Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

En kammerat og jeg var i Kbh for at få en dejlig middag. Når vi kommer tilbage til bilen, ser vi en lille fin p-afgift på bil. Det viser sig at, jeg har parkeret bilen ca. 21:50 og fået en bøde 21:58, altså 2 minutter før det er gratis at parkeret i det område (kl.22:00). Nu betaler jeg gerne når jeg parkere i indre by, men jeg var ikke klart over at betalings perioden var blevet udvidet (fra kl. 20:00 til 22:00) i Kbh siden sidst jeg havde være der. Betaler da også gerne en P-afgift, hvis jeg ikke havde så meget på fornemmelsen at det bare er en pengemaskine, og at de kære "kontrolløre" er provisionslønnet. Når man får en bøde for bare sølle 2 minutter bliver jeg sku gal i skralden. :fight: Nu går mit spørgsmål på. Hvad hvis jeg nægter at betale den bøde/afgift på de så fine 510 Dkr, hvad så? Jeg har en svensk bil, og bor så selvfølgelig i Sverige (arbejder i dk). Hvor godt arbejder de to lande sammen, når det kommer til sådan noget? Nogen erfaringer?

Besvaret

Lad være med at betale den - endnu... Se hvad der kommer af rykkere - hvis det ender med en "officielt udseende" der truer med Kronofogoden hvis du ikke betaler, så betal. Hvis ikke, så bare glem det.. Jeg har kun fået en enkelt i DK på en bil med svenske plader - den endte hos et engelsk firma der stod for at indkassere, og jeg skrev til dem at det kunne de glemme - og hørte aldrig mere.

Besvaret

De plejer nu at have meget godt styr på det, de bruger et dansk incasso firma der hedder lindorf. Og hvis grænsen hedder kl 22.00 hvordan skal de så bedømme det, er 10 min inden så også ok? eller måske 15 min. Forstå det nu ikke som om at jeg forsvare dem, for det må da være et af de mest latterlige job man kan få, men det er jo sat en grænse for der skal være noget at dømme efter.

Besvaret
De plejer nu at have meget godt styr på det, de bruger et dansk incasso firma der hedder lindorf. Og hvis grænsen hedder kl 22.00 hvordan skal de så bedømme det, er 10 min inden så også ok? eller måske 15 min. Forstå det nu ikke som om at jeg forsvare dem, for det må da være et af de mest latterlige job man kan få, men det er jo sat en grænse for der skal være noget at dømme efter.
Ja jeg er godt med på en regel er en regel. Men der må da også gerne være lidt fornuft i vanvidet :rolleye:
Besvaret

Jeg fik selv en p bøde i DK i november (parkerede en times tid uden at skænke p-skiven en tanke) og undlod at betale, men så her i april dumpede der en rykker fra et inkassofirma ind ad døren på SEK 660 + gebyrer. Jeg ringede derind og fik så fjernet gebyrerne men måtte betale de SEK 660. Jeg ville betale hvis jeg var dig, men et halvt års kredit er vel på den anden side heller ikke at kimse ad, selv om omregningskursen ikke var til min fordel!

Besvaret

Hvis jeg var dig ville jeg også betale, de har fået et temlig godt rykker system op at stå i københavns området, med et svensk inkasso firma og de skal nok komme efter dig, måske først om 4 måneder men de kommer. Lige da jeg flyttede over for 3 år siden fik jeg også en bøde og tænkte den gider jeg ikke betale;) og der kom aldrig en rykker. Så fik jeg en sidste sommer og tænkte fint jeg gør der samme, og vupti 1 måned senere var rykkeren der med rykker gebyr. Tror sku de har stramet en del op i Københavns området, der er jo pænt mange svenke biler:th2: Hvis jeg fik en p-bøde i Ribe tror jeg heller ikke at jeg ville betale:rolleyes:

Besvaret

SÅDAN SLIPPER DU FOR P-BØDER Opsigtsvækkende dom til glæde for danske bilister der får parkeringsafgifter af private p-selskaber. Tusindvis af danske bilister bør sende en venlig tanke til overlæge Niels Henrik Andersen, Viborg. • Sådan dømte dommeren i Viborg Print siden | Send siden AF KIM BARREN Den sejr han sammen med bilejernes organisation Forende Danske Motorejere, FDM, vandt over det private parkeringselskab CarPark kan blive en veritabel bombe under parkeringsselskabernes økonomi. Nu er det nemlig op til at de private parkeringsselskaber at bevise, at det er ejeren af bilen, der også har parkeret bilen ulovligt. Retten i Viborg frifandt nemlig Niels Henrik Andersen, da han kunne bevise, at det ikke var ham, der havde parkeret sin bil på en parkeringsplads i Århus en smuk julisommerdag 2001. På det tidspunkt befandt han sig nemlig på ferie Indonesien. Flere tusinde kilometer væk fra sin bil. Han afviste derfor påstanden fra Carpark om, at han hæftede for fejlparkeringen. Selv en trussel fra Carparks side om, at han selv kom til at betale p-afgiften, hvis han nægtede at oplyse, hvem der havde kørt bilen, havde ingen virkning på ham. Og fastholdt, at han ikke ville oplyse hvem der så havde parkeret hans Peugeot 106 i Århus. Det fik Carpark til at hive ham i retten. Men uden gevinst. Dommeren frifandt derfor Viborg-bilisten med henvisning til at der er tale om privat aftaleret. Det betyder, at aftalen kun vedrører parterne, nemlig føreren af bilen og parkeringsselskabet. Og ingen andre. Og da tredjemanden - i dette tilfælde Niels Henrik Andersen - ikke har ønsket at oplyse hvem der har kørt bilen, og da Carpark ikke har lovhjemmel til at kræve oplysninger fra ham, blev han frifundet, og slap for at betale parkeringsbøden på 490 kr. »Vi har hele tiden været overbeviste om, at de private P-korps ikke har haft hjemmel i deres krav, om at bilejeren skal oplyse om, hvem der har ført bilen. Derfor glæder vi os over dommen, som vi ser som meget principel. Det ses også af, at Carpark har hævet en lignende sag mod en anden bilist ved retten i Århus,« siger Lars Ellegaard, chef for FDMs juridiske afdeling. Dommen er også et eksempel på, at der gælder forskellige regler for politi og kommunale parkeringsvagter på den ene side og private parkeringsselskaber på den anden. Førstnævnte konstellation har via en beføjelse i Færdselsloven autorisation til at udstede parkeringsafgiften til bilens ejer. Og det uanset hvem der har været ude at køre. »Det er helt bevidst, at loven kun giver denne mulighed til politiet og de kommunale parkeringsvagter,« lyder vurderingen fra jurister. De private parkeringsselskaber skal derimod hente deres beføjelser i den almindelige kontraktret. Når føreren af en bil kører ind på et privat parkeringsanlæg, indgår han i kontraktretlig forstand en aftale med parkeringsselskabet om, at han skal overholde forskrifterne. Gør han ikke det, er selskabet i sin gode ret til at udskrive en parkeringsafgift. Men et grundlæggende princip i kontraktretten er, at aftalen kun gælder mellem de to parter, og derfor kan ejeren kun pålægges at betale, hvis det var ham, der førte bilen og dermed indgik aftalen. B.T. forsøgte forgæves at få en kommentar fra Carparks direktør Claus Rasmussen.

Lagt på www.bt.dk onsdag den 26. marts 2003, kl. 23:10 Denne har reddet mig en del gange

Besvaret

Interessant dom! Så per default skal man så bare benægte man har parkeret bilen hos dem, og så slipper man? Syret koncept, moralsk tvivlsomt. Og ender man i en bevis situation skal man bare stikke en kammerat en bajer og få ham til at sige "vi var sammen og så fodbold på TV".....

Besvaret
Interessant dom! Så per default skal man så bare benægte man har parkeret bilen hos dem, og så slipper man? Syret koncept, moralsk tvivlsomt. Og ender man i en bevis situation skal man bare stikke en kammerat en bajer og få ham til at sige "vi var sammen og så fodbold på TV".....
Jeps men husk at det kun gælder for private P selskaber som Carpark, europark osv. Så snart det er kommunens P vagt der har givet billetten er sagen en helt anden da vi så snakker offentligt ret og altså ikke længere privatretslige regler. Carpark og Europark er også begyndt at tage billeder af bilen for at fremme deres egen sag - Men lige lidt hjælper det med mindre de har et billed af føreren.
Besvaret

Hmmm... apropos den dom der... Hvordan står man stillet som dansker bosat i Sverige? I realiteten må vi jo kun selv køre, og ikke låne bilen ud til andre, når vi er i DK?

Besvaret
Hmmm... apropos den dom der... Hvordan står man stillet som dansker bosat i Sverige? I realiteten må vi jo kun selv køre, og ikke låne bilen ud til andre, når vi er i DK?
Du må gerne udlåne til en svensker, en tysker, en polak eller en anden dansker bosat i Sverige...
Besvaret
Du må gerne udlåne til en svensker' date=' en tysker, en polak eller en anden dansker bosat i Sverige...[/quote'] Det er jo selvfølgelig klart nok.. Det er lige det med at se skoven for bare træer ;) Så er det jo ikke så tosset endda.. Den dom er jo værd at huske på..
Besvaret
Hmm du må vel gerne låne din bil ud til en svensker i DK. Siger reglerne ikke bare at en dansker ikke må kører din bil i DK uden at du selv er med? (nå det er der blevet svaret på :)
Besvaret
Hmm du må vel gerne låne din bil ud til en svensker i DK. Siger reglerne ikke bare at en dansker ikke må kører din bil i DK uden at du selv er med? (nå det er der blevet svaret på :)
Du må ikke låne bilen til en som BOR i dk, uden at du selv er med. Om vedkomne er fra Mongoliet, Danmark, Micronesien eller andet, er fuldstændig ligegyldigt.
Besvaret

Det kan godt være at man i visse tilfælde kan slippe for bøden, men er ca. 500 kr værd at slippe for hvis det i stedet kræver mange breve, indkaldelser i retten m.v. Så ville jeg hellere tage pengene op af lommen og spare en masse tid, den er mere dyrebar.

Besvaret
Det kan godt være at man i visse tilfælde kan slippe for bøden' date=' men er ca. 500 kr værd at slippe for hvis det i stedet kræver mange breve, indkaldelser i retten m.v. Så ville jeg hellere tage pengene op af lommen og spare en masse tid, den er mere dyrebar.[/quote'] Næh, men der er jo ingen grund til at betale før (/hvis) der kommer et girokort med posten!! :)
Besvaret
Du må ikke låne bilen til en som BOR i dk' date=' uden at du selv er med. Om vedkomne er fra Mongoliet, Danmark, Micronesien eller andet, er fuldstændig ligegyldigt.[/quote'] Der er vist undtagelser, hvis du f.eks har din bil på værksted i DK og en mekaniker prøvekører bilen, så fremfører han bilen i DIN(ejerens) interesse og bryder derfor ikke loven.:)
Besvaret

princip

Det kan godt være at man i visse tilfælde kan slippe for bøden' date=' men er ca. 500 kr værd at slippe for hvis det i stedet kræver mange breve, indkaldelser i retten m.v. Så ville jeg hellere tage pengene op af lommen og spare en masse tid, den er mere dyrebar.[/quote'] Du har fuldstændig ret i at ens tid er meget mere værd end de 500 kr., men det er princippet i at de kan finde på at skrive en bil 2 min. før det er gratis at parkere der. Så bliver jeg sku gal. Så handler det det klart kun om en ting, og det er at de private parkerings selskaber skal tjene penge. Hvis pengene så gik til kommunen, så byen kunne få nogle bedre veje eller sådan noget, så havde det måske være ok. Men at det går til et privat selskab, som tjener kassen i forvejen... nix putte.... :mad:
Besvaret
Du må ikke låne bilen til en som BOR i dk' date=' uden at du selv er med. Om vedkomne er fra Mongoliet, Danmark, Micronesien eller andet, er fuldstændig ligegyldigt.[/quote'] Undskyld det bliver lidt off topic her.. Dvs. så længe jeg selv sidder ved siden af, kan enhver føre bilen??
Besvaret
Dvs. så længe jeg selv sidder ved siden af, kan enhver føre bilen??
...Med gyldigt kørekort til kategorien, ja :) Men vær opmærksom på betingelser i din forsikringsaftale ... Her især hvis unge under 24/25 fører bilen.
Besvaret
...Med gyldigt kørekort til kategorien, ja :) Men vær opmærksom på betingelser i din forsikringsaftale ... Her især hvis unge under 24/25 fører bilen.
Yes, yes. :th2:
Besvaret
En kammerat og jeg var i Kbh for at få en dejlig middag. Når vi kommer tilbage til bilen, ser vi en lille fin p-afgift på bil. Det viser sig at, jeg har parkeret bilen ca. 21:50 og fået en bøde 21:58, altså 2 minutter før det er gratis at parkeret i det område (kl.22:00). Nu betaler jeg gerne når jeg parkere i indre by, men jeg var ikke klart over at betalings perioden var blevet udvidet (fra kl. 20:00 til 22:00) i Kbh siden sidst jeg havde være der. Betaler da også gerne en P-afgift, hvis jeg ikke havde så meget på fornemmelsen at det bare er en pengemaskine, og at de kære "kontrolløre" er provisionslønnet. Når man får en bøde for bare sølle 2 minutter bliver jeg sku gal i skralden. :fight: Nu går mit spørgsmål på. Hvad hvis jeg nægter at betale den bøde/afgift på de så fine 510 Dkr, hvad så? Jeg har en svensk bil, og bor så selvfølgelig i Sverige (arbejder i dk). Hvor godt arbejder de to lande sammen, når det kommer til sådan noget? Nogen erfaringer?
hej Kram jeg vekslede et par ord med en anden dansker (bosiddende her i se) i toget på vej til Kbh. han fik pludselig tilsendt en stak bøder på ialt 11 stk. a kr. 510 han mente ikke at der ville ske noget yderligere, hans argumentation var at det ville koste P-kbh. for meget i omkostninger at inddrive pengene, men jeg er overbevist om parkering kbh. nok skal få deres penge så betal bøden evt. med en afdragsordning og sørg for næste gang du er ovre i det "nordiske italien" at parkere på en privat vej eller uden for P-Zone det er gratis. Hilsen Michael
Besvaret
hej Kram jeg vekslede et par ord med en anden dansker (bosiddende her i se) i toget på vej til Kbh. han fik pludselig tilsendt en stak bøder på ialt 11 stk. a kr. 510 han mente ikke at der ville ske noget yderligere, hans argumentation var at det ville koste P-kbh. for meget i omkostninger at inddrive pengene, men jeg er overbevist om parkering kbh. nok skal få deres penge så betal bøden evt. med en afdragsordning og sørg for næste gang du er ovre i det "nordiske italien" at parkere på en privat vej eller uden for P-Zone det er gratis. Hilsen Michael
Hvis han arbejder i dk må parkering kbh (københavns kommune) godt lave lønindeholdelse på ham - men det kan og må eks carpark ikke,,,

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...