Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg kan ikke helt forstå riksbankens motivation for renteforhøjelser, når jeg læser følgende artikel omhandlende en kedelig kommentar fra riksbankschefen http://di.se/Index/Nyheter/2006/05/19/188182.htm?src=xlink Især dette uddrag:

Han argumenterade vidare för gradvisa höjningar av räntan. Det ökar möjligheterna för en lugnare uppbromsning av prisökningstakten på bostäder och minskar därmed risken för stora svängningar i den reala ekonomin.
Jeg har læst at riksbanken fra politisk hold er blevet pålagt kun at bruge renten til at styre inflationen. Men af hans kommentar virker det jo som om de også vil bruge renten til at styre prisudviklingen på boligmarkedet??! Er dette ikke ulovligt? Iøvrigt har jeg svært ved at se at der skulle være vild fremgang i den svenske økonomi. Der er stadig en større ungdomsarbejdsløshed og de sidste dage på børsen har ikke været gode. En renteforhøjelse vil få den svenske krone til at stige og gøre det sværre for eksportvirksomhederne, samt kølne købelysten ned hos forbrugerne. Men markedet virker ikke overophedet her i SE? Whats going on? Er der noget jeg har overset her?
Besvaret
Jeg kan ikke helt forstå riksbankens motivation for renteforhøjelser, når jeg læser følgende artikel omhandlende en kedelig kommentar fra riksbankschefen http://di.se/Index/Nyheter/2006/05/19/188182.htm?src=xlink Jeg har læst at riksbanken fra politisk hold er blevet pålagt kun at bruge renten til at styre inflationen. Men af hans kommentar virker det jo som om de også vil bruge renten til at styre prisudviklingen på boligmarkedet??! Er dette ikke ulovligt? Iøvrigt har jeg svært ved at se at der skulle være vild fremgang i den svenske økonomi. Der er stadig en større ungdomsarbejdsløshed og de sidste dage på børsen har ikke været gode. En renteforhøjelse vil få den svenske krone til at stige og gøre det sværre for eksportvirksomhederne, samt kølne købelysten ned hos forbrugerne. Men markedet virker ikke overophedet her i SE? Whats going on? Er der noget jeg har overset her?
Mystisk at de i artiklen taler med "riksbankchefen Lars Nyberg," for nationalbankdirektøren hedder IMO Stefan Ingves, men der er måske gået inflation - også - i titlerne, så hele bestyrelsen er blevet chefer? Jeg kan ikke se noget ondt i, at Riksbanken forholder sig til boligpriser, for det er jo også inflation. Økonomien ligner sig selv i Sverige, men et bestemt emne, som Riksbankens stærkt snakkesalige chefer og selv selveste chefchefen helst undgår at kommme ind på, er, at Sveriges økonomi er fuldstændig afhængig af resten af verden. Riksbanken kan ikke få sig selv til at gå ud og sige til svenskerne: "De andre hæver renten, så Sverige må følge med som det tynde øl", selv om det nok ville være mere sanningsenligt. De har brug for at puste sig op og fastholde, at de råder over svensk økonomi. Men reelt kan en rentehøjning være lig med uændret rente, fordi man blot følger udlandet. :)
Besvaret

Tak for svaret Niels, din logiske sans har endnu engang sat tingene i sit rette perspektiv :) Jeg kan se at hvis Sverige som de eneste undlader at hæve renten, ville dette svare til en devaluering af kronen. Boligmarkedet ser tilsyneladende ud til at have været en god generator af gæld. Man skal nok ikke regne med at inflationen hjælper med at betale gælden med de lave inflationsmål EU og USA har.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...