CAC Skrevet July 16, 2006 Rapporter Skrevet July 16, 2006 og hvad bør sådan en en ligge på når man overvejer en lejlighed? Der står nemlig "Inre reparationsfond är 3 290 kr." på den lejlighed vi vi kigger på!
Maria Besvaret July 16, 2006 Rapporter Besvaret July 16, 2006 Det er vist hvor mange penge der er indbetalt til denne reparations"konto", som man kan bruge hvis lejligheden skal repareres/ shines op. Da vi købte bostadsrat var der ingen fond, så vi skal feks selv ligge penge til side.
CAC Besvaret July 16, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 16, 2006 tilføjelse Tak for svaret Maria... der står også " Förmögenhetsvärde fn 210050 kr" hvad er der så?
Maria Besvaret July 16, 2006 Rapporter Besvaret July 16, 2006 Förmögenhets betyder formue/kapital Dette er heller ikke noget vi betaler i vores forening, men måske kan du få lidt hjælp ved at læse dette: Ämne: Förmögenhetsvärde och andelstal. Fråga: Vilken betydelse har förmögenhetsvärdet och andelstalet för en bostadsrätt Svar: Förmögenhetsvärdet är det skattemässiga värdet av din bostadsrätt som används vid förmögenhetsbeskattning och vid taxering av arvs- och gåvoskatt. Summan baserar sig på din andel av föreningens förmögenhet. Denna beräknas som föreningens tillgångar minus skulderna enligt det sista bokslutet som avslutades före den 1 juli under beskattningsåret. Vid gåva baserar sig gåvoskatten endast på förmögenhetsvärdet och inte på köpeskillingen vilket är en stor skattemässig fördel för de som vill till exempel ge förskottsarv till sina barn. Förmögenhetsskatten är 1,5 % av den beskattningsbara förmögenhet som överstiger 900.000 kr. Är du gift gäller summan för er båda tillsammans. Du skall varje år ta upp förmögenhetsvärdet i din deklaration. Du kan inte dra av något negativt förmögenhetsvärde, vilket kan uppkomma i starkt belånade föreningar. Vanligtvis meddelar din förening dig vad förmögenhetsvärdet är varje år. Det är dock inte någon skyldighet från föreningens sida. Andelstalet används för beräkningen av förmögenhetsvärdet. Detta procentvärde anger lägenhetens andel av förenings totala tillgångar och skulder. Är du spekulant på en lägenhet kan det vara intressant att multiplicera andelstalet med föreningens tillgångar och skulder för att se vad som faller på just den lägenheten, och även för att kunna räkna ut vad eventuella kostnadsökningar skulle innebära i avgiftshöjning för det aktuella objektet.
Guest carspar Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Indre underholdsfond er en konto til vedligehold af din lejlighed. Det er et levn fra i gamle dage hvor alle havde en såndan. I dag er det afskaffet men der er stadig boliger med penge på deres konto. Da du köbte bostadsrätten betalte du også for denne fond (eller fik den foräret). Du kan få pengene ud ved at tale med bestyrelsen i forbindelse med udgifter til vedligehold af din egen lejlighed. Det träkkes dog ikke penge fra dig til din konto mere så i fremtiden skal du selv betale alt vedligehold (präcis som i DK)
Nils Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Rigtigt, borset fra: Der er ikke længere skat på arv og gaver i Sverige. Grænsen for, hvornår man skal begynde at betale formueskat, går ved 1,5 millioner pr. person (og ikke 900.000). Grænsen for et par er altså tre millioner. Når der i teksten tales om "formue" er det kun formue i skatteteknisk forstand og ikke i egentlig forstand. Förmögenhetsvärdet kan ikke bruges til at vurdere værdien på lejligheden, sådan som det antydes, da tallet er beregnet ud fra ejendommens taxering/ejendomsvurdering - som kan adskille sig stærkt fra salgsværdien. :) Förmögenhets betyder formue/kapital Dette er heller ikke noget vi betaler i vores forening, men måske kan du få lidt hjælp ved at læse dette: Ämne: Förmögenhetsvärde och andelstal. Fråga: Vilken betydelse har förmögenhetsvärdet och andelstalet för en bostadsrätt Svar: Förmögenhetsvärdet är det skattemässiga värdet av din bostadsrätt som används vid förmögenhetsbeskattning och vid taxering av arvs- och gåvoskatt. Summan baserar sig på din andel av föreningens förmögenhet. Denna beräknas som föreningens tillgångar minus skulderna enligt det sista bokslutet som avslutades före den 1 juli under beskattningsåret. Vid gåva baserar sig gåvoskatten endast på förmögenhetsvärdet och inte på köpeskillingen vilket är en stor skattemässig fördel för de som vill till exempel ge förskottsarv till sina barn. Förmögenhetsskatten är 1,5 % av den beskattningsbara förmögenhet som överstiger 900.000 kr. Är du gift gäller summan för er båda tillsammans. Du skall varje år ta upp förmögenhetsvärdet i din deklaration. Du kan inte dra av något negativt förmögenhetsvärde, vilket kan uppkomma i starkt belånade föreningar. Vanligtvis meddelar din förening dig vad förmögenhetsvärdet är varje år. Det är dock inte någon skyldighet från föreningens sida. Andelstalet används för beräkningen av förmögenhetsvärdet. Detta procentvärde anger lägenhetens andel av förenings totala tillgångar och skulder. Är du spekulant på en lägenhet kan det vara intressant att multiplicera andelstalet med föreningens tillgångar och skulder för att se vad som faller på just den lägenheten, och även för att kunna räkna ut vad eventuella kostnadsökningar skulle innebära i avgiftshöjning för det aktuella objektet.
spinner Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Det er vist hvor mange penge der er indbetalt til denne reparations"konto"' date=' som man kan bruge hvis lejligheden skal repareres/ shines op.[/quote'] Er der en generel definition af hvad der laves på denne konto, eller er det individuelt for foreningerne? Vi har f.eks. lige lagt nyt gulvtæppe i stuen samt "restaureret" vores opbevaringsrum (malet og skiftet hylder ud), og spekulerer på om det kunne være betalt af den konto?
Gio Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Er der en generel definition af hvad der laves på denne konto' date=' eller er det individuelt for foreningerne? Vi har f.eks. lige lagt nyt gulvtæppe i stuen samt "restaureret" vores opbevaringsrum (malet og skiftet hylder ud), og spekulerer på om det kunne være betalt af den konto?[/quote']Gulvtæpper tror jeg ikke holder...men derimod maling og arbejde "på lejligheden" burde væe helt fint. Jeg har selv lidt over 3000,- stående på min, og skal have dem trukket ud til en opfriskning af min indglaserede balkon. Jeg regnede bare med at kontakte HSB (som min forening er en del af), og høre hvordan det foregår. Jeg går ud fra jeg bare skal præsentere dem for nogle vellignende byggemarkedskvitteringer, så burde den være hjemme. (?)
Fagerborn Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Hvis man køber en ny ''hård hvidevare'' kan man også få penge fra reparationsfonden. En opvaskemaskine f.eks.
fisker Besvaret August 2, 2006 Rapporter Besvaret August 2, 2006 ja, alt til din lejlighed, klinker til bade værelse, køle/fryseskab, trægulv, malling kan osse lade sig gøre, alle faste ting som bliver i lejligheden som hovedregl. Jacob
Pakwhan Besvaret October 4, 2007 Rapporter Besvaret October 4, 2007 Da jeg skulle købe min lejlighed stod der i udbudsmaterialet at der var en indre reparetionsfond på 4668,- Da jeg skulle overtage lejligheden blev der skrevet en Överlåtelseavtal hvor det også er nævnt at der er en indre reparationsfond på 4668,- pr 1/8 2005 , sælger under skrev på alle sider og jeg gjorde det samme. Nu står jeg og skal bruge nogle penge på istandsættelse af lejligheden men pengene er hævet af tidligere ejer 10/2 2006 19 dage før jeg skulle overtage lejligheden i min øjne er det brud på kontrakten, og uloveligt men hvor skal man henvende sig til Sælger eller mægleren ?
Humle Besvaret October 5, 2007 Rapporter Besvaret October 5, 2007 Indre underholdsfond er en konto til vedligehold af din lejlighed. Det er et levn fra i gamle dage hvor alle havde en såndan. I dag er det afskaffet men der er stadig boliger med penge på deres konto. Da du köbte bostadsrätten betalte du også for denne fond (eller fik den foräret). Du kan få pengene ud ved at tale med bestyrelsen i forbindelse med udgifter til vedligehold af din egen lejlighed. Det träkkes dog ikke penge fra dig til din konto mere så i fremtiden skal du selv betale alt vedligehold (präcis som i DK) Det er ikke afskaffet i min HSB forening. Vi betaler fortsat og så vidt jeg kan se er det ikke en frivillig ordning. Tømte ellers kontoen fornylig og købte ny frys/køl..
Pakwhan Besvaret November 22, 2007 Rapporter Besvaret November 22, 2007 Har snakket med mægleren, han mente at jeg skulle snakke med sælger. Sælger mente at han havde sagt det ihvertfalt til mægleren og bla. bla. Jeg snakkede så med mægleren igen da jeg den gang kun diskuterede det med ham og aldrig ville acceptere at fonden skulle bruges på en hoveddør (+ jeg skulle betale 3500,- = 8000 ialt ekstra) Mægleren har nu tilbudt at betale ca. 60% af indestående i fonden = 2500 kr. Det har jeg så accepteret.
evelyn Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Gulvtæpper tror jeg ikke holder...men derimod maling og arbejde "på lejligheden" burde væe helt fint. Jeg har selv lidt over 3000' date='- stående på min, og skal have dem trukket ud til en opfriskning af min indglaserede balkon. Jeg regnede bare med at kontakte HSB (som min forening er en del af), og høre hvordan det foregår. Jeg går ud fra jeg bare skal præsentere dem for nogle vellignende byggemarkedskvitteringer, så burde den være hjemme. (?)[/quote'] Hold da op. Det var da godt jeg faldt over dette emne. Der står vist at jeg skulle have et "förmögenhetsvärde" på lidt over 280.000 SEK og jeg har lige fået renoveret køkken og badeværelse og gang for lidt over 130.000SEK, går ud fra at jeg kan få de penge retur ved at henvende mig til bestyrelsen/foreningen med kvitteringerne for renovationen:-)
thn Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Hold da op. Det var da godt jeg faldt over dette emne. Der står vist at jeg skulle have et "förmögenhetsvärde" på lidt over 280.000 SEK og jeg har lige fået renoveret køkken og badeværelse og gang for lidt over 130.000SEK' date=' går ud fra at jeg kan få de penge retur ved at henvende mig til bestyrelsen/foreningen med kvitteringerne for renovationen:-)[/quote'] Det skal du nok ikke regne med. Læs lige tråden igen, der er forskel på Indre fond og förmögenhetsvärde
Humle Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Det skal du nok ikke regne med. Læs lige tråden igen' date=' der er forskel på Indre fond og förmögenhetsvärde[/quote'] haha...ja, tænk hvis vi alle kunne udbetalt lejlighedens förmögenhetsvärde til istandsættelser...
evelyn Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Nåh, crap. Troede lige. Nu har jeg også sendt mail til bestyrelse. Får garanteret afslag så Øv....
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu