Junkeren Skrevet December 18, 2006 Rapporter Skrevet December 18, 2006 Hej Jeg er ved at købe bostadsrätt i Annestad, men har netop erfaret at flere bostadsrättforeninger sætter månedsavgiften op med 10% fra og med 1/1. Er der nogen herinde der kan bekræfte om det er i hele området og måske forklare, hvad det skyldes? For det ved mæglerne tydeligvis ikke... /junkeren
Carwash Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Hej Jeg er ved at købe bostadsrätt i Annestad, men har netop erfaret at flere bostadsrättforeninger sætter månedsavgiften op med 10% fra og med 1/1. Er der nogen herinde der kan bekræfte om det er i hele området og måske forklare, hvad det skyldes? For det ved mæglerne tydeligvis ikke... /junkeren ØHHHH hvaaaa , jeg har ikke hørt noget og har selv købt en lejlighed i Annestad og flytte ind her til jan07.. hvis det sku være så sku jeg nok have fået det at vide... men har ikke hørt NOGET...
Lynge Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Det er foreningen der "justere" hyran så, det er næppe hele Annestad, med mindre kommunen har pålagt dem en extra ordinær udgift af den ene eller anden grund. Den slags har jeg dog aldrig hørt om. Foreningen hyra hænger sammen med foreningens økonomi og vedligeholdelses omkostninger. F.eks. da vi for 1 år siden fik skiftet nye vinduer i hele egendommen steg vores hyra med 70 sek om måneden. Grunden til at den ikke steg mere var at foreningen havde en go økonomi og kunne dække de fleste af omkostningerne uden at skulle ud og optage lån. Hvis foreningen ikke havde haft en go økonomi ja så måtte vi betale noget mere. Derfor er det vigtigt at kigge på ens forening økonomi inden man køber. Hmm håber det er til at forstå hvad jeg mener her:rolleyes:
Junkeren Besvaret December 18, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 18, 2006 Foreningens økonomi har jeg skam været efter i sømmene, uden at der er grund til anmærkninger. Men vi har nu under budgivning hørt fra to forskellige mæglere - i 2 forskellige bostadsrättforeninger i Sadelmakarbyn - at månedsavgiften vil stige med 10%. Derfor vil jeg bare høre om nogen herinde kender til prisstigningen. Mvh Junkeren
Lynge Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Foreningens økonomi har jeg skam været efter i sømmene, uden at der er grund til anmærkninger. Men vi har nu under budgivning hørt fra to forskellige mæglere - i 2 forskellige bostadsrättforeninger i Sadelmakarbyn - at månedsavgiften vil stige med 10%. Derfor vil jeg bare høre om nogen herinde kender til prisstigningen. Mvh Junkeren Ahh I see. Jamen så skal jeg blande mig udenom, for det ved jeg ikke;)
Toft Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Den er desværre god nok. Hyran stiger 10% fra den 1/1-07 pga at beboerne bruger for meget vand, og renten på foreningens lån er steget - flot! Selv undrer jeg mig også over at et nybyggeri skal stige med hele 10%, kort efter alle lejlighederne er solgt Det er jo næppe fordi der skal nyt tag på, eller alle vinduer skal skiftes... Total fallit erklæring :thumbdown
Junkeren Besvaret December 18, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 18, 2006 Den var grim.... Ved du om det gælder alle bostadsrättforeninger i Annestad eller kun dem der tilhører Sadelmakarbyn? Mæglerne ved intet og det er sg'nte nemt at lave en præcis kalkyle, når alle salgsopstillinger bliver angivet med den gamle månedsavgift. /Junkeren
Toft Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Ved du om det gælder alle bostadsrättforeninger i Annestad eller kun dem der tilhører Sadelmakarbyn? Nej, jeg ved ikke om det gælder for alle foreninger, men i hvert fald i den jeg bor i Hvis ikke mægleren ved det (eller "ved" det), så bed ham om at finde ud af det til i morgen. Det er hans pligt at ringe til sælger for at finde ud af om sælger har modtaget en skrivelse fra sin forening, om forestående husleje stigning.
Junkeren Besvaret December 18, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 18, 2006 Tak for svar - hvilken afdeling af bostadsrättforeningen i Sadelmakarbyn hører du til? Har fundet ud af det gælder i både brf afd 1 + 3. Den ene mægler havde først hørt om det i fredags. Det var under 24h før vi skulle over og skrive under, så efter nærmere overvejelser sprang vi fra fredag aften, da det lød lidt for lusket. I dag siger mægleren, at det skyldes et regeringstiltag, der kommer til at berøre alle nybyggerier i Sverige - lyder som en sang fra de varme lande, da jeg ikke har kunnet finde noget om det på svenske netsider. Svært uheldigt at sådan noget skal ramme netop nu, men det lyder også utroligt hvis en så markant prisstigning forårsaget af et lovindgreb, kan påvirke månedsavgiften med 14 dages varsel?!? I al forundring... /Junkeren
Toft Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Har fundet ud af det gælder i både brf afd 1 + 3. Kan så fortælle at det også gælder for brf S2. Der er ikke noget lusket ved forhøjelsen som sådan, andet end det er pisse irriterende
Junkeren Besvaret December 18, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 18, 2006 oki Mener nu heller ikke det er så lusket - længere. Men det gjorde jeg godt nok i fredags, da jeg blev ringet op af mægleren. Var temmelig sikker på, at hun havde "glemt" at informere, da vi jo nok skulle købe alligevel. Er der andre i Annestad der er ramt af den slags dårlige avgiftstigninger??? Hvad har begrundelsen i så fald været?
Toft Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Er der andre i Annestad der er ramt af den slags dårlige avgiftstigninger??? Hvad har begrundelsen i så fald været? Nu er jeg ikke andre, men jeg kan godt fortælle at begrundelsen for de 10% er den samme som jeg anførte tidligere ;)
Junkeren Besvaret December 18, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 18, 2006 hehe, ja i hvert fald i din brf, Toft :-) Det jeg lurer efter, er at finde ud af om det også gør sig gældende i Vagnmakarbyn og andre nybyggede områder. Eller om det kun er et lokalt fænomen for sadalmakarne, der står for længe under bruseren? Det kunne jo rent faktisk tænkes at vores mægler ved noget, som vi ikke ved...
Guest Supermule Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 10% er eddermanene meget....... Så meget er renten ikke steget og hvad med at investere i vandbesparende foranstaltninger???? Stiger hyren med 10%,betyder det faldende priser samlet set på ejendommene. Jeg ville holde fingrene langt væk.....
Toft Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 hehe' date=' ja i hvert fald i din brf, Toft :-)[/quote'] Jeg ved ikke om Vagnmakarebyn er udsat for de samme forhøjelser, som vi ser i Sadelmakarebyn. Men det jeg mente var, at de her 10% stigninger sker med samme begrundelse uanset hvilken forening man tilhører. Samlet set hedder området jo Sadelmakerebyn, og i den er der så flere foreninger (4 foreninger tror jeg nok). Alle foreningerne under Sadelmakarebyn bliver ramt af stigningerne (extra udgifter til vand/renovation, samt højere renter på foreningernes lån)
CoolAIR Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 I dag siger mægleren' date=' at det skyldes et regeringstiltag, der kommer til at berøre alle nybyggerier i Sverige - lyder som en sang fra de varme lande, da jeg ikke har kunnet finde noget om det på svenske netsider.[/quote'] Tror bare ikke du har kigget godt nok... Se f.eks. her http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=558&a=305051 Det meste af stigningen, her i 3'eren er pga. af dette. Ingen der har brugt for meget vand eller lignende. Og der er jo stadig garanti på byggeriet, så ingen lumskheder dér!
repeat Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Nu sidder jeg i bestyrelsen for BRF sadelmakarebyn 3, og kan fortælle at hyren her er hævet pga flere ting. For det første så var hyren her sat alt for lav, til hvad en lille rentestigning kunne holde til. De her kalkyl blev jo lavet da renten var på det laveste. Den anden grund er som Collair skrev. At regeringen fjerne det tilskud som de har givet for de renteudgifter nye bostadrätsforeninger har. (Hvem kunne forudse det?) Det bliver for 2007 skåret ned med netop 10%. Den sidste grund er rentestigningerne. Og der´har de 3 foreninger der er i sadelmakarebyn gået sammen om at presse renten lidt ned, for deres lån. Istedet for at stå alene med det. Der er ingen der har lyst til større huslejer, men nogen gange kan det ikke hjælpes. De satte jo både prisen på lejlighederne og den månedlige afgift lav, for at få gang i salget, og selv med de 105 forhøjelse. Så er de satdig billigere end de fleste andre steder og incl vagnmagerbyn. Kan sige om vagnmagerbyn. At de jo har større månedlig afgift. Så mon ikke der er regnet med andre tal?
Junkeren Besvaret December 18, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 18, 2006 Tak så mycket for info, repeat & Coolair! Det er både en lussing til mig selv for ikke at undersøge markedet ordentligt, samt et klaps til svenske mæglere, der burde være moralske nok til at oplyse mig om dette INDEN budgivningen. Men nu er der da ren r** at trutte i. Der må jo foreligge info om evt. avgiftsstigninger fra Vagnmakerbyns brf'er osse, hvis man insisterer overfor mægleren. Har for alvor luret med på fordelene ved at flytte til Malmö den seneste 1½ måneds tid. Men jeg må sige at først den nu brobizz-aftale og nu de forhøjede afgifter udligner de fordele mere og mere...
Gio Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Har for alvor luret med på fordelene ved at flytte til Malmö den seneste 1½ måneds tid. Men jeg må sige at først den nu brobizz-aftale og nu de forhøjede afgifter udligner de fordele mere og mere...Du skal bestemt ikke flytte herover' date=' hvis det [i']kun er for at spare penge - medmindre der ikke er andre udveje. Men det har vi jo diskuteret en hel del i andre tråde. :) Men ja, det er noget af en stigning ude i Andeby
Nils Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 For fuldstændighedens skyld, kan man måske lige nævne, hvad det er, "borgarne" gør med bostadsrätterne, for godt nok aftrappes det såkaldte "räntebidrag", som er på tale her, over de næste fem år, første år med en tredjedel, men til gengæld er der andre lettelser. Ejendomsskatten er frosset på 2006, så generelt fastholdes ejendomsskatten. For bostadsrättsföreningerne er der desuden sænket ejendomsskat fra 0,5 til 0,4 procent i 2007 og derefter er det jo meningen, at ejendomsskatten helt skal afskaffes og erstattes af en kommunal afgift på ca. 2.800 for småhus - hvad skatten bliver for en boligblok, ved jeg ikke, men det bliver ganske beskedent. Når man er skattefri i forvejen, fordi man bor i nybyggeri, mærker man det selvfølgelig ikke rigtig. Regeringen vil også fjerne den såkaldte indkomstskat på bostadsrätsforeningerer - relativt beskedne beløb, men det må også kunne mærkes i et nybyggeri. Hvis man køber hus i dag kan formentlig forvente en vis ekstra prisstigning, der skyldes, at ejendomsskatten på eksempelvis en halvandenmillionvilla nedsættes fra 15.000 til de 2.800, altså en månedlig lettelse i bokalkylen på tusind kroner. Men måske vender "sosserne" hævnende tilbage og knuser drømmene...
Junkeren Besvaret December 18, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 18, 2006 Gio - nej, penge gør ikke det hele. Men boligkøb er også forbundet med bøvl - især i Sverige, hvor der er flere ubekendte. Så det er også et spørgsmål om at opveje fordele op imod bøvl. Nils - ja, det er også i store træk hvad jeg i dag har sjusset mig frem til efter research på svenske sider. Men det må alt andet lige gøre det mindre attraktivt at sidde i en nybyggeri, hvor gælden er forholdsvis større, når man måler det i forhold til hvad brf'en sparer i indkomstskat?!?! En brf med mange år på bagen og en nedsat gæld kan derimod drage fordel af denne ordning, sådan som jeg tolker det.
Raveie Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Nu sidder jeg i bestyrelsen for BRF sadelmakarebyn 3, og kan fortælle at hyren her er hævet pga flere ting. For det første så var hyren her sat alt for lav, til hvad en lille rentestigning kunne holde til. De her kalkyl blev jo lavet da renten var på det laveste. Den anden grund er som Collair skrev. At regeringen fjerne det tilskud som de har givet for de renteudgifter nye bostadrätsforeninger har. (Hvem kunne forudse det?) Det bliver for 2007 skåret ned med netop 10%. Den sidste grund er rentestigningerne. Og der´har de 3 foreninger der er i sadelmakarebyn gået sammen om at presse renten lidt ned, for deres lån. Istedet for at stå alene med det. Der er ingen der har lyst til større huslejer, men nogen gange kan det ikke hjælpes. De satte jo både prisen på lejlighederne og den månedlige afgift lav, for at få gang i salget, og selv med de 105 forhøjelse. Så er de satdig billigere end de fleste andre steder og incl vagnmagerbyn. Kan sige om vagnmagerbyn. At de jo har større månedlig afgift. Så mon ikke der er regnet med andre tal? Ved du om der er nogen stigning i Vagnmakarebyn? Mvh Allan T
repeat Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Ved du om der er nogen stigning i Vagnmakarebyn? Mvh Allan T Har ikke hørt om nogen. Men ved ikke hvor etableret de foreninger er. Vores tog over et år at blive etableret. Men du kan høre kanselihuset om det. Det er dem som laver budget for alle de foreninger der er derude.
Nils Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Nils - ja, det er også i store træk hvad jeg i dag har sjusset mig frem til efter research på svenske sider. Men det må alt andet lige gøre det mindre attraktivt at sidde i en nybyggeri, hvor gælden er forholdsvis større, når man måler det i forhold til hvad brf'en sparer i indkomstskat?!?! En brf med mange år på bagen og en nedsat gæld kan derimod drage fordel af denne ordning, sådan som jeg tolker det. Ja. Nybyggerne bliver ramt hårdest, men man bør vel betragte sit boligejerskab over en periode, og så jævner det sig ud, for der ryger et tilskud nu, men til gengæld slipper foreningen for, at ejendomsskatten og indkomstskatten begynder at bide om nogle år. Samlet set lettes skattetrykket på boligen. :)
Guest Mogens Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Du skal bestemt ikke flytte herover, hvis det kun er for at spare penge - medmindre der ikke er andre udveje. Kigger man på statistikken, flytter folk til Sverige, fordi de kan købe en fornuftig bolig til en fornuftig pris, samt erhverve sig nogle "livsnødvendigheder" (bil mm.) af en ganske anden kaliber end i DK (for de samme penge - rådighedsbeløb) Men ja, det er noget af en stigning ude i Andeby Er det blevet en danskerkoloni derude? Og er priserne steget kraftigt siden starten? Har pt kig på een til 1½ mill - lyder imidlertid dyrt i mine øre, men så må man jo blot "levne" et bud :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu