Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har været på visning i Lindeborg idag og så en rigtig god, men i forhold til budgettet lidt dyr lejlighed, og nu rejser der sig et par spørgsmål. Jeg fik at vide at jeg/man først kunne overtage den til februar 2007, hvilket jo er en del tid at vente, men trods alt ok. 1) hvad med lånet i banken? Betaler jeg de 10% nu og skal ikke spekulere mere på det at låne resten indtil før vi flytter, eller skal jeg også have lånet på plads nu? (jeg regner med at den sidste er mest sandsynlig) 2) Jeg spørger altid om dette, men hvordan er parkeringssituation i Lindeborg? er der nogen der har nogen erfaringer? Mægleren vidste det ikke, men skød på 1-3 måneder. Jeg vil dog gerne være sikker... 3) Kan nogen af Jer fortælle mig hvor meget deres lejligheder er steget i Lindeborg det sidste års tid eller 2? Når den nu er lidt dyrere end forventet, begynder man jo at se det fra en lidt mere investeringsagtig vinkel :) 4) Udover hvad "banksælgere" vil sige, hvad vi I så anslå at husstandsindkomsten for 2 personen skal være for at købe en lejlighed til ca. 1 million SEK med 3000 SEK i hyra? Gerne svar ud fra egne erfaringer, stoler ikke altid lige meget på bankerne Mange spørgsmål, I know, men vi har trods alt aldrig været så tæt på at springe ud i boligmarkedet På forhånd tak

Besvaret
Jeg fik at vide at jeg/man først kunne overtage den til februar 2007, hvilket jo er en del tid at vente, men trods alt ok. 1) hvad med lånet i banken? Betaler jeg de 10% nu og skal ikke spekulere mere på det at låne resten indtil før vi flytter, eller skal jeg også have lånet på plads nu? (jeg regner med at den sidste er mest sandsynlig)
Hvorfor spurgte du ikke mægleren? Du lægger de 10% og resten ved overtagelsen.
4) Udover hvad "banksælgere" vil sige, hvad vi I så anslå at husstandsindkomsten for 2 personen skal være for at købe en lejlighed til ca. 1 million SEK med 3000 SEK i hyra? Gerne svar ud fra egne erfaringer, stoler ikke altid lige meget på bankerne
Det handler jo ikke så meget om hvad andelen koster, men hvad du har tilbage når alle faste omkostninger er betalt. Dvs. det kommer helt an på alt det der kommer ved siden af lejligheden. Skal I have 1-2 biler :thumbup:, tage toget :scared:, har i gæld ved siden af der skal betales af, skal have min. 5 uger i udlandet hvert år osv osv.. Min bankrådgiver mente jeg skulle have 5000 om måneden når alle faste omkostninger er betalt, men jeg mener selv jeg skal have min. 8000 - så det kommer helt an på hvad ens vaner er. De andre to spørgsmål kan jeg ikke rigtigt svare på, da jeg ikke kender til området.
Besvaret
1) hvad med lånet i banken? Betaler jeg de 10% nu og skal ikke spekulere mere på det at låne resten indtil før vi flytter, eller skal jeg også have lånet på plads nu? (jeg regner med at den sidste er mest sandsynlig) 3) Kan nogen af Jer fortælle mig hvor meget deres lejligheder er steget i Lindeborg det sidste års tid eller 2? Når den nu er lidt dyrere end forventet, begynder man jo at se det fra en lidt mere investeringsagtig vinkel :) 4) Udover hvad "banksælgere" vil sige, hvad vi I så anslå at husstandsindkomsten for 2 personen skal være for at købe en lejlighed til ca. 1 million SEK med 3000 SEK i hyra? Gerne svar ud fra egne erfaringer, stoler ikke altid lige meget på bankerne
1. Jeg udbetalte 10% til min lejlighed som lå i "depot" på en konto hos mægleren. De blev så overført til mæglerens "rigtige konto", altså decideret indbetalt, da jeg blev godkendt i boligforeningen. Ved ikke om det er sådan der hvor du har kigget på lejlighed, men generelt fungerer det sådan, at man lægger en sum penge, i depot, indtil man bliver godkendt i boligforeningen - hvilket plejer at være en formsag. Jeg har ikke fået mit lån endnu men er dog blevet godkendt til lånet - mangler bare oprettelsen af de resterende 90 % af købet. Det er nok en god ide i hvert fald, at være forhåndgodkendt af en bank. 3. Don't know men ved at en lejlighed som min, i Malmø syd, er steget 25.000 SEkr. de sidste 2 mdr. - og har ikke engang overtaget den endnu :D 4. Svært at sige!
Besvaret
ved at en lejlighed som min' date=' i Malmø syd, er steget 25.000 SEkr. de sidste 2 mdr. - og har ikke engang overtaget den endnu :D [/quote']Hvordan har du regnet dét ud? Går ud fra det bare er et gæt, udfra andre priser i området? (...som jo sagtens kan sættes 40% for højt af en "smart" mægler, bare for at få nogle lejligheder at sælge)
Besvaret

Louise, nu tænkte jeg lige over du skriver 1,4 mio dkk. Hvad er det for et beløb? og hvordan er du kommet frem til det? For umiddelbart ville jeg tro at hvis du har brug for dine forældre til at kautionere eller stå for en del af lånet, vil det være lidt optimistisk at købe i Västra Hamnen eller Limhamn Ön. Du skal stadig betale lån plus afgift til foreningen samt transport til Danmark. Skrev du ikke du var studerende eller bankelev et sted.... Desuden har jeg ikke gennemskuet hvordan en svensk bank ville tage det, hvis dine forældre (bosat i Danmark uden svenske personnumre) skulle være part i en bostadshandel.. Det er slet ikke for at tage modet fra dig, tværtimod, men Malmø er billig ikke gratis og VH og Limhamn er ingen af delene...

Besvaret
Hvordan har du regnet dét ud? Går ud fra det bare er et gæt' date=' udfra andre priser i området? (...som jo sagtens kan sættes 40% for højt af en "smart" mægler, bare for at få nogle lejligheder at sælge)[/quote'] Der er een der lige er blevet solgt til 25K over dét jeg gav... og priserne er steget min. 25K siden jeg købte... men ved det jo ikke kan bare se de er solgt og prissat min. 25K over ;)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...