Nif Skrevet June 7, 2006 Rapporter Skrevet June 7, 2006 Er det helt det samme som i DK ? Nu kommer der lige nogle ord som jeg ikke lige kan stave til. En barnmoske (sådan hører jeg ordet som er personen der undersøger.) følger pigen som er gravid hvor det derefter overtages af en sundhedspejeske når barnet er født. Korrekt ? En nakkefoldscanning som jeg tror det hedder bliver udført i dk som noget "nyere". Bliver dette gjort i S. Koster hele denne proces noget eller free som i DK. Noget man skal være opmærksom på hvis man kun har et a4 papir med personnummer på den gravide? :confused:
ccdj Besvaret June 7, 2006 Rapporter Besvaret June 7, 2006 Er det helt det samme som i DK ? Nu kommer der lige nogle ord som jeg ikke lige kan stave til. En barnmoske (sådan hører jeg ordet som er personen der undersøger.) følger pigen som er gravid hvor det derefter overtages af en sundhedspejeske når barnet er født. Korrekt ? En nakkefoldscanning som jeg tror det hedder bliver udført i dk som noget "nyere". Bliver dette gjort i S. Koster hele denne proces noget eller free som i DK. Noget man skal være opmærksom på hvis man kun har et a4 papir med personnummer på den gravide? :confused: Hej Nif En Barnmorska er ligesom en dansk jordmoder.... Som gravid i Sverige forgår alt "kontrol" med graviditeten hos nærmeste MVC eller BVC (mödravårdscentral eller barnvårdcentral) dvs. ikke hos både egen læge og jordemoder som i dk. kig evt. på www.gravid.se NF- scanning eller nakkefolds scanning som det hedder, bliver ikke tilbudt til kvinder i Sverige. Medmindre der er særlige omstændigheder dvs. at man er over 35 eller der af anden grund skulle have forhøjet risiko, for at få et barn med downs syndrom. så vil man have det i Sverige betaler man selv. Jeg fik det lavet i Danmark på Herlev sygehus ringede bare og bestilte en tid!! :th2: hvis den gravide har et svensk personnummer skulle der ikke være nogen problemer, man kan bestille en patientbricka (lidt ligesom et sygesikringskort) hos sin vårdcentral. Her står ens personnummer og den adresse man er registreret med hos folkbokföringen, det er det der bliver brugt når der skrives vandrejournal hos MVC. smil fra Christina
Nif Besvaret June 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret June 7, 2006 Hej Nif En Barnmorska er ligesom en dansk jordmoder.... Som gravid i Sverige forgår alt "kontrol" med graviditeten hos nærmeste MVC eller BVC (mödravårdscentral eller barnvårdcentral) dvs. ikke hos både egen læge og jordemoder som i dk. kig evt. på www.gravid.se NF- scanning eller nakkefolds scanning som det hedder, bliver ikke tilbudt til kvinder i Sverige. Medmindre der er særlige omstændigheder dvs. at man er over 35 eller der af anden grund skulle have forhøjet risiko, for at få et barn med downs syndrom. så vil man have det i Sverige betaler man selv. Jeg fik det lavet i Danmark på Herlev sygehus ringede bare og bestilte en tid!! :th2: hvis den gravide har et svensk personnummer skulle der ikke være nogen problemer, man kan bestille en patientbricka (lidt ligesom et sygesikringskort) hos sin vårdcentral. Her står ens personnummer og den adresse man er registreret med hos folkbokföringen, det er det der bliver brugt når der skrives vandrejournal hos MVC. smil fra Christina :rose: Super tak ;o)
Mc.Kinnell Besvaret June 7, 2006 Rapporter Besvaret June 7, 2006 Tror I øvrigt også at man er oftere ved BM i Sverige end i DK Uge 10 - indskrivning hos BM Uge 12 - læge besøg ved behov Uge 18 - Ultralyd Uge 25 - BM Uge 28 - Bm + glykosebelastning Uge 31 - BM Uge 33 - Ultralyd + BM Uge 36 - Lægebesøg ved behov Uge 35,37,39,41 BM Held og lykke med den kommende. Mc.Kinnell - mor 02,05,06 alle i Ystad
Nulla Besvaret June 7, 2006 Rapporter Besvaret June 7, 2006 Jeg fik altså en nakkefoldsscanning gratis, og jeg var ikke over 35 Kan klart anbefale det svenske system, fik flere scanninger gratis og meget fin behandling af barnmorskaen :)
Just Looking Besvaret November 28, 2006 Rapporter Besvaret November 28, 2006 Har brug for lidt hjælp - håber at der er nogen der kan hjælpe Er der nogen af jer der ved om der er mulighed for at få de forskellige lægetjek i danmark(hvis man er gravid). Jeg arbejder i danmark men bor i sverige...
Guest Trine Besvaret November 28, 2006 Rapporter Besvaret November 28, 2006 Har brug for lidt hjælp - håber at der er nogen der kan hjælpe Er der nogen af jer der ved om der er mulighed for at få de forskellige lægetjek i danmark(hvis man er gravid). Jeg arbejder i danmark men bor i sverige... Hvis du er grænsegænger og har det gule papbevis, så har du ret til behandling i DK, også i forbindelse med graviditet.
nielsen.se Besvaret November 28, 2006 Rapporter Besvaret November 28, 2006 Har brug for lidt hjælp - håber at der er nogen der kan hjælpe Er der nogen af jer der ved om der er mulighed for at få de forskellige lægetjek i danmark(hvis man er gravid). Jeg arbejder i danmark men bor i sverige... Du kan henvende dig til alle læger i danmark, men det er desværre ikke alle der er lige samarbejdsvillige. Det er heller ikke alle der overhovedet vil tage dig. Du skal være opmærksom på at du ikke får en vandrejournal. Hvis du planlægger at føde i danmark skal du overveje fordele og ulemper. Bor du i sverige er der langt med veer til en dansk hospital.. Der er langt til de danske mødregrupper, der er langt til den danske børnelæge. I sverige er der flere besøg hos jordemoderen, du er tættere på alt, mødregruppe, hospital, læge. I sverige er der dobbelt så mange mennesker som i danmark, bedre erfaring måske. Søg herinde eller på google efter dk-mor-i-malmö de kan hjælpe meget.
Just Looking Besvaret November 29, 2006 Rapporter Besvaret November 29, 2006 Hvis du er grænsegænger og har det gule papbevis' date=' så har du ret til behandling i DK, også i forbindelse med graviditet.[/quote'] Jeg har det gule bevis og bruger det danske lægesystem.... så det lyder godt a jeg har ret til behandling i dk...
Just Looking Besvaret November 29, 2006 Rapporter Besvaret November 29, 2006 Du kan henvende dig til alle læger i danmark, men det er desværre ikke alle der er lige samarbejdsvillige. Det er heller ikke alle der overhovedet vil tage dig. Du skal være opmærksom på at du ikke får en vandrejournal. Hvis du planlægger at føde i danmark skal du overveje fordele og ulemper. Bor du i sverige er der langt med veer til en dansk hospital.. Der er langt til de danske mødregrupper, der er langt til den danske børnelæge. I sverige er der flere besøg hos jordemoderen, du er tættere på alt, mødregruppe, hospital, læge. I sverige er der dobbelt så mange mennesker som i danmark, bedre erfaring måske. Søg herinde eller på google efter dk-mor-i-malmö de kan hjælpe meget. mange tak for din hjælp... jeg har søgt efter det du har skrevet og fandt frem til en masse nyttig links. efter det jeg har læst mig frem til ser det ud som om at der er en masse som der har haft gode erfaringer med det svenske system. så måske kan det godt betale sig at vælge lægehjælp i sv frem for dk. så har du også ret mht afstanden til de danske hospitaler
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu