louisemus Skrevet June 6, 2006 Rapporter Skrevet June 6, 2006 Har forhørt mig hos Trinity som folk anbefalede, han kunne dog desværre ikke være behjælpelig uden en fakturering for hans rådgivning, hvilket på sin vis vel er fair nok. Jeg er så bare nødsaget til at lægge spørgsmålet lidt åbent her istedet for, og se hvad jeg får af feedback på jer læsere :th2: Hvad vil være bedst, også set som en investering der skal give mig nogle penge i lommen og være et sted jeg skal bo. A) At købe en andelsbolig på 2v 60kvm i København NV i nærheden af nybyggeriet ved Lygten, pris 230.000 DKR B) Få et lån på 750.000 - 1 million DKR (som mine forældre skal høre med under, da jeg som bankelev umuligt kan få bevilliget 1 mio. uden sikkerhed), og så købe en lejlighed i Malmø? Kommer man langt for de penge og hvad mener du er bedst? Det skal siges at jeg har arbejde ved FrederiksBerg rådhus, og trafikken er slem den vej indad :thumbdown
Guest Trine Besvaret June 6, 2006 Rapporter Besvaret June 6, 2006 Du stiller dit spm op som om det er umiddelbart ligetil at svare på. Hvis du ikke selv kan svare, så er det nok svært for alle os andre at gøre det for dig. Helt ærligt så er her mine råd: 1) køb bolig for at bo, ikke for at tjene penge. Det går ofte galt.. 2) hvis en person uden adgang til kapital kunne låne alle pengene, købe bolig og tjene kassen, så var der nok flere der gjorde det. 3) gamble kun med penge du har råd til at tabe. Helt ærligt så har du ikke råd til at gamble. 4) jeg gad virkelig ikke alt det bøvl med at sætte mig ind i svensk lejelov, gå gennem beskatning af lejeindtægt (for det skal du vel), administrativt bøvl med at få lov til at leje en bostadsret ud i et land jeg ikke kendte og tillige ikke boede i... På den anden side gad jeg virkelig ikke på i en 2v på Lygten...
Nils Besvaret June 6, 2006 Rapporter Besvaret June 6, 2006 Man skal vel købe boligen der, hvor man gerne vil bo. Hvis man køber noget ordentligt, så stiger det nok i pris, men hvis man køber en lejlighed med lidt dårligere beliggenhed bliver man straffet ekstra hårdt, hvis markedet mod forventning går i sort. Som vi tidligere har været inde på, kan man i de fleste tilfælde ikke bare fremudleje en svensk bostadsrätt, men skal kæmpe mod bestyrelsen for at få lov og for at få en lejer godkendt osv. osv. Husk at når man betaler 1.000.000 for en bostadsrätt, så overtager man en del af den gæld, der er i ejendommen, og den gæld skal også afdrages og forrentes, så reelt har man måske lån for 1,5 millioner. :)
bananas Besvaret June 6, 2006 Rapporter Besvaret June 6, 2006 Du stiller dit spm op som om det er umiddelbart ligetil at svare på. Hvis du ikke selv kan svare, så er det nok svært for alle os andre at gøre det for dig. Helt ærligt så er her mine råd: 1) køb bolig for at bo, ikke for at tjene penge. Det går ofte galt.. 2) hvis en person uden adgang til kapital kunne låne alle pengene, købe bolig og tjene kassen, så var der nok flere der gjorde det. 3) gamble kun med penge du har råd til at tabe. Helt ærligt så har du ikke råd til at gamble. 4) jeg gad virkelig ikke alt det bøvl med at sætte mig ind i svensk lejelov, gå gennem beskatning af lejeindtægt (for det skal du vel), administrativt bøvl med at få lov til at leje en bostadsret ud i et land jeg ikke kendte og tillige ikke boede i... På den anden side gad jeg virkelig ikke på i en 2v på Lygten... Jeg er 100% enig med Moerke her. Købe en bolig primært for at bo i den. Eventuelle gevinster eller tab er en bi-effekt. Det kan blive meget store "bi-effekter", men de er næsten umulige at spå om de bliver positive eller negative. Hvis du absolut vil investere for lånte penge, så invester i nogen aktier - aktier giver et bedre før skat afkast end ejendomme over lange horisonter. Jeg vil også betragte denne handling som mindre risikabel end at kaste sig ud i et udlejemål af en svensk bostadsrätt, hvilket udover risiko for prisfald indebærer solid risiko for downside fra skatteregler og lejelove i både DK og Sverige. Bemærk venligst at jeg IKKE på nogen måde vil anbefale nogen af delene. Efter skat er det rigtigt at privatboliger i DK har været en bedre investering end noget andet, men det er primært på grund af det danske skattesystem, som ikke beskatter boliggevinster. Men det falder du jo ikke ind under ved at købe en svensk bostadsrätt. Sekundært skyldes det, at vi har haft et 12 år langt opsving i boligpriserne af hidtil uset størrelse og længde - det er altid svært at spå om boligmarkedet, men en ting kan jeg dog sige med sikkerhed - de næste 12 år bliver IKKE lige så gode. Så mit råd er klart A)
louisemus Besvaret June 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret June 7, 2006 Ok, skrev OGSÅ som en investering. Altså det er jo meget nemmere for mig at købe den lejlighed til 230.000kr og det er jo heller ikke nær så mange penge, som at skulle låne en million :) Men jeg ville da også købe det sted hvor jeg skal bo. Har efterhånden opgivet det, med at fremleje en lejlighed i Sverige. Men skulle jeg endelig købe noget sammen med mine forældre, skulle det nok være jeg kunne lokke dem til at kigge på nogle nybyggerier. De er nok ca 50% dyrer men så får man da en lejlighed man aldrig vil af med (Altså i Malmø) har kigget inde på www.bjurfors.se og de har nogle flotte ting som er nybyggeri. Alt er bare solgt på forhånd hehe. jeg vælger nok at købe lejlighed nede ved Lygten til de 230.000kr både fordi det er billigere og fordi jeg nemmere kan blive gældsfri og samtidig opnå en lille pæn stigning som en andel jo. Og så må jeg se på Malmø om nogle år (hvor det sikkert er for sent mht priserne) og se om der er noget nybyggeri der er muligt at flytte ind i. Fordi det er virkelig flotte nye boliger der bygges hist og pist.
thsk Besvaret June 7, 2006 Rapporter Besvaret June 7, 2006 Et tip, meld dig ind i VIP køen på www.JM.se og den interne kø på www.scb.se. Disse to firmaer tilbyder nybyggede bostadsrætter over hele Sverige, så at man købe lejlighederne før de er færdige. Jeg købte fx. min lejlighed i 2004. Betaling var først ved indflytning næsten 2 år senere, så groft sagt kan man sige at man med en beskeden betalning, jeg mener det var ca. 100 000 DK, fik prisen låst på niveauet år 2004. Jeg vil tro at SCB gør på samme måde. Jeg har siden lejligheden blev færdig fremlejet den uden de større problemer.
Martin R Besvaret June 7, 2006 Rapporter Besvaret June 7, 2006 Jeg vil også som de andre skriver købe bolig for at bo der... Men når det er sagt så er en andelsbolig i DK nok ikke altid den bedste placering af penge rent opsparingsmæssigt. Dette skyldes at mange andelsforeninger er "rigtige" andelsforeninger, hvor man ikke er så vild med at opskrive andelskronen. Man får dog tit en billig husleje, og skal ikke låne så meget. Så det er meget et spørgsmål om ens økonomiske formåen. Og om man kan tænke sig at flytte til Sverige....
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu