Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Vi er en familie med 2 små børn i barnevognsalderen som flytter til Sverige 1. oktober. I den forbindelse skal vi have skiftet vores alt for lille men velkørende og økonomiske bil ud med en større og gerne ligeså økonomisk bil. Vi overvejer at købe en ny bil til op til 190.000 SEK. Vi er i tvivl om det skal være en Skoda Combi Octavia 1,9 TDI, Pegeut 307 SW HDI eller en Megane 1,5 hdci. Eller skal vi købe en 2-3 år gammel Volvo eller Saab kombi. Ole og Christina

Besvaret

Med Skoda Octavia får du en ret god bil baseret på en VW Golf undervogn. Den samme bruges iøvrigt af Audi A3. Så ingen tvivl om at Octavia'ens køreegenskaber er gode. En detalje er at afstanden mellem for og baghjul ikke er så stor og det går lidt ud over bagsæde pladsen, men det er jo også en "bred" bil. Det betyder til gengæld helt abnormt gode lastforhold. Octavia sedan har en halv kubikmeter lastrum! Så det bliver jo kun bedre med en combi ;) Derudover er Octavia'en blevet rost for sine køreegnskaber og en 1.9 TDI er også en helt ok motor (iøvrigt også fra VW). Du kunne evt. forkæle dig selv med et DSG Tiptronic automat gear, som du helt sikkert ikke vil fortryde. DSG giver dig et gearskifte på 80ms op og 800ms ned og imponerene hurtigt. Hvis du selv vil styre gearne skifter du den blot i +/- mode, hvor du kan skifte gear op og ned selv. Luksus! Derudover er brændstofsøkonomien ganske fornuftig! Nævnte jeg også at der er 2 zoners klima samt køleskab i handskerum og midterkonsol! Selvfølgelig er alufælge også standard hvis du er fornuftig nok til at købe elegance, ligesom rigelig med airbags og gode crashtests. Iøvrigt er ejere af nyindkøbte skodaer blandt de mest tilfredse bilejere. Men jeg kan ikke huske i hvilken undersøgelse det står. Personligt vil jeg holde mig fra de franske biler (blot en fordom jeg har). Derudover synes jeg at Volvo og Saab er nogle rigtigt seje biler med gode store motorer, men måske heller ikke de mest økonomiske i drift... Held og lykke med bilkøbet :th2:

Besvaret

Skoda er helt klart et godt alternativ. Med det budget du stiller op der vil jeg mene du IKKE skal gå efter en ny bil. Først og fremmest fordi du har en stor afskrivning på nye biler. Kig på biler der er 2-3-4 år gamle. Det er stadig gode biler der næsten er nye men til en mere fornuftig pris. Volvo som du selv nævner har aldrig været kendt for brændstof økonomi men er da lækre biler. Saab kender jeg ikke selv til.

Besvaret

BS har ret i at der er afskrivninger på en ny bil, men man får også noget for disse afskrivninger. Det vigtigste er vel at der ikke er en eller anden skjult fejl der bliver dyr at reperere. Du vil også opdage at det kun er de færeste forhandlere der har varedeklerationen liggende på en brugt bil, selvom de skal udfylde den. Selvfølgelig gør de alt for at skjule hvad fremtidige reperationer kommer til at koste indtil du har købt bilen. Jeg har personligt været ude for at kigge på en Bora hvor sælgeren hverken fortalte mig at den var direktimporteret og havde kørselsforbud. Sjovt nok fandt jeg først ud af det da jeg slog nummerpladen op i bilregisteret. Derfor mener jeg at man mod afskrivninger får en hvis form for tryghed ved at købe nyt. Jeg så iøvrigt en der satte sin et år gamle Skoda Fabia til salg og kun ville slå 17.000 kr af i forhold til nyprisen. Jeg tror nu nok at det er mere realistisk at regne med 20.000 - 25.000 kr afskrivning om året på en sprit ny Octavia. På den anden side er en Octavia jo en bil man kan have længe...

Besvaret

@Markowitch, du kan have ret i der kan være ting med brugte biler. Det er også derfor jeg mener man skal gå efter biler på 2-3-4 år da chansen er mindre for større reperationer. Dog er der ingen regler uden undtagelser. For det er jo mekanik vi har med at gøre. Man kan jo bede om at den brugte bil man har kig på bliver M-testet og hvis forhandleren ikke ønsker dette er det muligvis fordi han har noget at skjule. Ellers gider han ikke besværet. Men igen skal man se på hvor meget ny bil du får for 190k skr. Der får du ikke meget ny Octavia for.

Besvaret

Ja, BS - du har fuldstændig ret - Jeg havde glemt at beløbsgrænsen var 190.000. Det er bare rigtigt ærgeligt, for man godt kan få en Octavia Elegance 1.9 TDI DSG tiptronic til ca. 225.000 - 230.000 kr. Husk også at forhandleren kan give rabat, hvis han kan li dig :laugh: Ellers er jeg bare blevet træt af brugtvognsforhandlere. Det eneste de gør ved bilerne er at fylde bensin på. Næsten ingen jeg har set på har været klargjordt og havde en varedekleration. Jeg går ud fra at M-testen skal man først be om hvis man næsten er sikker på at købe bilen, da udgiften til testen skal betales af en selv? Jeg kan iøvrigt ikke forstå hvorfor forhandlerne ikke bare M-tester bilerne før salg. Så slipper de også for bøvl når skader viser sig 6 måneder efter salget (hvor en skade ikke kan antages at være til stede på købstidspunktet).

Besvaret
Vi overvejer at købe en ny bil til op til 190.000 SEK. Vi er i tvivl om det skal være en Skoda Combi Octavia 1' date='9 TDI, Pegeut 307 SW HDI eller en Megane 1,5 hdci.[/quote'] Vi har været ude og prøvekøre biler i dag... Peugeot 407 SW -> + Køreegenskaber + Udmærket motor med godt træk (det var 2.2'en vi kørte) + Glastaget er nice + 5* i NCAP crashtest + Motorvej støjsvagt og stabilt - Plasticlook inside inkl. wanna-be-metal paneler i plastic - Meget lav bagtil og smal bagklap - Irriterende bip-blåt lyd i blinkeren!! Peugeot 307 SW -> + God plads, også bagtil - bedre end 407SW + Man sidder godt i den + Glastaget er nice - En del støj i kabinen på motorvej - Ikke automatgear i dieseludgaven - Virker lidt billig i udførslen Octavia 2.0TDI DSG -> + Virker solid og lækker i kabinen + God plads + Køreegenskaber, motor og DSG gearet + Støjsvag på motorvej - Det er en Skoda Husk at medregne at man typisk har 3 års kaskoforsikring og 2 års fuld garanti på en ny bil. Med hensyn til diesel skal i også være opmærksomme på at de nye diesel biler der er Euro-2005 norm er væsentlig billigere i vægtafgift (jeg går ud fra at det også er brugte diesel biler i kigger på).
Besvaret

Vedr. Saab combi, så er jeg umådeligt tilfreds med min årgang 2000 Saab 9-5 Aero Automatic Combi ... dog skal lige siges at en 2.3T med 230hk ikke just er kendt for at være økonomisk at køre i. Specielt ikke når man lige har fået den og skal se hvad den lille sportknap på automatgeaeret mon kan ... Men, Saab laver også nogle ganske fornuftige diesel biler. Jeg kunne forestille mig at min næste bil bliver en spritny 9-5 3.0 TID, hvis de da stadig laver dem, når jeg ikke gider køre i Aero'en mere. Og efter et lille kig på Saab's website, kan afsløre at den eneste diesel de laver nu om dage, er en 1.9. :( Alternativt, kan man jo også få en E85 bil, hvor man jo kan spare en del penge på brændstoffet. En 9-5 er en ret stor bil, hvilket er godt til de af os der er 1,90 med lange stænger. Oceaner af benplads, selv til dem der skal sidde bagved mig, når jeg kører bilen.

Besvaret

Jeg ville klart købe en svensk bil, det er gode og solide biler, der fås også fornuftige priser på forsikringer hos saab eller volvo försäkring. Har selv lige tegnet en halv försäkring hos saab, til min saab 9000 fra 1997 til den fornuftige pris a 3932,- sv. kr. pr år!:th2: og så mener jeg at reservedele klart er billigere til en svensk bil end til andre mærker her i se.

Besvaret

Vi har 4 stk 9-5 på lager,så det er bare at komme forbi og se om der er noget i kan bruge.. Ps vi köre også med flytte tilbud så der er 2 års garanti på vores biler i August og september..:):)

Besvaret
Den garanti er det også på biler du tager hjem eller kun dem du har stående?
Jeg gir 6 mdr på biler vi tar hjem og 2 år på bilerne vi har på lager, der er jo nästen ingen penge tilbage når vi henter biler hjem,og vores garanti er meget dyr :):)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...