vincent Skrevet May 31, 2006 Rapporter Skrevet May 31, 2006 Hej alle. Da jeg som nævnt andetsteds er på vej tilbage til Malmø har jeg brug for noget input. Jeg er i gang med at samle nogle tal sammen i øjeblikket til et budget. Hertil får jeg lidt hjælp af Miriam, så jeg er "golden". Jeg går med tanken om én af disse to modeller: BMW 320d Touring '99 BMW 530d Touring '99 Jeg kunne godt tænke mig at høre fra ejere af disse biler om hvad jeres oplevelser er. Jeg ville normalt vælge en sedan, men går efter touringen da jeg gerne vil have muligheden for at have plads til noget mere. Jeg kommer til at køre +25.000km om året. Jeg ved godt at de ikke koster 750.000 kr, men jeg vil også fortrinsvist holde mig til motorvejene, så jeg ikke kommer til at genere jer med de "rigtige" biler :) Jeg ved godt hvad jeg ville vælge, men hvorfor vælge dét i har valgt?
BS Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 Har selv haft disse to biler inde i mine fortsatte overvejelser. Dog var det en 330D også i touring. Som Miriam kæreste skrev til mig. Man kan sige 3eren oftes er fornuft bilen med lige nok plads til afmilien og så der det smukke design og den sporty feeling, hvor 5eren ofte er erhvervsbilen og der vil man have udstyret sådan generelt set. og det vil jeg sådan set give ham ret i. Mine behov er også motorvej 140km af slagsen hver dag og mit valg mellem de 2 ville klart være 530D. Jeg har dog et problem med relativ dyr forsikring på dem. Begge biler er uden tvivl gode biler men til cruising på motorvej, som jeg fornemmer du foretrækker frem for høj fart og offensiv kørsel, så ville 530D være mit valg. Jeg er ikke ejer af nogen af dem men håber du kan bruge mit input alligevel.
Guest Supermule Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 Helt klart en 530D.... Hvorfor ved jeg ikke, men er ikke til 3 serien i diesel.... Den virker også lidt klejn, sådan en 320d.... Men sikkert en dejlig bil, men som sagt er jeg vild med 5 seriens design og i særdeleshed M5. Men den egner sig ikke til at pendle LANGT i...
vincent Besvaret May 31, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2006 Jeg er definitivt en defensiv bilist (kører ikke vildt), og vil heller ikke betale for meget. Jeg vil dog ikke gå på kompromis mht komfort og udstyr. Skal jeg køre 120km om dagen så vil jeg ikke sidde i en bil der ryster, larmer føles ubehagelig at køre i - eller uden et godt anlæg. Jeg går efter en bil som har en fornuftig brændstof økonomi (+14km/L), fornuftig gensalgsværdi, ikke de vilde vedligeholdelsesomkostninger (2-3.000 pr. måned max) og selvfølgelig det udstyr som gør hverdagen tålelig. Forsikring er jo til at tage og føle på, men jeg skal også kunne finansiere den. Nu har jeg ikke lagt endeligt budget endnu, så tallet er ikke definitivt - men slag på tasken ... omkring 7.500 pr. måned max inkl. alt.
credde Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 Jeg har ikke prøvet at køre lige netop i de to nævnte motortyper, men har prøvet 3-serien og 5-serien. Min oplevelse var, at jeg synes, 3-serien var alt for lille, det føles som om, at man sad noget 'klemt' i forhold til 5-serien. Hvis jeg skulle vælge mellem de 2, så ville jeg vælge 5-serien.
Guest ThomasO Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 Jeg er definitivt en defensiv bilist (kører ikke vildt), Betyder det du smider din donkraft imod ens forrude, hvis man dytter af dig i trafiken.... Jeg har haft 320 Touring i næsten 2 år. Den er udmærket og kører kanon, men skulle jeg vælge ville jeg nok tage 5 serien. 320eren er lidt mere livlig og ivrig, hvor 5 eren nok er lidt mere morfar flyder i det, lissom din gamle volvo du havde. Der er afgjort mere plads i den store, syntes selv at 320eren var lidt... smal... i det. Især med sportsæder, der provokerede den nærmest til ræs, men var ikke god at køre langt i..... for mig.... Det er nok som de selv skriver, en (mindre) sports touring, med plads til et par golftasker og lidt til de aktive folk. Der kan guffes en hel del mere ind i 530, men hvordan og hvorledes med forsikringen ved jeg så ikke. Den tidligere 5 serie var også Sveriges mest populære bil. Reservedele er rimeligt billigt og kan fås overalt, og service er kanon. Fandt for sent ud af racetech.dk har fede priser på mange af delene. Man kan altid finde fejl... men jeg ville ikke være bleg for sådan en gryde, slet ikke hvis man skal bruge plads. Den er altså rimeligt stor... Prøv en tur i begge.... det giver som regel det bedste indtryk.
vincent Besvaret May 31, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2006 Nu er det ikke fordi jeg har et voldsomt pladsbehov, men jeg vil godt have *muligheden* for at kunne smide en reol, eller et 200L akvarie og nogle vinterdæk ind i min bil uden at skulle tænke på om der er plads nok. Jeg har ikke et tvingende behov for at kunne pakke 800 dåsebajere ind hver dag. Valget mellem de 2 er ikke pga. plads. Jeg kan sagtens nøjes med en 3'er. Thomas, hvorfor var den ikke god at køre langt i for dig?
vincent Besvaret May 31, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2006 Glemte lige: Nej, jeg vinker bare... ... og et par ski til når man skal til Isaberg/vallåsen lørdag morgen :D
leon Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 Jeg er definitivt en defensiv bilist (kører ikke vildt), og vil heller ikke betale for meget. Jeg vil dog ikke gå på kompromis mht komfort og udstyr. Skal jeg køre 120km om dagen så vil jeg ikke sidde i en bil der ryster, larmer føles ubehagelig at køre i - eller uden et godt anlæg. Jeg går efter en bil som har en fornuftig brændstof økonomi (+14km/L), fornuftig gensalgsværdi, ikke de vilde vedligeholdelsesomkostninger (2-3.000 pr. måned max) og selvfølgelig det udstyr som gør hverdagen tålelig. Forsikring er jo til at tage og føle på, men jeg skal også kunne finansiere den. Nu har jeg ikke lagt endeligt budget endnu, så tallet er ikke definitivt - men slag på tasken ... omkring 7.500 pr. måned max inkl. alt. Jeg tror det er svært at holde 14kml+ i en 530d, jeg mener at have hørt de ligge på ca 12 km/l. Min nabo havde en 320d den gik ca 16-17 km/l Leon
larscph Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 530d Vi pendler i en 2002 530Da Touring og jeg vil sige at er det cruise på motorvejen frem og tilbage der udgør den store mængde af din kørsel vil jeg mene at den er det oplagte valg af de to - dog skal du jo nok regne med at den er lidt dyrere i vedligehold (det er blot et bud, ikke noget jeg ved) end en 320d er. Vær opmærksom på, at ønsker du den større motor kan du også købe en 330d, men så er de nok stort set identiske i driftsomkostninger. Jeg syntes den 6-cyl dieselmotor er rigtig lækker med et solidt bundtræk og mumler afsted med vel omkring 2500 omdr på motorvejen lidt efter hvor hurtigt du kører Samtidig er der rigeligt med kraft fra den hvis du skal flytte dig lidt hurtigere. Jeg kan så afgjort anbefale at vælge modellen med automatgear der spiller perfekt sammen med motoren. Helt konkret kører vi på 235/45-17 sommerdæk cirka 13,5 km/L. Hvad øvrige driftsomkostninger angår, har vi i den tid vi har haft bilen (110.000 km) brugt omkring 0,41 dkk pr km i vedligehold. Det inkluderer almindelig service (den skal have skiftet olie per 25.000 km cirka og til service hver cirka 50.000 km), nye bremser+skiver for og bag, nye støddæmpere+fjedre, nyt baghjulsleje, ny kardanaksel (som den smed ved 150.000 km!!!!), og ny brændstofpumpe (den der sidder ved forsædet). Får den serviceret hos Jarls http://www.jarlsbilservice.com/ som jeg er vældig godt tilfreds med, de har styr på deres BMW'er og er en del billigere end BMW hvor jeg faktisk ikke syntes særlig godt om BMW i Lund. Derudover har den alt hvad man har brug for, den originale radio spiller godt og ynder du at høre P3 er den super til at "suge" den helt herop i mellemskåne uden knas og ballade. Meget velfungerende klimaanlæg uden træk og mulighed for at justere temperaturen på luften i "hovedhøjde" seperat fra den øvrige varme. http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=29266
Guest Mogens Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 Vi pendler i en 2002 530Da Touring... Jeg pendler dagligt i en '03 530d touring steptronic, og det er en fantastisk bil. Jeg kunne også ha' valgt en 330d, som egentlig var grunden til at jeg købte 530d'eren (prøvede en 200 hk's 330d på Nürburgring), men jeg oplever 530'eren som værende fornuftig stor til os. Nu kører jeg udelukkende motorvej med høj fart (er ofte i Tyskland), og da min BMW har original M-undervogn og aut. niveauregulering (ville ikke undvære det), er den helt fantastisk for en bilelsker som jeg. Jeg kommer bl.a. fra '95 Alfa Romeo 164 Q4, og BMW'en står ikke tilbage for den ! Min næste bil efter sommeren bliver en 535d - top of the pops, IMO :th2:
raket77 Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 320d touring 136hk import fra Tyskland ejertid 2år Vi har en touring som kører fortræffeligt ca.16km/l men som der bliver nævnt andetsteds så er sæderne ikke velegnet til lange ture. Med barnevogn bagi er der ikke meget plads tilovers og benplads bagi er heller ikke noget man skal råbe hurra for. Af problemer vi har haft har der været en pakning ved turboen samt luftmængde måler som er en typisk fejl. Havde fået skiftet bærearme foran på garantien da de er en svaghed på tidlige årgange 98-02. 320d fåes også med 150hk fra årgang 01. Håber det kunne hjælpe lidt. Besøg www.autopower.se som er en Bmw site hvor der kan findes en masse info. Mvh Jacob
vincent Besvaret May 31, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2006 Dvs hvis jeg fx vil køre til frankrig på skiferie, med ski, baggage osv samt 2-3 andre gutter bliver det ikke en fornøjelse? Jeg ved godt hvad jeg helst vil, vil bare høre om min "Gut-feeling" er rigtig.
BS Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 Jeg ved godt hvad jeg helst vil' date=' vil bare høre om min "Gut-feeling" er rigtig.[/quote'] Tja hvis din Gut-feeling siger 5 serien er den vist rigeligt bekræftet :th2:
Guest Supermule Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 Din "gut" feeling er rigtig..... :) Dvs hvis jeg fx vil køre til frankrig på skiferie, med ski, baggage osv samt 2-3 andre gutter bliver det ikke en fornøjelse? Jeg ved godt hvad jeg helst vil, vil bare høre om min "Gut-feeling" er rigtig.
vincent Besvaret May 31, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2006 Jeg fik min volvo 850 GLT 2.5 170hk fra 1992 til at køre 13.5 km/L ... den er normeret til 11km/L. Hvis 5'ere kører 13.5km/L normalt, så kan jeg sagtens få den op på 15km/L ... hvilket jo er +14km/L .... så det ville stadig hænge sammen benzinøkonomisk.
Guest Mogens Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 Jeg fik min volvo 850 GLT 2.5 170hk fra 1992 til at køre 13.5 km/L ... den er normeret til 11km/L. Du må dælme køre økonomisk - jeg kender ikke nogen, der kan få en 850'er op på dét niveau. Ligger sjældent over 10 km/l (T5 og T5R) Hvis 5'ere kører 13.5km/L normalt, så kan jeg sagtens få den op på 15km/L ... hvilket jo er +14km/L .... så det ville stadig hænge sammen benzinøkonomisk. Du taler om diesel, ik'? Jeg tror næppe, du komer til at køre 15 km/l - næppe :) Bilen appelerer jo til frisk kørsel :D
vincent Besvaret May 31, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2006 Du må dælme køre økonomisk - jeg kender ikke nogen, der kan få en 850'er op på dét niveau. Ligger sjældent over 10 km/l (T5 og T5R) Du taler om diesel, ik'? Jeg tror næppe, du komer til at køre 15 km/l - næppe :) Bilen appelerer jo til frisk kørsel Det var en 850 GLT, ikke en T5R - lille forskel (dog ubetydelig - volvo = 11km/L max). Jo, jeg kører økonomisk ... eller ... jeg KAN køre økonomisk :D det kræver faktisk ikke så meget, og jeg sparer ikke vildt meget tid ved at køre 30km/t mere end man må. Pt. gør jeg dog ikke ... jeg lader mig stresse af køen omkring roskilde, så jeg farer afsted og så når jeg til roskilde og ender altid med at køre 70km/t resten af vejen. Ved jeg at der ikke er trafik, så lader jeg mig ikke stresse, og tuller lige så stille på arbejde :) Pt. nyder jeg fredag når jeg skal hjem på weekend - intet så fedt som at tage "the scenic route" istedet for motorvejen, sidde med solbriller på og høj musik :D Bedste råd til at spare benzin ... Når du kommer til en bakke og kører fx 100, så lad være at holde hastigheden, lad motoren langsomt køre ned i omdrejningen til du når toppen af bakken og evt lander på ca 85-90. Motoren skal ikke bruge de 15-20% ekstra energi på at fastholde fremdrift, og det du taber på opturen, vinder du igen på nedturen. Tydeligst er denne fordel når du når toppen af broen og kører til tunellen. Den tur på ca. 10km er stort set gratis.
Guest ThomasO Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 Jeg har overhalet Vince i hans hvide Volvo inde i Sydhavnsgade. Vi troede han var parkeret i indersporet. Det lignede 20KM/l morfar kørsel. He he he .... kan du mærke du er på vej tilbage mester.... Vince: Nåmen grunden til jeg sagde jeg ikke syntes at min 320 var velegnet til langtur var nok at jeg havde sportsæder i. Min personlige kamp blev gerne at da speederen sidder væsenligt tættere på centerlinien af ratstammen, og bremsen lidt til venstre for centerlinien, fik jeg anstrengt lysken. Når kroppen er femadvendt var begge ben lidt venstrepegende når man bremsede. Når jeg gjorde det sad jeg så ubevidst skævt så lårbenet øverst trykkede imod sidestøtten på sædet, i højre side. Inden jeg så mig om sad jeg og roterede rundt i det sæde og bandede som.... Satte jeg mig 100% som jeg ville side og lænede mig tilbage fik jeg sidestøtten venstre på mit venster skulderblad. Et eller andet var bygget underligt. Speederen sidder længere inde end din tidligere volvo, eller som eks MB og AUDI. Det er perfekt når man skyder den af, men noget virkeligt skod når man kører normalt. Men det kan du se hvis du sætter dig ind, flugter instrumenters midte, med centerlinien ned over rattet og ned i bunden. Kardanboxen er også bredere nede i bunden ved fødderne. En 320 touring har jeg kørt med 4 personer og fyldt til loftet med tasker til en sportsevent i Flen over 540 km oppe nordpå. Når der sad nogen bag føreren, måtte jeg have sædet længere frem. Når man sidder tæt på pedalen er det noget skod den kommer næsten lodret op ad gulvet, med mindre 300km i timen er ok. Når jeg sad rimeligt var sædet næsten helt nede, og næsten helt tilbage. Og så høj er jeg jo heller ikke. Hmmm love and hate..... men den kørte fantastisk.... hvor AUDIen bumper lidt på ujævn vej, der var det som om BMWen elskede at småhoppe derudad på samme strækning, og man kunne mærke den blev helt "køre vild". De kører SÅååå suverænt hvis man kan lide kontant og kontrolleret respons. Men jeg sidder desværre bedre i en AUDI end en 3 serie. Bemærk jeg har ikke prøvet langtur med Std sæder, eller 5 seriens komfortsæder.
vincent Besvaret May 31, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2006 Jeg har overhalet Vince i hans hvide Volvo inde i Sydhavnsgade. Vi troede han var parkeret i indersporet. Det lignede 20KM/l morfar kørsel. He he he .... kan du mærke du er på vej tilbage mester.... Vince: Nåmen grunden til jeg sagde jeg ikke syntes at min 320 var velegnet til langtur var nok at jeg havde sportsæder i. Min personlige kamp blev gerne at da speederen sidder væsenligt tættere på centerlinien af ratstammen, og bremsen lidt til venstre for centerlinien, fik jeg anstrengt lysken. Når kroppen er femadvendt var begge ben lidt venstrepegende når man bremsede. Når jeg gjorde det sad jeg så ubevidst skævt så lårbenet øverst trykkede imod sidestøtten på sædet, i højre side. Inden jeg så mig om sad jeg og roterede rundt i det sæde og bandede som.... Satte jeg mig 100% som jeg ville side og lænede mig tilbage fik jeg sidestøtten venstre på mit venster skulderblad. Et eller andet var bygget underligt. Speederen sidder længere inde end din tidligere volvo, eller som eks MB og AUDI. Det er perfekt når man skyder den af, men noget virkeligt skod når man kører normalt. Men det kan du se hvis du sætter dig ind, flugter instrumenters midte, med centerlinien ned over rattet og ned i bunden. Kardanboxen er også bredere nede i bunden ved fødderne. En 320 touring har jeg kørt med 4 personer og fyldt til loftet med tasker til en sportsevent i Flen over 540 km oppe nordpå. Når der sad nogen bag føreren, måtte jeg have sædet længere frem. Når man sidder tæt på pedalen er det noget skod den kommer næsten lodret op ad gulvet, med mindre 300km i timen er ok. Når jeg sad rimeligt var sædet næsten helt nede, og næsten helt tilbage. Og så høj er jeg jo heller ikke. Hmmm love and hate..... men den kørte fantastisk.... hvor AUDIen bumper lidt på ujævn vej, der var det som om BMWen elskede at småhoppe derudad på samme strækning, og man kunne mærke den blev helt "køre vild". De kører SÅååå suverænt hvis man kan lide kontant og kontrolleret respons. Men jeg sidder desværre bedre i en AUDI end en 3 serie. Bemærk jeg har ikke prøvet langtur med Std sæder, eller 5 seriens komfortsæder. Altså ... nu det ikke alle der har lige så store knogler som dig ... og mht sydhavnsgade har jeg lige så mange gange overhalet dig indenom på samme strækning da du kørte MB. PS... Din kæreste sidder med bare tæer i vindueskarmen! :D No wonder du var nødt til at få bilen rengjort indvendigt før du skød den af :p Nå, men virker til at jeg har fået noget godt input - hvilket var godt, for det bekræftede min fornemmelse. Jeg vil arbejde hen imod 530D'eren, evt med automatgear. Så må jeg se i hvilken prisklasse den kommer ned i. Det skal jo gerne hænge sammen med min bolig - og den samlede finansiering. /offtopic: Hvornår bager kranen næste omgang brownies? :D
larscph Besvaret June 1, 2006 Rapporter Besvaret June 1, 2006 Hvis 5'ere kører 13.5km/L normalt' date=' så kan jeg sagtens få den op på 15km/L ... hvilket jo er +14km/L .... så det ville stadig hænge sammen benzinøkonomisk.[/quote'] Hvis du ikke kører for meget bytrafik - som er en dræber rent brændstoføkonomisk, overholder de 110 km/t på motorvejen punktligt, osv så tror jeg måske godt du kan komme derop af. Jeg kører cruiser sædvanligvis omkring 130 på motorvejen med fartpilot, så sætter ikke farten ned op af bakke osv. Du skal altså ha' det med automatgear - eller i det mindste prøv en med og en uden... Jeg var ikke i tvivl... Slet ikke når du kører "morfarstilen" - så skifter den fuldstændig umærkeligt og ved under 2000 omdr når du accelererer afsted fra rødt. Nå, men god jagt - både efter bil og bolig herovre!!
Guest ThomasO Besvaret June 1, 2006 Rapporter Besvaret June 1, 2006 Vince: Hun bager ikke så meget mere. Hvis der er kage i huset spiser jeg jo ikke andet. Og så vokser mine knogler. Men mon ikke vi kan lokke hende når du dukker op igen. Hun er holdt op med det med fødderne på instrumentbordet, jeg forklarede hende hvor vildt krøllet hun måske kunne komme til at se ud, hvis jeg buffede ind i noget og hendes airbag gik af.
credde Besvaret June 1, 2006 Rapporter Besvaret June 1, 2006 Vince: Hun bager ikke så meget mere. Hvis der er kage i huset spiser jeg jo ikke andet. Og så vokser mine knogler. Det plejer da at være det udenom knoglerne, der vokser
Guest ThomasO Besvaret June 1, 2006 Rapporter Besvaret June 1, 2006 Nu sagde vince det Så pænt... Der røg du lige i den sort bog Credde :D
BS Besvaret June 1, 2006 Rapporter Besvaret June 1, 2006 Det plejer da at være det udenom knoglerne' date=' der vokser [/quote'] Se DER er noget du helt har misforstået! Det er knoglerne der vokser og ikke så meget andet. Kender du slet ikke kroppens største knogle? Mave knoglen?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu