Scion Skrevet August 21, 2006 Rapporter Skrevet August 21, 2006 Nu har jeg regnet lidt på mine udgifter, hvis jeg flytter til malmø, og jeg synes ikke umiddelbart det sådan helt reelt nedbringer mine udgifter særligt meget. Jeg tænkte på om der var nogen der kunne se noget hvor jeg helt klart har ramt forkert eller kunne spare noget i flytningen. Jeg tjener omkring 26.000DKK i måneden og betaler derfor kun bundskat. Jeg lejer pt. en lejlighed forholdsvis billigt, til 3250 DKK/md. Jeg har 55km til arbejde, fra malmø af (ca.) Jeg har en bil, og et billån. jeg forventer udgifterne er de samme på dette selvom jeg flytter derover (ja jeg ved godt jeg får registrerings afgiften tilbage). Mine udgifter til benzin vil ca. blive fordoblede til 3000kr i måneden, og mine udgifter til bro(2500kr) kan så lægges oveni det. Jeg får ganske vist en hel masse fradrag, netto 96kr om dagen (((((55*2)-24)*1,78)+100)*0,38), til at dække ca. 100kr i brotakst, og så en bunke benzin(85kr) + slid på bil. Samlet set giver det ca. 1400kr netto ekstra udgift om måneden + slid pga. dobbelt så høj km/dag. Ved at flytte kan jeg købe en lejlighed, men da formålet ved at flytte skulle være at jeg kunne betale af på en lejlighed og derved få noget "værdi tilvækst" i min økonomi, så skal der afbetales(amorteres) en pæn sjat før det giver mening(og derudover måtte der gerne være en masse værdi stigning på den lejlighed jeg købte). Men jeg synes fordelen svinder noget ind når jeg medregner mine netto ekstra udgifter på transport, er der nogen der kan nikke genkendene til det? /Martin
Kim H Besvaret August 21, 2006 Rapporter Besvaret August 21, 2006 Dine "netto 96kr om dagen (((((55*2)-24)*1,78)+100)*0,38)" holder ikke; sidste faktor skal være 0,32, fordi satsen for skat til kommune og amt tilsammen er 32% (i 2006).
Scion Besvaret August 21, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 21, 2006 tjo men jeg skal vel også betale til staten, som tager 6%
Gio Besvaret August 21, 2006 Rapporter Besvaret August 21, 2006 Dine danske dollars køber, tilsvarende, mere lejlighed herovre. Det er jo værd at tage med, at dine 50m2 i DK "konverteres" til 85m2 herovre :th2:
Nils Besvaret August 21, 2006 Rapporter Besvaret August 21, 2006 Du skal betale bundskatten til staten, men kørselsfradraget nedbringer kun kommune-amtsskatten, så et fradrag på et givet beløb er 32 procent værd. 100 kroners fradrag giver 32 kroner ned i portemonixen. Du bortser åbenbart fra, at du får mindre fradrag for kilometer over 100. Det er en tørstig bil, du har - 3000 i benzin/md, er det ikke højt sat? Biler i Sverige er billigere end i Danmark, men det ser du ligesom bort fra. Hvis du køber den samme (slags) bil, som du har solgt i Danmark i Sverige, så vil du spare et ikke uvæsentligt beløb i finansiering og afskrivning. :)
Nils Besvaret August 21, 2006 Rapporter Besvaret August 21, 2006 Tja som Gio siger, du skal vel også have en større lejlighed. Med samme bil og samme lejlighed som i Danmark, så ville du få pænt med lommepenge herovre. :p
Scion Besvaret August 21, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 21, 2006 Du skal betale bundskatten til staten, men kørselsfradraget nedbringer kun kommune-amtsskatten, så et fradrag på et givet beløb er 32 procent værd. 100 kroners fradrag giver 32 kroner ned i portemonixen. Du bortser åbenbart fra, at du får mindre fradrag for kilometer over 100. Det er en tørstig bil, du har - 3000 i benzin/md, er det ikke højt sat? Biler i Sverige er billigere end i Danmark, men det ser du ligesom bort fra. Hvis du køber den samme (slags) bil, som du har solgt i Danmark i Sverige, så vil du spare et ikke uvæsentligt beløb i finansiering og afskrivning. :) Okay, så får jeg endnu mindre fradrag end først beregnet :) Mit nuværende forbrug, ligger på 1200kr i måneden, og beregnet (dvs. kun arbejdskørsel) ligger det på 800kr. hvis jeg antager at forholdet er det samme, så jeg altså lægger 50% oveni mit "arbejdsforbrug" (fordi der nu er længere til venner etc). så tager jeg mit beregnede forbrug på 1800kr (12,8km/l 110km om dagen) og lægger 900kr til, så er det 2700kr. Jeg er godt klar over at jeg måske sparer noget på bil-lån for eksempel, menmenmen, måske ikke, fordi jeg skal også have til udbetalingen på boligen, og det kunne komme fra den registreringsafgift jeg får tilbage fra staten.
Nils Besvaret August 21, 2006 Rapporter Besvaret August 21, 2006 Okay du vælger at købe en bil, som ikke har et lavt benzinforbrug. Du kunne også vælge at købe en mere økonomisk bil. De penge, du bruger til udbetaling på lejlighed, er jo ikke i egentlig forstand en udgift, men snarere en opsparing. Hvis du synes denne opsparing er for stor i dit budget, kan du jo udligne det ved at vælge lån uden eller med små afdrag. :)
Guest Trine Besvaret August 21, 2006 Rapporter Besvaret August 21, 2006 Med en bolig til 3250 dkk pr måned kan du ikke finde noget "billigere" herovre hvis du skal inkludere bro og drift.
Scion Besvaret August 21, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 21, 2006 Okay du vælger at købe en bil, som ikke har et lavt benzinforbrug. Du kunne også vælge at købe en mere økonomisk bil. De penge, du bruger til udbetaling på lejlighed, er jo ikke i egentlig forstand en udgift, men snarere en opsparing. Hvis du synes denne opsparing er for stor i dit budget, kan du jo udligne det ved at vælge lån uden eller med små afdrag. :) Tjo, lavt benzinforbrug... det er ikke en 1.1 liters suzuki alto, det er en 1,6 liters peugeot 206, men altså stadig næppe heller nogen benzinsluger, det er jo et spørgsmål om hvor økonomisk man kører. Den ville da nok også snige sig op på knap 14km/l hvis jeg kørte lange stræk som en motorvej er...men så stor en økonomisk forskel gør det næppe.
Scion Besvaret August 21, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 21, 2006 Med en bolig til 3250 dkk pr måned kan du ikke finde noget "billigere" herovre hvis du skal inkludere bro og drift. næh, ikke medmindre man håber på nogle ejendomsværdi stigninger, men det er jo sådan lidt som at spille roulette.
Nils Besvaret August 21, 2006 Rapporter Besvaret August 21, 2006 Hvis du sælger din danske bil og køber samme mærke, model og årgang i Sverige til halv pris, så bliver din udgift til finansieringen halveret. Samtidig kan du glæde dig over, at bilen kun mister værdi halvt så hurtigt, da den ikke har så langt ned til nul. De fordele kan man godt betale lidt bropenge med... :o Ved at købe en lejlighed får man mulighed for at låne et større beløb til investering i en branche, som har klaret sig "rimeligt godt" historisk. Hvis man mener, at lånerenten (minus skattefordel) fremover vil ligge på et lavere niveau end stigningen i boligpriserne, så er der meget, der taler for en sådan investering, hvis man har mulighed for det. :o Den eneste rigtig gode grund, jeg kan se, til at bo til leje er, at man ikke har råd til at købe noget. :)
Scion Besvaret August 21, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 21, 2006 Hvis du sælger din danske bil og køber samme mærke, model og årgang i Sverige til halv pris, så bliver din udgift til finansieringen halveret. Samtidig kan du glæde dig over, at bilen kun mister værdi halvt så hurtigt, da den ikke har så langt ned til nul. De fordele kan man godt betale lidt bropenge med... :o Ved at købe en lejlighed får man mulighed for at låne et større beløb til investering i en branche, som har klaret sig "rimeligt godt" historisk. Hvis man mener, at lånerenten (minus skattefordel) fremover vil ligge på et lavere niveau end stigningen i boligpriserne, så er der meget, der taler for en sådan investering, hvis man har mulighed for det. :o Den eneste rigtig gode grund, jeg kan se, til at bo til leje er, at man ikke har råd til at købe noget. :) Som sagt så hvis jeg nu hopper det der med sælge/købe etc. over og bare får registreringsafgiften tilbage, så står jeg med 95.000kr i hånden og den kostede 190.000DKK. jeg har dog stadig et lån på det fulde købs beløb. den samme bil koster mere end 100.000DKK i sverige, så det kan ikke betale sig at sælge/købe. (190.000-95.000 = 95.000). derudover kommer der også salgs/købs omkostninger. Men der 95.000, kan jeg selvfølgelig godt bare smide i bilens lån og så betale mindre på lånet, men... jeg kan også bruge dem til at klare udbetalingen på køb af lejlighed. det er så ikke allesammen, men nogle af dem vil så gå dertil (antageligt omkring 45-50.000 SEK).
Nils Besvaret August 21, 2006 Rapporter Besvaret August 21, 2006 Som sagt så hvis jeg nu hopper det der med sælge/købe etc. over og bare får registreringsafgiften tilbage, så står jeg med 95.000kr i hånden og den kostede 190.000DKK. jeg har dog stadig et lån på det fulde købs beløb. den samme bil koster mere end 100.000DKK i sverige, så det kan ikke betale sig at sælge/købe. (190.000-95.000 = 95.000). derudover kommer der også salgs/købs omkostninger. Men der 95.000, kan jeg selvfølgelig godt bare smide i bilens lån og så betale mindre på lånet, men... jeg kan også bruge dem til at klare udbetalingen på køb af lejlighed. det er så ikke allesammen, men nogle af dem vil så gå dertil (antageligt omkring 45-50.000 SEK). Hvis du omregistrerer bilen i Sverige, bliver du nok nødt til at indfri det lån, der er i den. Det er bare en formodning. For og imod omregistrering/sælg&køb er et ofte diskuteret emne på debatten, som jeg - undtagelsesvis - ikke har nogen mening om. :)
Scion Besvaret August 21, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 21, 2006 Hvis du omregistrerer bilen i Sverige' date=' bliver du nok nødt til at indfri det lån, der er i den. Det er bare en formodning. For og imod omregistrering/sælg&køb er et ofte diskuteret emne på debatten, som jeg - undtagelsesvis - ikke har nogen mening om. :)[/quote'] hehe :) Ja jeg ved det ikke rigtigt, min bank rådgiver var rimeligt fortrøstningsfuld, men altså...den tid den sorg.
Futz Besvaret August 22, 2006 Rapporter Besvaret August 22, 2006 Biler og lejelejligheder er bad business, og det er bedre med et skridt tilbage og to frem end omvendt - så æd tabet på bilen/driften nu og end som farbror Joakim. :)
bozzen Besvaret August 22, 2006 Rapporter Besvaret August 22, 2006 En anden besparelse er bilforsikring, som er meget billigere i det svenske. Vil sige at ca 2500-3000DKK er fornuftigt beregnet på benzin, beregn ca 5000 DKK på bolig (lån + leje).
Rene Larsen Besvaret August 22, 2006 Rapporter Besvaret August 22, 2006 Som sagt så hvis jeg nu hopper det der med sælge/købe etc. over og bare får registreringsafgiften tilbage, så står jeg med 95.000kr i hånden og den kostede 190.000DKK. jeg har dog stadig et lån på det fulde købs beløb. den samme bil koster mere end 100.000DKK i sverige, så det kan ikke betale sig at sælge/købe. (190.000-95.000 = 95.000). derudover kommer der også salgs/købs omkostninger. Men der 95.000, kan jeg selvfølgelig godt bare smide i bilens lån og så betale mindre på lånet, men... jeg kan også bruge dem til at klare udbetalingen på køb af lejlighed. det er så ikke allesammen, men nogle af dem vil så gå dertil (antageligt omkring 45-50.000 SEK). De DKK 95.000 som du nævner du vil kunne få tilbage, er det et beløb som du har fået fra SKAT (deres vurdering)? Prøv evt. denne side: http://modep.toldskat.dk/
Scion Besvaret August 25, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 25, 2006 De DKK 95.000 som du nævner du vil kunne få tilbage' date=' er det et beløb som du har fået fra SKAT [i'](deres vurdering)? Prøv evt. denne side: http://modep.toldskat.dk/ min bil svarer ca. til det eksempel de har på tax.dk, så derfra har jeg tallet. (deres eksempel er 200.000, min kostede 190.000). (Emneskift) I øvrigt, så tror jeg altså folk er galt afmarcheret mht. til den der stats skat på 6%, den er da fradrags berettiget, det som ikke er, er det der AM bidrag på 8%, som bliver trukket inden fradraget medregnes. Så det er da 38%, det er bare kun 38% af bruttoløn * 0,92
Kim H Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 (Emneskift) I øvrigt, så tror jeg altså folk er galt afmarcheret mht. til den der stats skat på 6%, den er da fradrags berettiget, det som ikke er, er det der AM bidrag på 8%, som bliver trukket inden fradraget medregnes. Så det er da 38%, det er bare kun 38% af bruttoløn * 0,92 Er alvorlig bange for at du blander skattetræk på din lønseddel sammen med skattemæssig værdi af befordringsfradrag - det er 2 helt forskellige sager. Befordringsfradraget har alene effekt overfor skat til amt og kommune. Hvis man er grænsegænger, bor man skattemæssigt i en dansk gennemsnitskommune, hvor den samlede skat til amt og kommune er fastsat til 32 %. Iflg. Anton er Blåvandshuk i 2006 "gennemsnitskommune". Det betyder, at hvis du har et fradrag på DKK 100, vil du netto få DKK 32 mere udbetalt. Hvordan "Skat" omsætter dit fradrag på forskudsopgørelse til et fradrag på dit skattekort er en sag for sig - som kun de meget indforståede kan gennemskue (jeg hører ikke selv til i den gruppe ;)).
Scion Besvaret August 25, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 25, 2006 åh, snedigt og indviklet... det kan jeg ikke gennemskue. fordi altså det tilføjer da til ens fradrag :/ nå....men fair nok, reglerne er snedigere end mig så :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu