Jump to content

Recommended Posts

Skrevet
:eek: Puha værdien på den svenske krone stiger og stiger for tiden. Kursen er nu den højeste i det sidste år og siden den 19/6 er den steget ca. 1 kr/100 sek. Jeg står selvfølgelig og skal overføre handpenning på mandag via min danske netbank i Nordea. Er der nogen der ved om dette bliver til fredagens noterede eftermiddagskurs hvis man gør det mandag formiddag før bankens cut-off tidspunkt? Hvis ikke - hvilken kurs er det så til? Og hvad hvis det gøres om eftermiddagen efter cut-off? Jeg har forgæves forsøgt, at få svar fra Nordeas hotline, men de vidste absolut ingen ting:mad:
Besvaret

Ja det er interessant når man tænker på renteforskellen mellem EU og S så burde det jo bevæge sig modsat.... :confused: Mht kurser, så er jeg næsten sikker på at du hvis du laver overførslen mandag formiddag, før cut off. Så ligger din overførsel og venter på nationalbankens noteringskurs kommer, og derefter køre betalingen igennem. Cut-off er vist mere ift. at få betalingen afregnet, noget med clearingen af betalingen.... Men ellers se om du kan få den til spotkurs, den bevæger sig hele tiden.....

Besvaret

Hvad der sker med den svenske krone afhænger helt af, hvilket tidsperspektiv, man anlægger. Fem år: Den svenske krone er svækket i forhold til euro mm. på grund af en svag økonomi, der ikke rigtig kommer sig, som man havde forventet. De alvorlige strukturproblemer uløste og dårligt nok erkendt. Et år: Et halvt års tid med et renteniveau væsentligt under Euroland og deraf følgende underkurs erstattes med renter, der følger ECB nærmere. Kursen vender derfor tilbage til det "normale" niveau. En uge: It's like a roller coaster; sometimes you are up, sometimes you are down... :)

• 1 month later...
Besvaret
Hvad der sker med den svenske krone afhænger helt af, hvilket tidsperspektiv, man anlægger. Fem år: Den svenske krone er svækket i forhold til euro mm. på grund af en svag økonomi, der ikke rigtig kommer sig, som man havde forventet. De alvorlige strukturproblemer uløste og dårligt nok erkendt. Et år: Et halvt års tid med et renteniveau væsentligt under Euroland og deraf følgende underkurs erstattes med renter, der følger ECB nærmere. Kursen vender derfor tilbage til det "normale" niveau. En uge: It's like a roller coaster; sometimes you are up, sometimes you are down... :)
Ham Nils, som åbentbart er synsk (jf. ovenstående), hvad er egentlig hans profession? - han udtaler sig gerne (og ofte!) som om han har en fortræffelig og ufejlbar viden.
Besvaret
Ham Nils' date=' som åbentbart er synsk (jf. ovenstående), hvad er egentlig hans profession? - han udtaler sig gerne (og ofte!) som om han har en fortræffelig og ufejlbar viden.[/quote'] Til din orientering, så behøver man ikke være synsk for at fortælle, hvad der er sket i fortiden, sådan som jeg gør i indlægget. ;) Du er velkommen til at udfordre mine iagttagelser med dine egne iagttagelser. Jeg kan røbe så meget, at min profession ligger inden for håndtering af information. :)
Besvaret
Ham Nils' date=' som åbentbart er synsk (jf. ovenstående), hvad er egentlig hans profession? - han udtaler sig gerne (og ofte!) som om han har en fortræffelig og ufejlbar viden.[/quote'] Brug de svar som de forskellige indlæg som du kan bruge...du må meget gerne være uenig med holdninger og betragtninger. Hele debat forummet er bygget op omkring, at vi kan hjælpe hinanden. Efter min opfattelse er det sjældent jeg oplever bedre viden og doceren her på debatten. Men stor hjælpsomhed og mange gode og dårlige erfaringer, som kan hjælpe os andre. Men selvfølgelig er det altid godt at have en kritisk sans.... Nils´mange betragtninger og store arbejde med at samle en hel række gode råd og observationer har både jeg og mange andre haft glæde af. Se bla. på http://pendler.scanianet.dk/ Med venlig hilsen Ole Kristensen
Besvaret
Nils´mange betragtninger og store arbejde med at samle en hel række gode råd og observationer har både jeg og mange andre haft glæde af. Se bla. på http://pendler.scanianet.dk/ Med venlig hilsen Ole Kristensen
Helt enig - dette forum har været guld værd for vores beslutning om at flytte over :thumbup: og er en stadig kilde af værdifuld information. Hermed benyttes lejligheden også til generelt at sige tak:love2: til alle for jeres viden og lyst til at dele denne
Besvaret
Brug de svar som de forskellige indlæg som du kan bruge...du må meget gerne være uenig med holdninger og betragtninger. Hele debat forummet er bygget op omkring, at vi kan hjælpe hinanden. Efter min opfattelse er det sjældent jeg oplever bedre viden og doceren her på debatten. Men stor hjælpsomhed og mange gode og dårlige erfaringer, som kan hjælpe os andre. Men selvfølgelig er det altid godt at have en kritisk sans.... Nils´mange betragtninger og store arbejde med at samle en hel række gode råd og observationer har både jeg og mange andre haft glæde af. Se bla. på http://pendler.scanianet.dk/ Med venlig hilsen Ole Kristensen
Hvorfor ikke tage kontakt til nogle af svenskerne i dit kommende område og spørge dem til råds... http://pendler.scanianet.dk/ jo ikke helt uden fejl, og ofte bærer tingene derinde alt for meget præg af en ønsket "bare det var som i DK" - bl.a. hele afsnittet omkring boligbeskatning osv. Snak hellere med svenskerne - så lærer du både sproget og så giver det jo også en bedre integration ;) - hvis det jo altså lige er det man ønsker.......
Besvaret
Hvorfor ikke tage kontakt til nogle af svenskerne i dit kommende område og spørge dem til råds... http://pendler.scanianet.dk/ jo ikke helt uden fejl, og ofte bærer tingene derinde alt for meget præg af en ønsket "bare det var som i DK" - bl.a. hele afsnittet omkring boligbeskatning osv. Snak hellere med svenskerne - så lærer du både sproget og så giver det jo også en bedre integration ;) - hvis det jo altså lige er det man ønsker.......
Hvis du hellere vil snakke med svenskerne.... hvad fanden laver du så herinde......
Besvaret
Helt enig - dette forum har været guld værd for vores beslutning om at flytte over :thumbup: og er en stadig kilde af værdifuld information. Hermed benyttes lejligheden også til generelt at sige tak:love2: til alle for jeres viden og lyst til at dele denne
Hvorfor ikke spørge naboen eller andre svenskere - det er jo trods alt dem der kender tingene bedst :-) Samtidig giver det jo også en god integration, og så lærer man sproget rigtigt godt - og det er jo det man er interesseret i, når man flytter til Sverige ik
Besvaret
Hvorfor ikke spørge naboen eller andre svenskere - det er jo trods alt dem der kender tingene bedst :-) Samtidig giver det jo også en god integration, og så lærer man sproget rigtigt godt - og det er jo det man er interesseret i, når man flytter til Sverige ik
Det har vi skam også rig lejlighed til nu. Vi har købt hus, flytter først ind om 4 mdr. men har været ovre flere gange og besøge sælger. De er lokale svenskere og har ydet en top-service for os. Inviteret til grill en aften så vi kunne opleve hus, have og pool med aftenstemning og lys, cyklet rundt med os i området, udpeget gode bade- og picnic steder med meget mere. Så bedre hjælp er svær at tænke sig. Heldigvis flytter de ikke mere end 400 m væk, så vi har vores første svenske netværk på plads allerede :th2: Jeg har været rigtig glad for at kunne finde svar på mange spørgsmål her på sitet INDEN vi kastede os ud i at købe :love: Og selv om jeg ikke skriver det så godt, så taler jeg faktisk et ret godt skånsk, hvilket har været en stor hjælp hele vejen igennem.
Besvaret
Hvis du hellere vil snakke med svenskerne.... hvad fanden laver du så herinde......
:laugh: undrer mig.... og funderer på hvordan en stor bil kan trække så meget i en, at man vil flytte til et land man ikke vil have noget at gøre med..
Besvaret
:laugh: undrer mig.... og funderer på hvordan en stor bil kan trække så meget i en' date=' at man vil flytte til et land man ikke vil have noget at gøre med..[/quote'] Og hvad så med alle dem der bor her og tager "gud hjælpe dem" DSB på job, og stadig vil snakke med danskere..... Hva så med dem som har en stor bil og både snakker med danskere og svenskere, ja jeg kunne blive ved.... Det er nu engang nemmere at søge info på det sprog man er opvokset med, og igennem ligesindede mennesker som har selv har prøvet de ting man skal igennem.... Tvivler på at nogle svenskere kan hjælpe mht SKAT og andre ting..... , så Cloe .... tænke tænke... hvorfor mon andre danskere søger andre danskere her hinsidan.....
Besvaret
Det har vi skam også rig lejlighed til nu. Vi har købt hus, flytter først ind om 4 mdr. men har været ovre flere gange og besøge sælger. De er lokale svenskere og har ydet en top-service for os. Inviteret til grill en aften så vi kunne opleve hus, have og pool med aftenstemning og lys, cyklet rundt med os i området, udpeget gode bade- og picnic steder med meget mere. Så bedre hjælp er svær at tænke sig. Heldigvis flytter de ikke mere end 400 m væk, så vi har vores første svenske netværk på plads allerede :th2: Jeg har været rigtig glad for at kunne finde svar på mange spørgsmål her på sitet INDEN vi kastede os ud i at købe :love: Og selv om jeg ikke skriver det så godt, så taler jeg faktisk et ret godt skånsk, hvilket har været en stor hjælp hele vejen igennem.
OK. :th2: Det er heller ikke nogen kritik, jeg undrer mig bare over, at der findes personer herinde der har taget "patent" på hvordan tingene er. Jeg har haft besvaret nogle indlæg hvorefter "kongerne" har beskravet med LØSNINGEN. Ofte har min klide været min kæreste (svensker) som trods alt har levet hele livet herovre - men alligevel har jeg "taget fejl". Derudover så syntes jeg samtidig det er mærkeligt at nogle danskere ukritisk tager al information herindefra (fordi der ER fejl). Man kan jo bare (som jer) hører nogle af de indfødte, men der er jo nok mange som ikke vil have noget med dem at gøre..... desværre for alle!
Besvaret
:laugh: undrer mig.... og funderer på hvordan en stor bil kan trække så meget i en' date=' at man vil flytte til et land man ikke vil have noget at gøre med..[/quote']Jeg tror vist vi har fattet din ensporede opfattelse af folk der flytter til Sverige. :rolleyes: Som du selv skrev, så bør der være en vis procentdel af saglige indlæg herinde. Du hæver ihvertfald ikke gennemsnittet *ler*
Besvaret
Og hvad så med alle dem der bor her og tager "gud hjælpe dem" DSB på job, og stadig vil snakke med danskere..... Hva så med dem som har en stor bil og både snakker med danskere og svenskere, ja jeg kunne blive ved.... Det er nu engang nemmere at søge info på det sprog man er opvokset med, og igennem ligesindede mennesker som har selv har prøvet de ting man skal igennem.... Tvivler på at nogle svenskere kan hjælpe mht SKAT og andre ting..... , så Cloe .... tænke tænke... hvorfor mon andre danskere søger andre danskere her hinsidan.....
Nu ikke så spydig! Den med bilen var jo kun synonymt med alle de ting man kan få i sverige som man ikke kan få i DK - og selvfølgelig er min kritik jo heller ikke rettet imod alle emnerne herinde (som bl.a. SKAT :th2: ), men jeg stiller mig bare spørgende overfor, hvorfor nogle personer tager ALT herinde for "gode varer" også dem som måske ikke er helt korrekte, man kunne jo i stedet snakke med naboen (ham der spiser Korv ), og så til gengæld få expert-hjælp!. :o
Besvaret
Jeg tror vist vi har fattet din ensporede opfattelse af folk der flytter til Sverige. :rolleyes: Som du selv skrev, så bør der være en vis procentdel af saglige indlæg herinde. Du hæver ihvertfald ikke gennemsnittet *ler*
Jeg tror desværre ikke du har læst mine indlæg...
Besvaret
Nu ikke så spydig! Den med bilen var jo kun synonymt med alle de ting man kan få i sverige som man ikke kan få i DK - og selvfølgelig er min kritik jo heller ikke rettet imod alle emnerne herinde (som bl.a. SKAT :th2: ), men jeg stiller mig bare spørgende overfor, hvorfor nogle personer tager ALT herinde for "gode varer" også dem som måske ikke er helt korrekte, man kunne jo i stedet snakke med naboen (ham der spiser Korv ), og så til gengæld få expert-hjælp!. :o
Tja jeg tror nu ikke jeg skal spørge mine naboer, men det er en helt anden ting, du kan da heller ikke være sikker på at en svensker kender reglerne til punkt og prikke, udgangspunktet må selvfølgelig være bedre , men der er da ingen garanti.... Du kender vel heller ikke alle regler i DK..... Jeg mener bare at det er noget nemmere at snakke med nogen som har været det samme igennem.... så er det bare en bonus at vi snakker samme sprog.....
Besvaret
Tja jeg tror nu ikke jeg skal spørge mine naboer' date=' men det er en helt anden ting, du kan da heller ikke være sikker på at en svensker kender reglerne til punkt og prikke, udgangspunktet må selvfølgelig være bedre , men der er da ingen garanti.... Du kender vel heller ikke alle regler i DK..... Jeg mener bare at det er noget nemmere at snakke med nogen som har været det samme igennem.... så er det bare en bonus at vi snakker samme sprog.....[/quote'] Må man være fræk at høre hvorfor du ikke kan snakke med naboerne???
Besvaret
Må man være fræk at høre hvorfor du ikke kan snakke med naboerne???
Ja den ene er alkoholiker , og den anden kan ikke svensk.... er det svar nok.... resten af opgangen har bare ondt i røven over man har lidt dadler... der findes dog enkelte flinke i min opgang...... Jeg er så heldig med mine naboer ..... snakker dog med nogle andre fra de andre opgange....
Besvaret
Jow...faktisk. Det er meget få ting jeg ikke læser herinde ;) Din tone var bare sådan generelt negativ og over-skeptisk, indtil du fortsatte med "OK. Det er heller ikke nogen kritik, jeg undrer mig bare over..." Selvfølgelig er ingen af os altvidende herinde. Men nogle har bare mere at ha´ det i end andre. Selv SKAT kan ikke finde ud af deres egne regler. Hvordan kunne du så forvente en 100% korrekt Sunddebat? Lettere naivt, eller også - som jeg troede først - var du bare mavesur, og gik igang med at hakke på vores faste skribenter, istedet for at være så saglig som du selv efterlyste. Fred være med dét...nu ser vi alle frem til dine korrektioner og guldkorn. Kom glad - det er derfor vi er herinde :th2:
Besvaret
Tja jeg tror nu ikke jeg skal spørge mine naboer' date=' men det er en helt anden ting, du kan da heller ikke være sikker på at en svensker kender reglerne til punkt og prikke, udgangspunktet må selvfølgelig være bedre , men der er da ingen garanti.... Du kender vel heller ikke alle regler i DK..... Jeg mener bare at det er noget nemmere at snakke med nogen som har været det samme igennem.... så er det bare en bonus at vi snakker samme sprog.....[/quote'] nej selvfølgelig kender jeg ikke alle reglerne i DK - men jeg vil meget let kunne finde ud af dem, hvis min nabo kom og spurgte (måske en svensker hvis jeg boede i DK...?). Samtidig ville jeg bidrage til integration af ham i DK... Men der er vel ikke mere at sige i den sag efterhånden, jeg stillede mig spørgende og det skulle jeg måske ikke have gjort.:rolleyes:
Besvaret
Det har jeg!! Hold nu kæft, debatten og pendlerguiden er IKKE officielle sites der er revideret. Det er almindelige mennesker der prøver at hjælpe hinanden så godt de kan. Tydeligvis fordi myndighederne ikker er skide gode til selv at kunne reglerne. Det er da fantastisk dine naboer og svenske venner ved alt om øresundspendling, skat, børnepengeregler og barsel. Mine gør ikke!!!! SkatØresund gør ikke, Øresunddirect gør ikke, kommunerne gør ikke.....Nils gør heller ikke man han giver sit bud så godt han kan... brug det du kan/vil og luk ørerne (og røven) for resten, tak.
Besvaret
Det har jeg!! Hold nu kæft, debatten og pendlerguiden er IKKE officielle sites der er revideret. Det er almindelige mennesker der prøver at hjælpe hinanden så godt de kan. Tydeligvis fordi myndighederne ikker er skide gode til selv at kunne reglerne. Det er da fantastisk dine naboer og svenske venner ved alt om øresundspendling, skat, børnepengeregler og barsel. Mine gør ikke!!!! SkatØresund gør ikke, Øresunddirect gør ikke, kommunerne gør ikke.....Nils gør heller ikke man han giver sit bud så godt han kan... brug det du kan/vil og luk ørerne (og røven) for resten, tak.
Det var da forfærdeligt negativt indlæg - hvis du læser hvad jeg har skrevet, og gerne det som jeg kommenterer på i det aktuelle tilfælde, var du måske ikke så negativ, eller?? Jeg kunne ikke lade være: Det er da fantastisk dine naboer og svenske venner ved alt om øresundspendling, skat, børnepengeregler og barsel. Mine gør ikke!!!! SkatØresund gør ikke, Øresunddirect gør ikke, kommunerne gør ikke.....Nils gør

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...