Guest jxhab Skrevet August 24, 2006 Rapporter Skrevet August 24, 2006 Jeg ved det er blevet besvaret herinde før, men jeg kan simpelthen ikke finde det.. Hvis man bor i Sverige, hvor mange dage er det så man kan opholde sig i DK før man skal hjem til Sverige igen. Jeg har en kollega som har købt et hus herover, som han vil bruge som sommerhus, men han har overvejet at flytte permanent.
Guest jxhab Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 er det ikke 180? Jo det tror jeg men der er også noget med antal dage pr måned så vidt jeg husker
Guest Supermule Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Det betyder ikke så meget hvor mange dage det handler om.... Du skal kunne bevise at du er KNYTTET til din bopæl i Sverige og pendler dagligt. Kan du ikke det, bliver du beskattet og din svenske bil takseres og der skal betales dansk afgift af den.... Vi var igennem møllen, da Rikke stadig havde adresse i DK pga lejl, og hvis vi havde købt Merceren inden hun kom herover, skulle vi ha' betalt afgift af den....
Gio Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Du skal kunne bevise at du er KNYTTET til din bopæl i Sverige og pendler dagligt. Kan du ikke det' date= bliver du beskattet og din svenske bil takseres og der skal betales dansk afgift af den....Sikke noget vrøvl. Hvor i det skattetekniske materiale står der at man skal "pendle dagligt"? Rigtigt nok, du skal have et forholdsmæssigt tilhørsforhold til dit bopæls-land, for at kunne blive betragtet som værende tilhørende dér.Vi var igennem møllen' date=' da Rikke stadig havde adresse i DK pga lejl, og hvis vi havde købt Merceren inden hun kom herover, skulle vi ha' betalt afgift af den....Nu kender jeg ikke detaljerne omkring jeres arrangement og dispositioner på pågældende tidspunkt. Men hvis DU boede i Sverige, og købte Merceren...så kan jeg ikke se hvad der skulle være at komme efter afgiftsmæssigt.
Nils Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Jeg ved det er blevet besvaret herinde før, men jeg kan simpelthen ikke finde det.. Hvis man bor i Sverige, hvor mange dage er det så man kan opholde sig i DK før man skal hjem til Sverige igen. Jeg har en kollega som har købt et hus herover, som han vil bruge som sommerhus, men han har overvejet at flytte permanent. Der er hverken minimum- eller maximumgrænser for, hvor længe man må eller skal opholde sig i det ene eller andet land. Vi lever i to frie lande. :D Nåmen noget HELT andet er så, at hvis man formelt flytter adresse til Sverige for at kunne købe en bil på svenske plader, så vil arrangementet blive bedømt ud fra, om der er tale om en proforma-flytning - det vil sige, om man i egentlig forstand bor på adressen. Hvis man har fuldt menageri på sin danske adresse, er der ikke rigtig brug for så meget mere, men til brug for de mere hårfine afgørelser ser Skat på, hvilken adresse, der for bilejeren er centrum (eller midtpunkt) for livsinteresse., som det kaldes lidt højskoleagtigt. :)
Guest Supermule Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Det kaldes "midtpunkt for livsinteresser".....
Guest Supermule Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=205448&vID=0
Nils Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=205448&vID=0 Midtpunkt for livsinteresse 1 hit Centrum for livsinteresse 2 hit
Guest jxhab Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=205448&vID=0 Giver vidst ikke noget resultat
Guest jxhab Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Der er hverken minimum- eller maximumgrænser for, hvor længe man må eller skal opholde sig i det ene eller andet land. Vi lever i to frie lande. :D Nåmen noget HELT andet er så, at hvis man formelt flytter adresse til Sverige for at kunne købe en bil på svenske plader, så vil arrangementet blive bedømt ud fra, om der er tale om en proforma-flytning - det vil sige, om man i egentlig forstand bor på adressen. Hvis man har fuldt menageri på sin danske adresse, er der ikke rigtig brug for så meget mere, men til brug for de mere hårfine afgørelser ser Skat på, hvilken adresse, der for bilejeren er centrum (eller midtpunkt) for livsinteresse., som det kaldes lidt højskoleagtigt. :) Takker.. så hvis min kollegas kæreste ejer lejligheden i danmark og han flytter sine ting til sverige og kun har noget "weekend" tøj i Danmark, så er det lige meget om han kun er hjemme i Sverige én gang om ugen ..
Gio Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Giver vidst ikke noget resultathttp://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=167179&vID=0&search=180¤dage¤begrænset¤skattepligtig
Nils Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Takker.. så hvis min kollegas kæreste ejer lejligheden i danmark og han flytter sine ting til sverige og kun har noget "weekend" tøj i Danmark' date=' så er det lige meget om han kun er hjemme i Sverige én gang om ugen ..[/quote'] Nu tolker du meget... optimistisk. Hvis man har job og kæreste i Danmark, så er det der, man har centrum for sin livsinteresse, og ikke i en kold ødegård oppe i Sverige. At det er kæresten, der ejer lejligheden er (næsten) ligegyldigt - formaliteter er altid på myndighedernes side. :o
spinner Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Takker.. så hvis min kollegas kæreste ejer lejligheden i danmark og han flytter sine ting til sverige og kun har noget "weekend" tøj i Danmark' date=' så er det lige meget om han kun er hjemme i Sverige én gang om ugen ..[/quote'] Ja, så vil det nok stadig blive betragtet som en proforma-flytning... Og nogle vil nok mene; med rette...
Guest jxhab Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Ja' date=' så vil det nok stadig blive betragtet som en proforma-flytning... Og nogle vil nok mene; med rette...[/quote'] Det er egentlig lidt pudsigt jo, for hvad så hvis han nu ikke købte en svensk bil =)
Nif Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Det er egentlig lidt pudsigt jo' date=' for hvad så hvis han nu ikke købte en svensk bil =)[/quote'] Man kan jo stadig trække en masse Km fra i skat lige meget om man cykler eller kører bil. Gør man det ikke vil det virke mærkeligt. Og lidt svært at købe noget hvor man ikke bruger bil eller har biletter fra toget.
Gio Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Og lidt svært at købe noget hvor man ikke bruger bil eller har biletter fra toget.Kan man ikke være arbejdsløs i Sverige? ;)
Kim H Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Det er egentlig lidt pudsigt jo' date=' for hvad så hvis han nu ikke købte en svensk bil =)[/quote'] Så dukker der andre "sekundære" problemstillinger frem ... F.eks. ejendomsværdibeskatning eller ikke ... - en "rigtig" svensker betaler ikke dansk ejendomsværdiskat af svensk ejendom men i stedet svensk fastighetsskatt - en "rigtig" dansker med svensk ejendom betaler dansk ejendomsværdiskat af samme
Guest ThomasO Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 En tommelfinger regel når det drejer sig om juridiske tvister, og de prøver at bevise om man har ophold det ene eller det andet sted, det kan være ordet hensigten. Bid mærke i det ord, især hvis bevisbyrden vakler fra side til side. Det kunne meget nemt være HENSIGTEN at snyde med afgiften/KM penge, og du kan sgu blive dømt på - HENSIGTEN. Og uvidenhed er ikke ensbetydende med frikendelse i en skattesag. Klart man bliver forsøgt knaldet hvis det ser underligt ud..... ellers ville et skattefinancieret samfund jo falde sammen på et øjeblik.
Anka Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Der er hverken minimum- eller maximumgrænser for, hvor længe man må eller skal opholde sig i det ene eller andet land. Vi lever i to frie lande. :D Nåmen noget HELT andet er så, at hvis man formelt flytter adresse til Sverige for at kunne købe en bil på svenske plader, så vil arrangementet blive bedømt ud fra, om der er tale om en proforma-flytning - det vil sige, om man i egentlig forstand bor på adressen. Hvis man har fuldt menageri på sin danske adresse, er der ikke rigtig brug for så meget mere, men til brug for de mere hårfine afgørelser ser Skat på, hvilken adresse, der for bilejeren er centrum (eller midtpunkt) for livsinteresse., som det kaldes lidt højskoleagtigt. :) Jeg kan ikke rigtigt se, der kan være brug for hårfine afgørelser, har man adresse i Sverige og rent faktisk bor der, kan det da aldrig være et problem at bevise det(brobizzudskrifter f.eks.) - har man problemer med at bevise det, er det vel også fordi man ikke har rent mel i posen. Efterhånden er man jo træt af "leverpostejsdanskernes" mistænksomme blikke, når man besøger famile/venner i DK i sin svenske bil - ja vi er rent faktisk nogle der er FLYTTET til Sverige og BOR der, så forstå det dog!! Sorry jeg måtte lige af med det. Go weekend til alle.
Guest jxhab Besvaret August 26, 2006 Rapporter Besvaret August 26, 2006 Jeg kan ikke rigtigt se, der kan være brug for hårfine afgørelser, har man adresse i Sverige og rent faktisk bor der, kan det da aldrig være et problem at bevise det(brobizzudskrifter f.eks.) - har man problemer med at bevise det, er det vel også fordi man ikke har rent mel i posen. Efterhånden er man jo træt af "leverpostejsdanskernes" mistænksomme blikke, når man besøger famile/venner i DK i sin svenske bil - ja vi er rent faktisk nogle der er FLYTTET til Sverige og BOR der, så forstå det dog!! Sorry jeg måtte lige af med det. Go weekend til alle. Jeps jeg er dog ret ligeglad hvad folk tænker når jeg triller rundt i mine svenske biler. De får bare det forstående 180% afgiftsblik fra mig .. Men mit spørgsmål gik egentlig bare ud på hvor græsen går. Altså hvor tit man skal være hjemme hvis man definerere det som at man bor der og hvis nu ens kone eller kæreste bor i det andet land og man pakker en weekendtaske og bor der weekenden over om, hvordan det så defineres, men jeg tror ikke der findes noget 100% klart svar..
claus Besvaret August 26, 2006 Rapporter Besvaret August 26, 2006 Er det ikke 180 dages reglen der gælder her.....
Guest Supermule Besvaret August 26, 2006 Rapporter Besvaret August 26, 2006 Søg på SKAT.... Der er faldet en del afgørelser om præcis det. Og de er alle tabt, pga "centrum for livinteresser" problematikken... Dokumentets dato 29. april 2004 Dato for offentliggørelse 17. juni 2004 SKM-nummer SKM2004.257.HR Myndighed Højesteret Sagsnummer 1. afdeling, 441/1999 Dokumenttype Dom Overordnede emner Skat Emneord Skattepligt, livsinteresser, bopæl, afsavnserstatning, befordring, A-kasse, fagforening, lejeindtægt Resume Skatteyderen havde pr. 1. marts 1986 meddelt flytning til Tyskland. Sagen omhandlede, om han var skattepligtig til Danmark i perioden 1. marts 1986 til ultimo 1989, og om centrum for hans livsinteresser var Danmark eller Tyskland. Højesteret fastslog, at skatteyderen ikke havde godtgjort, at han den 1. marts 1986 eller på et senere tidspunkt før udgangen af 1989 opgav bopæl i Danmark. Højesteret henviste bl.a. til, at skatteyderen efter etablering af bopæl i Tyskland havde bevaret det arbejde i Danmark, som han på det tidspunkt havde haft i en årrække, og at han etablerede yderligere arbejdsforhold i Danmark, og at han i hele perioden havde haft rådighed over en bopæl i Danmark. Højesteret lagde også vægt på, at skatteyderen over for politiet i forbindelse med beslaglæggelse af en tysk indregistreret bil havde erkendt at hans bopæl var i Danmark og i den forbindelse havde underskrevet et bødeforlæg. Med samme begrundelse fandt Højesteret at skatteyderen havde haft midtpunkt for sine livsinteresser i Danmark i hele perioden. Højesteret fandt heller ikke, at skatteyderen var berettiget til afsavnserstatning for bilen, der blev beslaglagt i 1988. Højesteret henviste til, at skatteyderen havde underskrevet en erklæring om, at han var indforstået med, at hans tysk indregistrerede bil blev tilbageholdt af Toldvæsenet og at han havde vedtaget en bøde herfor. Højesteret fandt heller ikke, at skatteyderen for nogen periode omfattet af sagen havde dokumenteret at være berettiget til transportfradrag eller fradrag for faglige konsekvenser i videre omfang end indrømmet ved Landsskatterettens kendelse. Højesteret fandt, at skatteyderen havde haft en skattepligtig indtægt på kr. 24.000,- svarende til en faktura, som han hævdede ikke at have udstedt. Derimod fandt Højesteret ikke tilstrækkelig dokumentation for, at skatteyderen i 1989 havde haft en lejeindtægt. Reference® Dobbeltbeskatningsoverenskomst Tyskland art. 4, stk. 2, litra a Registreringsafgiftsloven § 27, stk. 1, nr. 4 Toldloven § 117, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 1 Toldloven § 76, stk. 1 Ligningsloven § 9 C Kildeskatteloven § 1, stk. 1, nr. 1 Henvisning(er) til vejledninger Ligningsvejledningen 2004 - 2 A.B.1.7.1 Henvisning til vejledninger Ligningsvejledningen 2004 - 2 D.A.1.1 Henvisning til vejledninger Ligningsvejledningen 2004 - 2 D.E. Tyskland Henvisning til vejledninger Punktafgiftsvejledningen 2004 - 2 E.1.11.2 Henvisning til vejledninger Ligningsvejledningen 2004-2 A.F.3.1.3.1.
Nils Besvaret August 26, 2006 Rapporter Besvaret August 26, 2006 Godt kæmpet Supermule, men 180-dages-reglen spræller endnu, for den er noget af det mest sejlivede. Den bliver slået ihjel gang på gang og alligevel dukker den op frisk og uskadt så snart emnet, "hvor lidt kan man bo i Sverige og så alligevel have en svensk bil" bliver taget op igen. Alene i denne korte tråd to gange, og den kommer nok en gang til, men det nytter altså ikke noget for FOR AT HAVE EN SVENSK BIL SKAL MAN BO RIGTIGT I SVERIGE!!! Fatta!
Guest Supermule Besvaret August 26, 2006 Rapporter Besvaret August 26, 2006 Og så kommer spørgsmålet....... Hvordan bor man "forkert" i Sverige?????? ;) :D
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu