Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej, Jeg er blevet tilbudt et 6 ugers sommer vikariat på et magasin i Malmö og jeg kører selvstændig virksomhed i dk. Alle mine øvrige kunder er jo danske (har ihvertfald været det hidtil), men jeg skal jo have udbetalt løn fra magasinet. Spørgsmålet lyder - er det mon ikke bare mit danske cpr. nr. jeg skal opgive? - jeg skal vel fortsat betale skat i dk... Er der nogen af jer som ved noget om det? (Har jo heller ikke fået svensk cpr endnu, da vi endnu ikke er flyttet over)... På forhånd tak for hjælpen, Winnie

Besvaret
Hej, Jeg er blevet tilbudt et 6 ugers sommer vikariat på et magasin i Malmö og jeg kører selvstændig virksomhed i dk. Alle mine øvrige kunder er jo danske (har ihvertfald været det hidtil), men jeg skal jo have udbetalt løn fra magasinet. Spørgsmålet lyder - er det mon ikke bare mit danske cpr. nr. jeg skal opgive? - jeg skal vel fortsat betale skat i dk... Er der nogen af jer som ved noget om det? (Har jo heller ikke fået svensk cpr endnu, da vi endnu ikke er flyttet over)...
Du beskattes i det land pengene tjenes, uagtet om du bor i det eller ej. Så i dette tilfælde er det Skatteverket der får lidt mønt ud af dig. Og ja, da du jo ligesom kun har ét cpr-nummer, så er det jo det (danske) du skal oplyse til dem. :)
Besvaret
Du beskattes i det land pengene tjenes' date=' uagtet om du bor i det eller ej. Så i dette tilfælde er det Skatteverket der får lidt mønt ud af dig. Og ja, da du jo ligesom kun har ét cpr-nummer, så er det jo det (danske) du skal oplyse til dem. :)[/quote'] Tusind tak Gio - det er bare super dejligt du svarer så hurtigt. :th2: Hav en skøn fridag. Smil, Winnie
Guest Supermule
Besvaret

Heyy Winnie og tak for sidst!! :) Du fakturerer dem bare uden moms fra din danske virksomhed, hvis de vil det...... Så skal du ikke spekulere i skat. Moms'en får de retur fra Skatteverket som EU moms....

Besvaret
Heyy Winnie og tak for sidst!! :) Du fakturerer dem bare uden moms fra din danske virksomhed, hvis de vil det...... Så skal du ikke spekulere i skat. Moms'en får de retur fra Skatteverket som EU moms....
Hej Brian, Selv tak for sidst :) Det vil de ikke, vi skriver kontrakt og det hele... jeg troede også først at jeg bare kunne gøre det som du skriver - men er siden blevet gjort klar over at sådan foregår det ikke her. Jobbet er iøvrigt super spændende - så jeg glæder mig meget - og så får jeg også netværket i branchen i Malmö. Smil og hils Rikke, Winnie
Guest Supermule
Besvaret

Ok.... Det er så typisk den manglende svenske fleksibilitet overfor alting der slår til igen..... Og jeg skal nok hilse :)

Besvaret
Hej, Jeg er blevet tilbudt et 6 ugers sommer vikariat på et magasin i Malmö og jeg kører selvstændig virksomhed i dk. Alle mine øvrige kunder er jo danske (har ihvertfald været det hidtil), men jeg skal jo have udbetalt løn fra magasinet. Spørgsmålet lyder - er det mon ikke bare mit danske cpr. nr. jeg skal opgive? - jeg skal vel fortsat betale skat i dk... Er der nogen af jer som ved noget om det? (Har jo heller ikke fået svensk cpr endnu, da vi endnu ikke er flyttet over)... På forhånd tak for hjælpen, Winnie
Skatteverket giver dig et personnummer, når de opdager dig. Så vidt jeg kan tolke reglerne (læs: jeg er ikke bombesikker) kan du ikke være grænsegænger med et svensk job, så hvis du bor i Sverige, mens du passer dit svenske job, kan du ikke trække svenske renteudgifter fra din danske løn, men må trække dem fra den svenske, og det kan jo blive knepigt. :)
Besvaret
Skatteverket giver dig et personnummer' date=' når de opdager dig. Så vidt jeg kan tolke reglerne (læs: jeg er ikke bombesikker) kan du ikke være grænsegænger med et svensk job, så hvis du bor i Sverige, mens du passer dit svenske job, kan du ikke trække svenske renteudgifter fra din danske løn, men må trække dem fra den svenske, og det kan jo blive knepigt. :)[/quote'] Hej Nils, Jeg er altså ikke den der forstår ret meget af det her. Og nu bliver jeg helt vildt nervøs. Kan du uddybe hvad du skriver her, så det bliver nemmere at forstå for sådan en som mig? Jeg får ikke et fast job - blot et 6 ugers vikariat. Og jeg er ikke flyttet til Sverige endnu... (er endda ikke sikker på at jeg når det inden vikariatet er overstået igen)... På forhånd tak, Winnie
Besvaret
Hej Nils, Jeg er altså ikke den der forstår ret meget af det her. Og nu bliver jeg helt vildt nervøs. Kan du uddybe hvad du skriver her, så det bliver nemmere at forstå for sådan en som mig? Jeg får ikke et fast job - blot et 6 ugers vikariat. Og jeg er ikke flyttet til Sverige endnu... (er endda ikke sikker på at jeg når det inden vikariatet er overstået igen)... På forhånd tak, Winnie
Det er denneher let mareridtsagtige tråd, som spøger i mit baghovede http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=4293 - den har gjort mig usikker på, hvordan reglerne egentlig er, og hvad man kan blive udsat for. :rolleye: Desuden skal man for at opretholde sin grænsegængerstatus i enhver given tremåneders periode have 50 procent af indkomsten fra arbejde i Danmark, og det kan jo hurtigt glippe, hvis man har halvanden måned på svensk løn. :sick: Men hvis du stadig bor i Danmark mens du passer det svenske vikariat, så er der jo ingen ko på isen. :)
Besvaret
Det er denneher let mareridtsagtige tråd' date=' som spøger i mit baghovede [url']http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=4293 - den har gjort mig usikker på, hvordan reglerne egentlig er, og hvad man kan blive udsat for. :rolleye: QUOTE] Hej Nils, Puha ja - læste lige tråden igennem. Det kan jeg da godt se. Jeg fatter ikke hvorfor det skal være så besværligt nogle gange... Men tak for dit svar - jeg håber ikke jeg får problemer med Skatteverket pga. et lille job, som jeg egentlig i første ombæring helt naivt troede at jeg bare kunne fakturere...:(

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...