Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej, har fået en fartbøde i min danske firmabil på gule plader i DK. Skal også op til orienterende køreprøve osv. Spørgsmålet er, om de sender bøden til mig eller gennem firmaet?? Og hvor lang tid går der? Og til sidst, kan man betale f.eks. i mindre afdrag?

Besvaret
Hej, har fået en fartbøde i min danske firmabil på gule plader i DK. Skal også op til orienterende køreprøve osv. Spørgsmålet er, om de sender bøden til mig eller gennem firmaet?? Og hvor lang tid går der? Og til sidst, kan man betale f.eks. i mindre afdrag?
Du kan ikke komme til orienterende køreprøve når du har bopæl i udlandet, det burde betjenten have vidst. Oplyste du at du har bopæl i Sverige? Du kan kun få en betinget straf med prøvetid, så du bliver kaldt til køreprøve hvis du flytter tilbage til DK inden for en årrække. Mener det er 3 år, men er ikke sikker. Hvis du er taget med laser og kaldt ind til siden, og har oplyst navn osv. så er jeg ret sikker på de sender bøden til dig privat. Afhængig af bødens størrelse så er det vist meget normalt at man kan få en afdragsordning. Har heldigvis selv kun prøvet en mindre bøde...(7 9 13..bank under bordet)
Besvaret
Du kan ikke komme til orienterende køreprøve når du har bopæl i udlandet, det burde betjenten have vidst. Oplyste du at du har bopæl i Sverige? Du kan kun få en betinget straf med prøvetid, så du bliver kaldt til køreprøve hvis du flytter tilbage til DK inden for en årrække. Mener det er 3 år, men er ikke sikker. Hvis du er taget med laser og kaldt ind til siden, og har oplyst navn osv. så er jeg ret sikker på de sender bøden til dig privat. Afhængig af bødens størrelse så er det vist meget normalt at man kan få en afdragsordning. Har heldigvis selv kun prøvet en mindre bøde...(7 9 13..bank under bordet)
Ja det var en laser. Fik ikke fortalt at jeg bor i udlandet. Men det er da rart at vide at det er muligt med afdrag ;) Flytter sandsynligvis tilbage inden alt for længe, så der er nok ikke noget at hente :( Tak for svaret :)
Besvaret

For et halvt år siden blev jeg stoppet i min danske firmabil. Det var i danmark, og kl. var halv fire om morgenen. Betjenten spurgte venligt om jeg ikke var på vej på arbejde, og jeg sagde selvfølgelig ja. Så tjekkede han mit kørekort, og da han fandt ud af jeg ikke boede i danmark, skulle jeg selv skrive min adresse ned, så de vidste hvor bøden skulle sendes hen. Jeg kørte i øvrigt 96 hvor man måtte køre 70, så jeg fik også et klip... Men bøden kom, efter nogle måneder, hjem til min adresse i Sverige...

Besvaret
Så tjekkede han mit kørekort, og da han fandt ud af jeg ikke boede i danmark, skulle jeg selv skrive min adresse ned, så de vidste hvor bøden skulle sendes hen. ... Men bøden kom, efter nogle måneder, hjem til min adresse i Sverige...
Jeg blev taget i egen bil og skulle oplyse min svenske adresse. Men han må have slået mig op alligevel for der var stavefejl på blanketten men ikke i bøden med posten..
  • 4 months later...
Besvaret

Fartbøder i udlandet?

...har fået en fartbøde...
Hvorledes når det er en ATK-måling? - altså blitzet af politiets autocamper, hvor de efterfølgende først skal finde den formastelige via formodentlig det svenske registreringssystem? (svensk bil kører for stækt i DK og blitzet uden at blive stoppet) OG hvorledes ift. udlandet, nu da tyskerne efter den 1. januar 2007 er begyndt at sende bøderne udenlands? (I DK sender det tyske politi bøden til det danske politi, som sender den videre til vognens ejer, men uden en egentlig efterfølgende opfølgning - altså om den bliver betalt)
Besvaret
Hvorledes når det er en ATK-måling? - altså blitzet af politiets autocamper, hvor de efterfølgende først skal finde den formastelige via formodentlig det svenske registreringssystem? (svensk bil kører for stækt i DK og blitzet uden at blive stoppet)
Bøden bliver sendt til den politikreds i Sverige hvor bilen er registreret - politiet sender ejeren så et brev, og beder vedkommende møde op på stationen til identifikation. Du meddeler dem blot at det er du ikke interesseret i, og så sender de bøden retur til DK.
Besvaret

Bøder "indhentet" i Tyskland?

Bøden bliver sendt til den politikreds i Sverige hvor bilen er registreret - politiet sender ejeren så et brev, og beder vedkommende møde op på stationen til identifikation. Du meddeler dem blot at det er du ikke interesseret i, og så sender de bøden retur til DK.
LOL - right? :) (altså svare dem pr. brev?) Er det samme "trafik" med bøder fra Tyskland?
Besvaret

Har ingen erfaringer med den slags fra Das Vaterland, men da jeg blev ringet op af Polisen i Vellinge for at identificere personen på billedet fra Politiet i Danmark, sagde jeg til dem at det var jeg ikke interesseret i - og så skete der ikke yderligere... :th2:

Besvaret
- og så skete der ikke yderligere... :th2:
Lige ind til den dag hvor man f.eks. bliver stoppet af Politiet i anden sammenhæng, viser sit pas i Kastrup eller lign. Så siger sytemet "bingo" og ups så bliver man Politifremstillet. Politiet hævner sig så ved at lade en sidde 23½ time før man kommer for en dommer. Mange mindre begavede kriminelle har den smarte ide at hvis de gemmer sig for Politiet så de ikke kan modtage forkyndelsen/indkaldelsen så sker der ikke yderligere :rolleye: -FEJL - systemet glemmer aldrig ! Jeg har selv da jeg arbejdede som student i inkassoafd- på et advokatkontor taget ud i retten når vi fik besked om at nu var der en politifremstilling, typisk havde politiet kørt ud til deres bopæl aftenen før, når de sad og så Vild med dans med familien, lagt dem i håndjern, og så ladet dem sidde i detentionen natten over. :lol: Dont mess !
Besvaret
Lige ind til den dag hvor man f.eks. bliver stoppet af Politiet i anden sammenhæng, viser sit pas i Kastrup eller lign. Så siger sytemet "bingo" og ups så bliver man Politifremstillet. Politiet hævner sig så ved at lade en sidde 23½ time før man kommer for en dommer. Mange mindre begavede kriminelle har den smarte ide at hvis de gemmer sig for Politiet så de ikke kan modtage forkyndelsen/indkaldelsen så sker der ikke yderligere :rolleye: -FEJL - systemet glemmer aldrig ! Jeg har selv da jeg arbejdede som student i inkassoafd- på et advokatkontor taget ud i retten når vi fik besked om at nu var der en politifremstilling, typisk havde politiet kørt ud til deres bopæl aftenen før, når de sad og så Vild med dans med familien, lagt dem i håndjern, og så ladet dem sidde i detentionen natten over. :lol: Dont mess !
Mage til ævl!!! Det har intet med politifremstilling at gøre - det svenske politi afviser sagen og den bliver henlagt i Danmark! Thats it and thats that!!
Guest Supermule
Besvaret

Så min ven.....Nu er det jo ikke, i straffelovens forstand, krimminelt at køre for stærkt.......;) Så der skulle du nok ha' lyttet lidt bedre på advokatkontoret.....:rolleye:

Besvaret
Mage til ævl!!! Det har intet med politifremstilling at gøre - det svenske politi afviser sagen og den bliver henlagt i Danmark! Thats it and thats that!!
Henlagt , dvs. sagsbehandlingen midlertidigt sat i bero etc etc , det betyder bare ikke eftergivet. Prøv at læse hvad der står på et bødeforlæg om hvad der sker hvis man ikke betaler. Hvis du betaler anerkender du samtidig brøden og end of story, hvis du ikke betaler bliver sagen afgjort i retten, hvis du ikke møder i rettenbliver du politifremstillet. Du er da godt nok naiv hvis du tror politiet i Danmark giver "helle" til folk der bor i Sverige, bare fordi det administrativt er lidt mere besværligt. Come on ! Men ok lad os antage at du har ret og at der findes et skuffecirkulærer der bemyndiger politimestrene til at rive vores bøder i stykker. Det burde man så nok bare fortælle lidt om. Jeg betalte (if you do the crime etc), og føler mig i givet fald lidt provokeret. Men nu vil jeg skrive en mail til rigspolitiet om praksis på dette område så ser vi hvem der har ret.
Besvaret
Så min ven.....Nu er det jo ikke, i straffelovens forstand, krimminelt at køre for stærkt.......;) Så der skulle du nok ha' lyttet lidt bedre på advokatkontoret.....:rolleye:
Supermule din manglende opfattelse af hvad der er kriminelt eller ej har du gjort opmærksom på en milliard gange herinde. Du kan læse lidt om definitioner her http://www.leksikon.org/art.php?n=1456 (ganske vist i et marxistisk perspektiv, men ok du forstår nok hovedpointen). Jeg er udemærket klar over at overtrædelser af fartbegrænsninger vel ikke som udgangspunkt anses som en kriminel handling, og det var heller ikke det jeg anførte. Der var for nylig en der blev dømt et par års fænglsel for at køre for stærkt ude i Brønshøj, der var uheldigvis en fumlegængerfamilie der gik i vejen
Besvaret
Henlagt , dvs. sagsbehandlingen midlertidigt sat i bero etc etc , det betyder bare ikke eftergivet. Prøv at læse hvad der står på et bødeforlæg om hvad der sker hvis man ikke betaler. Hvis du betaler anerkender du samtidig brøden og end of story, hvis du ikke betaler bliver sagen afgjort i retten, hvis du ikke møder i rettenbliver du politifremstillet. Du er da godt nok naiv hvis du tror politiet i Danmark giver "helle" til folk der bor i Sverige, bare fordi det administrativt er lidt mere besværligt. Come on ! Men ok lad os antage at du har ret og at der findes et skuffecirkulærer der bemyndiger politimestrene til at rive vores bøder i stykker. Det burde man så nok bare fortælle lidt om. Jeg betalte (if you do the crime etc), og føler mig i givet fald lidt provokeret. Men nu vil jeg skrive en mail til rigspolitiet om praksis på dette område så ser vi hvem der har ret.
Jamen hele din forudsætning er forkert! Formålet med at sende bøden til det svenske politi er at identificere personen på billedet, og kan det svenske politi ikke det, tror jeg næppe at samtlige politibiler, paskontroller og øvrige politimyndigheder i Danmark bliver udstyret med et foto af den formastelige med henblik på retlig fremstilling. Jeg har aldrig FÅET bøden - ergo kan jeg ikke betale! Er vedkommende på billedet ikke-identificerbar henlægges/nedlægges/glemmes sagen, og så sker der ikke mere i den sag. Vi er såmænd ikke mere eller mindre fredede fordi vi bor i Sverige - vi er bare uidentificerbare!
Besvaret
Vi er såmænd ikke mere eller mindre fredede fordi vi bor i Sverige - vi er bare uidentificerbare!
Vi er åbenbart også en del der gør hvad vi kan for at undgå at betale hvad vi redeligt skylder. Hvis man er klar over at man har fået en bøde bør man betale den eller hvis man mener den er forkert, gøre indsigelse. Jeg er dødtræt af alle disse indlæg her på forum der handler om hvordan man omgår de demokratiske spilleregler i samfundet. Jeg synes der bør oprettes et fora hvor folk kan lægge disse i mine øjne uetiske anmodninger og svar, - hvis Admin i det hele taget synes det er sunddebat værdigt. Eksempler kunne være tråde der handler om: - hvorledes man undgår at betale bøder - hvorledes man kan køre for stærkt uden at blive taget - hvor sej man er til at overtræde fartbegrænsningerne -hvorledes man proforma kan få en bil på svenske plader -hvorledes man kan snyde med registreringsafgifter -tråde der forsvarer hvorfor man overtræder landenes love eller ditcher disse, herunder hastighedsbetemmelserne (og ja mit eget angreb mod højresvingsskiltet skulle selvfølgelig også med) - hvorledes man snyder med parkering eller undgår at betale bøden - hvorledes man omgår tuningsregler -hvordan man får nedsat kørselsforbudstiden - hvem der skal skydes med 12/7 maskingevær etc. etc.
Guest Supermule
Besvaret

Tror lige det er på tide du kommer ned fra din høje stol...... Debatten er fri og kan du ikke tåle mosten på nettet, så skriv en mail til din udbyder og be' dem om at lukke hullet..... Det er dog noget højhelligt skrammel du lukker ud der.......:lol:

Vi er åbenbart også en del der gør hvad vi kan for at undgå at betale hvad vi redeligt skylder. Hvis man er klar over at man har fået en bøde bør man betale den eller hvis man mener den er forkert, gøre indsigelse. Jeg er dødtræt af alle disse indlæg her på forum der handler om hvordan man omgår de demokratiske spilleregler i samfundet. Jeg synes der bør oprettes et fora hvor folk kan lægge disse i mine øjne uetiske anmodninger og svar, - hvis Admin i det hele taget synes det er sunddebat værdigt. Eksempler kunne være tråde der handler om: - hvorledes man undgår at betale bøder - hvorledes man kan køre for stærkt uden at blive taget - hvor sej man er til at overtræde fartbegrænsningerne -hvorledes man proforma kan få en bil på svenske plader -hvorledes man kan snyde med registreringsafgifter -tråde der forsvarer hvorfor man overtræder landenes love eller ditcher disse, herunder hastighedsbetemmelserne (og ja mit eget angreb mod højresvingsskiltet skulle selvfølgelig også med) - hvorledes man snyder med parkering eller undgår at betale bøden - hvorledes man omgår tuningsregler -hvordan man får nedsat kørselsforbudstiden - hvem der skal skydes med 12/7 maskingevær etc. etc.
Besvaret

Deabatten er vel tit mere karakteriseret ved at være mere useriøs og barnlig end fri, men du kan da selv lave et nyt forum som evt. kunne kaldes sundpsykopatdebat.com. eller noget andet rammende :lol:

Besvaret
Vi er åbenbart også en del der gør hvad vi kan for at undgå at betale hvad vi redeligt skylder. Jeg er dødtræt af alle disse indlæg her på forum der handler om hvordan man omgår de demokratiske spilleregler i samfundet.
Jeg stiller et spørgsmål - that's it ! Du lægger en hel masse i det - det er dit problem. Hvis du er så helvedes træt af visse emner, hvorfor fan undgår du så ikke at læse dem !
Besvaret
Lige ind til den dag hvor man f.eks. bliver stoppet af Politiet i anden sammenhæng, viser sit pas i Kastrup eller lign. Så siger sytemet "bingo" og ups så bliver man Politifremstillet. Politiet hævner sig så ved at lade en sidde 23½ time før man kommer for en dommer.
Hvordan er det så lige at det danske system har fået at vide hvilket dansk personnummer, der stemmer overens med ejeren af den svenske bil, som der er taget billede af? Hvis det danske system kendte dette personnummer, så ville de nok sende en bøde/"anmodning om identifikation af chauffør" til den adresse, som folkeregistret har registreret på pågældende CPR, selvom den er svensk?
Besvaret
Vi er åbenbart også en del der gør hvad vi kan for at undgå at betale hvad vi redeligt skylder.
Det er da mærkeligt som du kan vende og dreje sagen i stedet for at forholde dig til det jeg faktisk skriver! Jeg er da fløjtende ligeglad med hvad folk opfordrer hinanden til eller ikke, men faktum er at jeg ikke har PLIGT til at lade mig identificere overfor nogen svensk myndighed på grundlag af et formodet bødekrav fra Politiet i Danmark. Og så længe jeg ikke har nogen pligt til det holder jeg mig langt væk. Hvis du er et sådant retskaffent menneske som du beskriver kan jeg slet ikke forstå at du i første omgang har pakket dine sydfrugter og bosat dig udenlands - du vil jo klart trives bedre under evigt tilsyn af en politimyndighed som kan holde øje med din gøren og laden, og hver gang du træder et stykke ved siden af er det afregning ved kasse 1. God fornøjelse med det.
Besvaret
Hvordan er det så lige at det danske system har fået at vide hvilket dansk personnummer' date=' der stemmer overens med ejeren af den svenske bil, som der er taget billede af? Hvis det danske system kendte dette personnummer, så ville de nok sende en bøde/"anmodning om identifikation af chauffør" til den adresse, som folkeregistret har registreret på pågældende CPR, selvom den er svensk?[/quote'] Det har de jo netop heller ikke! De beder det svenske politi om at forelægge "sagen" for ejeren af køretøjet - og ejeren har ingen pligt til at oplyse hvem der har kørt bilen på det pågældende tidspunkt.
Besvaret

Uden at blande mig i debatten, så vil jeg indsparke en lille fodnote. Sunddebatten modereres - og det er der god grund til. Både rent indholdsmæssigt - men også lovmæssigt. Og ja, der bliver modereret. Hvis der ikke blev dét, så var dette forum gået til de evige jagtmarker for længe siden. Det er ikke alt man behøver se og vide - men meningsudveksling er det dette forum er her for. Og ind imellem de 98% brugbare tråde, så dukker der flaf op. Og det skal der være plads til - så længe det ikke direkte er opfordring til ulovligheder. Primært efter dansk lovgivning, da serveren, der huser http://debat.sunddebat.com, befinder sig i Danmark - men også efter gældende svensk lovgivning. Og denne debat kommer aldrig til at indeholde "tips til omgåelse af bla bla når du flytter til Sverige". Sådanne indlæg er ikke velkomne herinde, og vil blive slettet ret hurtigt, skulle de dukke op - alternativt stille OP til spot og skue, efter at den normale selvjustits herinde (heldigvis) har skudt med skarpt, og bedt vedkommende om at holde sig langt væk :) Med andre ord: At opfordre til ulovligheder er ikke velset herinde. At denne tråd indeholder debat om et, tilsyneladende, hul i lovgivningen landene imellem, ser jeg ikke som et problem. Det er jo netop ikke noget ulovligt der foregår, når borgeren i Sverige ikke har pligt til at respondere på forespørgslen fra Polisen vedr. dansk fartbøde o.l.

Besvaret

Vedrørende "hullet" har jeg som nævnt sendt en mail til rigspolitiet. Ikke for at "synge" eller sørge for at nogle får deres bødeforlæg, men fordi jeg synes det interessante er om bøderne ligger og venter (hjemme i DK) på en til forældelsesfristen springer, eller om man bare kan blæse på dem som flere jo anbefaler. Vedrørende debatten og dens opsyn, er jeg helt enig i at der selvfølgelig er yttringsfrihed og at debatten selvfølgelig er fri. Man bør dog huske på at foreningen på mange måder ligestilles med debatten og omvendt og selvom noget ikke ulovligt men et "hul" så er jeg 100 % sikker på at en journalist ville vinkle med noget i retning af "danskere i Sverige slipper for deres bøder - forening/forum anviser huller og smutveje" Ingen kan heller fjerne den oplevelse jeg har, at der er en del herinde der åbenbart går utroligt meget op i, hvordan de kan snyde eller platte "systemet" (som de åbenbart er meget uenige med) Hvordan undgår man sit klip i kørekortet - kan man have 2 kørekort og vise det ene i Danmark og det andet i Sverige, hvor man kan købe fjernstyrede p-skiver, hvordan man snyder radarkontroller, hvor kan man købe kanonslag ?. Hvorfor det er ok at køre 150 i tunnelen og 80 gennem betalingsanlægget osv. Det kan godt være at disse emner ikke er deciderede ulovlige, men de er efter min mening meget barnlige og stempler personerne selv sååå - Get a life ! - i stedet for at gå så meget op hvordan man slipper for ansvar eller hopper over hvor gærdet er (moralsk) lavest.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...