thomas_lund Skrevet August 17, 2006 Rapporter Skrevet August 17, 2006 Tja Selvom jeg (naturligvis) har brugt søg, så står jeg stadig tilbage uden et konkret svar. Jeg har mit gamle laminerede pap kørekort fra for 17 år siden, og nu er det ved at være rigtig godt slidt og kedeligt at se sig selv da jeg var 18. Så jeg skrev til politiet om jeg ikke kunne få det skiftet. Svaret var det klassiske ---- Du skal have dit kørekort ombyttet i Sverige, idet det er folkeregisteradd. som afgører hvor kørekortet skal ombyttes/fornyes. --- I forskellige tråde kan man læse om folk som har fået det byttet i DK og sendt til nogen i Danmark - og flere har efterspurgt reglerne på området. Jeg ville også meget gerne kunne sende dem en mail med "det står her at jeg kan" link. Er det af ren venlighed at Tårnby gør det en gang i mellem, eller har vi reelt et krav på dette område?
Kim H Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 Jeg ved ikke lige om nedenstående tekst er fuldt tilstrækkelig til at overbevise personalet på et kørekortkontor, men man kunne da prøve: Duplikatkørekort § 58. Bortkommer et kørekort, eller bliver det beskadiget eller slidt i et sådant omfang, at tekst, nummer, stempler, foto eller lignende ikke kan kontrolleres på stedet, eller beskadiges kørekortet i øvrigt, skal indehaveren anmode om at få udstedt duplikatkørekort, såfremt der fortsat skal gøres brug af førerretten. Dette gælder dog ikke ved navneændringer. Stk. 2. Ansøgning om duplikatkørekort indleveres til kørekortkontoret. Ansøgningen kan indleveres til ethvert kørekortkontor, uanset hvor ansøgeren har bopæl, jf. dog stk. 4. Ansøgeren skal på kørekortkontoret udfylde underskriftsrubrikken i et stamkort. Stk. 3. Ansøgningen skal vedlægges et fotografi samt de nødvendige legitimationspapirer, jf. § 3, stk. 2, nr. 1 og 2. Bestemmelserne i § 3, stk. 3, 1. pkt., samt stk. 4 og 5, finder tilsvarende anvendelse. Er kørekortet bortkommet, afgiver ansøgeren ved sin underskrift på ansøgningsblanketten under strafansvar efter straffelovens § 163 erklæring herom. Beskadigede kørekort, der skal erstattes af duplikatkørekort, skal afleveres til politiet. Stk. 4. Personer, der har sædvanlig bopæl i Danmark, og som er indehavere af et kørekort udstedt i en stat, der er medlem af Den Europæiske Union, eller i et land, der efter aftale med EF har gennemført Rådets direktiv 91/439/EØF om kørekort, kan efter denne bestemmelse få udstedt duplikatkørekort. Bestemmelsen i § 3, stk. 3, 2. pkt., finder i disse tilfælde tilsvarende anvendelse. Teksten er fra "Bekendtgørelse om kørekort" - link hertil http://iwww.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20030080105-regl er fundet på www.politi.dk under kørekort.
thomas_lund Besvaret August 17, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 17, 2006 Hmmm - for at være helt ærlig, så læser jeg teksten lige omvendt. "uanset hvor ansøgeren har bopæl, jf. dog stk. 4" Tager man stykke 4, så er det kun folk som bor i DK som kan benytte denne ret. § 3, stk. 3, 2. pkt., som refereres også i stk. 4 siger det samme - bopæl i DK. Eller læser i det anderledes? Tak for svaret forresten - så får vi da endelig manet den her i jorden
Kim H Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 Hmmm - for at være helt ærlig, så læser jeg teksten lige omvendt. "uanset hvor ansøgeren har bopæl, jf. dog stk. 4" Tager man stykke 4, så er det kun folk som bor i DK som kan benytte denne ret. § 3, stk. 3, 2. pkt., som refereres også i stk. 4 siger det samme - bopæl i DK. Eller læser i det anderledes? Tak for svaret forresten - så får vi da endelig manet den her i jorden Man kunne også tolke stk. 4 som om det - under visse betingelser - giver en udlænding mulighed for at bytte sit udenlandske kørekort til et dansk "duplikat" - lidt svarende til, at "vi" kan få byttet vores danske kørekort til et svensk ...
Guest Trine Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 Stk 4 omhander personer bosat i Dk med udenlandsk kørekort. Det er ikke tilfældet for dig.. Den omhandler din ret i at få udstedt duplikatkørekort i SE.. Men siger ikke noget om din ret til at få udstedt i DK som jeg læser det.
Nils Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 Når en offentlig myndighed træffer en afgørelse, så har man ret til en forklaring. I praksis behøver det ikke være en god forklaring, men der er trods alt minimumsstandarder også for skrankepaver. Det kræver muligvis, at man også kræver et skriftligt afslag, så det er lidt ovre i kværulantbranchen i hvert fald besværlig-kunde, men det kunne jo være interessant at høre forklaringen, hvis der er en. Hvis de kan forny ens pas, kan de vel også forny ens kørekort. (Hvad de så også kan hver anden gang.) :)
Lars C Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 Så kommer det klassiske spørgsmål: hvorfor bytter du det ikke bare ud med et svenskt? Det koster 150 SEK - det kan man vel næppe få det for i DK.
vagn16 Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 Det er et rigtig godt spørgsmål Lars... og jeg har så et til dig: - hvordan gør man så det rent praktisk? Går man bare op på den lokale Politistation? Vh Pelle
Guest Trine Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 Det er et rigtig godt spørgsmål Lars... og jeg har så et til dig: - hvordan gør man så det rent praktisk? Går man bare op på den lokale Politistation? Vh Pelle Kørekort i Sverige udstedet af Länsstyrelsen, ikke det lokale politi...
Lars C Besvaret August 18, 2006 Rapporter Besvaret August 18, 2006 Man udfylder den her blanket :) http://www.blankett.lst.se/blanketter/action/getformharness.asp?kid=22&bid=64&preference=Reach og sender sit danske kort med som bilag
leon Besvaret August 18, 2006 Rapporter Besvaret August 18, 2006 Jeg har et svensk kort og det virker mindst lige så fint som et dansk.... Leon
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu