bananas Skrevet September 8, 2006 Rapporter Skrevet September 8, 2006 Var nede på Skatteverket i Malmö i dag for at aflevere mit internordiske flyttebevis. Det lykkedes at få udfyldt deres formularer. De sagde, at det ville tage OP TIL 3 UGER for dem at sende mit personnummer:eek: . Kan det virkelig være rigtigt at en flok bureaukrater skal snøvle så lang tid om at lave et person-nummer? Jeg spurgte meget tydeligt om det vrkelig kunne være rigtigt og insisterede på at finde en hurtigere løsning - men ak nej Derudover spurgte de efter ens lejekontrakt og ens brobizz-aftale (jeg havde angivet at jeg ville pendle i bil - man skulle svare på hvordan). Det havde jeg selvfølgelig ikke med for det havde de ikke skrevet et hak om på deres hjemmeside. Nu skal jeg komme ned med det efterfølgende - kan det virkelig være rigtigt? Jeg skal jo bruge det skide nummer til at få kreditkort og købe bil, og sikkert også en række andre ting, som jeg ikke har opdaget endnu. Nogen der kender nogen tricks eller har nogen gode forslag?
fisker Besvaret September 8, 2006 Rapporter Besvaret September 8, 2006 Det er meget normalt at de skal bruge din kopi af enten leje kontrakt eller köbe avtal på din bostadsret. Hvis man har det med, går det meget hurtigere ;-) Fik mit på 3 dage, den dag der stod jeg overtog min bolig,var det udskrevet og postet. Det er det samme i dk, hvis du skal folkebogføres hos komunen, skal du enten have en lejekontrakt med, eller de sender et brev til ejeren af boligen, og skal have bekræftelse på at du bor der. Du får jo først personnummeret, når de kan se at du bor der.
anderspier Besvaret September 8, 2006 Rapporter Besvaret September 8, 2006 Alle her i vores husstand (min kones datter på 16 år, som senest er tilflyttet i sidste uge), har fået det efter max 1 uge. At de skal vide hvordan du kommer frem og tilbage mellem DK og Sverige, skulle vi ikke svare på. Hvad i al verden blander de sig pludselig i det for ? Andre herinde som har oplevet, at de vil vide det ? Vi fremviste blot en kopi af vores købskontrakt på bostadsrätten på Skatteverket, som dokumentation for vi bor herovre. Men at de skal vide hvordan du kommer til DK og tilbage - sig du svømmer :-) Kan ikke se det vedkommer dem ! Kun i forbindelse med befordring og dette er i forhold til det Danske skattevæsen, da ikke det Svenske (som jeg ser det). Det er meget normalt at de skal bruge din kopi af enten leje kontrakt eller köbe avtal på din bostadsret. Hvis man har det med, går det meget hurtigere ;-) Fik mit på 3 dage, den dag der stod jeg overtog min bolig,var det udskrevet og postet. Det er det samme i dk, hvis du skal folkebogføres hos komunen, skal du enten have en lejekontrakt med, eller de sender et brev til ejeren af boligen, og skal have bekræftelse på at du bor der. Du får jo først personnummeret, når de kan se at du bor der.
biz Besvaret September 12, 2006 Rapporter Besvaret September 12, 2006 Alle her i vores husstand (min kones datter på 16 år, som senest er tilflyttet i sidste uge), har fået det efter max 1 uge. At de skal vide hvordan du kommer frem og tilbage mellem DK og Sverige, skulle vi ikke svare på. Hvad i al verden blander de sig pludselig i det for ? Andre herinde som har oplevet, at de vil vide det ? Vi fremviste blot en kopi af vores købskontrakt på bostadsrätten på Skatteverket, som dokumentation for vi bor herovre. Men at de skal vide hvordan du kommer til DK og tilbage - sig du svømmer :-) Kan ikke se det vedkommer dem ! Kun i forbindelse med befordring og dette er i forhold til det Danske skattevæsen, da ikke det Svenske (som jeg ser det). Gad vide hvad man får af transportfradrag på "svømning" ? +6 dkr pr passage UNDER broen.. Eller vandcykel ? :D :D
bananas Besvaret September 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret September 19, 2006 Nu var jeg nede i torsdags på "stasi-kontoret" for at aflevere de påkrævede papirer. Der fik jeg at vide at de faktisk allerede havde lavet nummeret (uden de påkrævede papirer åbenbart) og havde sendt det med posten. Det var en meget hjælpsom middelaldrende dame, som alligevel tog kopier af de papirer jeg var kommet med, og hun gav mig tilmed et par udprint af mit person-nummer, som jeg kune tage med, med det samme. Det var sådan set fint nok men... Brevet med person-nummeret kom først i dag - gud hjælpe mig om ikke spaderne som standard sender det helt uundværlige nummer MED B-POST. ARRRRRGGG. Det er simpelthen for galt Den personlige betjening var sådan set både god og hjælpsom. Men deres procedurer stinker!
DoJo Besvaret September 19, 2006 Rapporter Besvaret September 19, 2006 de tog også en kopi af min togbillet.. ved heller ikke hvorfor, men det er godt nok mærkeligt
Ansyos Besvaret September 19, 2006 Rapporter Besvaret September 19, 2006 Da min kæreste og jeg skulle flytte var vi i banken ( i Sverige) 2 måneder før vi egentlig flyttede, vores bank rådgiver at det var en god idé at forberede de svenske myndigheder på at skulle lave personnumre, så da vi flyttede ind var vi dernede igen og kunne gå derfra med kopien af vores personnumre og ikke lang tid efter kom de med posten. Men vi oplevede også at skulle svare på hvordan vi kom fra Danmark til Sverige. Ved ikke helt hvorfor..
2EThADoN Besvaret September 21, 2006 Rapporter Besvaret September 21, 2006 Var nede på Skatteverket i Malmö i dag for at aflevere mit internordiske flyttebevis. Det lykkedes at få udfyldt deres formularer. De sagde, at det ville tage OP TIL 3 UGER for dem at sende mit personnummer:eek: . Kan det virkelig være rigtigt at en flok bureaukrater skal snøvle så lang tid om at lave et person-nummer? Yes... fik mit 1 uge (!) efter jeg VAR flyttet over... selvom jeg meldte min flytning med internordisk flyttebevis 4 uger INDEN flyttedato... kan generelt sige at for mit vedkommende har administrative ting gået MEGET langsomt herovre... trækker sgu ned i den samlede ellers fantastisk positive oplevelse af flytning til Sverige...
bozzen Besvaret September 21, 2006 Rapporter Besvaret September 21, 2006 Det er gode og dårlige ting hos alle lande. Når jeg skulle få mit danske CPR-nummer, så skulle man skrive vilken religion man hade tilhørsforhold til (katolik, protestant, muslim etc. Skrev så protestant. Og så fik man betale kirkeskat lige med det samme som et breve på posten. Surt! Kan meddele at ateist eller ikke troende ikke var et alternativ.
Jette Besvaret September 21, 2006 Rapporter Besvaret September 21, 2006 Det er gode og dårlige ting hos alle lande. Når jeg skulle få mit danske CPR-nummer' date=' så skulle man skrive vilken religion man hade tilhørsforhold til (katolik, protestant, muslim etc. Skrev så protestant. Og så fik man betale kirkeskat lige med det samme som et breve på posten. Surt! Kan meddele at ateist eller ikke troende ikke var et alternativ.[/quote'] Protestant er jo også den danske folkekirke. Jeg betaler ikke kirkeskat, da jeg tilhører et andet trossamfund. Jeg meldte mig ud af folkekirken i sin tid og fik i den forbindelse også slettet at skulle betale kirkeskat.
Toft Besvaret September 21, 2006 Rapporter Besvaret September 21, 2006 Jeg meldte mig ud af folkekirken i sin tid og fik i den forbindelse også slettet at skulle betale kirkeskat. Når du melder dig ud af folkekirken, så slipper du automatisk med det samme for at betale kirkeskat :th2: Det er jo ikke sådan at du melder dig ud af lortet, og så skal du bagefter også lige i den forbindelse selv melde kirkeskatten fra. Det er da lidt logik i det :)
Jette Besvaret September 21, 2006 Rapporter Besvaret September 21, 2006 Når du melder dig ud af folkekirken, så slipper du automatisk med det samme for at betale kirkeskat :th2: Det er jo ikke sådan at du melder dig ud af lortet, og så skal du bagefter også lige i den forbindelse selv melde kirkeskatten fra. Det er da lidt logik i det :) Ja, for mig var det logik at jeg dermed blev slettet, men det kunne åbenbart læses på anden vis ;)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu