Guest ThomasO Skrevet April 27, 2006 Rapporter Skrevet April 27, 2006 Sukkk... nu må man sgu til at søge anonymitet på sit danske CPRnummer, hvis ikke man vil have whois registreringen ud fuldt offentligt. Det er på trods at resten af verden går den modsatte vej, typisk Dansk :D Nåmen til de webadministratorer der er interesserede, skal man henvende sig til sin bopælskommune for at få det gjort. Antager det er vores fraflytterkommune. **************************************** CW 27/4 DK-Hostmaster viser anonyme domæneejere Med den nye domænelov er mange danske ejere af domænenavne på vej til at miste deres anonymitet. DK-Hostmaster vil fremover kræve, at brugerne også optræder anonyme i CPR-registeret. Af Casper Thomsen, 27. april 2006 kl. 10.32Tusindvis af danske domæneejere må fremover finde sig i at få både deres navn, adresse og telefonnummer vist offentligt på nettet, selv om de har bedt om at være anonyme hos DK-Hostmaster. En ny domænelov trådte i kraft fra årsskiftet, og den betyder, at domæneejere kun kan bede om anonymitet, hvis anden lovgivning kræver det. DK-Hostmaster står for administrationen af domænenavne i Danmark. Organisationen har valgt at fortolke loven således, at der fremover kræves anonymitet i det Centrale Personregister (CPR), hvis folk også vil være anonyme ved opslag på DK-Hostmasters hjemmeside. - Lige nu har vi mange stående, der er anonyme, bare fordi de har bedt om det, men den går ikke fremover, fortæller Per Kølle, administrerende direktør for DK-Hostmaster. Virksomheder afsløres Han anslår, at omkring 60.000 domæner er dækket af anonymitet. Omkring halvdelen af dem ejes af virksomheder, som alle vil miste deres anonymitet fremover. De resterende 30.000 personer skal DK-Hostmaster nu i gang med at kontakte, så de får mulighed for at søge anonymitet i CPR-registret, før deres personoplysninger vises på nettet. - Man skal ikke kunne skjule sig. Hvis man vil have et domænenavn, skal man også være parat til at vise omverdenen, hvem man er, siger Per Kølle om den nye lovgivnings motiver. Whois bliver anonym Ifølge lovgivningen vil det fortsat være muligt at få udleveret navne og adresse på selv anonyme domæneejere ved at klage til Klagenævnet for Domænenavne. De nye danske regler kommer, mens den internationale domæne-administrator ICANN netop har stemt for at gå den modsatte vej. Et flertal af udvalget ansvarlig for Whois-databasen har bestemt, at det fremover blot skal være en teknisk ansvarlig - for eksempel en hosting-udbyder - der står i registreret. Flere advokater og organisationer frygter, at det vil blive meget sværere at komme svindel til livs, hvis forslaget gennemføres.
Guest jxhab Besvaret April 27, 2006 Rapporter Besvaret April 27, 2006 Sukkk... nu må man sgu til at søge anonymitet på sit danske CPRnummer' date= hvis ikke man vil have whois registreringen ud fuldt offentligt. Det er på trods at resten af verden går den modsatte vej, typisk Dansk :D Nåmen til de webadministratorer der er interesserede, skal man henvende sig til sin bopælskommune for at få det gjort. Antager det er vores fraflytterkommune. **************************************** CW 27/4 DK-Hostmaster viser anonyme domæneejere Med den nye domænelov er mange danske ejere af domænenavne på vej til at miste deres anonymitet. DK-Hostmaster vil fremover kræve, at brugerne også optræder anonyme i CPR-registeret. Af Casper Thomsen, 27. april 2006 kl. 10.32Tusindvis af danske domæneejere må fremover finde sig i at få både deres navn, adresse og telefonnummer vist offentligt på nettet, selv om de har bedt om at være anonyme hos DK-Hostmaster. En ny domænelov trådte i kraft fra årsskiftet, og den betyder, at domæneejere kun kan bede om anonymitet, hvis anden lovgivning kræver det. DK-Hostmaster står for administrationen af domænenavne i Danmark. Organisationen har valgt at fortolke loven således, at der fremover kræves anonymitet i det Centrale Personregister (CPR), hvis folk også vil være anonyme ved opslag på DK-Hostmasters hjemmeside. - Lige nu har vi mange stående, der er anonyme, bare fordi de har bedt om det, men den går ikke fremover, fortæller Per Kølle, administrerende direktør for DK-Hostmaster. Virksomheder afsløres Han anslår, at omkring 60.000 domæner er dækket af anonymitet. Omkring halvdelen af dem ejes af virksomheder, som alle vil miste deres anonymitet fremover. De resterende 30.000 personer skal DK-Hostmaster nu i gang med at kontakte, så de får mulighed for at søge anonymitet i CPR-registret, før deres personoplysninger vises på nettet. - Man skal ikke kunne skjule sig. Hvis man vil have et domænenavn, skal man også være parat til at vise omverdenen, hvem man er, siger Per Kølle om den nye lovgivnings motiver. Whois bliver anonym Ifølge lovgivningen vil det fortsat være muligt at få udleveret navne og adresse på selv anonyme domæneejere ved at klage til Klagenævnet for Domænenavne. De nye danske regler kommer, mens den internationale domæne-administrator ICANN netop har stemt for at gå den modsatte vej. Et flertal af udvalget ansvarlig for Whois-databasen har bestemt, at det fremover blot skal være en teknisk ansvarlig - for eksempel en hosting-udbyder - der står i registreret. Flere advokater og organisationer frygter, at det vil blive meget sværere at komme svindel til livs, hvis forslaget gennemføres. Ja det er noget skidt især for private brugere, heldigvis tror jeg dog jeg er anonym hos CPR registreret =) ..
Guest ThomasO Besvaret April 27, 2006 Rapporter Besvaret April 27, 2006 Iflg CPR.dk skal det fornyes hvert år. Det holder de offentlige i arbejde.... Spøjst at man en gang om året skal bede om at blive undtaget reklamer, statestikopringninger o.m.a. Det ender sikkert med at vi også skal have vores skatteoplysninger ud på nettet, som i Sverige og Norge.
Guest jxhab Besvaret April 27, 2006 Rapporter Besvaret April 27, 2006 Iflg CPR.dk skal det fornyes hvert år. Det holder de offentlige i arbejde.... Spøjst at man en gang om året skal bede om at blive undtaget reklamer, statestikopringninger o.m.a. Det ender sikkert med at vi også skal have vores skatteoplysninger ud på nettet, som i Sverige og Norge. Okay det var jeg ikke klar over, det er jo vanvittigt!
Guest ThomasO Besvaret July 21, 2006 Rapporter Besvaret July 21, 2006 Nåmen nu fik vi jo de breve fra DKhostmaster. Jeg har nu søgt CPR Beskyttelse således de tosser bliver nødt til at respektere ens beslutning om anonymitet. How to: Skriv et brev til din fraflytterkommune (att: borgeradministrationen/crp-registret) om CPR nummerbeskyttelse. Jeg skrev et brev og citerede CPR.dk : beskyttelse mod, at vedkommendes navn og adresse videregives fra CPR/folkeregistret til private, beskyttelse mod optagelse i lokalvejviser, beskyttelse mod henvendelse fra forskere på basis af oplysninger fra CPR, og/eller markering af, at vedkommende frabeder sig henvendelser i markedsføringsøjemed.Man kan så bede om dele af eller alle punkterne. Så er det bare brevet afsted med snailmail... og så er den potte ude. Tåbeligt at DK hostmaster at man er nødt til at genere ens gamle kommune, bare for at de får en ide om at de skal bestemme hvad vi skal syntes.
BS Besvaret July 21, 2006 Rapporter Besvaret July 21, 2006 Skal der ikke yderligere tages kontakt til DK-hostmaster for at man derefter bliver anonym?
credde Besvaret July 21, 2006 Rapporter Besvaret July 21, 2006 Har du brevet, som du har skrevet, så kan vi andre jo blot ændre til vores egne detaljer :th2:
Guest ThomasO Besvaret July 21, 2006 Rapporter Besvaret July 21, 2006 BS: DKhostmaster siger de trækker oplysningerne ud fra CPR registret fremover.... og modsat, man skal nu over CPR registret bare for at blive fri for deres P.. Er man blokeret derinde skal de jo overholde det. Credde: Sidder naturligtvis herhjemme og læser dette, og det ligger lokalt på min arbejdsPC. Men måske jeg i løbet af weekenden remoter arbejdet, laver en "wake on LAN" - og bladrer min arbejdsPC igennem Hvis jeg lige får tid. Der er altså ikke så meget i det, har bare for vane altid at kopiere offentlige henvisninger, med i breve til offentlige administrationer.
BS Besvaret July 21, 2006 Rapporter Besvaret July 21, 2006 Jeg har lige kontrolleret mine domæner og ingen af dem viser mine oplysninger. Jeg har ikke aktivt gjort noget for at skjule mine CPR oplysninger men dengang jeg oprettede dem bad jeg v ære anonym. Måske derfor jeg stadig er anonym?
Guest ThomasO Besvaret July 22, 2006 Rapporter Besvaret July 22, 2006 Tror du skal læse det første indlæg igen.
larscph Besvaret October 21, 2006 Rapporter Besvaret October 21, 2006 Her: http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=24&tx_ttnews[tt_news]=28&tx_ttnews[backPid]=9&cHash=fa1aca719d Står bl.a. • En registrant, der samtidig er fuldmægtig og betaler på sit eget domænenavn, kan også fortsætte med at være anonym i disse roller. Så er der vel netop ikke noget problem for privatpersoner der har eget domænenavn registreret.
Guest Supermule Besvaret October 21, 2006 Rapporter Besvaret October 21, 2006 Jo det er det..... Hvorfor kan man ikke søge online på cpr.dk??? Det er sgu for ringe......Her: http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=24&tx_ttnews[tt_news]=28&tx_ttnews[backPid]=9&cHash=fa1aca719d Står bl.a. • En registrant, der samtidig er fuldmægtig og betaler på sit eget domænenavn, kan også fortsætte med at være anonym i disse roller. Så er der vel netop ikke noget problem for privatpersoner der har eget domænenavn registreret.
larscph Besvaret October 22, 2006 Rapporter Besvaret October 22, 2006 Jo det er det..... Hvorfor? Hvis du søger mit landligt.dk domæne f.ex. er der da ikke nogen oplysninger om mig tilgængelige.
Guest Supermule Besvaret October 22, 2006 Rapporter Besvaret October 22, 2006 Det er bare ikke korrekt..... Jeg kan da bare se det på mine egne 2 domæner.... Det var den kongebemærkning jeg bare har overset. Så havde jeg ikke behøvet lave totalt blackout på mit CPR nummer. Nåmen uanset hvad er telefonsælgere holdt op med at ringe på min danske mobil nu.
larscph Besvaret October 22, 2006 Rapporter Besvaret October 22, 2006 Det er bare ikke korrekt..... Jeg kan da bare se det på mine egne 2 domæner.... Kontakt dem og henvis til deres egen website som jeg har citatet fra og bed dem overholde det hvis du ønsker anonymitet. Jeg er ikke nævnt på mit domæne som jeg har registreret som privatperson og jeg har blot bedt om anonymitet da jeg oprettede det. Jeg har ikke adressebeskyttelse i CPR registeret eller andet der skulle gøre det.
Guest Supermule Besvaret October 22, 2006 Rapporter Besvaret October 22, 2006 Det er hermed gjort...... :) Kontakt dem og henvis til deres egen website som jeg har citatet fra og bed dem overholde det hvis du ønsker anonymitet. Jeg er ikke nævnt på mit domæne som jeg har registreret som privatperson og jeg har blot bedt om anonymitet da jeg oprettede det. Jeg har ikke adressebeskyttelse i CPR registeret eller andet der skulle gøre det.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu