Pippi Skrevet October 20, 2006 Rapporter Skrevet October 20, 2006 Her i DK er jeg medlem af HK og de har af og til nogle gode kurser i KBH. Hvis jeg flytter til Sverige - kan jeg så stadig være medlem af HK (arbejder i Danmark) eller skal man så være medlem af en svensk fagforening?
larscph Besvaret October 20, 2006 Rapporter Besvaret October 20, 2006 Men du skal være medlem af a-kasse i det land du arbejder i. Det vil sige dansk a-kasse hvis du er ansat i Danmark. Til gengæld er det så piv-uretfærdigt at man skal flytte over på svensk a-kasse og modtage den lavere svenske ydelse skulle det ske man bliver arbejdsløs.
fisker Besvaret October 21, 2006 Rapporter Besvaret October 21, 2006 Men du skal være medlem af a-kasse i det land du arbejder i. Det vil sige dansk a-kasse hvis du er ansat i Danmark. Til gengæld er det så piv-uretfærdigt at man skal flytte over på svensk a-kasse og modtage den lavere svenske ydelse skulle det ske man bliver arbejdsløs. Så vidt jeg er informeret, får du en højre sats, end de svenske?
larscph Besvaret October 21, 2006 Rapporter Besvaret October 21, 2006 Så vidt jeg er informeret' date=' får du en højre sats, end de svenske?[/quote'] Hvor finder du den information?
fisker Besvaret October 21, 2006 Rapporter Besvaret October 21, 2006 Hvor finder du den information? Kursus jeg var på engang, en af deltagerne arbejdede i en a kasse, og hendes søn boede selv i sverige, der blev det undersøgt til bunds ;-) Men hvor mange af "vores" a kasser har helt precist styr hvad der skal gøres hvis vi bliver ledige? Spurgte på et tidspunkt i min egen 3F der blev de lidt lamme i hovedet :-( Det nytter jo ikke at der går 2 måneder før man får penge, eftersom du har krav på dem med det samme :-) Nogle der har fået dagpenge i sverige? Hvor de har været medlem af dansk a kasse?
larscph Besvaret October 21, 2006 Rapporter Besvaret October 21, 2006 Jeg mener bestemt at udgangspunktet er sådan her: - Når du er ansat i DK skal du være medlem i dansk a-kasse. Hvis du bliver arbejdsløs: - Du bor i Sverige, så derfor er du som udgangspunkt jobsøgende i Sverige. Derfor kan du ikke længere være medlem i dansk a-kasse, men skal henvende dig i den svenske a-kasse. Du medtager din anciennitet fra DK og kan få svensk understøttelse. - Hvis du kan godtgøre at du reelt er arbejdssøgende i Danmark (tilknytning, sprog, eller andet) mener jeg at man kan "få lov" til at være medlem af dansk a-kasse. Men det kræver vist en konkret ansøgning - har ingen anelse om behandlingstid og hvor meget der skal til. Problemet i den måde det fungerer på er, at ydelsen fra en a-kasse er højere i DK - tilsvarende er medlemskontingentet når man er i arbejde også højere. Samtidig kan man ikke tegne nogen supplerende forsikring i tilfælde af arbejdsløshed da den kun dækker hvis man bor og arbejder i samme land.
larscph Besvaret October 21, 2006 Rapporter Besvaret October 21, 2006 Se også den her ganske informative tråd http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=3057
Nils Besvaret October 21, 2006 Rapporter Besvaret October 21, 2006 Specielt høje dansker-satser i svenske a-kasser???
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu