have ret til dagpenge ved overgangen til efterløn.
Jep - man skal de sidste 26 uger før efterlønnen arbejde i DK. Jeg har netop undersøgt reglerne, og 2 pjecer desangående kan rekvireres via fagforening/A-kasse...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...