Jump to content

Hvordan har din PC det efter et lynnedslag...

Recommended Posts

Skrevet

Min har det ihvertfald ikke så godt længre... Efter et lyn slog ned i vores hus Lørdag, gik det trist nok ud over vores PC, som valgte at melde fra på stort net, og derfor skal jeg lige rundspørge til min redningsplan da jeg ikke er den største byg-selv-din-pc haj. Det er sådan at jeg tror lidt held har været med os, siden skaden (med min begrænsede viden) højst sandsynligt er gået ud over BIOS'en, og ikke så meget andet. Jeg kan tænde PC'en, harddisken kører men starter dog ikke noget operativt, DVD drevet "virker" og blæserne kører også, dog ikke på mit AGP grafikkort. GFX kortet kører bare blæseren 1/4 omgang og står så stille. Intet signal kommer til skærmen, og intet lys i mit netkort heller. Status er forhåbentligt er GFX HD og RAM ikke påvirket, men der står min fejlsøgning af. Det er en udemærket P4 2,55 med godt 3 år på bagen, så her er mit sprøgsmål, skal jeg forsøge at hitte et nyt MB med (tror jeg) socket 478 og så smide min eksisterende processor på det i håb om heldet er med mig, eller bliver jeg nød til at stykke en ny maskine sammen incl. GFX kort nu alt kører PCIE.´ Mit problem er også at der er en frygtelig masse data på min HD jeg gerne vil have ud, men jeg kan bare ikke huske om det er SATA osv. osv. den kører, så hvordan kan jeg lettest finde komponenter der matcher den, og om den overhovedet vil være kompatibel med et nyere Mainboard... Alt i alt, hjælp ønskes fra en semi-pc-mongol Ps. Gio, det er NU du skal komme op og fiske i åen! :)

Besvaret

Lynnedslg PC- sygdom furland>> hmmm lidt for nederen , det er noget der hedder backup (regelmæssig af data) men hvem tage backup der gøre rigtig mænd never eheh. nå synd, for dig, jeg tror det billigeste er tage din Harddisk ud af maskinen og prøv hos naboen om du kan få adgang til din data, det skal selvf. være sådan at du smide din harddisk på en kørende maskine som slave og måske kan du være heldig at din harddisk ikke har taget skade ... det med at købe alt til din nye PC , tja det koster ikke meget at købe delerne på nettet og bragt dem hjem men hr du forstand på at skrue dem sammen og få installeret ny windows (OS) og koble din gamle harddisk sammen som slave?? skriv PM så måske jeg kan hjælpe>>:fight:

Besvaret

Surt show. Jeg har heldigvis aldrig oplevet det, dog anbefalede jeg engang en kunde at tage strømmen ud til samtlige deres pc'ere. Næste dag da de mødte, så var der en lille billig del, som ikke var taget fra strømmen brændt af. Inden du begynder at købe hjem, så skal du være sikker på at din processor virker. 478 Sokkel er udgået, så hvis processoren er stået af, så er du nød til at købe en processor der passer til en anden sokkel. Hvis jeg var dig, så ville jeg alliere mig med en ven som du kan prøve dine dele hos. Med hensyn til harddisk, så er stikkets type du lettets ser om det er SATA eller IDE. Hvis det er sata så er det som regl et smalt rødt kabel der går til harddisken, hvis det er IDE, så er det et bredt kabel. Typen af ram er også skiftet siden du købte din pc, så du er nød til at opveje, hvad nyt bundkort/processor/ram koster, iforhold "Reparation" af det eksisterende.

Besvaret

Ikke for at være lyseslukker... ... men du risikerer nemt at der er meget i den der ikke virker efter sådan en omgang. Tag et kig på din harddisk - hvordan ser stikkene ud? Og hvor meget data? Hvis det er en IDE harddisk kan du tage den med hvis I skal forbi og se på hund, så kan vi lave nogen DVD'er med de relevante data til dig. Du risikerer til gengæld let at CPU'en er skadet, så du står med et nyt motherboard der ikke virker - det samme med RAM'en. Med mindre det forekommer helt uoverskueligt ville jeg nok se mig om efter at købe en ny PC i stedet for. Her var vi lidt heldigere - vi havde huspassere i en uge med tordenvejr. Det eneste der stod af var modem'et til Telia Bredband det var trods alt til at skifte :) Men ellers er rådet altid - ud af stikkontakterne og telefonstikket med dit dyre eludstyr. Dækker jeres forsikring ikke elskader? Det gør vores - godt nok 1500 i selvrisiko - men med en hel PC var der måske noget at hente.

Besvaret

Ja i siger jo ikke noget jeg ikke selv har tænkt, nemlig nu maskine da redning af resterne jo ikke kan betale sig... Det er så en IDE HD, så har jeg det at arbejde efter. Nu er det så som så med at kunne nå at hive alt ud af stikkontakter, da vejret skifter ret så hurtigt oppe hos os. Min kone var ved at lægge vores søn i seng da det slog ned. Da de gik op, var der solskin, og max 10 min. efter skete det! Faktiskt har vi haft lyn fra en "næsten" skyfri himmel. De lokale siger det er Linderödsåsen der gør at det er så ustadigt, så det er bare noget vi må lære at leve med... tak for input! Jeg finder nok ud af det hen af vejen!!! :)

Besvaret

Med fare for at gå lidt mod strømmen i denne tråd, så vil jeg da foreslå dig at tage og teste en del ad gangen. Jeg tror nemlig kun at dit motherboard er dødt. Tag RAM, grafikkort og HD ud og prøv det i en anden maskine. Hvis du er heldig, så har du måske et sted, du kan teste processoren også. Problemet er jo egentlig at købe et motherboard som passer til din processor. Min kæreste har lige lavet stuntet, og det virker desværre kun sådan pø-om-pø. Din strømforsyning virker jo... og hvis heldet er med dig, og både RAM, grafikkort og HD virker, så kan det faktisk godt betale sig at købe nyt MB og processor. Der er ikke mange ben i at samle sådan en fyr. Nu er jeg jo ikke blevet svensk endnu, men mon ikke ham Gio er på'en og til at overtale? :rolleyes: Good luck... :thumbup:

Besvaret

Hvis din PC er blevet ramt af et lyn kan jeg godt forstå den er syg. Et nyt RAM modul når det skal indsættes tager en der ved hvad han laver altid et antistatisk armbind på, eller lægger en bar arm på selve metalrammen for at udligne evt statisk elektricitet. Det er her man kan se om folk er professionelle, eller lader som om de er det. Dette er vigtigere end folk er klar over, fordi den spænding der skal til for at give et lille stød eller en lille gnist, er mange gange over den spænding der skal til for at ødelægge RAM klodsen.Det var ihvertfald noget af det første jeg lærte i min IT grunduddannelse. Gæt selv hvorledes dine PC komponenter har det nu. :scared:Hvorfor snakker du ikke med forsikringen, og lader dem om at betale det, dækker de ikke den slags. IT folk der hjælper gratis er alligevel en uddøende race. De er begyndt at tage håndværkerpriser nu.

• 8 months later...
Besvaret
Hvis din PC er blevet ramt af et lyn kan jeg godt forstå den er syg. Et nyt RAM modul når det skal indsættes tager en der ved hvad han laver altid et antistatisk armbind på, eller lægger en bar arm på selve metalrammen for at udligne evt statisk elektricitet. Det er her man kan se om folk er professionelle, eller lader som om de er det. Dette er vigtigere end folk er klar over, fordi den spænding der skal til for at give et lille stød eller en lille gnist, er mange gange over den spænding der skal til for at ødelægge RAM klodsen.Det var ihvertfald noget af det første jeg lærte i min IT grunduddannelse. Gæt selv hvorledes dine PC komponenter har det nu. :scared:Hvorfor snakker du ikke med forsikringen, og lader dem om at betale det, dækker de ikke den slags. IT folk der hjælper gratis er alligevel en uddøende race. De er begyndt at tage håndværkerpriser nu.
Jeg tager 500 danske sort... men det er nu mest fordi at jeg ikke gider bruge min fritid og det beløb er så højt at folk tager det som en fornærmelse *GG* (hvilket de næsten også bør). En kommentar vedr. forsikringen, så tjek lige om din selvrisiko er så lav at den dækker noget så billigt som motherboard eller RAM. Husk, det er prisen på hvad din 3 år gamle pc er værd i dag (læs: ingenting) Mht. et antistatisk armbånd eller et godt greb i en radiator kan jeg kun give ret i at dette er en nødvendighed.
Besvaret
Prøv eventuelt at flashe din bios' date=' det virkede for mig en gang efter lynet slog ned.[/quote'] Dårligt forslag! Man kan opleve ret mange ting, der er blevet ramt i en pc, hvis man har haft lynnedslag. Det er jo en overspænding, der har været i stikkontakten, som derfor kan afstedkomme ødelagt strømforsyning, bundkort, ram etc. etc. Lad en ekspert undersøge den og komme med et bud. Og husk at indboforsikringen normalt dækker i de tilfælde!!!
Besvaret

Det kan afstedkomme ødelagt hardware ja, men det sker ikke hver eneste gang. Nogle gange er hardwaren intakt, dog er bios meget følsom. Den behøver ikke være ødelagt, men blot være fejlbelagt. Det er ganske gratis at resette den, så hvorfor ikke prøve den fremgangsmåde før man køber sig til en eksperts mening?

Besvaret
hvorfor ikke prøve den fremgangsmåde før man køber sig til en eksperts mening?
Det har du fuldstændig ret i, vidste faktisk ikke at det OFTE var bios, der blev ramt. Har selv oplevet flere forskellige "effekter" af torden. Men mener iøvrigt, det er de færreste, der skal rode med bios selv.
Besvaret

Överspänningsskydd Nu er det jo for sent og det er nemt at være bagklog og alt det der .... :o http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96versp%C3%A4nningsskydd

Överspänningsskydd används för att skydda elektriska apparater från överspänning. I samband med åskväder kan överspänningen leda till att apparater går sönder, exempelvis TV, datorer eller musikanläggningar.
Google'de överspänningsskydd og fandt bl.a. http://www.misco.se/Product/Section.aspx?SL_SectionId=21252&MB2_SectionId=21062 Priser fra 99 - 315 SEK. En billig forsikring kan man vel sige. Held og lykke med reetableringen.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...