Landmanden Skrevet August 7, 2006 Rapporter Skrevet August 7, 2006 Jeg er i færd med at flytte til Sverige og har overvejet forskellige muligheder mht. arbejde skat m.m. Pt. er jeg ansat i en dansk virksomhed med mange aktiviteter i Sverige. Jeg har mulighed for at flytte min ansættelse til Sverige hvis jeg ønsker det i forbindelse med min flytning. Herudover har min arbejdsgiver luftet muligheden for at jeg kunne få firmabil som jeg så kan bruge til meget af min kørsel i DK, Sverige og Tyskland. Umiddelbart virker det dog utrolig uoverskueligt og jeg hælder mest til blot at bevare min ansættelse i DK og ligeså med beskatningen og så selv købe en bil derover, det er jo efter sigende billigt. Min kæreste er Svensk og arbejder i Sverige så hendes situation er afklaret. Jeg ved ikke om der er nogle som har et par gode råd til hvordan jeg finder frem til de rigtige informationer således at jeg kan strikke den bedste løsning sammen, lovlig vel at mærke. Ville nødig snyde mig selv. Mvh Landmanden
mrode Besvaret August 7, 2006 Rapporter Besvaret August 7, 2006 Jeg kan ikke lige huske hvor jeg har den liggende, men hvis du sender mig din email så skal jeg se om jeg kan finde en beskrivelse og sammenligning af forskellene ved fri bil i Danmark og Sverige. Den er skrevet af en af de store revisionsfirmaer, så de burde vide hvad de snakker om.
Guest Supermule Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Det er ikke noget problem at ha' svenske firmabiler i dk, for folk der bor i SVERIGE!!! Også selvom de kører det meste af tiden i DK. Det er kun et problem for folk der er bosiddende i DK....................
credde Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Var det dog ikke noget med, at man bliver beskattet af firmabilens danske værdi selvom det er en svensk indregistreret bil, såfremt man er ansat i Danmark? I såfald bør man få flyttet sin ansættelse til Sverige.
mrode Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 En lille opsummering på det jeg nu har sendt til Landmanden.. PWC har et interessant nyhedsbrev kaldet Ajour Øresund som kan downloades her: http://www.pwc.com/Extweb/pwcpublications.nsf/docid/408A5673BAB8E83480256ED3003A047E (håber linket virker). I nr. 2 beskriver de blandt andet forskellen mellem beskatningen af fri bil i hhv. Sverige og Danmark. De tager udgangspunkt i en Volvo V70 T5 som i Danmark koster 661 TDKK og i Sverige 258 TDKK. De beskriver hvordan bilen bliver beskattet og at den værdi der kommer til beskatning er hhv. 44 TDKK i Sverige og 147 TDKK i Danmark.. Måske skulle man til at undersøge mulighederne for at få sin løn udbetalt i Sverige alligevel :D
Homer Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Måske skulle man til at undersøge mulighederne for at få sin løn udbetalt i Sverige alligevel :D Nu er det jo ikke kun "skattegevinsten" af bil man skal medtage i en sådan beregning. Det interessante er hvor meget man har tilbage efter alle skatter er betalt (herunder firmabil). Dette afhænger af mange faktorer, såsom rentefradrag, boligtype, gift/ugift o.s.v. Der er ikke andet for end at fatte kuglerammen og komme i gang med at regne - på det hele...
credde Besvaret February 13, 2007 Rapporter Besvaret February 13, 2007 En lille opsummering på det jeg nu har sendt til Landmanden.. PWC har et interessant nyhedsbrev kaldet Ajour Øresund som kan downloades her: http://www.pwc.com/Extweb/pwcpublications.nsf/docid/408A5673BAB8E83480256ED3003A047E (håber linket virker). I nr. 2 beskriver de blandt andet forskellen mellem beskatningen af fri bil i hhv. Sverige og Danmark. De tager udgangspunkt i en Volvo V70 T5 som i Danmark koster 661 TDKK og i Sverige 258 TDKK. De beskriver hvordan bilen bliver beskattet og at den værdi der kommer til beskatning er hhv. 44 TDKK i Sverige og 147 TDKK i Danmark.. Måske skulle man til at undersøge mulighederne for at få sin løn udbetalt i Sverige alligevel :D Jeg får kun nyhedsbrev nummer 6 frem. Mit spørgsmål er egentlig. Kan det danske firma, man er ansat i købe en bil på svenske plader som jeg for eksempel kunne få som firmabil? Vil man blive beskattet af den danske værdi af firmabilen eller den korrekte svenske værdi?
Homer Besvaret February 20, 2007 Rapporter Besvaret February 20, 2007 Jeg får kun nyhedsbrev nummer 6 frem. Mit spørgsmål er egentlig. Kan det danske firma, man er ansat i købe en bil på svenske plader som jeg for eksempel kunne få som firmabil? Vil man blive beskattet af den danske værdi af firmabilen eller den korrekte svenske værdi? Et dansk firma kan ikke købe en bil i Sverige, men der er ikke noget i vejen for at de kan lease én. Du vil stadig blive beskattet af værdien af en tilsvarende bil i Danmark.
Martin_M Besvaret February 24, 2009 Rapporter Besvaret February 24, 2009 Prøver lige at åbne et gammelt emne. Hvad sker der præcist i nedenstående hypotetiskt tilfælde: Jeg ansættes i et dansk firma. Jeg skal arbejde i marken - og Skåne er mit distrikt. Jeg får en firmabil - en leaset svensk bil Hvordan bliver jeg beskattiget af den svenske bil? Har selv fundet nedenstående: Hvis medarbejderen får stillet en fi rmabil til rådighed mod nedgang i bruttolønnen, kan medarbejderen dog opnå en betydelig fordel ved en udenlandsk indregistreret bil, som er anskaffet til en lavere pris. Dette skyldes, at bruttolønnen skal nedsættes med et mindre beløb, da virksomhedens omkostninger reduceres væsentligt. Kilde: PWC
dabp Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Snakkede med en kollega om det, Du beskattes fuldstændig som var det en dansk firmabil, men du sparer lidt på hvad du skal gå ned i bruttoløn, det er eneste fordel ved en svensk bil...
Martin_M Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 hvad mener du med at "du sparer lidt på hvad du skal gå ned i bruttoløn"? hvad skyldes det?
dabp Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Lad os lave en opstilling som jeg forstår det: Du vil have en Porsche Cayman, spritny(hehe) som firmabil, den koster i DK 7000dkk at lease, ergo går du 7000 ned i bruttoløn. I Sverige koster samme bil 2500 at lease, derfor går du kun 2500 ned i bruttoløn da denne udgift vil være dit firmas reele udgift... De er jo i princippet ligeglade med om de giver dig pengene i løn eller de går til et leasingfirma, det eneste kan være administrationen, det tager jo trods alt også noget tid, men hvis firmaet er fleksibelt så er den hellige grav velforvaret :) Beskatningen er dog en anden sag, den er det samme uanset hvad. Lad os sige at bilens værdi er 1,1 mio. Regnestykket ser således sådan her ud: 25% af bilens værdi under 300.000: 75.000 20% af bilens værdi over 300.000: 160.000 Du beskattes således af 235.000,- - Og det er uanset om bilen er svensk eller dansk Regler og beregner for fri firmabil finder du her: http://www.tax.dk/pjecer/firmabil.htm Nu skal det lige siges at jeg på ingen måde er skatte ekspert, jeg vil endda ikke engang betegne mig selv som velinformeret indenfor faget, så hvis jeg har forstået noget helt galt, så er folk selvfølgelig velkomne til at rette mig :)
Martin_M Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Tak. 235.000 er nu også en pæn slat ;) tror jeg går efter en lidt billigere bil... Men forsøger at fange SKAT vedr. det i morgen.
Homer Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Lad os lave en opstilling som jeg forstår det: Du vil have en Porsche Cayman, spritny(hehe) som firmabil, den koster i DK 7000dkk at lease, ergo går du 7000 ned i bruttoløn. I Sverige koster samme bil 2500 at lease, derfor går du kun 2500 ned i bruttoløn da denne udgift vil være dit firmas reele udgift... De er jo i princippet ligeglade med om de giver dig pengene i løn eller de går til et leasingfirma, det eneste kan være administrationen, det tager jo trods alt også noget tid, men hvis firmaet er fleksibelt så er den hellige grav velforvaret :) Beskatningen er dog en anden sag, den er det samme uanset hvad. Lad os sige at bilens værdi er 1,1 mio. Regnestykket ser således sådan her ud: 25% af bilens værdi under 300.000: 75.000 20% af bilens værdi over 300.000: 160.000 Du beskattes således af 235.000,- - Og det er uanset om bilen er svensk eller dansk Regler og beregner for fri firmabil finder du her: http://www.tax.dk/pjecer/firmabil.htm Nu skal det lige siges at jeg på ingen måde er skatte ekspert, jeg vil endda ikke engang betegne mig selv som velinformeret indenfor faget, så hvis jeg har forstået noget helt galt, så er folk selvfølgelig velkomne til at rette mig :) Du blander tingene sammen, men har delvis ret :th2: Hvis du får stillet bil til rådighed mod til gengæld at gå ned i bruttoløn, er der ikke tale om en firmabil i skattemæssig forstand, og der foretages derfor ikke beskatning efter reglerne for firmabil. Det eneste du skal gøre er at blive enige med din arbejdsgiver om at gå ned i løn, finde en bil de kan lease, og så køre glad afsted med en skattebesparelse i bagagerummet. Men lur mig om ikke bruttolønsordningerne får en ordentlig overhaling i forbindelse med Forårspakke 2.0
dabp Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Du blander tingene sammen, men har delvis ret :th2: Hvis du får stillet bil til rådighed mod til gengæld at gå ned i bruttoløn, er der ikke tale om en firmabil i skattemæssig forstand, og der foretages derfor ikke beskatning efter reglerne for firmabil. Det eneste du skal gøre er at blive enige med din arbejdsgiver om at gå ned i løn, finde en bil de kan lease, og så køre glad afsted med en skattebesparelse i bagagerummet. Men lur mig om ikke bruttolønsordningerne får en ordentlig overhaling i forbindelse med Forårspakke 2.0 Hvad er det jeg blander sammen?
sup3rior Besvaret February 26, 2009 Rapporter Besvaret February 26, 2009 Du blander tingene sammen, men har delvis ret :th2: Hvis du får stillet bil til rådighed mod til gengæld at gå ned i bruttoløn, er der ikke tale om en firmabil i skattemæssig forstand, og der foretages derfor ikke beskatning efter reglerne for firmabil. Det eneste du skal gøre er at blive enige med din arbejdsgiver om at gå ned i løn, finde en bil de kan lease, og så køre glad afsted med en skattebesparelse i bagagerummet. Men lur mig om ikke bruttolønsordningerne får en ordentlig overhaling i forbindelse med Forårspakke 2.0 Det lyder interessant - har du lidt mere info på den, evt. på SKAT's hjemmeside?
Martin_M Besvaret February 26, 2009 Rapporter Besvaret February 26, 2009 Jeg er også mere interesseret, for hvis man kan nøjes med at gå ned i bruttoløn uden at blive yderligere beskattiget er det jo ganske interessant. Nogen der har en ide om hvad man ca. ville skulle gå ned i bruttoløn for at få en VW Passat Variant - standardudgave....
Homer Besvaret February 26, 2009 Rapporter Besvaret February 26, 2009 Jeg er også mere interesseret, for hvis man kan nøjes med at gå ned i bruttoløn uden at blive yderligere beskattiget er det jo ganske interessant. Nogen der har en ide om hvad man ca. ville skulle gå ned i bruttoløn for at få en VW Passat Variant - standardudgave.... Som udgangspunkt vil du jo skulle gå det ned som bilen koster pr. måned i leasingafgift, forsikring m.v. - men du vil nok opdage at billeasingmarkedet i Sverige er knap så aggressivt som i Danmark. Og næste udfordring bliver at overbevise din arbejdsgiver om at det er en god idé at de hæfter for en medarbejders bil i en given periode.
Homer Besvaret February 26, 2009 Rapporter Besvaret February 26, 2009 Det lyder interessant - har du lidt mere info på den' date=' evt. på SKAT's hjemmeside?[/quote'] Info på hvad? Bruttolønsordninger?
dabp Besvaret February 26, 2009 Rapporter Besvaret February 26, 2009 Info på hvad? Bruttolønsordninger? Info på den skattefrie del du snakker om... Og gerne også hvor du finder firmabil med bruttolønsordning...
sup3rior Besvaret February 26, 2009 Rapporter Besvaret February 26, 2009 Info på hvad? Bruttolønsordninger? Er biler tilladte under bruttolønsordninger ?
mrode Besvaret February 26, 2009 Rapporter Besvaret February 26, 2009 Der er ikke nogen fordel at have fri bil i bruttotræksordningen. Hvor meget du end går ned i løn vil du stadig blive beskattet af fri bil. Bruttotræksordningen har sine fordele, men det er kort fortalt kun hvis skatteværdien af godet er mindre end det man spare i skat ved at gå ned i løn.
sup3rior Besvaret February 26, 2009 Rapporter Besvaret February 26, 2009 Der er ikke nogen fordel at have fri bil i bruttotræksordningen. Hvor meget du end går ned i løn vil du stadig blive beskattet af fri bil. Bruttotræksordningen har sine fordele, men det er kort fortalt kun hvis skatteværdien af godet er mindre end det man spare i skat ved at gå ned i løn. Det var også sådan jeg huskede det :)
Martin_M Besvaret February 26, 2009 Rapporter Besvaret February 26, 2009 Skriver i reelt, at det er totalt latterligt at få stillet en firmabil til rådighed? Min situation er: 1) Jeg er dansk ansat i et dansk firma på dansk kontrakt 2) Jeg bor i Malmö 3) Jeg arbejder hovedsageligt i Sverige (har ca. 3-5 dage på kontoret i DK pr md) 4) Jeg får stillet en svensk firmabil til rådighed (som må benyttes privat) Hvordan beskattiges jeg? I DK eller SE og hvad med bilen?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu