Jump to content

Jeg kan ikke finde svaret...

Recommended Posts

Skrevet

... og jeg har brugt søgefunktionen! ;) Hvad jeg leder efter er en punktvis opstilling over, hvad jeg skal gøre i hvilken rækkefølge. Vi skal nemlig over til SE i løbet af denne uge (forhåbentlig) og tale om vores (forhåbentlig) kommende hus. Hvad jeg gerne vil vide er: Da jeg skal sælge en andel, skal det jo gøres inden jeg skriver under på... hvad? Noget som helst? Lånet til huset? Skøde? Jeg ved godt, at jeg skal skrive under på salget af min andel, inden jeg skriver under på køb af hus samt at det er underskrivelses-datoen, der er gældende med hensyn til skat til SE af salg osv..., og at overtagelses-datoen godt kan være en helt anden (sådan har jeg i hvert fald forstået det!) Men kan jeg skrive under på en eller anden form for kontrakt, når vi nu skal over og tale med dem i løbet af ugen? Eller er det at betragte som en købekontrakt? Grunden til, at jeg spørger, er at jeg MEGET GERNE vil være sikker på at huset er mit og at de ikke sælger til andre. Hvordan kan man være sikker på det uden at skrive under på noget? Tro på manden og håbe at han er en god fyr?

Besvaret

Köp av fast egendom kräver enligt jordabalken att du iakttar vissa formföreskrifter för att köpet skall vara giltigt. Bl a skall avtalet undertecknas av både säljaren och köparen. Först när både säljaren och köparen undertecknat avtalet är köpet bindande

Besvaret

Hej MissCath Som der står i Pendlerguiden Bolig: "Der er ingen skøde i en svensk bolighandel, men der skrives en köpekontrakt, der rummer de samme elementer. Den kan i princippet skrives af sælger med input fra køber, men hvis der er mægler på, er det nok ham, der skriver den. Den dag, man underskriver købekontrakten og altså forbinder sig til at købe boligen, betaler man handpenning, som er på 10 procent af købesummen. Disse "håndpenge" er en garanti for, at man ikke løber fra handlen. På overtagelsesdagen betaler man resten af købesummen kontant." Du er først sikker på huset, når begge parter har underskrevet købekontrakten og håndpengene er betalt, hvilket jo sker principielt samtidig. Mægleren har vel en kontrakt klar, hvis I har sagt ja til huset. Hvornår du sælger din andel er ligegyldigt i forhold til, hvornår du køber det svenske hus, men af hensyn til skatten skal du have folkeregisteradresse i Danmark, når du afstår din danske bolig. :)

Besvaret

Det er "overtagelsesdato" der tæller hér. Den dag du overtager, er sikkert også dén dag du siger "hej hej" til Danmark og "tjenare" til Sverige - og fra denne dag har du skiftet skattesystem, so to speak. Sælger du din ejendom i DK, grundet flytning til Sverige, så undgår du en mulig kapitalvinst-beskatning ved at din tidligere ejendom i DK er overdraget (læs: solgt, gone, bye-bye) INDEN du har flyttet din adresse til Sverige. ...så skriv du bare under på en købsaftale når du lyster herovre - men vær opmærksom på hvornår du flytter din adresse herover, da du skal afhænde din danske ejendom inden du overtager "Jönssons Knaldhytte" - for, al´så, at undgå Skatteverkets Elg-skarpe øjne.

Besvaret

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med, at det er "overtagelsesdag", der gælder, Gio. Den dag er selvfølgelig interessant i visse sammenhænge, men i forhold til kapitalgevinstmonsteret :eek: er det kontraktdagen, der er interessant. :)

Besvaret
Hvornår du sælger din andel er ligegyldigt i forhold til' date=' hvornår du køber det svenske hus, men af hensyn til skatten skal du have folkeregisteradresse i Danmark, når du afstår din danske bolig. :)[/quote']Selvfølgelig...og i måden du skriver dette på, Nils, så synes jeg lige vi bør understrege faren ved pro-forma flytninger frem og tilbage imellem de to lande. Som beskrevet i en tidligere aktuel tråd, så er det at sammenligne med et Hornorkester i Bibliotekets læsesal. (læs: SKAT og Skatteverket undrer sig nok over flere flytninger landene imellem med få måneders mellemrum, og kaster sig, sandsynligvis, lettere over sådan et scenarie) Men jow...det hele er jo diskuteret i detaljer herinde en del gange. Også for ganske nylig. :)
Besvaret
Jeg ved ikke helt' date=' hvad du mener med, at det er "overtagelsesdag", der gælder, Gio. Den dag er selvfølgelig interessant i visse sammenhænge, men i forhold til [b']kapitalgevinstmonsteret :eek: er det kontraktdagen, der er interessant. :)
Ret mig endelig, hvis jeg har misforstået noget. Jeg kan sagtens have fået nogle detaljer blandet sammen, da jeg læser stort set alle indlæg herinde - inkl. om "Ormekure for singler over 30", "Farve på skat" og "Tyverisikring på cykellygter"....så ja - muligvis jeg har "blendet" lidt :rolleyes:
Besvaret
Selvfølgelig...og i måden du skriver dette på, Nils, så synes jeg lige vi bør understrege faren ved pro-forma flytninger frem og tilbage imellem de to lande. Som beskrevet i en tidligere aktuel tråd, så er det at sammenligne med et Hornorkester i Bibliotekets læsesal. (læs: SKAT og Skatteverket undrer sig nok over flere flytninger landene imellem med få måneders mellemrum, og kaster sig, sandsynligvis, lettere over sådan et scenarie) Men jow...det hele er jo diskuteret i detaljer herinde en del gange. Også for ganske nylig. :)
Jeps. For at udtrykke mig mere klart, MissCath, (sikke et navn!), så skal du ikke være bange for at skrive under på en købekontrakt. Det er ikke der skattefælden klapper. :)
Besvaret

Hej drenge - og tak for svarene! Jeg har hele tiden troet, at når jeg skrev en købekontrakt under i SE, så var det den dato, der gjorde om jeg skulle betale de famøse 30% og har derfor haft en DEL stress ved udsigten til at sælge andelen. Men det er jo perfekt! Regner så med at jeg skriver under på et eller andet her i løbet af ugen, og så går jeg i gang med at sælge andelen... Huset er alligevel først færdig om tidligst 2 måneder, så jeg flytter ikke adresse før... Nu undrer jeg mig blot over, hvad problemet har været for alle andre, som flytter til SE? De kan da bare vente med at flytte, til de har solgt i DK - der er da ingen bopælspligt, når man har skrevet under? Og øhm... Hvad er der med mit navn? :confused:

Besvaret
Nu undrer jeg mig blot over' date=' hvad problemet har været for alle andre, som flytter til SE? De kan da bare vente med at flytte, til de har solgt i DK - der er da ingen bopælspligt, når man har skrevet under?[/quote']Måske de ikke har haft råd til at stå med dobbelt husleje/hushold o.l.?
Besvaret
Måske de ikke har haft råd til at stå med dobbelt husleje/hushold o.l.?
Det gør man da heller ikke, hvis man sætter overtagelsesdatoen et par eller tre måneder fremme i tiden? Det er også ligeglyldigt. Jeg vil lige skynde mig at sige, at jeg HAR søgt og har læst, men jeg vidste ikke helt, hvad jeg skulle søge på... Så tak for svarene igen. :D
Guest Supermule
Besvaret

Dvs at den gang man BBS'ede, skulle man ved overgang til www havde tilmeldt sig, ellers får man en regning med tilbagevirkende kraft????

Skal man tilmelde sig internettet:scared: Det har jeg vist glemt i sin tid:lol:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...