MissCath Skrevet August 7, 2006 Rapporter Skrevet August 7, 2006 Det, vi ikke troede var muligt, skete i går. Vi fik vores drømmehus, eller rettere... Vi fik at vide, at huset er vores. Der er ikke skrevet noget under endnu, der er en masse ting der skal afklares, men vi er fortrøstningsfulde og tror på at det hele nok skal gå i orden. Det vil sige, at der nu rent faktisk er en mulighed for, at vi flytter til Sverige i løbet af de næste 3-4 måneder, og det bringer jo en del spørgsmål med sig. De fleste har jeg fundet svar på herinde, men jeg vil lige tillade mig at stille lidt uddybende spørgsmål og håber på, at I vil være behjælpelige: 1. Jeg er selvstændig og har hidtil - når jeg ikke har så meget at lave - kunnet få supplerende dagpenge fra HK. Som jeg kan læse mig til, så kan det bedre betale sig at bibeholde den ordning, er det rigtigt forstået? 2. Ejendomsskatten er 2800,- om året (ved et hus på under 3 mill.), lige med undtagelse af det år man flytter. Er det rigtigt forstået? 3. Jeg har ikke rigtig kunnet finde svar på følgende: Hvis jeg bliver gravid og skal på barsel, og er jo som sagt selvstændig - hvad kan jeg så få af penge? Er der nogen, der ved det? På forhånd tak for hjælpen! :)
MissCath Besvaret August 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 7, 2006 Ingen svar? Er der virkelig slet ingen, der vil svare mig?
Guest Trine Besvaret August 7, 2006 Rapporter Besvaret August 7, 2006 Er der virkelig slet ingen' date=' der vil svare mig? [/quote'] Øh, jo.. men jeg kan ikke...er bostadsrättsejer og lønmodtager uden børn..:) Giv lige folk en chance dit indlæg er ikke et døgn gammelt endnu. Ellers kontakt Miss W, hendes setup ligner vist lidt dit....
Furland Besvaret August 7, 2006 Rapporter Besvaret August 7, 2006 Hej FruKat :-) Man må da håbe fpr jer, at i nu får det hus!!! Nu skal jeg lige sige, at jeg ikke er ekspert i dine spørgsmål, men jeg kan da give mit umiddelbare forslag på et svar. 1. Nu du er selvstændig er det nok ret svært at bibeholde den ordning, da du jo, når du får dagpenge, er at betragte som "arbejdsløs". Dette er så som jeg ser det, ikke en ordning du kan bibeholde, da du jo pga. dit kommende flyt herover, jo skal søge den svenske "a-kasse", Forsäkringskassan, da du ikke har ret til dagpenge fra DK pga. din adresse i Sverige. Dog er jeg ikke 100% på det rene med din situation, og derfor tror jeg du vil få det bedste svar ved at kontakte HK og stille spørgsmålet dér. 2. Ejendomsskatten er IKKE 2800 om året, men godt 1% af ejendommens takserede værdi. Dette er dog her hvor din muisforståelse ligger, da vi som ansatte i DK skatter i DK, er vi iflg. vores svenske selvangivelse, set i svenske skattemyndiheders øjne, det der kan kaldes en "noll-takserare" altså en person uden indkomst i SE. Dette gør så at der er et "smuthul" man ryger ind under, da der er en regel som siger at man i så fald ikke skal betale mere end de 2800 du har skrevet. Dette er dog sikkert noget som på et tidspunkt bliver stoppet, men om det stadig fungerer har jeg selv til gode at se, da vi først er flyttet over i Marts og derfor venter på vores første dans med skatteverket om den sag. Men tag nu hellere at se på den reelle ejendomsskat, istedet for at regne med de 2800, så kan i jo kun blive positivt overrasket så længe det nu varer. 3. Der er vist noget med, selvstændig vs. barsel er lig med ingenting end danske dagpenge i 6Mdr. Det kompliceres jo så bare af dit vekslende arbejdspres, så igen, jeg tror du skal smutte en tur omkring HK og få en snak. Skulle jeg have skrevet noget forkert, så er der sikkert flere der kan fylde på og rette mine huller...
Futz Besvaret August 7, 2006 Rapporter Besvaret August 7, 2006 Der er en del gode svar i denne tråd - bla. I forbindelse med barselsdagpenge er det Familiestyrelsen, der skal behandle din sag. Du kan ringe i morgen på 33 92 33 02 og spørge efter Merete Johansen som har forstand på udbetaling af barselsdagpenge i udlandet. De bedste hilsner, Øresunddirekt se: http://www.oresunddirekt.dk/forumsubject.aspx?type=reply〈=1013&id=45177
MissCath Besvaret August 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 7, 2006 Hej igen og tak for svarene. Beklager, at jeg er lidt utålmodig - det skal ikke gentage sig! Eftersom jeg hverken er gravid eller står uden job, så er lige præcis de spørgsmål måske ikke så aktuelle, men det skader jo ikke at være nysgerrig - man er vel cath? Jeg mener at ha' læst herinde, at når man er berettiget til supplerende dagpenge, så henter man dem på den danske side af Øresund og skal dermed ikke trækkes ind i det svenske A-kasse-system. Eftersom jeg altid i en eller anden form har en eller anden indtægt i mit firma, vil jeg altid kunne gå ind under supplerende - dog kun 1½ år. Men uanset hvad så vil jeg ikke være arbejdsløs særlig længe, men der kan jo være små overgangsperioder... Jeg vil bare være sikker i min sag... Med hensyn til ejendomsskatten, så vil jeg glæde mig til at se hvor meget det er - 2800,- er da til at overkomme... Når jeg tænker på hvor meget man betaler i ejendomsskat i DK... Det er da kun noget, jeg kan af...
Nils Besvaret August 7, 2006 Rapporter Besvaret August 7, 2006 Jeg vil bare lige korrigere: Försäkringskassan er altså ikke et modstykke til en dansk a-kasse. Der hvor den danske a-kasse slipper op begynder en svensk a-kasse. :o Og det er nemlig rigtigt, at supplerende dagpenge er en god ide, for de giver mulighed for at blive i det danske system. :)
Nif Besvaret August 7, 2006 Rapporter Besvaret August 7, 2006 Men hvis man er selvstændig, ligger indtægten så ikke også i S? Ang. smuthullet til ejendomsskatten.
MissCath Besvaret August 8, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 8, 2006 Men hvis man er selvstændig' date=' ligger indtægten så ikke også i S? Ang. smuthullet til ejendomsskatten.[/quote'] Uden at jeg har undersøgt det nærmere, så må det da være muligt at have en dansk firmaadresse? Eller hur? Et enmandsfirma hører måske til bopælsadressen, uanset hvad? Jeg tror at hvis jeg beholder en firmaadresse i DK, så er firmaet dansk, og så hører jeg også til i det danske A-kasse system og skal ikke betale de vilde summer i ejendomsskat. Men jeg aner det ikke...!
Guest carspar Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Et enkeltmandsfirma hörer til bopälsadressen (af skattemässige hensyn) Hvis du så har aktiviteter i Dk er det at beregen som en filial af dit svenske enkeltmandsfirma. Kort og godt. Men spörg bare hvis jeg kan hjälpe lidt med firma problematikken
MissCath Besvaret August 8, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 8, 2006 Et enkeltmandsfirma hörer til bopälsadressen (af skattemässige hensyn) Hvis du så har aktiviteter i Dk er det at beregen som en filial af dit svenske enkeltmandsfirma. Hmm... Det fatter jeg ikke helt. Min revisor fortæller da om en af hans kunder, som bor i Sverige, men har sin firma-adresse i DK... Men hvis du har ret, Carspar, så betyder det at jeg skal flytte mit firma til SE, finde ny revisor, nye skatteregler, en masse papirskubberi samt ingen brug af dansk A-kasse og fagforening og meget, meget mere...? Det gør jo, at jeg alvorligt overvejer hvor fedt det lige pludselig er at flytte... SUK >EDIT< Har lige talt med min revisor, da jeg var ved gå helt kold over at skulle flytte alt til SE. Han siger, at det er ikke noget problem, når man har en firmaadresse i DK, hvilket jeg også kommer til at have. Så nu er jeg mere rolig... Jeg har nu en rar revisor... ;o)) Det er ikke fordi jeg ikke tror på dig, Carspar, men et eller andet sted bliver jeg jo nødt til at tro på revisoren... (?) *gg*
Nils Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Din situation i forhold til a-kassen ændrer sig vel ikke. Hvis du har ret til supplerende dagpenge, så er det ligegyldigt, hvor du bor. A-kassen spørger jo ikke, hvor ens penge bliver beskattet henne - de skal bare vide, hvor meget, du har tjent. Men supplerende dagpenge og selvstændig virksomhed er jo lidt i modfase, så måske er det en speciel ordning, du er på. Iværksætterydelse? Så er der måske nogle specielle regler for, hvad du må. Hvis man har mulighed for det, er det jo nemmest at være lønmodtager også selv om, man er en fri fugl, men det kræver jo, at ens arbejdsgivere har så meget tjek på det, at de kan indeholde skat osv., (hvis man altså har arbejdsgivere.) :)
MissCath Besvaret August 8, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 8, 2006 Men supplerende dagpenge og selvstændig virksomhed er jo lidt i modfase, så måske er det en speciel ordning, du er på. Iværksætterydelse? Så er der måske nogle specielle regler for, hvad du må. Hvis man har mulighed for det, er det jo nemmest at være lønmodtager også selv om, man er en fri fugl, men det kræver jo, at ens arbejdsgivere har så meget tjek på det, at de kan indeholde skat osv., (hvis man altså har arbejdsgivere.) :) Jeg er ikke under speciel ordning. Det handler i bund og grund om at jeg i ...Guuud... snart 7 år... har haft eget firma, men somme tider er ramt af fast arbejde. For nogle år tilbage indså jeg det temmelige smarte i at indmelde mig i en A-kasse, og siden dengang har jeg - når jeg har været uden arbejde - været på enten fuld dagpenge eller på supplerende når der har været indtægt i firmaet. Bagdelen ved at være på supplerende dagpenge er jo, at man kun kan være det i 1 1/2 år - så skal jeg opgive mit momsnummer, hvis jeg gerne vil blive ved med at få dagpenge. Men som tidligere skrevet, så regner jeg ikke med at blive arbejdsløs eller gå arbejdsløs særlig længe. Og da slet ikke med den mangel på arbejdskraft der er for tiden... :D
Guest carspar Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Du skal selvfölgelig tro på revisoren og altid på revisoren uanset hvad hvem skriver herinde, det var bare nyt for mig men godt nyt.
Futz Besvaret August 10, 2006 Rapporter Besvaret August 10, 2006 Set med danske myndigheders (og derfor din revisors) øjne skal man da helst betale skat i DK og ikke i Sverige så derfor vil de da ikke sætte spørgsmålstegn ved arrangementer der tilgodeser dem. Hvis din firmaadresse kun er en "fiktiv"* dvs. du bare sidder og laver dit arbejde på bopælen i Sverige kunne jeg derimod godt forestille mig at Skatteverket mener at det er i modstrid med den dobbeltbeskatningsaftale de har med DK. (Specielt efter at et flertal i folketinget kalder de svenske studerende i DK for nassere og vil have indført kvoter.) * Hvis den er - bør du nok have et brobizz/togkort eller andet der "dokumentere" at du tager på arbejde i DK
MissCath Besvaret August 10, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 10, 2006 Set med danske myndigheders (og derfor din revisors) øjne skal man da helst betale skat i DK og ikke i Sverige så derfor vil de da ikke sætte spørgsmålstegn ved arrangementer der tilgodeser dem. Hvis din firmaadresse kun er en "fiktiv"* dvs. du bare sidder og laver dit arbejde på bopælen i Sverige kunne jeg derimod godt forestille mig at Skatteverket mener at det er i modstrid med den dobbeltbeskatningsaftale de har med DK. (Specielt efter at et flertal i folketinget kalder de svenske studerende i DK for nassere og vil have indført kvoter.) * Hvis den er - bør du nok have et brobizz/togkort eller andet der "dokumentere" at du tager på arbejde i DK Jamen, jeg er ærligheden selv! :) Nej, uden shit - jeg har mine kunder i DK - og nogle i USA, Mexico og et par andre steder. Får kontor/firmaadresse i KBH. Har desuden en fast kunde i DK, som jeg er hos det meste af tiden, ergo bliver det forholdsvis lidt, som jeg kommer til at lave fra privaten. Så jeg kommer til at pendle frem og tilbage de fleste dage, og så burde der jo ikke være noget at hente fra SE's side. Problemet bliver så den dag, hvor jeg begynder at få svenske kunder... SUK (troede at EU gjorde alt lettere...!)
miss1 Besvaret August 14, 2006 Rapporter Besvaret August 14, 2006 Hvis man skal beskattes i DK skal man have firmadresse i DK, men man kan sagtens få sendt papirer fra SKAT osv til sin svenske adresse. Hvis man har svensk firmaadresse skal man beskattes i Sverige, også selvom man kun har kunder i DK - det afgørende er hvor firmaadressen hører til DK eller Sverige
Nils Besvaret August 14, 2006 Rapporter Besvaret August 14, 2006 For - inden for lovens rammer - at blive beskattet i Danmark selv om man bor i Sverige, skal ens firma have "fast driftsted" i Danmark. Det er ikke nok med en adresse. :)
MissCath Besvaret August 14, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 14, 2006 Så må jeg jo hellere finde mig et kontor et sted. Nogle, der har et kosteskab til udlejning? ;)
Guest carspar Besvaret August 15, 2006 Rapporter Besvaret August 15, 2006 Det hedder kontorhoteller fordi du skal have en telefon og en postadresse i DK. Men sög under "kontorhotel" hvis du vil vide hvad det koster
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu